Gezond broodbeleg
zondag 4 maart 2012 om 22:27
Wat is nou gezond broodbeleg? Ik vond al een oud topic uit 2008, maar dat was toch niet helemaal wat ik bedoelde.
Ik bedoel namelijk niet perse beleg met calorieën, maar juist beleg met weinig kunstmatige toevoegingen. Groentes spreken voor zich, dat is altijd gezond, maar er zijn vast meer mogelijkheden.
Iemand tips voor gezond beleg wat het liefst gewoon bij de supermarkt te halen is?
En wat is het beste alternatief voor smeerkaas? De toevoegingen bij de normale smeerkaas vielen mij namelijk enorm tegen.
Ik bedoel namelijk niet perse beleg met calorieën, maar juist beleg met weinig kunstmatige toevoegingen. Groentes spreken voor zich, dat is altijd gezond, maar er zijn vast meer mogelijkheden.
Iemand tips voor gezond beleg wat het liefst gewoon bij de supermarkt te halen is?
En wat is het beste alternatief voor smeerkaas? De toevoegingen bij de normale smeerkaas vielen mij namelijk enorm tegen.
zondag 4 maart 2012 om 23:20
Préparé is met toevoegingen en kruiden, filet american hoort echt 100% rundsvlees te zijn. Dat het dit in de praktijk niet is, is een ander verhaal. Maar in België wordt het geserveerd als hoofdgerecht en niet als broodbeleg, dat is natuurlijk ook een verschil met betrekking tot houdbaarheidskeuzes.
You know how I know? Because I reeaally think so!
zondag 4 maart 2012 om 23:43
Amandelpasta of notenboter van de reformwinkel/natuurwinkel (niet tig boterhammen mee besmeren, noten zijn goed in beperkte hoeveelheden). En de vega haloumikaas (bij de turkse winkel verkrijgbaar) met pesto, erg lekker even gegrild. Ik vind huttekase met plakjes komkommer ook erg lekker als broodbeleg. Een gekookt eitje met tomaat en komkommer, of zelf er met yoghurt salade en kruiden salade van maken.
maandag 5 maart 2012 om 03:03
Elke dag vlees is niet gezond. Elke dag kaas is niet gezond. Elke dag kip is niet gezond. Elke dag knetterpasta is niet gezond.
Eet t met mate, wissel af, eet gevarieerd en dan kan t gewoon.
Op brood:
Hüttenkäse met framboosjes
Avocado tomaat
Gekookt ei(wit)
Appelstroop-geitenkaas- walnoten (uit de oven)
Tomaat basilicum-mozzarella (eventueel oven)
Kaas ei tomaat
Pindakaas
Griekse yoghurt-komkommer
Mijn favoriet: eiersalade- rosbief van m'n favoriet slager!
Eet t met mate, wissel af, eet gevarieerd en dan kan t gewoon.
Op brood:
Hüttenkäse met framboosjes
Avocado tomaat
Gekookt ei(wit)
Appelstroop-geitenkaas- walnoten (uit de oven)
Tomaat basilicum-mozzarella (eventueel oven)
Kaas ei tomaat
Pindakaas
Griekse yoghurt-komkommer
Mijn favoriet: eiersalade- rosbief van m'n favoriet slager!
maandag 5 maart 2012 om 07:21
Nou het is voor mij alweer duidelijk
Alleen dingen eten die me totaal niet aanspreken en dan het liefst vega en eco-bio.
Er moeten toch ook wel dingen goed op
Brood Zijn zonder dat
Ik naar een reformwinkel moet?
Iets gangbaars? Ik bedoel... Hummus. Leuk
Voor een verjaardag maar om dat nou elke week te eten?
Alleen dingen eten die me totaal niet aanspreken en dan het liefst vega en eco-bio.
Brood Zijn zonder dat
maandag 5 maart 2012 om 08:04
maandag 5 maart 2012 om 09:16
Humus leuk voor een verjaardag? Hoe dan? Ik ben er gek op op brood, dus blij te lezen dat het zo gezond is.
Wel vreemd dat pindakaas er zo vaak tussen staat. Kan me voorstellen dat alleen die van de reform 'gezond' enigszins benadert, maar de calve niet hoor. Wat wel helpt is er plakjes komkommer bij te doen.
Wel vreemd dat pindakaas er zo vaak tussen staat. Kan me voorstellen dat alleen die van de reform 'gezond' enigszins benadert, maar de calve niet hoor. Wat wel helpt is er plakjes komkommer bij te doen.
maandag 5 maart 2012 om 09:20
quote:emaille schreef op 05 maart 2012 @ 09:16:
.
Calve is weer eens niet gezond..
Natuurlijk niet.
.
Calve is weer eens niet gezond..
Natuurlijk niet.
maandag 5 maart 2012 om 09:26
maandag 5 maart 2012 om 09:29
quote:helene31 schreef op 04 maart 2012 @ 22:52:
Er circuleerde hier ooit het recept voor de kruidenkaas van La Place.
Misschien weet iemand dat nog?
Ik heb hem toen opgeslagen en maak heb voor feestjes o.i.d. Lekker op een stokbroodje.
Kruidenroomkaas:
450 gram verse roomkaas
1- 1,5 tl gestampte witte pepepr
4 el creme fraiche
15 gr fijn gesneden peterselie
20 gr geknipte bieslook
meng roomkaas en peper tot een gladde massa in een foodprocessor. Voeg de creme fraiche geleidelijk toe en blijf mengen. Maak het af met de goed uitgelekte groene kruiden.
Lekker op een broodje met wat sla.
Afgedekt enkele dagen houdbaar in de koelkast.
Er circuleerde hier ooit het recept voor de kruidenkaas van La Place.
Misschien weet iemand dat nog?
Ik heb hem toen opgeslagen en maak heb voor feestjes o.i.d. Lekker op een stokbroodje.
Kruidenroomkaas:
450 gram verse roomkaas
1- 1,5 tl gestampte witte pepepr
4 el creme fraiche
15 gr fijn gesneden peterselie
20 gr geknipte bieslook
meng roomkaas en peper tot een gladde massa in een foodprocessor. Voeg de creme fraiche geleidelijk toe en blijf mengen. Maak het af met de goed uitgelekte groene kruiden.
Lekker op een broodje met wat sla.
Afgedekt enkele dagen houdbaar in de koelkast.
maandag 5 maart 2012 om 09:45
Ik denk dat gezond en mager beleg hier door elkaar gehaald worden. Calorierijk is niet gelijk aan ongezond. Pindakaas is zeer calorierijk, maar bevat veel gezonde vetten, vitaminen en mineralen. Elke dag een lepel pindakaas vermindert de kans op hart- en vaatziekten zelfs. Maar dan wel de pindakaas van Calvé, want daar zit in wat in pindakaas hoort, pinda's.
You know how I know? Because I reeaally think so!
maandag 5 maart 2012 om 09:57
maandag 5 maart 2012 om 10:03
quote:knorretje28 schreef op 04 maart 2012 @ 22:31:
Kipfilet, appelstroop, vruchtenhagel, philadelpia, rosbief, 20+ kaas (maar is niet te eten 30+ is beter te doen maar wel vetter) huttekase, tomaat, banaan op brood erg lekker.
Dit is calorie-arm voedsel, zoals door Sonja Bakker en vrienden wordt aanbevolen. Volgens mij allemaal niet echt gezond. Kipfilet: van plofkip knettervol narigheid. Vruchtenhagel: suiker, suiker, suiker en een beetje kleurstof.
Je moet lekker eten waar je van geniet, en als je dit graag eet, doe vooral. Om dit te propageren als gezond broodbeleg, daar valt mijn mond van open.
Kipfilet, appelstroop, vruchtenhagel, philadelpia, rosbief, 20+ kaas (maar is niet te eten 30+ is beter te doen maar wel vetter) huttekase, tomaat, banaan op brood erg lekker.
Dit is calorie-arm voedsel, zoals door Sonja Bakker en vrienden wordt aanbevolen. Volgens mij allemaal niet echt gezond. Kipfilet: van plofkip knettervol narigheid. Vruchtenhagel: suiker, suiker, suiker en een beetje kleurstof.
Je moet lekker eten waar je van geniet, en als je dit graag eet, doe vooral. Om dit te propageren als gezond broodbeleg, daar valt mijn mond van open.
Wat eten we vanavond?
maandag 5 maart 2012 om 10:05
maandag 5 maart 2012 om 10:07
quote:liebling schreef op 05 maart 2012 @ 07:21:
Brood Zijn zonder dat
Die arme Liebling, moet ze ineens getverderrie biologisch, eco en vega gaan eten. Kan toch niet! Kan het nou nooit eens normaal?

Hüttenkäse.
Rosbief.
Pindakaas.
Kaas.
En als jij van hummus een feestgevoel krijgt, zou ik dat lekker vaak op je brood doen.
Brood Zijn zonder dat
Die arme Liebling, moet ze ineens getverderrie biologisch, eco en vega gaan eten. Kan toch niet! Kan het nou nooit eens normaal?
Hüttenkäse.
Rosbief.
Pindakaas.
Kaas.
En als jij van hummus een feestgevoel krijgt, zou ik dat lekker vaak op je brood doen.
Wat eten we vanavond?
maandag 5 maart 2012 om 10:37
quote:mrsstanleywalker schreef op 05 maart 2012 @ 09:57:
Ik vind plakjes komkommer op de pindakaas gewoon lekker. Komkommer bevat nauwelijks voedingsstoffen en is derhalve niet gezond te noemen, maar het bevat weinig calorieën en veel vocht en is gewoon lekker.Komkommer helpt vet af te drijven (door sulfaat in de zaadjes).
Ik vind plakjes komkommer op de pindakaas gewoon lekker. Komkommer bevat nauwelijks voedingsstoffen en is derhalve niet gezond te noemen, maar het bevat weinig calorieën en veel vocht en is gewoon lekker.Komkommer helpt vet af te drijven (door sulfaat in de zaadjes).