iemand ervaring met kefir?

05-07-2010 13:50 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag is of er met kefir (met de levende cultuur) ook een dikke romige yoghurt valt te maken.

En smaakt het dan als yoghurt of als kwark of...
smaakt naar kefir.friszurig.

Dikte is net zoiets als yoghurt.

Ik vind het heerlijk, anderen gruwelen er van.
quote:Maja82 schreef op 05 juli 2010 @ 14:12:

anderen gruwelen er van.Zoals ik
quote:Maja82 schreef op 05 juli 2010 @ 14:12:

smaakt naar kefir.friszurig.

Dikte is net zoiets als yoghurt.

Ik vind het heerlijk, anderen gruwelen er van.

Maja, ik neem dan aan dat je de nederlandse roeryoghurt bedoelt, zoals in de pakken van Melkunie of Campina?

Of bedoel je standyoghurt zoals je die koopt in plastic bekers of glazen potten?
quote:sunbird schreef op 06 juli 2010 @ 02:14:

[...]

Maja, ik neem dan aan dat je de nederlandse roeryoghurt bedoelt, zoals in de pakken van Melkunie of Campina?

Of bedoel je standyoghurt zoals je die koopt in plastic bekers of glazen potten?

Niet van die dikke yoghurt maar wat dunner.

Als ik jou was zou ik het gewoon eens proberen.

Melk geloof ik wel eerst koken en afkoelen. dan in een wekfles op het kafirplantje mikken. goed afsluiten en ? laten staan.

Ik at het eerder met weetabix
Bedankt voor je info, Maja.

Als het goed is heb ik vrijdag het plantje in huis, vers, dus kan ik meteen aan de slag ermee.

Ben heel benieuwd!
Ik heb diverse keren kefir in huis gehad. Mijn ervaring is dat het resultaat erg afhangt van de kefir-cultuur; de ene geeft echte yoghurt en bij de andere lijkt het meer op karnemelk.

Ook van invloed:

hoeveel kefirkorrels doe je bij de melk? (Het worden er vanzelf meer, dus als de dikte van de kefir goed is kun je regelmatig wat weggooien)hoe lang laat je de kefir in de melk zitten? (1 of 2 dagen, niet langer dan 2 dagen buiten de koelkast)hoe warm staat de kefir?wat voor soort melk gebruik je? (volle, halfvolle, biologische, geitenmelkMocht je tijdelijk geen zin hebben in kefir, of een weekje of langer op vakantie gaan, dan kun je de kefir trouwens bewaren in de koelkast. Minder dan 1 week: gewoon in melk, en langer dan 1 week in melk aangelengd met water, of in water met een paar scheppen suiker.
Oh bedankt nog Whymphysinger!

Er was iets mis gegaan met mijn bestelling dus ik heb nog steeds mijn "plantje" niet binnen.

Ik krijg er ook nog een Viili cultuur bij...had ik ook nog nooit van gehoord.

Op internet lees ik veel over een slijmerige substantie...maar de verzender zegt me juist dat deze dikke romige yoghurt produceert, maar niet zoveel goede bacterieën heeft als Kefir.

Nou ik ben heel benieuwd hoe de brouwsels worden.

Heb jij meerdere, ehh, "rassen" kefirs in huis (ja hoe noem je dat?..."strains" kan ik bedenken,maar dat geldt meer voor bacterieën alleen)
Verslaafd aan de kefir "drinkyoghurt" van de natuurwinkel, zo lekker...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven