Kerstdiner: wat maak jij?

12-12-2011 17:19 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog geen twee weken en het is weer zo ver.

Het kerstdiner, en ik vraag me af: wat maak jij?

Hou je het simpel en ga je gourmetten met een standaard pakket of sloof jij je deze kerst uit met een 4 gangen diner en bijpassende wijnen?

Volgens mij mag je gewoon chocolademousse als je zwanger bent, mits er geen alcohol in zit.

Het probleem is denk ik het rauwe ei dat je gebruikt? Dit is niet slechter voor zwangeren dan voor niet-zwangeren, mocht er salmonella besmetting optreden. Dit is niet schadelijk voor de foetus.

Daarbij kan je ook gepasteuriseerde eiwitten en -dooiers kopen bij de supermarkt. Dan kan je gewoon je mousse maken en hoef je je helemaal geen zorgen te maken.
Wij houden van lekker eten, maar zijn wel dwars. Dus ons menu dit jaar op 1e kerstdag: winter BBQ. En de 2e gaan we zwemmen. Dus erna vast spekpannenkoeken.
Chocolamousse uit supermarkt mag idd gewoon!

Floortje ik moet nog 4 weken dus minder hoogzwanger dan jij. Wanneer ben jij uitgerekend?
Oh wat een lekkere dingen zie ik langskomen!!

Dit jaar zijn mijn schoonouders er helaas niet bij, nou ja, helaas: zo fijn voor hen want ze gaan naar schoonma's zus toe in Australie! Man heeft een zus, die komt bij ons voor de kerst (uit Nederland dus ze blijft een week), en ik heb geen broers of zussen, maar mijn ouders komen ook.

Met mijn ouders naar de nachtmis, daarna uiensoep eten. Dat doen mijn ouders al tig jaar, echte traditie voor ze, dus daar gaan we in mee natuurlijk..(ze zijn inde 70)

Hier is er maar 1 kerstdag en dan eten we kip uit de oven, pommes dauphines, fageots (sperziebonen met spek eromheen) en pruim met spek eromheen erbij.

Als toe..een buche die ik met mijn oudste ga maken en ijs..
kerstavond: soep en broodjes (want dat eten we altijd op zaterdag)

1e kerstdag zijn we met ons eigen gezin thuis en maak ik iets wat ook de kinderen heel lekker vinden:

vooraf: tomatencappucino met bladerdeegsterren

Hoofd: varkenshaasje met rauwe ham in filodeeg

pommes duchesse

salade

na: ijs met slagroom en warme kersen

2e kerstdag is bij ons thuis maar dan met in totaal 15 mensen:

we beginnen met champagne en cocktails

vooraf: zalmbonbon/garnalencocktail/vissoepje geserveerd in kleine glaasjes

Hoofd: rosbief uit de oven

aardappeltaartjes

friet

boontjes

salade

fruitsalade

stoofperen

appelmoes

na: grand dessert met allerlei chocoladedingetjes/mousse etc en nog een kaasplateau

Bij elke gang lekkere wijn

Heb er nu al zin in!!!! Daarna op water en brood want ben eigenlijk aan het lijnen en bijna op mijn streefgewicht maar met Kerst ga ik lekker genieten.
Ik wil dit jaar mijn aardappelgratin eens anders maken dan voorheen. Namelijk met rösti. Kan nergens een recept vinden. Wat denken jullie, zou dat gaan? Of zou het een papperig overgaar prutje worden?

Mijn diner:

Voorgerecht: Kerstster van bladerdeeg met vulling van kip, spekjes, champignons en boursin

Hoofdgerecht: Varkenshaas omwikkeld met spek met rode portsaus, rosti gratin (als dat dus lukt), stoofpeertjes, salade en een mix van groenten (groene asperges, sugarsnaps, verse tuinerwten en voor de kleur rode paprikablokjes erdoor)

Dessert: Chocolademuffins (stevig van buiten en nog 'runny' van binnen) met slagroomijs en frambozen
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
momo ik ben vandaag uitgerekend, dus ja het mag wel komen hoor!!!

Nog 4 weken, nee dan moet je nog maar niet met de kerst bevallen, dan is het handiger als je even voorbij de feestdagen gaat!
Kerstavond waarschijnlijk een lekker wokmaaltijd en misschien sávonds wat lekker hapjes.

1e kerstdag voor het eerst samen met mijn vriend de eerste keer kerst vieren. Met als voorgerecht zalm met garnalenmousse. Daarna als hoofdgerecht varkenshaas met gorgonzola saus, broccoli, aardappel mousseline en misschien nog iets erbij. Voor 2e kerstdag gaan we naar zus bij haar gezin samen met mijn ouders en is het een familiegebeuren. Al jarenlang vispalet vooraf, gourmetten erna (wat dat vinden de kinderen leuk en wij gezellig) en daarna zelfgemaakte toetjes meestal 1 door mijn zus en 1 door mij. Die van mij wordt dit jaar een chocolade rol met kersen. Hmmmmmmm heb er nu allemaal al trek in.
2e kerstdag staat er zelfgemaakte roti van mama op 't menu.

Nu al trek in!
Internagelaktisch
Kerstavond gaan vriend en ik eten bij zijn ouders. Wat we daar voorgeschoteld krijg weet ik eigenlijk nog niet.

1e kerstdag samen een heerlijk uitgebreid ontbijtje thuis nuttigen. 's Avonds eet ik (vriend moet werken heel de dag) bij mijn ouders, alwaar ook mijn oom en tante en hun kinderen en aanhang zullen komen. We zijn met z'n 16-en en eten altijd een 3 of 4 gangen diner. Ook hier weet ik niet wat ik voorgeschoteld krijg dus laat me verassen :-)

2e kerstdag heb ik nog geen planne, vriend moet weer werken dus ik zie wel waar ik terecht kom.

Wij vieren de kerstdagen dus vaak buitenshuis. Enerzijds lekker, anderzijds zou ik het super leuk vinden om mijn familie ook eens bij mij thuis uit te nodigen en voor ze te koken. Ons huis is daar nu echter véél te klein voor dus dan maar van de kookkunsten van anderen smullen!
Kerstavond eten we wat de kinderen lekker vinden, dat is hier onze traditie. Dat is dus een nogal bijzonder kerstdiner en ik zet na de soep gewoon alles op tafel op de zoete dingen na.

Hier komt het verlanglijstje van 4 van onze 5 kinderen (jongste heeft nog geen wensen):

Tomatencrèmesoep (zonder pitjes).

Stokbrood met sneetjes erin met daarin een klontje zelfgemaakte kruidenboter en dan afgebakken in de oven.

Kleine saucijzenbroodjes.

Kleine frikandelbroodjes (stukjes frikandel met bladerdeeg er omheen)

Kleine wraps met kruidenroomkaas en kipfilet.

Drumsticks uit de oven.

Krieltjes uit de frituurpan.

Appelcompote.

Saté met pindasaus.

Kroepoek.

Kleine (Amerikaanse) pannenkoekjes met stroop en boter.

IJs met warme chocoladesaus.

Schaal met snoep.

Als groenten doe ik er een bonte salade bij die de kinderen ongetwijfeld links zullen laten liggen.

We krijgen nog een gezin van een speelkameraadje op bezoek, mijn zoon heeft zijn vriendje al ingelicht over wat hij zelf gekozen heeft. Ik heb zijn moeder ook maar even gewaarschuwd dat ze geen zoveel sterren diner moet verwachten. En mijn schoonouders en ouders zijn er ook, maar die zijn onze aparte kerstavondmaaltjes inmiddels wel gewend.

1e kerstdag kookt mijn moeder, 2e kerstdag mijn schoonmoeder. Ik kom er dus makkelijk vanaf dit jaar.
Wat een leuk concept Leentje!

Helpen de kinderen je ook?

Ik zou de 'menukaart' ieder jaar bewaren, zo kun je de culinaire vorderinngen volgen!
quote:maaique schreef op 18 december 2011 @ 20:45:

2e kerstdag staat er zelfgemaakte roti van mama op 't menu.

Nu al trek in!Jaloers... Ik mis roti nog steeds, al kan je het nu wel redelijk goed verkrijgen in NL. Alleen niet bij mij in de buurt
quote:kusunum schreef op 18 december 2011 @ 21:11:

Wat een leuk concept Leentje!

Helpen de kinderen je ook?

Ik zou de 'menukaart' ieder jaar bewaren, zo kun je de culinaire vorderinngen volgen!Ze helpen inderdaad mee met koken. En ze zijn er ook al weken mee bezig. 3 gerechtjes per kind en hele discussies over wat er wel en wat er niet op tafel komt.
Wij gaan kerstavond uit eten: een 5-gangen diner in het sjiekste restaurant vd omgeving (we verwennen onszelf hier 1x per jaar mee).

1e kerdag koken mijn broertje en ik voor mijn ouders en mijn vriend:

voorgerecht: allemaal kleine hapjes (broertje)

hoofdgerecht: Beef Wellington (ik)

bijgerechten: salade (broertje) en stoofperen (ik)

nagerecht: frambozencharlotte (ik)

2e kerstdag gaan we bij vrienden eten. Geen idee wat het wordt maar het zal niet al te klassiek zijn vermoed ik.
Ik wil ook! Ik wil ook!

Ik kook dolgraag maar dit jaar wordt het eerste jaar dat ik ga koken, weliswaar op tweede kerstdag voor 5 man totaal (eerste kerstdag heeft oma altijd koud buffet voor de hele familie.

Hier komt ie:

voorgerechten:

- eiersalade op een blaadje van witlof

- Mini blt's (cherrytomaatjes met vulling)

- klein stukje gebakken biefstuk op slablaadje

- blini's met zalm

(zo heeft ieder wat wils)

hoofdgerecht:

- gevulde kerstkalkoen uit de oven mert gestoofde aardappeltjes

dessert:

- witte chocolademousse met bruine chocolade saus

Hopelijk vindt iedereen het lekker!
Eerste kerstdag voor 7 personen (maak alles zelf, behalve de aardappelbolletjes):

Amuse: zalmmousse

Voor: bouillon van groentesoep (gezeefd) met lenteui

Hoofd: biefstuk met Kaapse-portsaus,

Bijgerechten: haricoverts in seranoham, spruitjes geroerbakt met spekjes en walnoot, gefrituurde aardappelbolletjes, stoofperen

Na: creme-brulee

En ik maak met mijn dochtertje cakepops (kerstmannetjes en rendieren) en met mijn zoontje lange-vinger-chocolade-'gebakjes'. Voor bij de koffie!

Heb er nu al ongelooflijke zin in om aan de slag te gaan!
Op kerstavond hebben we wat vrienden over de vloer. Het is traditie dat ik kook. Dit jaar worden het tapas. Dat was vorig jaar een groot succes en i.v.m. tijdnood vind ik het erg prettig dat ik een deel ervan al van tevoren kan klaarmaken.
I choose happy!
Vriend en ik gaan naar NL toe om kerst bij mn ouders te vieren:

Menu Kerstavond: Broccoli-aardappelsoep, Varkenshaas met een sausje, sperziebonen in spek en courgettes gevuld met geitenkaas.

Menu 1ste Kerstdag: Ik neem alle ingredienten mee vanuit Italie om een Lasagna Bolognese te maken, lichte frisse salade ernaast, stokbroodje met kruidenboter, rood wijntje en klaar is kees.

2de Kerstdag: Kerstbrunch (= ieder neemt wat mee) met de hele familie, rond een uur of 6 weer richting Rome..
Kerstavond:

vooraf; pasteitje met kippenragout

hoofd; zalm uit de oven met aardappelgratin, gegrilde groente, sla.

na; chococakejes warm met ijs

1e kerstdag; schoonouders

2e kerstdag; varkenshaas champignonroomsaus, appelcompote, broccoli, gepofte tomaten, rostikoekjes. voor en na weet ik nog niet.
1e kerstdag koken vriend en ik voor ouders. Zusje maakt nagerecht.

Voorgerecht: Meloen met parmaham.

Champignonssoep ( eigengemaakt)

Hoofdgerecht:

Gevulde kipfilet met paturain, omwikkeld met serranoham.

Voor de liefhebbeners normale kipfilet met champignonroomsaus.

Daarbij aardappeltjes opgebakken met rozemarijn, sperziebonen omwikkeld met spek, witlof uit de oven met kaas en ham.

Nagerecht: Sabaillon met verse vruchten. Heerlijk!
Kerstavond is hier (Spanje) hét feest. Vriend´s familie komt bij ons en schoonmoeder en ik verzorgen samen het eten.

We beginnen met borrelhapjes, dan selderijgorgonzolasoep, langoustines, gevulde kalkoen en tot slot frambozencharlotte en niet te vergeten turrones.

Kerstdag (we hebben er maar één) zijn we met z´n vieren en houden we het vrij makkelijk. Zalm voor vriend, biefstuk voor mij en de kinderen en gegratineerde aardappelen.
Kerstavond: op vriends voorstel gaan we "lekker corny" gourmetten. We marineren zelf stukjes vlees, hebben Turks brood, ei en garnalen en verschillende soorten groente.

1e Kerstdag: bij mijn ouders. Ik maak het dessert, apple fudge cake met kaneelijs.

2e Kerstdag: met z'n tweetjes thuis. Vooraf garnalen limoen beurre blanc, hoofdgerecht is gevulde parelhoenfilet met Serranoham omwikkeld, met courgette-tagliatelle en tomaat uit de oven. Toe witte wijn-crème met bitterkoekjes.
Last minute besloten om op tweede kerstdag niet uit eten te gaan, maar lekker thuis te eten.

Wat het wordt? Geen idee, maar ik denk dat ik iets heel bijzonders moet gaan maken van wat ik al in huis heb. Ik zal eens gaan zoeken naar goede ideeen
quote:lechatnoir schreef op 12 december 2011 @ 18:25:

[...]

Voor alle vlees. Heeft te maken met het afbreken van bepaalde enzymen geloof ik. Maar het fijne weet ik er ook niet van.

Heb overigens het recept in kwestie even bekeken, maar daar heeft cola helemaal niet die functie De eiwitten (enzymen) breken af door het zuur. Werkt ook met een scheutje azijn of wijn. Dat doe je bijvoorbeeld ook bij stoofvlees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven