Kooktips/ weetjes en andere vragen ...

27-12-2007 14:57 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je kooktips, weetjes, bijzonderheden wat je met andere kookliefhebbers wilt delen ..................



Maar stel ook gerust je vragen hier...... meerdere weten misschien meer dan één.





Ik heb gister een goeie tip gekregen. Ik had een gerecht gemaakt met verse zalm. Handen erna tig keer gewassen en ook na het douchen bleven mijn handen naar zalm ruiken. Dus aangekomen waar ik op visite ging vertelde ik het dat ik niet van die geur afkwam.



De tip die ik kreeg en werkte:



Wrijf met je handen langs de rvs kraan een tijdje, geur is erna weg.



Vraag mij niet hoe het kan maar het werkte wel.



Hebben jullie nog leuke of goeie tips?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik je schaar!

Om vlees te knippen, om kruidentakjes mee te knippen, om de bovenkant van venkelknollen af te knippen, om pizza's te knippen enz enz.

Het gaat zo ontzettend snel en makkelijk. Gewoon je schaar goed schoonhouden en knippen maar!
Alle reacties Link kopieren
Rijst in je zoutvaatje doen. Dan klontert je zout niet.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Haha goeie tip he??

RVS werkt trouwens ook tegen uien en knoflookgeur aan je handen!!



Tegelijk een pan water met azijn op het vuur zetten tijdens het frituren schijnt goed te werken tegen de baklucht in huis!



Als je soep te zout is een paar stukken aardappel kort (dus niet prut laten koken) meekoken..aardappelschijnt het zout op te nemen....
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zelfs RVS zeepjes te koop! Dat werkt voor bijna alle luchtjes. Bijvoorbeeld knoflook...

Visgeur kan je ook neutraliseren door je handen met mosterd te wassen.



Als ik knoflook schoonmaak, snijd ik het teentje in de lengte en haal dan de kern eruit. De knoflook is dan lichter verteerbaar, het boert minder op en men ruikt achteraf minder sterk naar de knoflook!
Alle reacties Link kopieren
kachel schreef op 27 december 2007 @ 15:20:

Gebruik je schaar!

Om vlees te knippen, om kruidentakjes mee te knippen, om de bovenkant van venkelknollen af te knippen, om pizza's te knippen enz enz.

Het gaat zo ontzettend snel en makkelijk. Gewoon je schaar goed schoonhouden en knippen maar!
Jaaa!!! Ook handig voor de korstjes van plakjes kaas!
Alle reacties Link kopieren
Je kaas in een (tupperware) bakje doen, en een paar suikerklontjes erbij in doen. De suikerklontjes nemen het vocht op, waardoor je kaas minder snel gaat schimmelen.
Een theezakje in de koelkast hangen tegen koelkastgeurtjes...
Alle reacties Link kopieren
borrie2 schreef op 27 december 2007 @ 15:48:

Een theezakje in de koelkast hangen tegen koelkastgeurtjes...
Gebruikt of ongebruikt? (of is dat een stomme vraag...)
Alle reacties Link kopieren
Maakt denk ik niet uit. Koffiedik of gemalen koffie werkt ook tegen koelkast geurtjes. Soda of baking soda schijnt ook te helpen. Maar regelmatig de koelkast even schoonmaken werkt nog het beste.
Alle reacties Link kopieren
Voor in de zomer: bbq rooster schoonmaken = een ramp.



Dat is verleden tijd: na het bbq'en het rooster op het gras of in de zwarte grond leggen, de dag erna wrijf je alles eraf!



echt een super tip!
Alle reacties Link kopieren
borrie2 schreef op 27 december 2007 @ 15:48:

Een theezakje in de koelkast hangen tegen koelkastgeurtjes...
Oeh lekker, ruikt t naar wintergloed als je de deur opendoet ;-)
sunlight schreef op 27 december 2007 @ 16:43:

[...]



Oeh lekker, ruikt t naar wintergloed als je de deur opendoet ;-)




ik geloof een nieuw zakje...

blijf je niet zo heel lang ruiken hoor!

koffie helpt ook maar dan ruikt je koelkast naar ouwe koffie....

...waarom hangt er een theezakje in je koelkast?!?!?... naja zal jij wel weer logisch vinden... krijg ik dan te horen!!
Pepermint_Patty schreef op 27 december 2007 @ 16:09:

Maakt denk ik niet uit. Koffiedik of gemalen koffie werkt ook tegen koelkast geurtjes. Soda of baking soda schijnt ook te helpen. Maar regelmatig de koelkast even schoonmaken werkt nog het beste.




lol waarom schoonmaken als het met een theezakje op te lossen valt??





nee grapje... heb eigenlijk nooit "last" van koelkastluchtjes... (dacht dat dat door mn theezakjes kwam...)



ohw en een gesniperde ui blijf je nog net wel ruiken hoor!!:)
Alle reacties Link kopieren
Taartvorm beboteren en beetje paneermeel over strooien voor je je (hartige) taartdeeg erin doet. Lekker knapperig korstje. Brinta kan ook.
Alle reacties Link kopieren
Iemand nog tips om een lekkere creme brulee te maken zonder gasbrander?
anouka schreef op 27 december 2007 @ 19:52:

Iemand nog tips om een lekkere creme brulee te maken zonder gasbrander?


hete grill??

(met gasbrander is toch net ff knapperiger!)
Alle reacties Link kopieren
En bij de hete grill lijkt de pudding onder het korstje ook warm te worden. :-(
Leuk topic MV!

Ik zal eens ff nadenken.....

Schaar vind ik toruwens maar zo zo, maar ben dan ook horeca-mens van origine, zal daar wel door komen ;-]

Dat theezakkie ga ik eens proberen morgen (kaaspakket met stinkkaas staat er nog in X-D ) en dat rvs-zeepje heb ik inderdaad, werkt super.



Peterselietakje eten na de knoflook, om niet zo uit je mond te ruiken.

Je hebt bv bij action van die witte blokjes "spons", hiermee kun je heeeeeeeeel veel schoonmaken zonder zeep, met alleen water; ovens, vaatwasser(deurtje), deuren, vloeren, zilveren dingen weer oppoetsen, koffieaanslag etc etc etc etc
Alle reacties Link kopieren
RVS zeepje heb ik thuis ook. Wat ook wel helpt is je handen wassen met citroen na 't snijden van bv. knoflook.

Voor allerhande geurtjes werkt ook 't wassen van je handen met tandpasta (tip uit de zorg, dus nog veel ranzigere geurtjes dan die van voedsel).



Verder weet ik zo één twee drie niets. Behalve dan zout in je water doen als je ei bakt, tegen 't barsten, maar dat weet denk ik iedereen al.
Alle reacties Link kopieren
anouka schreef op 27 december 2007 @ 21:36:

En bij de hete grill lijkt de pudding onder het korstje ook warm te worden. :-(
Grill goed heet laten worden, bakjes creme brulee in een ovenschaal zetten in een laag koud water (tot net onder het randje van de bakjes) en dan heel kort onder de hele hete grill. Werkt prima. Met zo'n klein gasbrandertje ben je altijd zo lang bezig om alles hard te krijgen dat het bovenste laagje pudding ook warm wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een keer een goeie tip gehad hoe je de pan van kaasfondue moet schoonmaken. Koud water in de pan doen en een paar uur of nachtje laten staan. Dan krijg je de overgebleven kaas er zo uit.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Margaretha2 schreef op 28 december 2007 @ 02:56:

Verder weet ik zo één twee drie niets. Behalve dan zout in je water doen als je ei bakt, tegen 't barsten, maar dat weet denk ik iedereen al.


Kookt! :-P



mylenevalerie schreef op 28 december 2007 @ 10:04:

Ik heb ook een keer een goeie tip gehad hoe je de pan van kaasfondue moet schoonmaken. Koud water in de pan doen en een paar uur of nachtje laten staan. Dan krijg je de overgebleven kaas er zo uit.
Wij likken de pan uit! Er is nooit een restje over! :-$
Nou Margaretha ik wist dat niet X-D Zet het vuur altijd zo laag mogelijk zodra het kookt, dat helpt ook. Dus bedankt, ik ga het in elk geval uitproberen!
Alle reacties Link kopieren
Is het al algemeen bekend dat je een/paar druppelje(s) olijfolie in je pan met kokende pasta moet doen? Zodat het niet aan elkaar gaat kleven.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven