Kooktips/ weetjes en andere vragen ...
donderdag 27 december 2007 om 14:57
Heb je kooktips, weetjes, bijzonderheden wat je met andere kookliefhebbers wilt delen ..................
Maar stel ook gerust je vragen hier...... meerdere weten misschien meer dan één.
Ik heb gister een goeie tip gekregen. Ik had een gerecht gemaakt met verse zalm. Handen erna tig keer gewassen en ook na het douchen bleven mijn handen naar zalm ruiken. Dus aangekomen waar ik op visite ging vertelde ik het dat ik niet van die geur afkwam.
De tip die ik kreeg en werkte:
Wrijf met je handen langs de rvs kraan een tijdje, geur is erna weg.
Vraag mij niet hoe het kan maar het werkte wel.
Hebben jullie nog leuke of goeie tips?
Maar stel ook gerust je vragen hier...... meerdere weten misschien meer dan één.
Ik heb gister een goeie tip gekregen. Ik had een gerecht gemaakt met verse zalm. Handen erna tig keer gewassen en ook na het douchen bleven mijn handen naar zalm ruiken. Dus aangekomen waar ik op visite ging vertelde ik het dat ik niet van die geur afkwam.
De tip die ik kreeg en werkte:
Wrijf met je handen langs de rvs kraan een tijdje, geur is erna weg.
Vraag mij niet hoe het kan maar het werkte wel.
Hebben jullie nog leuke of goeie tips?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zondag 11 januari 2009 om 21:39
quote:Bucksie schreef op 05 januari 2009 @ 22:08:
Gisteren wilde ik mini bladerdeegflapjes maken.
Eerst in de oven, dan open snijden, vulling op de bodem en dan het dekseltje op de vulling leggen.
Ik wilde kleine flapjes dus heb een bladerdeegvierkantje in vieren (driehoekjes) gesneden en in de oven gelegd.
Het rare is dat slechts een paar driehoekjes mooi bol gingen staan. 3/4 bleef gewoon plat en daarvan kwam het bladerdeeg dus niet omhoog.
Opnieuw geprobeerd en precies hetzelfde.
Als ik het bladerdeeg met zijn oorspronkelijke formaat (vierkant dus) in de oven leg dan gaat het altijd goed.
Wat ging er fout?Het gaat pas lekker bol staan als je flap goed dichtzit.
Gisteren wilde ik mini bladerdeegflapjes maken.
Eerst in de oven, dan open snijden, vulling op de bodem en dan het dekseltje op de vulling leggen.
Ik wilde kleine flapjes dus heb een bladerdeegvierkantje in vieren (driehoekjes) gesneden en in de oven gelegd.
Het rare is dat slechts een paar driehoekjes mooi bol gingen staan. 3/4 bleef gewoon plat en daarvan kwam het bladerdeeg dus niet omhoog.
Opnieuw geprobeerd en precies hetzelfde.
Als ik het bladerdeeg met zijn oorspronkelijke formaat (vierkant dus) in de oven leg dan gaat het altijd goed.
Wat ging er fout?Het gaat pas lekker bol staan als je flap goed dichtzit.
maandag 12 januari 2009 om 08:25
quote:Pepermint_Patty schreef op 11 januari 2009 @ 19:25:
Wat ook werkt tegen plakkende pasta: beetje van het water waar het in gekookt heeft door de pasta doen als je het hebt afgegoten.Als ik de pasta kook doe ik er altijd een scheutje olijfolie erbij tegen het plakken.
Wat ook werkt tegen plakkende pasta: beetje van het water waar het in gekookt heeft door de pasta doen als je het hebt afgegoten.Als ik de pasta kook doe ik er altijd een scheutje olijfolie erbij tegen het plakken.
vrijdag 1 mei 2009 om 09:58
Dag allemaal! Hier nog een kookliefhebber . Lees al een poosje, maar wil nu ook graag mee-posten.
Hier mijn vraag: Ondanks een paar redelijk groene vingers lukt het me niet om een basilicumplant langer dan een week in leven te houden.
Hoewel de kruiden-in-de-vriezer-tip een goed alternatief is, vind ik het zo lekker om zo'n geurend plantje in de vensterbank te hebben. Heeft iemand de gouden tip? Of een idee waar dit aan kan liggen?
Hier mijn vraag: Ondanks een paar redelijk groene vingers lukt het me niet om een basilicumplant langer dan een week in leven te houden.
Hoewel de kruiden-in-de-vriezer-tip een goed alternatief is, vind ik het zo lekker om zo'n geurend plantje in de vensterbank te hebben. Heeft iemand de gouden tip? Of een idee waar dit aan kan liggen?
vrijdag 1 mei 2009 om 10:24
Ik heb hetzelfde. Ik heb nu kruidenzaadjes gekocht en ga kijken of dat beter gaat, in grotere potten. Die kruidenplantjes blijven bij mij ook niet lang goed.
Als ik binnenkort "zelf gekweekte" plantjes heb en die het beter doen zal ik het zeker hier komen vertellen.
Als ik binnenkort "zelf gekweekte" plantjes heb en die het beter doen zal ik het zeker hier komen vertellen.
vrijdag 1 mei 2009 om 10:32
Het komt omdat die kruidenpotjes in de supermarkt in twee weken uit de grond worden gestampt. Van de week was op televisie, ik geloof bij kassa, dat zelfs Rob de tuinman (ja met die snor en zonnebankbruine wangetjes) de kruiden uit de supermarkt niet goed kon houden.
Ik zet ze trouwens in plantenbakken buiten, dat gaat nog best goed. Behalve met basilicum, die houdt het ongeveer een week vol. Gauw opeten dan maar.
Ik zet ze trouwens in plantenbakken buiten, dat gaat nog best goed. Behalve met basilicum, die houdt het ongeveer een week vol. Gauw opeten dan maar.
vrijdag 1 mei 2009 om 22:06
Ik heb ooit een spotgoedkope aldi basilicum plant bijna een jaar in leven weten te houden door het potje op een schaaltje te zetten en het water in het schaaltje te gooien. Basilicum houdt van natte wortels als ik het goed heb. Het arme ding kreeg op een gegeven moment zelfs uitbundige witte bloemetjes.
vrijdag 1 mei 2009 om 22:30
@ Juniper, kun je ze niet in een bakje op je balkon, in de dakgoot, op een stoeptegel naast je voordeur ofzo zetten? Dan heb je altijd een paar blaadjes basilicum als je het wilt gebruiken. Hoewel ik heb gemerkt dat je overal kruiden in gaat stoppen als je zelf verse kruiden kweekt, vorig jaar kregen zelfs de poezen bijna verse peterselie en koriander over hun blikvoer
zondag 3 mei 2009 om 00:14
quote:mylenevalerie schreef op 01 mei 2009 @ 22:10:
Oh wat leuk, dat wil ik ook, hoe smaken witte basilicum bloemetjes?
Ja ik ga ook een eigen huis-kruiden-tuintje proberen te kweken.
Verdere tips zijn welkom hoor.Ik heb ze niet geproefd, ze waren zo aandoenlijk en schattig dat ik ze er niet af durfde te knippen
Oh wat leuk, dat wil ik ook, hoe smaken witte basilicum bloemetjes?
Ja ik ga ook een eigen huis-kruiden-tuintje proberen te kweken.
Verdere tips zijn welkom hoor.Ik heb ze niet geproefd, ze waren zo aandoenlijk en schattig dat ik ze er niet af durfde te knippen
maandag 4 mei 2009 om 09:17
maandag 4 mei 2009 om 13:01
Supermarktkruidenplantjes hebben meer ruimte nodig dan dat kleine potje. Kijk maar eens hoe vol dat potje zit met alleen maar (supersnelgekweekte) wortels. Overpotten naar een grotere pot/balkonbak, met flink wat aarde en mest, zoals AnneDaisyMay deed, is dus de oplossing. Zelf kweken is wel nog lekkerder, maar duurt vrij lang (heb nu, na een week of 3-4 sprietjes van 2 cm... spurt moet nog komen)
maandag 4 mei 2009 om 20:53
vrijdag 15 mei 2009 om 13:31
vrijdag 15 mei 2009 om 13:37
quote:dolfje schreef op 15 mei 2009 @ 13:31:
Ik heb een vraagje,wil nl morgen een aardbeien trifle maken(volgens mij recept ooit hier van de viva gekopieerd!) op de bodem moeten eierkoeken maar die vind ik niet zo heel lekker door wat zou ik ze kunnen vervangen?Gewone cake?of iets anders?
Thanks
Ik zou gewoon vervangen door normale cake, de smaak is niet heel veel anders. De structuur wel, eierkoeken in een trifle lijkt me sowieso wat vreemd, qua structuur.
Wat was daar het idee achter?
Ik heb een vraagje,wil nl morgen een aardbeien trifle maken(volgens mij recept ooit hier van de viva gekopieerd!) op de bodem moeten eierkoeken maar die vind ik niet zo heel lekker door wat zou ik ze kunnen vervangen?Gewone cake?of iets anders?
Thanks
Ik zou gewoon vervangen door normale cake, de smaak is niet heel veel anders. De structuur wel, eierkoeken in een trifle lijkt me sowieso wat vreemd, qua structuur.
Wat was daar het idee achter?
vrijdag 15 mei 2009 om 13:39

vrijdag 15 mei 2009 om 14:06
Waarschijnlijk Sonja geïnspireerd 
mmmm, zit even te denken aan tips kom niet echt op iets spectaculairs, maar:
- stinkkazen bewaar ik altijd in bakjes van de afhaal Thai/Chinees, hoef je geen tupperware voor aan te schaffen;
- Als je verschillende dingen aan het snijden bent, tussendoor even een schijfje limoen over het lemmet halen, maakt t mes schoon, ontvet en snijdt op de een of andere manier daarna prettiger, en het ruikt lekker
Ik heb ook een vraagje,
ik heb sinds kort een nieuwbouwhuis, zonder gasaansluiting en dus een inductieplaat in de keuken, ik begin er langzaam aan te wennen behalve met melkproducten, ik krijg het niet voor elkaar om het niet aan te laten branden. Zo heb ik laatst bv verkoolde bechamelsaus weggegooid....
iemand tips?

mmmm, zit even te denken aan tips kom niet echt op iets spectaculairs, maar:
- stinkkazen bewaar ik altijd in bakjes van de afhaal Thai/Chinees, hoef je geen tupperware voor aan te schaffen;
- Als je verschillende dingen aan het snijden bent, tussendoor even een schijfje limoen over het lemmet halen, maakt t mes schoon, ontvet en snijdt op de een of andere manier daarna prettiger, en het ruikt lekker

Ik heb ook een vraagje,
ik heb sinds kort een nieuwbouwhuis, zonder gasaansluiting en dus een inductieplaat in de keuken, ik begin er langzaam aan te wennen behalve met melkproducten, ik krijg het niet voor elkaar om het niet aan te laten branden. Zo heb ik laatst bv verkoolde bechamelsaus weggegooid....
iemand tips?