Marineermee!

27-04-2008 21:30 48 berichten
Ach, gezellig een topicje over marineren dacht ik....

Vanavond maakte ik gegrilde kipkluifjes en dan is het natuurlijk lekker om die kluiven eerst flink te marineren.

In dit geval maakte ik een marinade van:

* Twee eetlepels olie (olijf in dit geval)

* Flink wat knoflook (ik had pasta gebruikt, een theelepel of twee)

* Thijm

* Kipkruiden, twee theelepels

* Zoete ketjap, een flinke scheut

* Het sap van 1 citroen

* Een eetlepel honing

En hier dan de kipsen een paar uur in laten staan.

Vingers erbij opperdepop en zo.

Nu marineer ik van alles en ik ben heel benieuwd naar hoe jullie en wat jullie zoal hoe marineren.
Alle reacties Link kopieren
- rode wijn

- uitje

- knoflookje

- provencaalse kruiden

- zout en peper

en dan het liefst met kip, maar varkensvlees is ook lekker.

of kip insmeren met hoi sin saus en honing....
Olie (zonnebloem), azijn, knoflook, sambal, zoete ketjap.

Stukjes varkensvlees of kip erin voor de lekkerste saté.

Ik marineer hier ook kippelevertjes en grove stukken ui in.

Zachtjes bakken in de koekenpan, zodat de levertjes niet droog worden, als het gaar is tomatenketchup en gembersiroop toevoegen, misschien een klein beetje water nog erbij om het smeuiger te maken, héérlijk om op brood te eten.
Tomatenketchup met sambal, paprikapoeder en een drupje gembersiroop: hierin stukjes varkensvlees (mmm... varkenshaas) en dik gesneden schijfjes vet spek, paprika en ui: aan een stokje is het ineens een sjahslik, dus even onder de grill, eten met currysaus. Jammie.
Wat een leuk topic! Da's toevallig.

Ik zit net aan de gemarineerde gamba's:

wokolie (conimex) wat zeezout, knoflook, chilipeper (vers of gedroogd en gemalen), scheutje vissaus.

Even laten intrekken, liefst zo lang mogelijk(maar kon niet langer wachten dan een half uurtje en ze zijn nu al héérlijk!)
Ik gebruik vaak een mengsel van

-olijfolie

-kikoman sojasaus

-balsamicoazijn

-mosterd

-knoflook

-P&Z

voor het marineren van vanalles (rundreepjes, kip), maar ook gewoon door rund/lamsgehakt, voor kleine gehaktballetjes. Smaakt echt heerlijk!
Een favo basis marinade is:

zonnenbloemolie

ketjap manis

citroensap

peper en zout

Opgeleukt naar smaak met afwisselend:

tomatenketchup

knoflook

gember

honing

sambal

stroop (voor de kinderkluifjes)

Lammetjes gaan altijd 24 uur in

rode wijn

olijfolie

rozemarijn/thijm

mosterd

honing

peper/zout
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Poezewoes schreef op 28 april 2008 @ 08:40:

Opgeleukt naar smaak met afwisselend:

tomatenketchup

honing

sambal

stroop (voor de kinderkluifjes)

De kinderen die ik klaarmaak zijn meestal mals genoeg. Die hoeven niet eerst in de marinade.
Einstein, je weet niet wat je mist. Zeker de Drentse en de Overijsselse kinderkluifjes zijn niet te versmaden met honing of stroop. Komt denk ik door het veelvuldige heidehuppelen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Zalmfilet leg ik meestal in de volgende marinade:

- Kikoman sojasaus

- Citroensap

- Soms wat viskruiden

Eendenborst leg ik in de volgende marinade:

- Ketjap manis

- Citroensap

- Honing

- Gemberpoeder (djahe uit mijn hoofd)

- Grof gemalen peper en zout

Sate:

- Ketjap manis

- Veel knoflook

- Sambal

- (olijf)olie

- peper & zout
Mijn Russische buurvrouw zet blokjes varkensvlees een nacht in de azijn (gewoon zo'n fles witte goedkope keukenazijn). Doet het vlees aan spieses en bakt het op de bbq.

En tot mijn verbazing is het errug lekker.
Is marineren eigenlijk alleen iets om met vlees of vis te doen?

Ik marineer zelf weleens plakken tofu (ben vegetarier), maar kun je ook groente marineren? Ik stel me er niet zoveel bij voor, maar ik ben dan ook totaal geen keukenprinses.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Groente marineren kan vast wel maar jammer genoeg wordt de meeste groente erg zompig als je het lekker in de marninée (overflakkee) zet. Vandaar dat ik dressing bij sla's ook altijd los serveer, omdat ik het zelf zo'n plakkerige bende vind worden als het het van tevoren al door elkaar wordt gehuppeld met de dressing samen.
quote:tonkje schreef op 28 april 2008 @ 20:48:

Is marineren eigenlijk alleen iets om met vlees of vis te doen?

Ik marineer zelf weleens plakken tofu (ben vegetarier), maar kun je ook groente marineren? Ik stel me er niet zoveel bij voor, maar ik ben dan ook totaal geen keukenprinses.Ik weet niet of het gewoon is maar ik vind fetakaas en mozzarella ook lekker om te marineren. Het geeft een lekker smaakje aan de kaas. Of bijv. brie/geitenkaas marineren en dan door de ei en parneermeel (of stukjes cornflakes) halen voor het te bakken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Kipfilet of kipkarbonadjes (bot eruit) in stukjes snijden.

Beetje zonnebloemolie

Paar teentjes knoflook (fijn gesneden)

Verse gember (fijn gesneden)

zout en peper

Beetje lichte sojasaus

Beetje donkere sojasaus

Beetje oestersaus

Beetje chili of anders sambal

Goede scheut rijstwijn

Wokken en serveren met witte rijst en groete naar keus Je kunt ook wat minder oestersaus erin doen en als ze bijna "uitgewokt" zijn wat extra oestersaus met water toevoegen om een lekker sausje te maken, als het te dun wordt gewoon wat maizena (met water natuurlijk) erin.
.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 april 2008 @ 22:47:

Ik heb bij de Jumbo geweldige marinade gevonden : " kolibrie , surinaamse gekruide ketjap marinade " ( vast ook wel ergens anders te koop ) ; saté's smaken nu echt alsof we buiten de deur eten t Is wel niet zo creatief als de meeste andere tips die ik hier lees, maar lekkerrrrr .....
Lieve Leo , lekker animeer marineermeisje van me !
quote:tonkje schreef op 28 april 2008 @ 20:48:

, maar kun je ook groente marineren?

Dronken champignons: minstens 4 uur in de rode wijn, peper, knoflook en tijm, en dan in een hete pan zonder boter (geen anti-aanbakpan gebruiken, want dan is ie stuk) goed droogroosteren. Heerlijk!

(en dat dan met pasta eten, mmmmm!

Courgette, champ, paprika en uien in een mix van witte wijn, balsamico, knoflook, zonnebloemolie, peper en provencaalse kruiden. Minstens 4 uur laten staan en dan aan stokjes en grillen maar!

Geroosterde (en dus ontvelde) paprika (aubergine, courgette) in olijfolie met knof en zeezout

en ga zo maar even door. je moet wel de goede groente kiezen: rauwe sperziebonen laten zich bijvoorbeeld niet marineren. Maar gekookte weer wel.
Die gekookte sperziebonen een uurtje of twee in een goede vinaigrette laten staan doet wonderen voor je salade, trouwens.
quote:tilalia2 schreef op 30 april 2008 @ 23:22:

Die gekookte sperziebonen een uurtje of twee in een goede vinaigrette laten staan doet wonderen voor je salade, trouwens.Nou wil ik natuurlijk weten wat een goede vinaigrette is .
Goede vinaigrette mijn lieve kooknono Bia, dat is bijvoorbeeld; 2 delen goede olijfolie, 1 deel azijn, 1 teen knoflook, een mespunt mosterd, zout en peper. Dat is de klassieke sladressing, die het nog steeds erg goed doet.

Maar vinaigrette is eigenlijk gewoon een duur woord voor sladressing.

Ja koude sperciebonen in de vinaigrette en dan bij de salade Nicoice. Lekker hoor inderdaad. Behalve de champignons marineer ik andere groenten eigenlijk nooit. Komt ook omdat ik courgettes, paprika's en aubergines niet lekker vindt. Wel een goede tip zeg, had ik helemaal niet aan gedacht!

Harde kolen kun je ook marineren trouwens. Denk aan coleslaw e.d.
Vinaigrette is idd wat eleonora omschrijft , sladressing is toch meer een saus op mayonaisebasis.

Door je vinaigrette kan je ook allemaal verse kruiden doen, varieren met de soorten azijn, evt een beetje honing erdoor, etc etc etc.

Lekker! Ik krijg er helemaal trek van!
quote:tilalia2 schreef op 01 mei 2008 @ 10:15:

Vinaigrette is idd wat eleonora omschrijft , sladressing is toch meer een saus op mayonaisebasis.

Door je vinaigrette kan je ook allemaal verse kruiden doen, varieren met de soorten azijn, evt een beetje honing erdoor, etc etc etc.

Lekker! Ik krijg er helemaal trek van!

Waar heb je dat gevonden Tilla? Dat van dat sladressing op basis van mayonaise is?

Gewoon nieuwschierigheid hoor. Ik weet niet beter dan dat het hetzelfde is namelijk. En dan zeg ik het al járen verkeerd.
Variatie op de normale vinaigrette die lekker is;

Vinaigrette met Roquefort

2 eetlepels azijn

peper en zout

8 eelepels olijfolie

50 gr Roquefort (of gorgonzola kaas)

1 eetlepels fijngehakt bieslook

Schenk de azijn in een schaaltje en voeg er wat peper en zout aan toe. Voeg onder voortdurend roeren met een garde of de mixer de olie beetje bij beetje toe tot een enigszins gebonden saus is ontstaan. Verkruimel de roquefort of gorgonzola en roer deze samen met het bieslook door de vinaigrette.

Hangt van het gerecht af maar soms is het lekker een fijn gesnipperd sjalotje of een teentje knoflook erbij te doen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven