Gewone melk vs Sojamelk

05-05-2009 21:07 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai meiden,



even een rare vraag. Ik weet sinds kort dat ik niet alles mag eten, dus ik ben erg bezig met mijn kookkunsten heruitvinden. (Of ueberhaupt uitvinden ) Het meeste kom ik wel uit, maar ik vraag me af of je bijvoorbeeld dingen als lasagne, waar altijd melk in moet, ook met sojamelk kunt maken? Kun je dat gewoon vervangen?



Liefs, Bonny
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Alle reacties Link kopieren
ik heb even op google gekeken en er stonden wel lasagnerecepten met melk en dan tussenhaakjes gebruik sojamelk; voor veganisten.



maar ben geen expert, dan moet je oa bij mylenevalerie zijn die weet echt heel veel op het gebied van koken!
Alle reacties Link kopieren
dubbele post
He Bonny, ik heb het wel eens geprobeerd, maar de structuur is anders- let er wel op dat je sojamelk zonder suiker neemt.

Ik vind zelfgekookte vla, pudding ed beter geslaagd met sojamelk dan soja-bechamel.
Alle reacties Link kopieren
In lasagna gebruik ik gewoon geen melk of sojamelk. Werkt prima.

Voor toetjes is sojamelk inderdaad heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
De gewone soja melk is vrijwel altijd aangezoet. Je hebt ongezoete om te koken, die werkt niet zo in bechamel. Maar je hebt van bijv. Alpro ook soja 'cuisine' wat vergelijkbaar is met kookroom. De bechamel maak je dan met bouilion oid, en dan voor het romige een scheut van die soja-room doorheen doen. Werkt prima.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Geweldig zo snel alle reacties! Ben er heel blij mee. Het zal bij mij inderdaad sojamelk zonder suiker zijn, want ik mag geen suiker. Gewone melk valt onder de snelle suikers is me uitgelegd, net als witte rijst en witte pasta. Maar ik begrijp dat lasagna ook gewoon met water kan Maryxz, of bedoel je het anders? Bechamel gebruik ik eigenlijk nooit, maar er moet volgens de recepten vaak melk in de saus, zodat die bladen wellen. Kan dat ook met water? En sojamelk in toetjes is inderdaad een goeie, daar had ik nog helemaal niet over nagedacht! Thanks meiden!!
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Alle reacties Link kopieren
Enneh...Mylenevalerie, klop klop ben je daar?
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Alle reacties Link kopieren
Hihi, ik weet het al, Mylenevalerie zit MTIT te kijken!
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Alle reacties Link kopieren
in meeste gevallen kun je melk gewoon vervangen met soyamelk. als bijv. in pannekoeken enzo .

en melk in de lasagna ... dat doe ik nooit
Alle reacties Link kopieren
quote:Bonny82 schreef op 05 mei 2009 @ 21:43:

Maar ik begrijp dat lasagna ook gewoon met water kan Maryxz, of bedoel je het anders? Bechamel gebruik ik eigenlijk nooit, maar er moet volgens de recepten vaak melk in de saus, zodat die bladen wellen. Kan dat ook met water? En sojamelk in toetjes is inderdaad een goeie, daar had ik nog helemaal niet over nagedacht! Thanks meiden!!

Ja, op het pakje (van honig bijv) staat dan 1/2 liter water, 1/2 liter melk. Ik gebruik gewoon 1 liter water. Werkt net zo goed. En inderdaad geen bechamelsaus dan (mis je niks aan ;) )

De soja cuisine waar lolapaloeza het over heeft is ook altijd handig. Fijn spul!
Sojamelk gebruiken om cappuccino van te maken is geen aanrader, dat wordt echt smerig. Maar voor al het overige gebruik ik sojamelk en melkachtige producten (lekker is sojade, een soort yoghurt toetje). Natuurvoedingswinkels bieden uitgebreide keuze op dit vlak.
quote:Rollergirl schreef op 06 mei 2009 @ 14:31:

Sojamelk gebruiken om cappuccino van te maken is geen aanrader, dat wordt echt smerig. Maar voor al het overige gebruik ik sojamelk en melkachtige producten (lekker is sojade, een soort yoghurt toetje). Natuurvoedingswinkels bieden uitgebreide keuze op dit vlak.



Voor de koffie gebruik ik geitenmelk. Voor het overige sojamelk.



Natuurwinkel heeft idd grote assortiment, niet alleen soja, maar ook rijstmelk en meer. Sojamelk van Provamel is er in een ongezoete variant.
Alle reacties Link kopieren
als je lactose intolerant bent is soyamelk een optie, maar

sinds kort is ook melk zonder lactose te koop. is ietsje zoeter dan gewone melk maar verder gewoon hetzelfde.

soyamelk in pannenkoeken en taart en zo is prima, vind ik. bij koffie kan ook maar is idd niet erg lekker.....

owww mocht je aan de soya gaan als vervanging let wel op dat je soya doet met calcium erbij want dat zit er niet standaar in.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rollergirl schreef op 06 mei 2009 @ 14:31:

Sojamelk gebruiken om cappuccino van te maken is geen aanrader, dat wordt echt smerig. Maar voor al het overige gebruik ik sojamelk en melkachtige producten (lekker is sojade, een soort yoghurt toetje). Natuurvoedingswinkels bieden uitgebreide keuze op dit vlak.ff ter info en n beetje offtopic: als je toevallig koffie gaat drinken bij de Bagels & Beans, kun je daar wél hele lekker capuchino met sojamelk krijgen (maar zelfgemaakt is het het net niet idd :s)
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Hi

Op zich ben ik geen keukenexpert, ik zorg echter wel voor het ontbijt met als 'pièce de résistance' de havermoutpap met soyamelk, cranberries, krenten,goji en aroniabessen e.d;



Uiteraard zou pap met volle melk (met 3.5 % vet) het lekkerste smaken, maar dat is niet echt verantwoord. Soya-melk geef ik de voorkeur boven magere melk. Mijn ervaring is, dat je met melk nogal flinke plaque/ aanslag op je tanden krijgt. Dat ziet er niet leuk uit en kan sores geven. Met soya-melk heb je geen plaque/ aanslag op je tanden, en dat is IMHO een groot voordeel.



NB Voor koffiemelk e.d. gebruiken wij hier gewoon koffiemelk.
Alle reacties Link kopieren
Als men moedermelkpannenkoeken kan maken moet soja lasagne ook lukken
Alle reacties Link kopieren
Ik doe gewoon de druppels van Disolact in mijn melk. Scheelt een hoop gedoe en geld. Wel een paar uur laten staan voor je hem gebruikt/drinkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven