help! Rijst

28-11-2015 16:38 72 berichten
Zo de kipfilet zit in de azijn later wassen.

Rijst heb ik gewassen (basmatirijst)

Hoe kook ik het droog bij mij wordt het plakkerig hoe kook je rijst droog?

Help a girl out
Alle reacties Link kopieren
Pan met veel water opzetten. Aan de kook brengen. Snelkookrijst erin. Weer aan de kook brengen. 8 minuten (of wat het pak ook zegt) koken. Afgieten. Doorroeren. Klaar. Niks nie plakkerig.
quote:Moiren_ schreef op 28 november 2015 @ 18:19:

[...]

Dat begrijp ik niet. Bacteriën en salmonella enz zitten niet alleen aan de buitenkant. Gewoon goed bakken.Ik zei alleen maar waarom 'men' dat doet.
Doe maar gewoon normaal, dan doe je al gek genoeg!
Ik heb dus ook de Tomadopan.

2 kopjes rijst met 3 kopjes water. Verhouding 1 : anderhalf.

En het lukt altijd.
Dankjewel ladies het is aardig gelukt geen losse korrels jammer volgende keer beter. Ik was de kip altijd als je kip uit de verpakking haalt is het toch plakkerig? Ik doet het in een kom met azijn en heb ik een kipborstel zo noem ik het even borstel ik die kip met azijn schoon en dan met water en is de kip schoon en lekker mals je hebt dan geen droge kip. Ik heb vandaag butter chicken gemaakt
quote:Ttass28 schreef op 28 november 2015 @ 20:24:

Dankjewel ladies het is aardig gelukt geen losse korrels jammer volgende keer beter. Ik was de kip altijd als je kip uit de verpakking haalt is het toch plakkerig? Ik doet het in een kom met azijn en heb ik een kipborstel zo noem ik het even borstel ik die kip met azijn schoon en dan met water en is de kip schoon en lekker mals je hebt dan geen droge kip. Ik heb vandaag butter chicken gemaakt Kip wassen geeft juist meer kans op besmetting met ziekteverwekkers, dat kun je dus beter laten.

http://www.telegraaf.nl/g ... t_wassen_van_kip____.html

Rijst lukt hier ook altijd (of wij zijn gewoon niet zo kritisch). Op tijd beginnen, niet teveel water, en lekker nog even laten staan in bed (of gewoon op de bank met wat bankkussens voor de isolatie, zodat het laatste water nog opgenomen wordt.
Ik vind juist die droge rijst helemaal niet zo lekker. Wij eten rijst altijd op zn Turks, dus pilav met sehriye (soort vermicelli).

Bereiding: sehriye aanbakken in laagje olie, dan gewassen (of nog beter voorgeweekte) pirinc rijst erbij. Samen bakken, zout erbij ergens tussen de 1,5 tot 2x zoveel water als rijst erbij. Wachten tot het aan de kook komt en dan goed losroeren. Dan op laagste pitje tot er gaatjes in de rijst zitten.
if we all light up, we can scare away the dark...
Sehriye

http://www.ah.nl/producte ... ra-makarnasi-arpa-sehriye

Pirinc rijst

http://www.ah.nl/producte ... 199487/tosya-pirinc-rijst
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:ibbeltje12 schreef op 28 november 2015 @ 16:50:

Goh echt nooit geweten dat je rijst blijkbaar moet laten droogkoken Dat hangt ook van de soort rijst af.... Sommige moet je niet droogkoken, maar in ruimer water koken en afgieten. When in doubt: gewoon basmatirijst nemen met 1,5:1 water:rijst en droog laten koken/stomen. Kan niet mislukken. Andere soorten rijst vereisen meer ervaring en kunde in de keuken.
Ik gebruik altijd Lassie kortkokende rijst. Nooit problemen mee gehad en altijd lekker. Heb wel eens kortkokende rijst van de Lidl gehad maar dat is echt niks. Dat wordt plakrijst.
Bij mij lukte rijst ook nooit. Sinds ik een rijstkoker heb nooit meer problemen ermee gehad!
Ik heb een magnetron stomer. Goedkoop ding van Sistema.

Ideaal voor rijst en groente!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik heb wel nog andere rijst vraag: zilvervliesrijst blijft bij mij altijd zo 'hard'. Pandan of basmati veel lekkerder. (Maar minder gezond enzo)

Meer mensen last van?9
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Zilvervlies moet je iets langer koken maar blijft idd wel een bite houden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:tatlitatli schreef op 28 november 2015 @ 21:50:

Ik vind juist die droge rijst helemaal niet zo lekker. Wij eten rijst altijd op zn Turks, dus pilav met sehriye (soort vermicelli).

Bereiding: sehriye aanbakken in laagje olie, dan gewassen (of nog beter voorgeweekte) pirinc rijst erbij. Samen bakken, zout erbij ergens tussen de 1,5 tot 2x zoveel water als rijst erbij. Wachten tot het aan de kook komt en dan goed losroeren. Dan op laagste pitje tot er gaatjes in de rijst zitten.Dat vindt ik zo lekker turkse rijst. En dolma's in yoghurtsaus met knoflook dippen. Mijn mond loopt nu al vol met water.
Rijst in de magnetron is voor mij nieuw.
quote:msdoornroosje schreef op 28 november 2015 @ 18:46:

Lees hierboven dat een aantal dik tevreden zijn met de rijstkoker... Ik weet niet wat ik fout doe, maar altijd als ik mijn rijstkoker gebruik gaat het fout... Ene keer precies de aangegeven hoeveelheid rijst en water, dan aangekoekte rijst (rijstkoker gaat vanzelf uit, maar toch te laat...) en als ik dan ietsje meer water gebruik wordt het te plakkerig... Is een simpele Tomado rijstkoker, maar dat zou niet uit moeten maken toch? Help! Voor nu hou ik het bij mijn pannetje. Heb trouwens ook een rijststomer van Sistema voor in de magnetron, lijkt een beetje op die van Tupperware (schoonmoeder is daar lyrisch over...), maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik blijf mee zoeken naar de perfect gekookte rijstkorrel...Ik doe maar wat eigenlijk met die rijstkoker. Altijd iets meer water dan rijst. Meestal 2,5 kopje rijst en 3 kopjes water. En als er iemand mee eet ofzo ietsje meer, dan net iets meer water dan rijst, maar niet heel precies afgemeten. Maar daarna schep ik het dus over in een stoompan, die op mijn gasfornuis staat en dan stoom ik het nog even op. En dan kunnen er 2 dingen gebeuren, de te droge rijst wordt alsnog zacht en vochtiger of de te natte rijst, wordt alsnog droger. Dus met nastomen komt het eigenlijk altijd nog goed. Wij eten altijd pandan-rijst overigens.
Waarom schep je het over?

Als je even de deksel van de rijstkoker afhaalt, stoomt de rijst ook iets droger.
De rijst in een pan met goedsluitend deksel. Net zoveel water dat er een vingerdikte boven de rijst uitkomt. Ongeveer 10 min. laten koken mét deksel! en dan het vuur uitdoen en gewoon nog even 10 minuten laten staan.

Dit geld dus NIET voor snelkookrijst maar voor "gewone" rijst, alle soorten (behalve dessertrijst)
quote:EvyBlissy schreef op 29 november 2015 @ 06:32:

Ik heb wel nog andere rijst vraag: zilvervliesrijst blijft bij mij altijd zo 'hard'. Pandan of basmati veel lekkerder. (Maar minder gezond enzo)

Meer mensen last van?9Nee. Hier ook altijd zilvervlies maar is gewoon zacht. NIet zo zacht als die snelkook pakjes maar dat is ook wat smakeloos.
Ik heb een rijstkoker, maar die gebruik ik niet meer....vond de rijst daaruit niet lekker. Maar de lekkerste rijst krijg ik door de aanwijzing op de verpakking te volgen, en de deksel op de pan te laten. En kip in azijn doe ik ook altijd....
quote:Emma95 schreef op 30 november 2015 @ 11:58:

Waarom schep je het over?

Als je even de deksel van de rijstkoker afhaalt, stoomt de rijst ook iets droger.Gewoonte, wij eten erg vaak rijst (Indische familie) en doen het altijd zo. Bovendien is het in de koker ongelijkmatig droog, dus sommige stukken zijn harder dan anderen en als je het overschept is het helemaal gelijkmatig. Echt iedereen in de familie doet het op deze manier. Bovendien kook ik vaak 's ochtends als ik ontbijt maak ook al gelijk de rijst en dan is de stomer ook een heel makkelijke en snelle manier van opwarmen.
Gek, bij mij komt de rijst echt heel mooi uit de stomer en ik maak ook zeker 5 keer per week rijst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven