Keukengadget: vijzel

02-08-2010 19:27 27 berichten
Ik ben sinds een dag de gelukkige eigenaar van een vijzel. Ideaal voor het maken van boemboe's, maar... er zijn vast nog andere succesrecepten. Ik ben benieuwd wat jullie succesrecepten zijn en waar jullie de vijzel nog meer voor gebruiken.

Ik ben benieuwd naar jullie do's en don'ts!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de vijzel vooral om de pilletjes van de poes te verpulveren tot poeder..maar op dit soort tips zit je waarschijnlijk niet te wachten?
quote:fladder schreef op 02 augustus 2010 @ 19:30:

Ik gebruik de vijzel vooral om de pilletjes van de poes te vhttp://forum.viva.nl/forum/quote_message/6732639/0erpulveren tot poeder..maar op dit soort tips zit je waarschijnlijk niet te wachten?
Ik ben vooralsnog gelukkig getrouwd, maar ik houd je tip in mijn achterhoofd
Ik gebruik mijn vijzel vooral als decoratie. Het is er eentje van terra cotta met een houten vijzelding (hoe heet dat ding wat je vasthoudt eigenlijk), het ligt aan het ding of aan mijn techniek, maar ik kan er eigenlijk helemaal niets mee. Probeer het af en toe nog wel, maar heb het altijd nog opgegeven.
Zelf pesto maken kan ook.

Fladder: da's dan toch wel de kattenvijzel hè?
Ik maak altijd zelf walnoten-pesto....

handje walnoten,4 tenen knoflook,peterselie,grof zout,olijfolie,en dan vijzelen........mjammie...lekker hoor...

Kan trouwens ook met cashewnoten,ook lekker...

ohja,en die pesto doe ik dan door de pasta,met wat halve cherry tomaatjes,en van die gebakken uitjes en een geroerbakt ei..........

mjammie....vegetarische pesto pasta....lekker hoor!
Hier ook voor pesto maken... jum jum
ik heb er een van de toko, zo'n ruw stenen en maak er vaak pesto of kruidenmixen mee. Deels uit mijn tuin, deels gedroogde specerijen... Zeker bij Indiaans eten als curry basis bv.
Die walnotenpesto klinkt geweldig. Ook in combinatie met die pasta. Ik ga hem volgende week zeker proberen.

Wintermuts, welke verse kruiden gebruik je?
Ik maak er muntsuiker in en dat strooi ik over stukken verse ananas. Twee scheppen kristalsuiker in de vijzel, handje blaadjes verse munt erbij en vijzelen tot de blaadjes (bijna) weg zijn en de suiker knalgroen is. Lekker!
Ik gebruik hem om beschuiten te pletten voor gehakt.
Die beschuiten, daar had ik nooit aan gedacht, maar da's echt superhandig.

Muntsuiker klinkt spannend. Ik heb verse munt in mijn kruidentuin dus dat is gemakkelijk. Zou dat ook lekker met aardbeien zijn?
quote:fladder schreef op 02 augustus 2010 @ 19:30:

Ik gebruik de vijzel vooral om de pilletjes van de poes te verpulveren tot poeder..maar op dit soort tips zit je waarschijnlijk niet te wachten?

Ik lig in een deuk.

Ik heb zelf geen vijzel. Soms zie ik ze in de aanbieding en twijfel dan of ik het moet kopen. Ik heb een mini keuken hulpje bij mijn blender. Dus ik heb het niet gedaan. En een pilletje walnoot end verpulveren snap ik nog, maar hoe krijg je een blaadje basilicum in mini stukjes? Ik pureer het nog maar met de blender.

Nou heb je alleen niets aan mijn posting. Als je iets speciaals zoekt dan zoek ik het op in mijn kookschrift.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik gebruik em voornamelijk om zelf sambal te maken..
Perfectionisme is niet perfect...
We gebruiken 'm vooral voor het maken van echte aioli, lekker!
Ik heb ook heel lang getwijfeld, maar ik ben een fervent boemboe maker. De keukenmachine/blender is dan ook verre van ideaal. Wat een zooi wordt dat in die machine zeg. Ik heb ook nog wel mijn twijfel of het echt superhandig is, ik heb hem cadeau gekregen van iemand die totaal niet kan koken, maar fan is van mijn boemboe's die ik vanwege de troep niet zo regelmatig maakte als de fan dat wilde.

Ik ben vooral benieuwd of ik er vlees of vismarinades mee kan maken richting de Franse en Italiaanse keuken.
Hoe maak je je aioli dan?
Aioli

(zonder vijzel trouwens )
Die basilicum wordt klein door er wat grof zeezout op te strooien en te vijzelen tot je erbij neervalt. Basilicum in een keukenmachine om pesto te maken zou niet goed gaan volgens de experts. Dat metaal van de messen met de basilicumblaadjes, zoiets.
quote:Appelsientje schreef op 03 augustus 2010 @ 15:50:

Die basilicum wordt klein door er wat grof zeezout op te strooien en te vijzelen tot je erbij neervalt. Basilicum in een keukenmachine om pesto te maken zou niet goed gaan volgens de experts. Dat metaal van de messen met de basilicumblaadjes, zoiets.Da's nu precies de reden dat ik een vijzel heb aangeschaft
quote:Appelsientje schreef op 03 augustus 2010 @ 15:50:

Die basilicum wordt klein door er wat grof zeezout op te strooien en te vijzelen tot je erbij neervalt. Basilicum in een keukenmachine om pesto te maken zou niet goed gaan volgens de experts. Dat metaal van de messen met de basilicumblaadjes, zoiets.Echt? Ik heb het een paar keer gemaakt, gewoon met de blender. Ging prima, was erg lekker! (maar goed, ben dan ook geen Italiaan)
quote:Appelsientje schreef op 02 augustus 2010 @ 20:38:

Ik maak er muntsuiker in en dat strooi ik over stukken verse ananas. Twee scheppen kristalsuiker in de vijzel, handje blaadjes verse munt erbij en vijzelen tot de blaadjes (bijna) weg zijn en de suiker knalgroen is. Lekker!Haha, dit is ook ongeveer het enige waar ik hem voor gebruik. Al leg ik de ananas met muntsuiker nog even in de oven voor een superlekker nagerecht!
Dat zeg ik....
Ik heb ook zo'n ruwe vijzel uit de toko, en er gaat bijna geen dag voorbij zonder dat hij van de plank komt. Al was het alleen maar om peper te malen: in een mum van tijd, en net zo grof/fijn als je zelf wilt. Knoflook fijnmaken met wat zout, je kunt er echt een pasta van maken, veel fijner van smaak dan uit de knijper. Indiase specerijen kleinkrijgen, ideaal, vooral als je ze eerst even droog roostert. En natuurlijk boemboe en pesto, als de hoeveelheden niet te groot zijn. Ik ben zo'n sukkel die anders de helft over de rand mietert. Als ik er sambal mee maak, zit m'n halve keuken onder.
Ook om een soort notenpasta te maken is de vijzel ideaal.

Handje ongezouten, ongebrande noten, bijvoorbeeld cashews, beetje olie erbij en wat zout, vijzelen en voilà cashewnotapasta die heerlijk is en gezond. Kan met bijna alle ongezouten, ongebrande noten. Al zou ik hazelnoten en amandelen zonder velletje nemen.

(En als je bij de pasta dan weer wat water, sambal, sojasaus en eventueel beetje vissaus doet, heb je een heerlijke satésaus).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven