Kooktips/ weetjes en andere vragen ...

27-12-2007 14:57 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je kooktips, weetjes, bijzonderheden wat je met andere kookliefhebbers wilt delen ..................

Maar stel ook gerust je vragen hier...... meerdere weten misschien meer dan één.

Ik heb gister een goeie tip gekregen. Ik had een gerecht gemaakt met verse zalm. Handen erna tig keer gewassen en ook na het douchen bleven mijn handen naar zalm ruiken. Dus aangekomen waar ik op visite ging vertelde ik het dat ik niet van die geur afkwam.

De tip die ik kreeg en werkte:

Wrijf met je handen langs de rvs kraan een tijdje, geur is erna weg.

Vraag mij niet hoe het kan maar het werkte wel.

Hebben jullie nog leuke of goeie tips?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:mylenevalerie schreef op 28 december 2007 @ 19:48:

Is het al algemeen bekend dat je een/paar druppelje(s) olijfolie in je pan met kokende pasta moet doen? Zodat het niet aan elkaar gaat kleven.hier had ik eigenlijk nog wel een vraagje over...misschien wel een domme vraag...maar doe je dat erin als het water kookt of meteen als je het op het vuur zet, ik doe altijd het tweede en het plakt ook noot, maar mijn ouders doen altijd het eerste voorbeeld.groetjesss
Pasta afspoelen met warm water, dat werkt ook tegen het plakken.
Oh, en als er iets is aangebrand in een pan, de pan op het vuur zetten met water en soda: weekt alles zo los.
Je handen insmeren met zonnebloemolie of een goodkope lookalike voor je knoflook perst, vis schoonmaakt, pepers snijdt oid. Na afloop wassen met zeep en je hebt nergens last van. (Qua geurtjes dan.)
Oeh... kabeljauwfilet met knoflook, verse rode peper en schijfjes limoen. Met beetje room... Zo in de oven, 30 min wachten en smullen. Geroerbakte spinazie erbij en klaar is Klara. Mjamm.

Off topic trouwens.
quote:amazing schreef op 28 december 2007 @ 19:54:

[...]

hier had ik eigenlijk nog wel een vraagje over...misschien wel een domme vraag...maar doe je dat erin als het water kookt of meteen als je het op het vuur zet, ik doe altijd het tweede en het plakt ook noot, maar mijn ouders doen altijd het eerste voorbeeld.groetjesssNou breng je mij aan het twijfelen. Ik doe het er pas in als het water kookt. Nou plakken doet het iig niet. Ja of het goed of niet is durf ik niet te zeggen. Maar de pasta doe ik ook pas in het water dat wat kookt, met die olie erin.
volgens mij maakt het niet veel uit, wanneer je de olie erin doet. Ik doe dat wisselend, gaat altijd goed!
Het maakt niet uit wanneer je de olie erbij doet. De gedachte is dat de olie blijft drijven en als je de pasta erin doet, er een dun laagje olie om de pasta komt zodat het niet gaat plakken.

Maar het hoeft helemaal niet. Gewoon ruim water in een grote pan en regelmatig roeren.
Wat ik af en toe doe als ik eters krijg of een luie bui heb en geen zin om na het koken mijn fornuis schoon te maken; voor het koken aluminiumfolie op de gasplaat leggen. Ik moet ook zeggen dat ik als ik aan het koken ben er een aardige knoeiboel van kan maken. Vooral met pastasaus maken wil ik nog wel knoeien. Na het bereiden haal ik het folie weg en alles is nog brandschoon.

Zeker na een etentje handig, want of het is ongezellig voor de visite als jij loopt te schrobben in de keuken of als je denkt ik doe het morgen wel een reuze klus als het zo lekker is aangekoekt.
Ik doe ook altijd een beetje citroensap in het kokende water voor de pasta. Naast dat scheutje olijfolie en een beetje zout!
waaron doe je er dan citroensap door?die ken ik nog niet namelijkquote:Tinkelbel schreef op 29 december 2007 @ 19:56:

Ik doe ook altijd een beetje citroensap in het kokende water voor de pasta. Naast dat scheutje olijfolie en een beetje zout!
Citroensap? Wat is het nut ervan? Ben benieuwd.
quote:borrie2 schreef op 27 december 2007 @ 15:48:

Een theezakje in de koelkast hangen tegen koelkastgeurtjes...

Jaaah!! Dank je wel voor deze tip

Ik had een pastaschotel met salami en heel veel knoflook in de koelkast staan, normaal blijft de geur dagen hangen en nu rook ik helemaal niks.

Nu had ik er wel meteen drie opgehangen. Stond wel gezellig trouwens..

Overigens nog een in-de-koelkast-tip, heeft alleen helemaal niets met eten te maken: nagellak blijft veel langer goed en vloeibaarder als je het in de koelkast bewaard.
Wie heeft er een tip voor me? Ik heb gister rode peper gesneden. Dat ik bezig was vervloekte ik mijzelf want ik bedacht me dat ik vandaag mijn lenzen in moet doen. De rest met mes en vork gesneden maar het kwaad was al geschied.

Ik krijg nu ook na diverse keren wassen het gepeperde van mijn vingers. Het brandt als een gek als ik aan mijn ogen zit. Is daar een trukje voor om er nu nog vanaf te komen?
Ik weet dat je er nu niets aan hebt MV, maar om deze ellende een volgende keer te voorkomen: je handen inwrijven met (sla) olie voordat je met de peper aan de slag gaat. Dan was je het er daarna moeiteloos af.

Wat je nu moet doen... zou het niet weten, sorry! Misschien even van die dunne ziekenhuis-handschoentjes aantrekken om je lenzen in te doen?
hier had ik eigenlijk nog wel een vraagje over...misschien wel een domme vraag...maar doe je dat erin als het water kookt of meteen als je het op het vuur zet, ik doe altijd het tweede en het plakt ook noot, maar mijn ouders doen altijd het eerste voorbeeld.groetjesss~[/quote]

Ik heb wel eens gehoord dat het water er langer over doet om aan de kook te raken als er wat inzit (bv. olijfolie of zout ofzo). Ik doe het er dus altijd bij als het water al kookt.
En ik heb ook wel eens gehoord dat koud water sneller kookt dan warm water, maar de logica hiervan mis ik totaal!
Ja volgende keer maak ik niet meer de fout met die pepers. Hoewel ik alleen die zaadlijsten eruit haalde. Maar dat zal ik dan ook met mes en vork doen. Handschoentjes heb ik helaas niet in huis. Heb nu dus nog steeds geen lenzen in.

Wat ik een keer als tip las bij het nibud was dat het goedkoper was water te koken met een waterkoker en dan in de pan te doen.
De tip van zout toevoegen bij het koken van eieren kende ik dan weer niet. Ik doe altijd een scheutje azijn in het water, helpt ook tegen barsten. En barsten ze toch, loopt er niet zoveel ei uit.

Werkt ook goed bij het pocheren van eieren, het ei 'bindt' zich sneller aan zichzelf.
Handschoentjes aandoen bij het pepers snijden!!

Maar tsja... ik had dus een sneetje in mn handschoen... en heb mn lenzen toch uit mn ogen moeten halen!!

auw auw!! En lenzen de volgende dag weg kunnen mikken...

Ben benieuwd of olie echt werkt!!

(trouwens mv was het nog wat met die pepers?? ;) )
Borrie, jou moet ik net hebben. Ik snap er niets van, ik heb nu 2x die pepergelei gemaakt, de eerste keer voor mijn moeder. Na 4 uur lang om de 5 min omdraaien waren de pepertjes eindelijk verdeelt. Nog geen harde gelei. Nacht laten staan, nog niet. Nou ja toch maar aan mijn moeder gegeven. Gister voor vriendin gemaakt, ik wil het de eerste keer na 5 min omdraaien is het al hard, dus snel er goed doorheen geroerd zodat de pepertjes overal zaten. Maar dat was direct hard. Op dezelfde manier in de magnetron gemaakt van jouw papiertje. Weet jij hoe het kan? En is die van mijn moeder nu niet goed of die van mijn vriendin? Ik kan niet proeven omdat ik niet tegen het hete van rode pepers kan.

Oja, die van mijn moeder is al een week geleden gemaakt maar krijg die peper niet van mijn vingers, heb nu al een week geen lenzen in. Gister heb ik de peper met mes en vork gesneden. Wat voor handschoentjes heb jij dan?
quote:mylenevalerie schreef op 07 januari 2008 @ 13:06:

Borrie, jou moet ik net hebben. Ik snap er niets van, ik heb nu 2x die pepergelei gemaakt, de eerste keer voor mijn moeder. Na 4 uur lang om de 5 min omdraaien waren de pepertjes eindelijk verdeelt. Nog geen harde gelei. Nacht laten staan, nog niet. Nou ja toch maar aan mijn moeder gegeven. Gister voor vriendin gemaakt, ik wil het de eerste keer na 5 min omdraaien is het al hard, dus snel er goed doorheen geroerd zodat de pepertjes overal zaten. Maar dat was direct hard. Op dezelfde manier in de magnetron gemaakt van jouw papiertje. Weet jij hoe het kan? En is die van mijn moeder nu niet goed of die van mijn vriendin? Ik kan niet proeven omdat ik niet tegen het hete van rode pepers kan.

Oja, die van mijn moeder is al een week geleden gemaakt maar krijg die peper niet van mijn vingers, heb nu al een week geen lenzen in. Gister heb ik de peper met mes en vork gesneden. Wat voor handschoentjes heb jij dan?

Ik heb em niet in de magnetron gemaakt, maar dat moet niet uitmaken....(maak grote hoeveelheden en dat past alleen in grote pan...)

Is redelijk normaal dat het een tijdje duurt voordat de gelei dik is... in het begin hoef je dus in principe niet zovaak te keren... ik denk dat ze beiden gelukt zijn... heb je beide keren dezelfde geleisuiker gebruikt??? (je hebt namelijk normaal en super...oid... de een zit in een pak van een kilo en de andere in een pak van een halve kilo geloof ik...van van gilse)

Ik denk dat die van je vriendin veel te snel hard is geworden!! wat gek!! na 5 minuten al hard... daar moet dus iets mis zijn gegaan met de verhoudingen van de gelei (suiker?).... (is heus nog wel te eten hoor... alleen niet zo heel lang houdbaar omdat je de pot hebt open gemaakt....)

Ik gebruik latex handschoentjes (bijvoorbeeld van de action die weet jij wel te vinden!! hadden ze daar geen pannen ofzo???;) of gewoon van de supermarkt 10 in een doosje... alleen dus niet in je handschoen snijden haha) ik moet alles met handschoenen doen dus ik ben grootverbruiker!!
Ja ik had die geleisuiker gebruikt van van Gilse, die jij zei. Dus snappen doe ik het niet. Zag er ook hetzelfde uit. Wat ik raar vind is dat jij er 10 potjes mee kan vullen en ik gebruik van de hoeveelheden van jou de helft en 1 potje krijg ik niet eens vol.

Maar dat vind ik niet zo erg. Ik ga maar wachten tot ik hoor of het gelukt is. Potje voor vriendin is pas gister af dus die heeft ze nog niet.

Oh wat heerlijk om weer een reden te hebben om naar de Action te gaan. Ik ga die handschoenen kopen want dit is niets dat je een week geen lenzen in kan doen.

Nou weer een probleem opgelost.
quote:borrie2 schreef op 07 januari 2008 @ 13:30:

Ik gebruik latex handschoentjes (bijvoorbeeld van de action die weet jij wel te vinden!! hadden ze daar geen pannen ofzo???;) of gewoon van de supermarkt 10 in een doosje... alleen dus niet in je handschoen snijden haha) ik moet alles met handschoenen doen dus ik ben grootverbruiker!!Ja daar hebben ze goeie braadpannen om suddervlees in te maken of een rollade .
srry dat ik even inbreek... maar wat is dat voor recept met pepertjes en gelei??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven