IJzerrijke gerechten

19-08-2019 15:49 111 berichten
Hi allemaal,

Ik heb net een bloeduitslag binnen van het ziekenhuis en heb te horen gekregen dat ik bloedarmoede heb. Gelukkig niet heel ernstig, maar ik krijg wel ijzertabletten.

Daarnaast moet ik dus op mijn voeding letten. Op zich weet ik wel dat vitamine C goed is voor de opname én dat zuivel juist niet goed samen gaat met het opnemen van ijzer, maar ik ben nu vooral op zoek naar recepten van lekkere én ijzerrijke gerechten. Mag voor elke maaltijd, maar vooral voor diner. Ik eet gewoon vlees.



Voor de duidelijkheid:
Ik weet het verschil tussen heemijzer en non-heemijzer. Ik weet wat opname belemmert en wat opname bevordert, maar ik ben gewoon op zoek naar lekkere recepten die toevallig ook nog ijzerrijk zijn.
Bijvoorbeeld een alternatief voor overnight oats met yoghurt, een lunch zonder boterham met kaas bij wijze van spreke en hoe je toch biefstuk kan eten -die lekker is- ook al is ie niet meer rood van binnen. *Ik ben nl zwanger* Of moet ik toch aan andere rundvleesgerechten denken?


Ik ben dus gewoon op zoek naar lekker eten. De formulieren over welke voedingsmiddelen veel ijzer en weinig ijzer bevatten, die heb ik gekregen in het ziekenhuis.

Ik lees dan ook graag jullie creatieve input en Alvast dank voor al jullie inspiratie!!!
anoniem_643352ae0cd71 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 08:13
41.59% gewijzigd
En als je een goede slager in de buurt hebt. (Gekruide) Rosbief reepjes kopen ( alleen wel heel prijzig) en daarna wat je lekker vindt. Gebakken aardappels en groente bijv

Ik bak ze wel door , omdat ik zwanger ben. Maar als ze net niet meer rood zijn is het nog steeds sappig en binnen 5 min klaar.
Eerst een uitje en knoflook fruiten en daarna 4 minuten spinazie wokken.
Gekookt eitje erbij en klaar!
Alle reacties Link kopieren
Broccoli soep , of eens een boterham met Rinse appelstroop beleggen of pannenkoek. Stoofpotje Limburgs zuurvlees maken en ook appelstroop erdoorheen doen . Lekker met friet .
Marloesjuh51 schreef:
19-08-2019 16:55
En als je een goede slager in de buurt hebt. (Gekruide) Rosbief reepjes kopen ( alleen wel heel prijzig) en daarna wat je lekker vindt. Gebakken aardappels en groente bijv

Ik bak ze wel door , omdat ik zwanger ben. Maar als ze net niet meer rood zijn is het nog steeds sappig en binnen 5 min klaar.

Die goede slagers hebben we hier wel in de buurt!
Fijn dat de reepjes dan nog sappig zijn, want ik ben ook zwanger! Dus alles moet ook doorbakken zijn.
Superhuisvrouw schreef:
19-08-2019 17:03
Broccoli soep , of eens een boterham met Rinse appelstroop beleggen of pannenkoek. Stoofpotje Limburgs zuurvlees maken en ook appelstroop erdoorheen doen . Lekker met friet .
Haha Zoervleisj! Dat ik dat niet heb bedacht😆
Roffatientje schreef:
19-08-2019 17:03
Die goede slagers hebben we hier wel in de buurt!
Fijn dat de reepjes dan nog sappig zijn, want ik ben ook zwanger! Dus alles moet ook doorbakken zijn.
Ik weet niet hoe laag je ijzer is en hoe ver je van de bevalling zit.
Maar als het heel snel moet stijgen zou je ook om een ijzerinfuus kunnen vragen.

Ik heb in princiepe een goed HB, maar bij de eerste bevallig veel last gehad van bloedverlies en nu wordt steeds uit voorzorg mijn HB opgekrikt.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
19-08-2019 16:42
Daar moet je echt om vragen. Mijn huisarts heeft ook lang aan symptoombestrijding gedaan.
Bleek jij coeliakie te hebben?
Wat waren jouw syptomen?
Ik ga ernaar vragen bij de HA inderdaad want ik heb ook last van lactose iets wat ik vroeger nooit had.
Marloesjuh51 schreef:
19-08-2019 17:11
Ik weet niet hoe laag je ijzer is en hoe ver je van de bevalling zit.
Maar als het heel snel moet stijgen zou je ook om een ijzerinfuus kunnen vragen.

Ik heb in princiepe een goed HB, maar bij de eerste bevallig veel last gehad van bloedverlies en nu wordt steeds uit voorzorg mijn HB opgekrikt.
Mijn HB is nu op het randje, maar ook eerder veel bloedverlies gehad, net als jij, in mijn geval ongeveer twee liter. Ik ben nu nog vier weken van mijn uitgerekende datum verwijderd. Dus het kan al heel snel dat ik toch ga bevallen.
Ik ben een beetje boos dat ze me niet eerder al ijzer hebben gegeven, maar daar heb ik nu niets aan. Vandaar dat ik ook mijn dieet nu zoveel mogelijk wil aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je tabletten slikt hoef je niet op ijzerrijk voedsel te letten. Dubbelop is ook niet gezond.

Maar wil je stoppen met tabletten, dan eet je elke dag wat volkorenboterhammen en boerenkool/broccoli.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je kan per dag niet meer dan een bepaalde hoeveelheid ijzer benutten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Heb je een bron bij je verhaal, Retrostar? Dit heb ik nl niet begrepen van mijn arts, noch bij mijn eerdere bloedarmoede. Toen werd mij expliciet én én aangeraden, zo lang geleden is dat niet.
anoniem_643352ae0cd71 wijzigde dit bericht op 19-08-2019 18:18
2.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
19-08-2019 17:29
Bleek jij coeliakie te hebben?
Wat waren jouw syptomen?
Ik ga ernaar vragen bij de HA inderdaad want ik heb ook last van lactose iets wat ik vroeger nooit had.
Ja, ik bleek eigenlijk altijd al ijzertekort te hebben, daar kwam vitamine B12 bij, bloedarmoede en uiteindelijk een tekort aan alles wat de internist onderzocht heeft.
Buikpijn en vermoeidheid en mager zijn had ik al heel mijn leven en als kind had ik geleerd niet zo te zeuren, dus daar lette ik eigenlijk niet meer op. Tot het echt niet meer ging en ik enorme krampen kreeg. Daarvoor ging ik naar de huisarts, die vond mij toen erg mager en dacht aan een eetstoornis. Toen bleek ik weer ijzertekort te hebben en met pillen werd dat niet beter, toen doorgestuurd naar de internist. Achteraf had ik heel veel symptomen:

-te mager, zeker in verhouding met wat ik at
-buikpijn
-vettige ontlasting
-ijzer tekort/bloedarmoede/iedere vitamine die je kan bedenken tekort
-vermoeidheid
-slechte afweer wat leidde tot veel candida infecties, spruw als volwassene, waterpokken als volwassene.


Maar veel dingen had ik al als kind en er werd altijd gezegd dat dit bij mij hoorde en dat ik vooral niet moest zeuren. Na mijn 3e bevalling was mijn lijf echt op, ik was behoorlijk ziek toen ik de diagnose kreeg. Ik heb nog een ijzerinfuus gekregen, omdat de internist vond dat het zo echt niet langer kon. De internist dacht uiteindelijk aan kanker of coeliakie. Ik bleek geluk te hebben en zo voelde dat ook echt. De beste diagnose die ik nog kon krijgen. Na 2 jaar glutenvrij was ik helemaal hersteld en de antistoffen onmeetbaar laag.
Roffatientje schreef:
19-08-2019 18:17
Heb je een bron bij je verhaal, Retrostar? Dit heb ik nl niet begrepen van mijn arts, noch bij mijn eerdere bloedarmoede. Toen werd mij expliciet én én aangeraden, zo lang geleden is dat niet.
Het is mij ook niet bekend. Ik heb overigens niet voor pillen gekozen en alleen een dieet, omdat ik slecht reageer op medicatie die invloed hebben of kunnen hebben op je maag darm stelsel. Nou zat en zit ik ook wel in de positie dat ik de pillen kan weigeren. Mijn HB is nu 8,2 met 14 weken.

Met een dieet ging mijn hb nog best snel omhoog vond ik. Toen ik bij de vorige zwangerschap begon zat ik op 7,8 en na 3 weken op 8,2.

Na de bevalling was het 6,1.

Maar als je nog maar 4 weken hebt zou ik ook eens informeren naar een infuus? Na je bevalling zakt hij nog verder naar beneden.
Alle reacties Link kopieren
Was laatst bij de keuringsdienst van waarde quiz.
Er was een kruid, gedroogde basilicum of oregano wat heel veel ijzer bevat.

Ah hier staat het ook:

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... edsel.html

Peterselie, nog beter :D
Marloesjuh51 schreef:
19-08-2019 18:36
Het is mij ook niet bekend. Ik heb overigens niet voor pillen gekozen en alleen een dieet, omdat ik slecht reageer op medicatie die invloed hebben of kunnen hebben op je maag darm stelsel. Nou zat en zit ik ook wel in de positie dat ik de pillen kan weigeren. Mijn HB is nu 8,2 met 14 weken.

Met een dieet ging mijn hb nog best snel omhoog vond ik. Toen ik bij de vorige zwangerschap begon zat ik op 7,8 en na 3 weken op 8,2.

Na de bevalling was het 6,1.

Maar als je nog maar 4 weken hebt zou ik ook eens informeren naar een infuus? Na je bevalling zakt hij nog verder naar beneden.
Ik zit nu op 6... dus nu al niet hoog.
Volgende week heb ik weer een afspraak met de gyn. Ik zal het dan bespreken, dank voor je tip en fijn dat het bij jou nu zo goed gaat, ook met je dieet!
6 is denk ik wel heel laag, zeker als je nog moet bevallen. Goed dat je het met de gyn kan bespreken.

Hopelijk stijgen jouw waardes ook goed met de pillen en een dieet erbij!
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
19-08-2019 18:17
Heb je een bron bij je verhaal, Retrostar? Dit heb ik nl niet begrepen van mijn arts, noch bij mijn eerdere bloedarmoede. Toen werd mij expliciet én én aangeraden, zo lang geleden is dat niet.
Nee, maar ik heb zelf eens bloedarmoede gehad omdat er niet genoeg ijzer in mijn eten zat. Ik moest naar het bloedlab en de arts (die het al vermoedde) heeft me toen ijzertabletten gegeven en ik moest na een week slikken weer terug naar het lab. Toen was het bijna hersteld en sindsdien heb ik mijn menu wat aangevuld met ijzerrijke componenten. En dat is prima gelukt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg toen ook maagpijn van ijzertabletten kan ik me herinneren dus na die week gestopt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hier staat het:
Langdurig een teveel aan ijzer veroorzaakt hemochromatose, een ijzerstapelingsziekte, waarbij het teveel aan ijzer wordt opgeslagen in de lever. Bij secundaire siderose wordt het ijzer opgeslagen in de levermacrofagen (kupffercellen) van de lever. Ook kan schade aan andere organen optreden. Een teveel aan tweewaardig ijzer kan in de hersenen onder speciale omstandigheden neurodegeneratieve ziekten zoals Ziekte van Parkinson of Ziekte van Alzheimer veroorzaken.[3]
https://nl.wikipedia.org/wiki/IJzer_(voeding)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
19-08-2019 21:03
Nee, maar ik heb zelf eens bloedarmoede gehad omdat er niet genoeg ijzer in mijn eten zat. Ik moest naar het bloedlab en de arts (die het al vermoedde) heeft me toen ijzertabletten gegeven en ik moest na een week slikken weer terug naar het lab. Toen was het bijna hersteld en sindsdien heb ik mijn menu wat aangevuld met ijzerrijke componenten. En dat is prima gelukt.


En heb je nog wat lekkers gegeten toen dat je me nu zou aanraden?
retrostar schreef:
19-08-2019 21:09
Hier staat het:


https://nl.wikipedia.org/wiki/IJzer_(voeding)
Hoe ik het begrijp is dit pas schadelijk als je over een lange periode een te hoge dosis ijzer binnen krijgt.

En niet als je pillen + dieet voorgeschreven krijgt als je waardes veel te laag zijn.
Alle reacties Link kopieren
Alle soorten lever bevatten veel ijzer. Met kippenlevertjes, die ook nog eens heel voordelig zijn, kun je heerlijk dingen maken
don't watch the movie, read the book
WildeMimosa schreef:
19-08-2019 22:25
Alle soorten lever bevatten veel ijzer. Met kippenlevertjes, die ook nog eens heel voordelig zijn, kun je heerlijk dingen maken
Dank voor je reactie, alleen lever mag helaas niet als je zwanger bent ivm een te hoog vitamine A gehalte en kippenvlees bevat juist het minste ijzer van alle vleessoorten.

Sorry dat ik zo’n party pooper ben, maar het bewijst maar weer dat het best lastig is om lekker ijzerrijk te eten als je zwanger bent... :-$
retrostar schreef:
19-08-2019 21:09
Hier staat het:


https://nl.wikipedia.org/wiki/IJzer_(voeding)
Niet helemaal een wetenschappelijke bron, maar ach...

Ik denk alleen dat ik niet heel snel aan hemochromatose zal zitten.. Ik heb nu juist een tekort en het ziet er niet naar uit dat ik binnenkort juist erg veel ijzer zal hebben, gezien het feit dat ik ook nog zal moeten bevallen: bloedverlies tijdens de bevalling en de weken erna meerekenend. Dus ik maak me op dit moment meer zorgen om het tekort dan om de ijzerstapeling.

En even terug On Topic:
Ik vind het alleen jammer dat het nu alsnog over ijzerwaarden en ijzerrijke voedingsmiddelen gaat ipv de bereidingswijze ervan, want juist daarnaar ben ik op zoek!


Dus please please please: wie heeft er een (of het liefst nog meer) recept(en) voor mij????
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
19-08-2019 22:36
Dank voor je reactie, alleen lever mag helaas niet als je zwanger bent ivm een te hoog vitamine A gehalte en kippenvlees bevat juist het minste ijzer van alle vleessoorten.

Sorry dat ik zo’n party pooper ben, maar het bewijst maar weer dat het best lastig is om lekker ijzerrijk te eten als je zwanger bent... :-$
Sorry, ik heb er kennelijk overheen gelezen dat je zwanger bent.
don't watch the movie, read the book

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven