marinade kip

06-05-2010 16:06 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik wil mijn kipfiletjes marineren in een marinade (duh ) en ik wil hete kippetjes krijgen. hoe doe ik dat? vorige keer deed ik het met sambal en (te veel?) knoflookpoeder en ketjap manis. het werd echt veelste gekruid en totaal niet lekker.

tips?
o ja en ik heb meerdere malen het recept van indische kip (die met ketchup en suiker etc.) gevonden hier, en alle reacties waren positief.

waarom was het dan bij mij zo vies?

ik snap sowieso niet hoe de combinatie van pindakaas, azijn en ketchup lekker kan worden..
Je hebt kant en klare marinades, wat misschien makkelijk is wanneer je de verhoudingen niet goed weet in te schatten.

Vergelijkbaar met jouw recept heb ik wel eens een marinade gemaakt van:

- 6 EL ketjap

- 2 TL sambal

- 2 teentjes knoflook

Maar je kunt eigenlijk zo veel kanten op... Verse kruiden, gecombineerd met olie moet in principe al werken. Ketjap, knoflook en pepers doen het ook altijd goed. Verder zou je kunnen werken met chilisaus (combi met limoenschijfjes en koriander wellicht), en nog veel meer...
Het zakje hot marinade mix van Conimex. Deze tip heb ik ook van iemand hier en heerlijk!
dankjewel! en is de knoflook uitgeperst?

normaal waren mijn marinades altijd lekker, en het rook ook super naar knoflook. daarom snap ik niet waarom toen ik deze keer veel knoflookpoeder gebruikte , het ineens zo sterk smaakte..

hoeveel kost die marinademix ongeveer?

en voor hoeveel filets is die?
Hoe ik het doe is, wel op gevoel, maar met deze ingredienten:

Ketjap Manis (flink veel)

olijfolie

scheut gembersiroop (is zoet dus suiker niet meer nodig)

peper

klein beetje citroensap (uit een flesje)

knoflook (van een bol) fijngemaakt.

en ook sambal manis, na smaak

eventueel kan je door de marinade nog een uitje fijnsnipperen.

Dag van te voren beginnen met marineren maakt het het lekkerst.
Ik heb heerlijke marinade van de Jumbo ; hete Surinaamse, volgens mij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Knoflook kun je persen, snipperen of fijn snijden. Ikzelf houd het meest van gesnipperd.
8 eetlepels ketjap

8 eetlepels ketchup

8 eetlepels azijn

3 theelepels sambal

2 tenen knoflook (gesnipperd of geperst)

of

ketjap, sambal, azijn, knoflook en een schepje suiker + 5 kruidenpoeder.
ik gebruik deze en is echt geweldig, heel veel smaak van de knoflook en makkelijk in gebruik.

the garlic chop.
Als ik kipkluifjes maak voor de barbecue (maar kan ook met kipfilet, lekkerst als je het grilt) dan marineer ik het met zo:

Ketjap

Scheutje rijstwijn (mag ook sherry, maar dan wordt het zoeter)

Honing

Uiteraard spaanse peper (maar sambal kan ook)

Veel knoflook (liever vers, want poeder vind ik geen porum, vieze smaak)

Beetje gemberpoeder als je dat lekker vindt

Wat geroosterde sesamzaad en na intrekken bakken maar
Als je van kerrie houdt:

Marinade maken van kerrie masala:

Ongeveer 10 eetlepels

Ik doe er 4 eetlepels sambal door, water tot het een papje is.

Dan nog een handje rode peper vlokken.

Kipfilet erin, uurtje laten staan.

Dan een ui fruiten en 1 teen knoflook, mengsel in de pan, aanbakken.

Wat water erbij zodat het lekker smeuig wordt.

Het brand je de bek uit maar errug lekker :D
Ik gebruik dit:

ketjap manis (is al zoet)

knoflook (van die geperste knoflook in zo'n potje, is gewoon nat)

sambal

olijf of arachideolie.

Lekker mixje van maken. Kipfiletstukjes erin leggen en husselen. Hoe langer je marineerd hoe scherper de smaak.
quote:madamemicmac schreef op 06 mei 2010 @ 16:11:

Het zakje hot marinade mix van Conimex. Deze tip heb ik ook van iemand hier en heerlijk!Ik heb die tip ook wel eens gegeven, en van Conimex is de marinade "sate marinade" ook lekker, die is alleen niet zo pittig. Ik maak meestal zelf marinade maar voor het gemak heb ik vaak wel een zakje in huis voor als ik het onverwachts nodig heb en andere verse dingen niet in huis heb.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik marineer mn kip meestal met ketjap, klein scheutje chilisaus, heel fijngesnipperd uitje, theelepeltje fijngesneden knoflook, mespuntje sambal.
Knoflookpoeder is lastig te doseren. Het is gemakkelijker en lekkerder om verse knoflook te gebruiken. Ik denk dat je marinade niet zo lekker werd doordat je knoflookpoeder gebruikt hebt.
Mijn favoriet, niet heel heet, maar wel lekker gekruid:

Griekse yoghurt

2 tenen knoflook

flinke schep tandoorikruiden

rode peper

komijn

gembersiroop

24 uur laten marineren en dan grillen.
quote:Teigera schreef op 06 mei 2010 @ 19:17:

Knoflookpoeder is lastig te doseren. Het is gemakkelijker en lekkerder om verse knoflook te gebruiken. Ik denk dat je marinade niet zo lekker werd doordat je knoflookpoeder gebruikt hebt.pers jij het , of gewoon in kleine stukjes? en bakken jullie de marinade ook mee of pakken jullie alleen de kipstukjes eruit
quote:ayicik schreef op 06 mei 2010 @ 20:53:

[...]

pers jij het , of gewoon in kleine stukjes? en bakken jullie de marinade ook mee of pakken jullie alleen de kipstukjes eruitAls ik een ketjapmarinade maak dan stop ik de kipfiletjes wel eens met marinade en al onder de oven / grill. Lekker! Met grove stukken ui erbij: hmmmm.
quote:ayicik schreef op 06 mei 2010 @ 20:53:

[...]

pers jij het , of gewoon in kleine stukjes? en bakken jullie de marinade ook mee of pakken jullie alleen de kipstukjes eruitIk perste de knoflook vroeger, maar nu niet meer. Gehannes om zo'n pers weer schoon te krijgen... en het is net zo makkelijk om t gewoon fijn te snijden. Ik gooi overigens bij het bakken niet de gehele marinade erbij, ik vis met een vork de stukken kip eruit en die gaan (druipend van de marinade dus vaak nog) de pan in. Te veel marinade (los in de pan, dus niet geplakt aan de kip) zou al snel gaan aanbakken denk ik.
quote:mylenevalerie schreef op 06 mei 2010 @ 17:10:

[...]

Ik heb die tip ook wel eens gegeven, en van Conimex is de marinade "sate marinade" ook lekker, die is alleen niet zo pittig. Ik maak meestal zelf marinade maar voor het gemak heb ik vaak wel een zakje in huis voor als ik het onverwachts nodig heb en andere verse dingen niet in huis heb.Dank je MV, deze ga ik ook eens proberen.
Ik heb ook een heerlijk kiprecept, duivelse kip;

400 gr kipfilet in blokjes in een marinade zetten van olijfolie, zakje nasikruiden van Conimex (niet die met die groenten er in, gewoon zakje kruiden), lepel ketjap en lepel sambal (naar smaak).

Vervolgens kip bakken, 500 gram uienringen toevoegen, bakje champignons in plakjes toevoegen, 300 ml. water toevoegen, half maggi kipbouillonblokje erbij, heel klein scheutje azijn, blikje tomatenpurre (kleinste, geconcentreerd) toevoegen, dan op laag vuur met deksel op pan een klein half uurtje laten pruttelen. Naar smaak nog sambal en/of ketjap toevoegen. Heeeerlijk met rijst erbij. Als je extra maakt, smaakt het de volgende dag nog lekkerder omdat ale smaken lekker zijn 'ingewerkt'. Tja de hoeveelheden exact aangeven is lastig, ik doe gewoon op gevoel en proef tussendoor. Succes!
ook lekker is een hele kip of kippenpoten en dan onder het velletje een marinade stoppen van verse kruiden, bijvoorbeeld basilicum of thijm, in de blender met limoensap, knoflook, ui en wat olie en dan in de oven, mmm.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven