Koken voor 10 man

26-07-2011 16:25 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er komen zondag 10 vrienden van me bij me eten. We wilden eerst bbq'en, maar het weer is erg onzeker. Dus nu wilde ik een hele grote pan met eten maken. Dat niet te lang duurt, maar toch lekker en goedkoop is.

Op internet kan ik niet echt iets vinden, en ik ben zelf ook helemaal inspiratieloos. Hebben jullie een idee? Heb niet echt zin om soep ofzo te maken. Thanks!
Knorr ovengeheimen.

Ovenpasta Tomaat Mozzarella.

Twee pakjes = twee ovenschalen, perfect voor 10 man.
Pasta met twee soorten saus, salade en knoflookbrood?

Saté met salade en friet/rijst/brood?

Lekker Turks brood met een bijzondere soep? (ookal heb je daar niet zo trek in, wel het overwegen waard)

Eenvoudig wokgerecht met rijst?
quote:Hasse88 schreef op 26 juli 2011 @ 16:40:

Risotto met zalm, of met spekjes en erwtjes, of met champignons en erwtjes... Vult als een tiet, is niet verschrikkelijk duur en hartstikke makkelijk om te maken. Lekkere frisse salade bij serveren en hey presto!

Risotto is inderdaad heerlijk, maar je moet het wel op het moment zelf maken, opwarmen is echt niet lekker. En voor 10 man mag je wel 2 goede pannen hebben. Ik heb tenminste niet een geschikte pan voor risotto voor 10 personen.

Quiches maken? Die kun je vooraf maken en eventueel opwarmen.

Deze soep kun je een dag vooruit maken en hoef je alleen maar op te warmen. Is goddelijk lekker:

Thaise paddestoelen kokossoep voor 4 personen:

Ingredienten:

2 bouillonblokjes, zelf gebruik ik altijd de Italiaanse porcini bouillonblokjes van Star

200 gram oesterzwammen

3 bosuitjes

2 handen gedroogde shi takes

1 stuk gember zo groot als je duim

1 verse rode peper (of gedroogde als je dat prettiger vindt)

3 stengels citroengras (sereh)

10 blaadjes djeroek peroet (lime leaves) (te koop bij de toko)

1 blik kokosmelk (400 ml)

2 eetlepels (zonnebloem)olie

Koriander naar smaak (fijngesneden)

Bereiding

Scheur de shi takes in stukken en giet er heet water op tot ze onder staan. Laat ze 10 minuten wellen.

Maak 0.75 liter bouillon met de 2 bouillonblokjes en kokend water. Houdt de bouillon warm (hoeft niet te koken).

Snijdt de bosuien in ringen en de oesterzwammen in lange repen. Schil en rasp de gember. Snijdt de peper in kleine stukjes (als je van heet houdt houd je de zaadjes erin, indien niet dan verwijderen). Snijdt de citroengras in stukken van ongeveer 5 cm lang en scheur de djeroek peroet blaadjes in tweeën.

Neem een soeppan en verwarm de olie erin. Fruit de bosuien en de oesterzwammen. Voeg de gember en de peper toe en bak deze ook even kort aan. Voeg de kokosmelk toe en roer alles goed om terwijl je de kokosmelk op laat warmen. Voeg de bouillon toe. Voeg de uitgelekte shi takes toe, de citroengras en de djeroek peroet. Breng de soep aan de kook en laat ten minste 20 minuten zachtjes doorkoken. Proef en breng op smaak met peper en zout. Voor het opdienen moet je de citroengras en djeroek peroet verwijderen, aangezien je deze niet op kunt eten. Indien je de soep al een dag van te voren maakt kun je ze het beste er wel inlaten en verwijderen na het weer opwarmen, dan smaakt het nog lekkerder.

Aangezien koriander niet bij iedereen in de smaak valt laat ik dat iedereen meestal zelf toevoegen op zijn bord.
aikidoka wijzigde dit bericht op 26-07-2011 17:25
Reden: foutje, gewijzigd
% gewijzigd
Gewoon je BBQ spullen halen en daarmee fondueen / gourmetten als het weer slecht is. Als het weer goed is kan je toch de BBQ aansteken.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
bbqen onder de paraplu is ook gezellig.

Ik heb zelfs een keer gebbqed met storm... familie-bbq he, die moet en zal doorgaan.
Liever elitair dan een pauper!
Duiveltjeseten met rijst en halve perziken.

Duiveltjeseten is een soort veredelde pindasaus:

Voor 4 personen heb je nodig

ong. 600 gr. bami/nasivlees

1 zakje nasikruiden (geweld)

8 eetl. azijn

8 eetl. ketjap (manis)

8 eetl. tomatenketchup

2 eetl. pindakaas

bakje champignons in plakjes

evt. wat koffiemelk ( om te verdunnen, kan ook met water)

(voor 10 pers x 2,5 uiteraard)

bami/ nasivlees rondom bruin bakken, azijn, ketjap, ketchup erbij. Gewelde nasikruiden erbij. Anderhalf uur laten pruttelen. pindakaas erbij en de champignons. Dan nog half uurtje doorpruttelen. Als de saus te dik wordt, kun je er of koffiemelk of water bij doen. En klaar!!!!

Serveren met witte rijst en wij eten er altijd halve perziken uit blik bij. Je zou er ook nog een komkommersalade bij kunnen maken.
Ik zou uitgaan van de BBQ. Je weet het nooit zeker met het weer, en als het alleen wat kouder is trek je toch gewoon een warme trui of jas aan?

Anders zou ik vanalles op tafel zetten zodat iedereen zelf kan pakken. Stokbrood met smeersels, tortilla's, wraps, guacemole, creme fraiche, knoflooksaus, groenten(bonen, mais, paprika, tomaat, komkommer, sla), vlees, vega, ger. kaas, zodat iedereen z'n eigen wrap kan maken.

Succes.
Kun je niet gaan gourmetten?

Is net zo duur als BBQ. En dan kun je altijd nog vlees/vis halen voor BBQ en als het weer te slecht is alles kleinsnijden en gourmetten.

Sausjes, brood en salade heb je dan ook al.

Anders zou ik gaan voor wraps, nasi (met sate, atjar, uitjes etc) of pasta.

Lekkere bak ijs na en klaar is Kees.
Ik zou het zaterdag ook wel aandurven een BBQ.

Anders maak je bv een couscoussalade en een pastasalade en alleen zelfgemaakte hamburgers (voor bij de pastasalade) en kipsateetjes (voor bij de couscous) van de BBQ. Kan je altijd snel naar binnen verplaatsen en eventueel het vlees in de pan gooien als het echt noodweer wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven