Logé met coeliakie, tips?

15-05-2008 07:10 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort krijg ik een logé vanuit Canada met 'celiac'. Omdat het een allergie voor tarwe, rogge, haver en gerst betreft, vermoed ik dat dit dus coeliakie betekent.

Wie heeft er tips voor mij? Ik heb hier nog nooit mee te maken gehad, maar weet wel dat er dan veel niet kan.
Mensen met Coeliakie eten glutenvrij, je zou vast eens kunnen kijken in het zonnaturaschap. En er is glutenvrij brood te koop, en koekjes. Informeer eens bij je bakker.
http://www.veldmuisdesign.nl/coeliakie/
Alle reacties Link kopieren
Er kan een heleboel hoor :-) geen zorgen dus. Heb je iets meer specifieke vragen?



een tip: Let erop, dat mocht je brood kopen voor je gast, dat je ook aparte boter en jam enzo koopt! He gast kan dit niet uit jou kuipje halen. Zelf vind ik het wel lekker als er bijvoorbeeld tomaatjes en komkommer bij het brood liggen, daar wordt het iets minder droog van.
De natuurwinkel en Tuinen verkopen afbakbroodjes die ok zijn, het meeste gewone glutenvrije brood (zoals dat uit de vriezer bij de super) is niet te pruimen. Glutenvrij brood kun je niet in je gewone broodrooster roosteren, besmet met gluten. En even een nieuwe verpakking margarine, jam ed kopen. Als je namelijk jouw mes over je boterham haalt en hem dan in de boter of jam steekt, is die voorgoed 'besmet'.



Lees de etiketten in de supermarkt. AH is er best goed mee: een plaatje van een korenhalm met een streep erdoor betekent glutenvrij. C1000 heeft trouwens ook een goed schap. Heel veel producten waarvan je het niet verwacht (hartig broodbeleg, sauzen, soepen, zelfs sommige chocolade) bevatten gluten. Als je zoveel mogelijk pure voedingsmiddelen gebruikt, is het prima te doen. Op de website van NCV onder het kopje 'dieet' vind je ook nuttige info. Succes!
Hier kun je heel veel glutenvrije recepten vinden:

bbcgoodfood.com
Vraag ook even na hoe heftig de allergie is. Sommige mensen worden doodziek van een klein kruimeltje dat gluten bevat, terwijl andere mensen wel eens kunnen sjoemelen met hun dieet zonder daar direct al te veel last van te hebben. Dat is wel handig om te weten ivm het eventueel extra schoonmaken van je keuken en inderdaad het gebruik van broodbeleg enzo.
anoniem_654038f62dff5 wijzigde dit bericht op 15-05-2008 08:21
Reden: foutje
% gewijzigd
Oh, en gluten zitten niet alleen in overduidelijk tarweproducten, zoals brood, maar ook in veel kant-en-klaar spul voor zover ik weet.
meave schreef op 15 mei 2008 @ 08:20:

Vraag ook even na hoe heftig de allergie is. Sommige mensen worden doodziek van een klein kruimeltje dat gluten bevat, terwijl andere mensen wel eens kunnen sjoemelen met hun dieet zonder daar direct al te veel last van te hebben. Dat is wel handig om te weten ivm het eventueel extra schoonmaken van je keuken en inderdaad het gebruik van broodbeleg enzo.




Dit is niet waar. De schade bij coeliakie is niet de directe maagkramp en diarree na het eten van gluten (al kan die heel naar zijn), maar de vervlakking van de darmen. Die nemen dan minder voedingsstoffen op. Het wordt aangeraden strikt om te gaan met een glutenvrij dieet.



En het is trouwens geen allergie, maar een intolerantie.
Alle reacties Link kopieren
Bergamort, Meave heeft wel gelijk. Sommige mensen worden niet zo snel ziek (en die smokkelen af en toe; niet verstandig, dat is waar).



Ook zijn er coeliaken die zo gevoelig zijn dat ze bijvoorbeeld ook niet tegen maltodextrine van bijvoorbeeld tarwe kunnen. Het grootste deel van de coeliaken kan hier echter wel tegen.



Het is dus wel degelijk zaak om te vragen hoe gevoelig iemand is.



Etiketten lezen is dus niet voldoende! Ook het etiketje op de AH huismerk artikelen is niet altijd goed (het ligt aan de gevoeligheid van de coeliaak of hij die producten soms we, soms niet kan eten).



Voor producten check Livaad en gok op producten met een BSM van 0 of 1.
Alle reacties Link kopieren
hoi,

Ik eet altijd ook glutenvrij als mijn vriendin langs komt, weet ik zeker dat het nergens in zit. zij word er echt superziek van, dus neem het zekere voor het onzekere. als je naar de ikea gaat hebben ze ook best heel veel. Je kunt dan in het etenswarenwinkeltje vragen om een glutenvrijlijstje en dat geven ze je dan, erg handig. Darr hebben ze lekkere taart die glutenvrij is en worstjes enzo. Bij de c1000 hebben ze hele lekkere runderkookworst en die is ook glutenvrij, erg lekker voor op brood. de calve pindakaas is ook glutenvrij, maar je moet wel even een nieuwe pot kopen, maar dat stond herboven ok al. verder zijn bounty's ook glutenvrij, is ook wel lekker om te snoepen. Als je een intratuin in de buurt hebt, daar kun je ook heel veel glutenvrije snoepjes kopen.

In de natuurwinkel hebben ze altijd een heel schap gluetenrije dingen, maar ja, de kunst met het eten is gewoon om alles vers te maken. Geen kant en klare sausjes, maar zelf maken. Is echt makkelijker dan je denkt. Maar als ik jou was zou ik ook die dagen glutenvrij eten, maakt het een stuk makkelijker. als je glutenvrij brood bakt, is dat wel erg lekker en niet zo veel werk. je kunt mix kopen bij de AH. Succes!
Alle reacties Link kopieren
De vriend van een vriendin is ook sterk allergisch voor van alles en nog wat. Ze zijn er nog niet precies achter hoe en wat omdat het sterk kan wisselen bij hem. Als hij komt eten gaan we altijd samen boodschappen doen op wat hij op dat moment weer kan verdragen. Vaak weten mensen zelf heel goed wat ze wel en niet verdragen. Kom je er ondanks bovenstaande tips niet uit - vraag desnoods je huisarts om advies of ga met de vriend shoppen als hij komt.....
Alle reacties Link kopieren
syennaj schreef op 15 mei 2008 @ 09:43:

hoi,

Ik eet altijd ook glutenvrij als mijn vriendin langs komt, weet ik zeker dat het nergens in zit. zij word er echt superziek van, dus neem het zekere voor het onzekere. als je naar de ikea gaat hebben ze ook best heel veel. Je kunt dan in het etenswarenwinkeltje vragen om een glutenvrijlijstje en dat geven ze je dan, erg handig. Darr hebben ze lekkere taart die glutenvrij is en worstjes enzo. Bij de c1000 hebben ze hele lekkere runderkookworst en die is ook glutenvrij, erg lekker voor op brood. de calve pindakaas is ook glutenvrij, maar je moet we

even een nieuwe pot kopen, maar dat stond herboven ok al. verder zijn bounty's ook glutenvrij, is ook wel lekker om te snoepen. Als je een intratuin in de buurt hebt, daar kun je ook heel veel glutenvrije snoepjes kopen.

In de natuurwinkel hebben ze altijd een heel schap gluetenrije dingen, maar ja, de kunst met het eten is gewoon om alles vers te maken. Geen kant en klare sausjes, maar zelf maken. Is echt makkelijker dan je denkt. Maar als ik jou was zou ik ook die dagen glutenvrij eten, maakt het een stuk makkelijker. als je glutenvrij brood bakt, is dat wel erg lekker en niet zo veel werk. je kunt mix kopen bij de AH. Succes!
Ik eet zerlf glutenvrij, en om eerlijk te zijn vind ik et zwaar overbodig dat iemand bij wie ik op bezoek kom glutenvrij brood gaat eten omdat ik dat ook doe. Ik waardeer het erg dat mensen aparte boter, jam en kaas hebben, maar ik ga het ze niet aandoen om zelf GV-brood te eten. Het is nu eenmaal niet superlekker...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al die snelle reacties. Vanochtend zelf al even bij AH wezen vragen voor brood, maar ze wisten niet of dat nog besteld kon worden....

Dat van aparte potten broodbeleg e.d. was ik zelf niet opgekomen, prima tip dus (ik weet echt van niets, maar dat mag duidelijk zijn).

Met de logé zelf gaan winkelen zal lastig zijn, omdat ze zaterdag in de loop van de dag pas aankomt vanuit Canada en bovendien geen nederlands spreekt.

Gelukkig kook ik al heel weinig met pakjes, een groot voordeel begrijp ik uit het bovenstaande.

Nogmaals bedankt allemaal, maar verdere tips zijn nog steeds van harte welkom.
Alle reacties Link kopieren
www.livaad.nl, kun je checken als het etiket niet duidelijk is
Alle reacties Link kopieren
oeps mosterd
Alle reacties Link kopieren
glutenvrij uiteraard!
Alle reacties Link kopieren
In welke regio woon je ongeveer? Bijna alle AH's hebben dat brood (als mensen voor mij brood halen heeft het AH brood ook mijn voorkeur trouwens). Het ligt vaak verstopt in zo'n vrieskast. De iets grotere Ah's hebben het in elk geval altijd. En anders kun je voor het ontbijt crea zijn:



- een omelet en je zet er tomaatjes en komkommer bij

- zelfgemaakte rijstepap

- vers fruit met yoguhurt

- vaak bij de super de boer te koop (volgens mij ook Jumbo) glutenvrije muslie (in zo'n "melkpak" is hartstikke duur maar ooooooooh wat lekker!)
Alle reacties Link kopieren
aangezien je dat van dat broodbeleg enzo niet wist:



het is belangrijk dat je schoon werkt. Ik wordt bijvoorbeeld echt ontzettend ziek van een heel klein beetje... Dus niet eerst met je handen in een zak gluten-bevattende chips, en dan in de zak glutenvrije chips! Dan zijn de GV-chips al besmet, en kan je gast ze dus niet meer eten.



Ook gebruik maken van schone pannen, bestek, snijplanken enzovoort.



Enne: als je je best doet, kan het ook nog wel eens mis gaan. Voel je daar voor al niet schuldig over. Je kunt nu eenmaal niet meer doen dan je best.
Alle reacties Link kopieren
Toch nog even een vraagje.

In sommige vleeswaren zitten blijkbaar gluten, daar zou ik dus nooit aan gedacht hebben. Nu is mijn logé een grote kaasliefhebber, is kaas altijd glutenvrij? (ik vertrouw nu niks meer)
http://www.glutenvrijshop.nl/shop.html



Hier hebben ze van alle glutenvrij producten online te koop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven