Marineermee!

zondag 27 april 2008 om 21:30
Ach, gezellig een topicje over marineren dacht ik....
Vanavond maakte ik gegrilde kipkluifjes en dan is het natuurlijk lekker om die kluiven eerst flink te marineren.
In dit geval maakte ik een marinade van:
* Twee eetlepels olie (olijf in dit geval)
* Flink wat knoflook (ik had pasta gebruikt, een theelepel of twee)
* Thijm
* Kipkruiden, twee theelepels
* Zoete ketjap, een flinke scheut
* Het sap van 1 citroen
* Een eetlepel honing
En hier dan de kipsen een paar uur in laten staan.
Vingers erbij opperdepop en zo.
Nu marineer ik van alles en ik ben heel benieuwd naar hoe jullie en wat jullie zoal hoe marineren.
Vanavond maakte ik gegrilde kipkluifjes en dan is het natuurlijk lekker om die kluiven eerst flink te marineren.
In dit geval maakte ik een marinade van:
* Twee eetlepels olie (olijf in dit geval)
* Flink wat knoflook (ik had pasta gebruikt, een theelepel of twee)
* Thijm
* Kipkruiden, twee theelepels
* Zoete ketjap, een flinke scheut
* Het sap van 1 citroen
* Een eetlepel honing
En hier dan de kipsen een paar uur in laten staan.
Vingers erbij opperdepop en zo.
Nu marineer ik van alles en ik ben heel benieuwd naar hoe jullie en wat jullie zoal hoe marineren.

donderdag 1 mei 2008 om 13:54
quote:eleonora schreef op 01 mei 2008 @ 10:19:
[...]
Waar heb je dat gevonden Tilla? Dat van dat sladressing op basis van mayonaise is?
Gewoon nieuwschierigheid hoor. Ik weet niet beter dan dat het hetzelfde is namelijk. En dan zeg ik het al járen verkeerd.In Belgie heb je flessen dressing in de winkel, die zijn allemaal op mayonaisebasis (of yoghurt **rilt**). Vinaigrette is altijd een mengsel van olie en azijn, dressing hoeft dat niet te zijn. Spekvet van uitgebakken spekjes over je sla is wel een slasaus, maar geen vinaigrette. En slasaus uit een fles is wel een slasaus, maar geen vinaigrette. Hell, al kieper je cola over je sla, dan is de cola een dressing, maar het is geen vinaigrette
[...]
Waar heb je dat gevonden Tilla? Dat van dat sladressing op basis van mayonaise is?
Gewoon nieuwschierigheid hoor. Ik weet niet beter dan dat het hetzelfde is namelijk. En dan zeg ik het al járen verkeerd.In Belgie heb je flessen dressing in de winkel, die zijn allemaal op mayonaisebasis (of yoghurt **rilt**). Vinaigrette is altijd een mengsel van olie en azijn, dressing hoeft dat niet te zijn. Spekvet van uitgebakken spekjes over je sla is wel een slasaus, maar geen vinaigrette. En slasaus uit een fles is wel een slasaus, maar geen vinaigrette. Hell, al kieper je cola over je sla, dan is de cola een dressing, maar het is geen vinaigrette

vrijdag 25 juni 2010 om 13:50
quote:Poezewoes schreef op 28 april 2008 @ 08:40:
Een favo basis marinade is:
zonnenbloemolie
ketjap manis
citroensap
peper en zout
Opgeleukt naar smaak met afwisselend:
knoflook
Dit ga ik proberen voor de kipfilet op de BBQ! Vroeg me alleen af: hoelang moet/mag je het laten marineren? De BBQ is morgenavond maar morgen heb ik weinig tijd, dus wilde het eigenlijk al vanavond in de marinade zetten...
Een favo basis marinade is:
zonnenbloemolie
ketjap manis
citroensap
peper en zout
Opgeleukt naar smaak met afwisselend:
knoflook
Dit ga ik proberen voor de kipfilet op de BBQ! Vroeg me alleen af: hoelang moet/mag je het laten marineren? De BBQ is morgenavond maar morgen heb ik weinig tijd, dus wilde het eigenlijk al vanavond in de marinade zetten...
zaterdag 26 juni 2010 om 23:59
maandag 28 juni 2010 om 21:38
quote:eleonora schreef op 28 april 2008 @ 22:48:
Groente marineren kan vast wel maar jammer genoeg wordt de meeste groente erg zompig als je het lekker in de marninée (overflakkee) zet. Vandaar dat ik dressing bij sla's ook altijd los serveer, omdat ik het zelf zo'n plakkerige bende vind worden als het het van tevoren al door elkaar wordt gehuppeld met de dressing samen.
Groente marineren kan vast wel maar jammer genoeg wordt de meeste groente erg zompig als je het lekker in de marninée (overflakkee) zet. Vandaar dat ik dressing bij sla's ook altijd los serveer, omdat ik het zelf zo'n plakkerige bende vind worden als het het van tevoren al door elkaar wordt gehuppeld met de dressing samen.
woensdag 21 juli 2010 om 18:37
zondag 3 oktober 2010 om 14:20
ff uppen (sorry daarvoor)
maar ik dacht voor ik een topic open wat dus al blijkt te bestaan.
weet iemand een snelle marinade voor speklapjes?
ik wil rond 18u eten. heb nu nog ruim 3,5 uur de tijd voor een evt marinade.
ik ben die speklapjeskruiden wel een beetje zat. wil wel eens wat anders.
ik heb in huis: kaneel, ketjap, zout, peper, aromat groen, chilipeper,chilisaus, sambal, paprika, knoflook(vers), paprikapoeder, kerrie, kipkruiden. en verder weet ik het ff niet.
ik hoop dat iemand met een tip komt. alvast bedankt
maar ik dacht voor ik een topic open wat dus al blijkt te bestaan.
weet iemand een snelle marinade voor speklapjes?
ik wil rond 18u eten. heb nu nog ruim 3,5 uur de tijd voor een evt marinade.
ik ben die speklapjeskruiden wel een beetje zat. wil wel eens wat anders.
ik heb in huis: kaneel, ketjap, zout, peper, aromat groen, chilipeper,chilisaus, sambal, paprika, knoflook(vers), paprikapoeder, kerrie, kipkruiden. en verder weet ik het ff niet.
ik hoop dat iemand met een tip komt. alvast bedankt