Extreem andijvie: kipfilet bakken

05-10-2010 17:55 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schaam me dood dat ik dit niet weet.

Ik begin een beetje te experimenteren, en ja...kipfilet is al een experiment voor mij.

Hoe kan ik kipfilet een beetje lekker mals bakken/braden?

Ze zijn al gemarineerd, volgens mij zijn het dubbele. Hoe zie je dat? Het is gewoon kipfilet uit de supermarkt, met een groter en kleiner deel aan elkaar.

Ga me nu diep schamen.
Gewoon in de pan met een beetje olie/boter. Niet te lang bakken, maar wel gaar. Wanneer dat is is afhankelijk van de dikte van de kipfilet.
Da's geen dubbele, maar er zit altijd een kleiner stukje aan. Ik snijd ze meestal in kleine stukjes, dan wordt de buitenkant kanpperig en de binnenkant niet droog en taai.

Dus: braadboter in de pan, wachten tot het uitgebruist is, en dan de kipfilet stukjes erin. Lekker husselen en na 5 tot 10 minuutjes zijn ze heerlijk.
Ik heb de kipfilets laatst gekruid, even rondom bruin gebakken en toen voor 25 min in de oven geschoven (in een ovenschaal met aluminiumfolie erover).

Heerlijk mals waren ze!
Let in ieder geval op dat je boter en pan goed heet zijn op het moment dat je de kip erin doet, daarna kan het wel snel weer op lager vuur... maar om ze mals te houden vooral zo snel/kort mogelijk bakken.
vantevoren besprenkelen met citroensap, houdt het vlees ook lekker zacht!
Wat Zeniiba zegt, maar het vuur pas lager draaien als je het vlees dicht geschroeid hebt. Dus als het niet meer roze is aan de buitenkant.
kipfilet met andijvie is ook lekker!
En als je kip klaar is een beetje water bij de boter schenken (geen grote plons en zeker geen koud water bovenop de kip gieten) en je hebt meteen een jus voor over je aardappeltjes ofzo.
Die braadstoomzakjes! Daar kun je ook zo'n stuk kipfilet indoen ipv een pootje. En dan in de oven, daar word het heerlijk mals van. Als je een stuk kipfilet gewoon gaat bakken, word het hard en droog. Niet zo lekker iig. Ja of je moet ze in kleine stukjes snijden.
quote:Hummeltje_ schreef op 05 oktober 2010 @ 18:37:

Als je een stuk kipfilet gewoon gaat bakken, word het hard en droog. Niet zo lekker iig. Ehmmm... Nee hoor... tenminste, dat heb ik nog nooit gehad... Boter en pan goed heet, snel dicht schroeien en op lager vuur gaar laten worden. Nog nooit taaie kip gehad op die manier.
De boter is heet genoeg als hij een beetje bruin is geworden en de belletjes weg trekken.
quote:Hummeltje_ schreef op 05 oktober 2010 @ 18:37:. Als je een stuk kipfilet gewoon gaat bakken, word het hard en droog. Niet zo lekker iig. Ja of je moet ze in kleine stukjes snijden.

Huh? Hoe kom je daar nou weer bij?

Gewoon kip in de pan, dicht schroeien en daarna op laag vuur gaar laten worden. Heerlijk mals en niks mis mee.
kleine stukjes in de pan en ik heb kipkruiden van Silvo (oid) erg lekker!
quote:Hummeltje_ schreef op 05 oktober 2010 @ 18:37:

Die braadstoomzakjes! Daar kun je ook zo'n stuk kipfilet indoen ipv een pootje. En dan in de oven, daar word het heerlijk mals van. Als je een stuk kipfilet gewoon gaat bakken, word het hard en droog. Niet zo lekker iig. Ja of je moet ze in kleine stukjes snijden.

Ideaal ja. Als je er dan ui, prei, brocolie of zo bij doet dan heb je aangeklede kipfilets

Zonder gein, ik doe bijna alle kiponderdelen en vis in de oven. Scheelt pannen en moeilijk gedoe

De kip in zo'n stoomzak en de vis gekruid of gemarineerd in alu.
quote:Tinkeldel schreef op 05 oktober 2010 @ 17:55:

Ik schaam me dood dat ik dit niet weet.

Ze zijn al gemarineerd, volgens mij zijn het dubbele. Hoe zie je dat? Het is gewoon kipfilet uit de supermarkt, met een groter en kleiner deel aan elkaar.

Ga me nu diep schamen.

ZOu ik ook doen ja, voorgemarineerde kip :puke:

Anyway... kipfilet. Simpel. Peper, zout, beetje paprika poeder. Boter in een ruime pan, als het schuimt filets erin, laten liggen tot ze mooi bruin zijn, keren en laag. Kip moet goed gaar zijn, dan is 'ie stevig als je erop drukt. Bij twijfel even uit de ppan en sneetje maken, als er helder roze vocht uitkomt is 'ie niet gaar.

Even laten rusten onder folie en lekker eten.

Variaties. open snijden, plakje ham en kaas ertussen, dichtsteken met prikkertje en bakken als boven.

Paneren op z'n italiaans. Oud brood door de deeltjesversneller staafmixer met wat harde kaas zoals parmesan. Handje verse peterselie, moet echt een fijne mix worden.

Kipfilet overdwars door de midden zodat je dunne filets overhoudt. Door de bloem, door ei, door je paneermix. Aanbraden in ruimer boter dan normaal en verder zoals boven.
Zorg wel dat je kipfilet op temperatuur is, dus niet gelijk vanuit de koelkast in je pan mikken.

Dat is trouwens met alle soorten vlees.............en vis.

Eerst op hoog vuur dichtschroeien, dan op laag vuur verder afbakken.

Als je dat niet doet, dan kook je de kip/vlees/vis ipv bakken
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Maar ook niet te hoog. Kwestie van ervaring.

Wat koken betreft, teveel vlees in een te kleine pan helpt ook niet mee.
Ga ik jou nog even een tip geven: ik gruwel altijd van het snijden van kip in kleine stukjes.... dus tegenwoordig knip ik de kip! Makkelijk, handen blijven schoon en schaar gaat daarna gewoon in de afwasmachine.

Ik zou de kop wel een beetje marineren, met conimex marinade bijvoorbeeld. succes in de keuken!
quote:SeptemberGirl schreef op 05 oktober 2010 @ 20:41:

Ga ik jou nog even een tip geven: ik gruwel altijd van het snijden van kip in kleine stukjes.... dus tegenwoordig knip ik de kip! Makkelijk, handen blijven schoon en schaar gaat daarna gewoon in de afwasmachine.

Ik zou de kop wel een beetje marineren, met conimex marinade bijvoorbeeld. succes in de keuken!Wat is het probleem met kip snijden? Scherp mes, glazen plank, zo gebeurt toch? Lijkt me dat een schaar lastig schoon te maken is.
Een mes op een glazen plank maakt zo'n ontzettend rotgeluid vind ik altijd. Daarom een aparte plastic kipplank voor mij. Jij/jullie hebben geen last van het gekras en soms uitschieten van het mes op een glazen plank?
Superletje, glazen plank is hygienischer. En als dat geluid al irritant is....weet ik het ook niet meer.
een glazen plank is enorm slecht voor je messen!
klik

Niet om je te beledigen, zeker niet. Maar in dit boek kun je van alles vinden om een simpele maaltijd te koken.

Ik leg mijn kipfilet vaak een uurtje in de ketjap en braad mijn kipfilet altijd even aan vervolgens leg ik ze in een op 160 graden voorverwarmde oven.

Zo blijft hij heerlijk sappig.
quote:annie2 schreef op 06 oktober 2010 @ 00:32:

een glazen plank is enorm slecht voor je messen!Klopt helemaal. Zelf had ik liever een aparte nylon plank voor kip gehad maar ja... zijn keukendiscussie's die ik niet win.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven