Eten jullie aan tafel?

28-09-2021 20:29 130 berichten
Eten jullie aan tafel of op de bank voor de tv/muziek aan en kletsen?

Ik eet met mijn partner aan tafel, geen kids en vind het soms niet zo gezellig. Wie herkent dit?
mallebeppie schreef:
29-09-2021 09:03
Het is geen onzin. Hier zijn onderzoeken naar gedaan. Jaren geleden al. In 2015 heb ik een aanvullende opleiding gedaan waarin ook leefstijl een veelvoorkomend thema was. Het werd toen al aangehaald.

Dat jij het niet zo ervaart, dat kan en zal wellicht ook zo zijn. Of niet. Want ongemerkt eet je anders wanneer je met minder aandacht eet. Geen fabel dus.
Ik ben heel benieuwd wanneer die onderzoeken zijn gedaan. En of dat uit recent onderzoek nog steeds naar voren komt. Want ik kan mij voorstellen dat de mensen die zoveel jaar geleden voor de tv aten, een andere groep is dan de mensen die dat nu doen. Even gechargeerd: dikke Amerikanen in de jaren 90, die toen een 'uitzondering' waren met het eten voor tv, versus een veel diversere groep uit 2018 die voor de tv eet. Het is veel meer ingeburgerd geraakt, waardoor na correctie van verschillende factoren (ses bijvoorbeeld) wellicht een heel ander beeld naar voren komt.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten altijd aan tafel, met partner, zonder kids. Alleen wil ik soms nog wel eens voor de tv eten afhankelijk van wat ik eet maar in principe eet ik altijd aan tafel.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Als ik alleen eet, eet ik altijd aan tafel. Met een boek voor mm neus, dat wel. Samen wisselen we af. Soms op de bank, soms aan tafel, soms bord op schoot in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten altijd aan tafel met een muziekje aan, behalve als we frietjes eten. Maar dan eten we ook niet allemaal tegelijk omdat de oudste dan sport op onze "normale etenstijd". Ontbijt en lunch ook eigenlijk altijd aan een gedekte tafel.
Alle reacties Link kopieren
Ontbijt en lunch altijd op de bank, we (partner en ik) eten deze twee maaltijden nooit tegelijk.
Diner minstens twee keer per week aan tafel, dan eten twee vrienden altijd mee. De rest van de tijd vaker op de bank dan aan tafel. Eigenlijk zouden we meer aan tafel moeten eten, het is gezelliger vind ik. Maar het sluipt er gewoon in..
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Gizmoreturns schreef:
29-09-2021 08:53
Dan klets je toch juist veel?
Wellicht is hij gewoon geen prater?
Ja zou je idd denken...
Denk het laatste helaas
Alle reacties Link kopieren
Altijd aan tafel. Ontbijt, lunch en diner.
Wij zijn dat beide van huis uit gewend. Ik deed dat ook toen ik alleen was, vervolgens samen met partner en nu met (pleeg)kind ook. TV uit, ook geen radio aan. Dat is niet heel bewust overigens, maar wij hebben altijd wel wat te praten onder het eten en de tv staat eigenlijk nooit aan overdag.
Ik vind het aan tafel een stuk fijner eten, ik vind het gezelliger en kind is een enorme knoeierd. Dat heb ik liever aan tafel dan op de bank... TV boeit hem bovendien niet, dus daar zouden we hem ook geen plezier mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Lekker op de bank bij journaal en binnenste buiten.
Ik eet niet graag aan tafel.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon alleen en eet meestal aan tafel omdat ik dat praktischer vind, maar ik eet ook weleens voor de tv. En oké dit is gênant, maar ik eet heel soms weleens in/op bed.
Alle reacties Link kopieren
Het ontbijt op de bank, diner aan tafel. Lunch wisselt afhankelijk van wat we als lunch hebben.
Timetraveler schreef:
29-09-2021 10:06
Ik woon alleen en eet meestal aan tafel omdat ik dat praktischer vind, maar ik eet ook weleens voor de tv. En oké dit is gênant, maar ik eet heel soms weleens in/op bed.
Ik eet soms ook in bed! Gewoon echt eten, niet een kommetje yoghurt ofzo. Maar inderdaad, dat is wel heel erg.
Mijn familie aan moeders kant komt uit Zuid-Amerika, en daar is het bij eten met grote gezelschappen heel gebruikelijk dat iedereen met bord op schoot eet. En dat is heel vaak, want er wordt veel gebarbecued etc. Mijn NL vader heeft daar nooit aan kunnen wennen, hij moest altijd op zoek naar een tafel. Het lukt hem niet om zijn eten te snijden enzo. Ik heb daar totaal geen moeite mee.
Alle reacties Link kopieren
Raazz schreef:
29-09-2021 08:27
Oke, misschien vind ik mijn partner dan niet gezellig (kort samen) dus leren elkaar nog kennen
Ik hou er wel van gezellig te kletsen maar partner kletst niet gezellig mee. Nog niet erover gehad, gaat nog komen. Was benieuwd hoe jullie dat doen
Hebben jullie dan geen gespreksstof of is hij gewoon moe na een dag werken?
Ik had dat ook weleens. Drukke dag op het werk gehad en dan vond ik het heerlijk om even hersenloos een serie te kijken met het bord op schoot.
Alle reacties Link kopieren
Meestal aan tafel, heel soms op de bank voor de televisie. We zijn met z'n tweeën en ik vind het heel gezellig om samen aan tafel te zitten en te kletsen. En als mijn man aan het koken is, zit ik graag aan de eettafel met wat drinken zodat we kunnen praten. We zijn eigenlijk nooit echt uitgepraat.

Gisteren aten we voor de televisie: Ajax speelde en ik had gesport dus snel een bordje pasta op de bank. Maar ik vind het toch echt minder leuk (niet zo'n voetbalfan en ik ben bang dat ik op de bank knoei).
Wat eten we vanavond?
Ik woon dus alleen en ik heb heel vaak na werk dat ik echt blij ben dat ik niet ook nog eens een gesprek met iemand aan moet gaan. Dat is echt iets waar ik niet jaloers op ben bij mensen die samenwonen. De hele dag gebuffeld en dan kun je thuis weer de dag doornemen.

Vroeger na school had ik daar ook altijd een hekel aan. Gelukkig werkten beide ouders, ik was altijd blij dat mijn moeder niet met een kopje thee klaar zat.
Alle reacties Link kopieren
Aan tafel met m'n man en kinderen

Soms op de bank met man, al belandt dan de helft van zijn eten in de bank

Voor de bank aan de salontafel als we sushi eten 'want dat kan ook op de grond mama'

Genesteld in de bank met de tv aan en een boek naast me en een telefoon voor me als ik alleen ben.
*LaDolceVita* schreef:
29-09-2021 10:27
Hebben jullie dan geen gespreksstof of is hij gewoon moe na een dag werken?
Ik had dat ook weleens. Drukke dag op het werk gehad en dan vond ik het heerlijk om even hersenloos een serie te kijken met het bord op schoot.
Eerste paar weken/maand wel. Toen spraken we nog buiten ergens af, nu thuis en minder gespreksstof.

Ik hoef niet perse te kletsen, snap dat na een werkdag je moe bent, ik ook. Maar dan zit ik aan tafel tegen over elkaar niks te zeggen en glimlachen. Vind ik soms ongemakkelijk ofzo, misschien door dat het nog het beginfase is ofzo?! Daarom dacht ik juist gezellig op de bank, leuke film ofzo kijken
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
29-09-2021 10:40
Ik woon dus alleen en ik heb heel vaak na werk dat ik echt blij ben dat ik niet ook nog eens een gesprek met iemand aan moet gaan. Dat is echt iets waar ik niet jaloers op ben bij mensen die samenwonen. De hele dag gebuffeld en dan kun je thuis weer de dag doornemen.

Vroeger na school had ik daar ook altijd een hekel aan. Gelukkig werkten beide ouders, ik was altijd blij dat mijn moeder niet met een kopje thee klaar zat.
Ik snap dat. Ik woon met vier mensen samen en moet dus altijd even alleen 'omkleden' boven, liefst ook even douchen voordat ik weer klaar ben voor sociale interactie.
Alle reacties Link kopieren
Raazz schreef:
29-09-2021 10:46
Eerste paar weken/maand wel. Toen spraken we nog buiten ergens af, nu thuis en minder gespreksstof.

Ik hoef niet perse te kletsen, snap dat na een werkdag je moe bent, ik ook. Maar dan zit ik aan tafel tegen over elkaar niks te zeggen en glimlachen. Vind ik soms ongemakkelijk ofzo, misschien door dat het nog het beginfase is ofzo?! Daarom dacht ik juist gezellig op de bank, leuke film ofzo kijken
Is hij na het eten wel gezellig? Mijn man is ook zwijgzamer dan ik, maar als er echt niets meer uitkomt heeft hij gewoon honger.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten alleen aan tafel bij gelegenheden.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet altijd op de bank, maar ik woon alleen. Toen ik nog samenwoonde met mijn ex, aten we alleen aan tafel als dat handiger was. Met soep bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Raazz schreef:
29-09-2021 10:46
Eerste paar weken/maand wel. Toen spraken we nog buiten ergens af, nu thuis en minder gespreksstof.

Ik hoef niet perse te kletsen, snap dat na een werkdag je moe bent, ik ook. Maar dan zit ik aan tafel tegen over elkaar niks te zeggen en glimlachen. Vind ik soms ongemakkelijk ofzo, misschien door dat het nog het beginfase is ofzo?! Daarom dacht ik juist gezellig op de bank, leuke film ofzo kijken
Ik kan me voorstellen dat je dat soms wat ongemakkelijk vind. Ik weet niet of dit komt doordat je in een beginfase zit, dan heb je toch juist genoeg gespreksstof zou ik eerder denken. Wonen jullie samen?
En kunnen jullie wel gezellig kletsen buiten de maaltijden om?

Je kunt natuurlijk prima eens op de bank gaan eten met een filmpje om te kijken hoe dat is. Doe gewoon wat jullie zelf prettig vinden.
Raazz schreef:
29-09-2021 10:46
Eerste paar weken/maand wel. Toen spraken we nog buiten ergens af, nu thuis en minder gespreksstof.

Ik hoef niet perse te kletsen, snap dat na een werkdag je moe bent, ik ook. Maar dan zit ik aan tafel tegen over elkaar niks te zeggen en glimlachen. Vind ik soms ongemakkelijk ofzo, misschien door dat het nog het beginfase is ofzo?! Daarom dacht ik juist gezellig op de bank, leuke film ofzo kijken
Op zich is er niets mis met stilte, als er even niets te zeggen valt. Maar we zijn best gewend stiltes op te willen vullen.

Begrijp alleen niet zo goed hoe zich dit nu pas met samenwonen uit. Voor die tijd praatte hij wel graag?
Nee, we wonen niet samen.
Is echt nog het beginfase, vind ook dat er dan juist genoeg gespreksstof zou moeten zijn maar dat is er niet. Dan klets ik wel, maar altijd maar ik...? Dus als ik niks zeg dan heerst er een stilte.

Eigenlijk kan ik nog niet echt praten over een "relatie", al doen we dat wel
Alle reacties Link kopieren
Raazz schreef:
29-09-2021 11:11
Nee, we wonen niet samen.
Is echt nog het beginfase, vind ook dat er dan juist genoeg gespreksstof zou moeten zijn maar dat is er niet. Dan klets ik wel, maar altijd maar ik...? Dus als ik niks zeg dan heerst er een stilte.

Eigenlijk kan ik nog niet echt praten over een "relatie", al doen we dat wel
Misschien even een pauze inlassen om de dingen voor jezelf op een rijtje te zetten? En kijken of je hem gaat missen.
Dus even een paar dagen niet samen eten maar je eigen ding doen. Kijken hoe dat bevalt.
Een relatie moet wel iets toevoegen aan je leven en ik krijg een beetje het idee dat het dit (nog) niet echt voor jou doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven