marsepeinentaart maken
donderdag 15 april 2010 om 18:57
Toevallig zag ik laatst op tv tijdens het zappen ook zoiets. Je kunt het hier terugkijken. Misschien vind je dat dan ook leuk.
http://elearning.teleac.nl/mod/resource/view.php?id=176
http://elearning.teleac.nl/mod/resource/view.php?id=176
donderdag 15 april 2010 om 19:14
Ik heb laatst ook voor het eerst een marsepeintaart gemaakt en het is echt superleuk om te doen!!
Ik had ook even die Teleaccursus op tv bekeken, erg handig.
20 euro was ik bij lange na niet kwijt. Even denken;
1kg marsepein= ¤6,50. Voor de taart heb je ong. 1/2 kg nodig. dus dan wordt t ¤3,25,
Ik had biscuitdeegmix gekocht waar alleen 4 eieren en water bij hoefde. De biscuitdeegmix kostte ¤4,50. Daar kan ik nog zeker 3 taarten van bakken. Dus ruim ¤1,00 voor het deeg.
Dan nog 2 lagen jam. Denk bij elkaar nog geen halve pot. ong. ¤1,00
Slagroom met slagroomversteviger; ¤2,00 (?)
Dan nog gekleurde marsepein als versiering. Voor ¤2,95 heb je 250 gram. Dat heb je lang niet allemaal nodig.
Ik denk dat je met 10 a 12 euro een heel eind komt.
Ik had ook even die Teleaccursus op tv bekeken, erg handig.
20 euro was ik bij lange na niet kwijt. Even denken;
1kg marsepein= ¤6,50. Voor de taart heb je ong. 1/2 kg nodig. dus dan wordt t ¤3,25,
Ik had biscuitdeegmix gekocht waar alleen 4 eieren en water bij hoefde. De biscuitdeegmix kostte ¤4,50. Daar kan ik nog zeker 3 taarten van bakken. Dus ruim ¤1,00 voor het deeg.
Dan nog 2 lagen jam. Denk bij elkaar nog geen halve pot. ong. ¤1,00
Slagroom met slagroomversteviger; ¤2,00 (?)
Dan nog gekleurde marsepein als versiering. Voor ¤2,95 heb je 250 gram. Dat heb je lang niet allemaal nodig.
Ik denk dat je met 10 a 12 euro een heel eind komt.
donderdag 15 april 2010 om 19:59
ik ga zaterdag een fondant taart maken, jammer genoeg geen marsepein omdat er iemand bij is die daar allergisch voor is.
ik heb voor de perzikkleurige fondant en de eetbare bloemen samen al bijna 10 euro betaald!
weet iemand trouwens hoe dat precies zit met fondant? ik hoorde dat dat niet in aanraking mag komen met bijv. slagroom of jam, omdat in fondant van suiker is en dat dat smelt als het in aanraking komt met alles waar water in zit.
ik heb voor de perzikkleurige fondant en de eetbare bloemen samen al bijna 10 euro betaald!
weet iemand trouwens hoe dat precies zit met fondant? ik hoorde dat dat niet in aanraking mag komen met bijv. slagroom of jam, omdat in fondant van suiker is en dat dat smelt als het in aanraking komt met alles waar water in zit.
donderdag 15 april 2010 om 21:06
mayls, ja fondant of marsepein kan smelten als het in aanraking komt met water en dat zit natuurlijk ook in slagroom en jam.
Wat je kunt doen, als je de taart doorsnijd om te vullen, dan eerst aan de rand van de onderste laag een " dijkje" spuiten van botercreme en hierbinnenin dan de vulling op basis van slagroom of jam.
Dan bovenste helft erop en je taart afsmeren met botercreme (je kan ook bv witte chocolade pasta gebruiken) en hierover je fondant of marsepein.
Op deze manier komt dit niet in aanraking met je vulling.
Botercreme is half poedersuiker, half boter. Dus bv 1 pakje boter en 1 bus poedersuiker, boter goed mixen, poedersuiker erbij en doormixen tot het goed romig is.
Wat je kunt doen, als je de taart doorsnijd om te vullen, dan eerst aan de rand van de onderste laag een " dijkje" spuiten van botercreme en hierbinnenin dan de vulling op basis van slagroom of jam.
Dan bovenste helft erop en je taart afsmeren met botercreme (je kan ook bv witte chocolade pasta gebruiken) en hierover je fondant of marsepein.
Op deze manier komt dit niet in aanraking met je vulling.
Botercreme is half poedersuiker, half boter. Dus bv 1 pakje boter en 1 bus poedersuiker, boter goed mixen, poedersuiker erbij en doormixen tot het goed romig is.
donderdag 15 april 2010 om 21:25
donderdag 15 april 2010 om 22:03
wat je in ieder geval nodig hebt:
- bakvorm
- goeie mixer
- ingredienten voor de biscuitdeeg
- rolstok of deegroller met siliconen (oa bij xenos) want hout plakt aan je marsepein
- marsepein of fondant
- kleurstof
- ingredienten voor een vulling en afsmeren vd biscuit
en dan heb je de basis, en kun je gaan decoreren. Je begint meestal simpel dus aan een aantal leuke uitstekers heb je dan wel genoeg.
- bakvorm
- goeie mixer
- ingredienten voor de biscuitdeeg
- rolstok of deegroller met siliconen (oa bij xenos) want hout plakt aan je marsepein
- marsepein of fondant
- kleurstof
- ingredienten voor een vulling en afsmeren vd biscuit
en dan heb je de basis, en kun je gaan decoreren. Je begint meestal simpel dus aan een aantal leuke uitstekers heb je dan wel genoeg.
donderdag 15 april 2010 om 22:04
quote:mayls schreef op 15 april 2010 @ 21:46:
kraaltje bedankt voor je antwoord over de fondant!
graag gedaan, je kan ook wel zonder dijkje werken, dan moet je vulling gewoon niet helemaal naar de rand van de taart uitsmeren.
Bij de teleac cursus gebruiken ze vooral slagroom om af te smeren, ben ik zelf geen fan van ivm het evt smelten vd marsepein, maar anderen vinden het wel fijn werken.
Ik vind dat je met botercreme strakker kunt afsmeren, dus dan wordt je taart ook mooier
kraaltje bedankt voor je antwoord over de fondant!
graag gedaan, je kan ook wel zonder dijkje werken, dan moet je vulling gewoon niet helemaal naar de rand van de taart uitsmeren.
Bij de teleac cursus gebruiken ze vooral slagroom om af te smeren, ben ik zelf geen fan van ivm het evt smelten vd marsepein, maar anderen vinden het wel fijn werken.
Ik vind dat je met botercreme strakker kunt afsmeren, dus dan wordt je taart ook mooier
vrijdag 16 april 2010 om 12:04
quote:eleonora schreef op 15 april 2010 @ 21:35:
Queenie, zou jij een lijst kunnen maken met wat je dan allemaal nodig hebt om te beginnen?
Ik zit op deleukstetaarten.nl waar je werkelijk álles kunt kopen om te beginnen maar ik heb geen idee wat ik nou écht aan moet schaffen.
Kun jij mij tippen?
Ik heb in 1 keer heel veel aangeschaft, zodat je verschillende soorten taarten kunt maken. Bloementaarten, geboortetaarten etc.
Noodzakelijk:
-kunstof roller (in verschillende maten)
-paletmes
-modeling tools (beginset)
Handig:
-draaiplateau
Voor de taart:
-marsepijn en evt. fondant
-ingredienten voor biscuitdeeg en vulling
-botercreme
-kleurstof om je marsepijn te kleuren
-bakvorm
Voor de opmaak:
-uitstekers, cutters
-evt. set steekringen
-evt. mal voor motief
-evt. eetbare gel
-evt. suikerbloemen o.i.d.
Volgens mij was dit het wel zo'n beetje. Maar als je kunt je geld wel kwijt aan allerlei steekvormpjes e.d.
Veel succes ermee!
Queenie, zou jij een lijst kunnen maken met wat je dan allemaal nodig hebt om te beginnen?
Ik zit op deleukstetaarten.nl waar je werkelijk álles kunt kopen om te beginnen maar ik heb geen idee wat ik nou écht aan moet schaffen.
Kun jij mij tippen?
Ik heb in 1 keer heel veel aangeschaft, zodat je verschillende soorten taarten kunt maken. Bloementaarten, geboortetaarten etc.
Noodzakelijk:
-kunstof roller (in verschillende maten)
-paletmes
-modeling tools (beginset)
Handig:
-draaiplateau
Voor de taart:
-marsepijn en evt. fondant
-ingredienten voor biscuitdeeg en vulling
-botercreme
-kleurstof om je marsepijn te kleuren
-bakvorm
Voor de opmaak:
-uitstekers, cutters
-evt. set steekringen
-evt. mal voor motief
-evt. eetbare gel
-evt. suikerbloemen o.i.d.
Volgens mij was dit het wel zo'n beetje. Maar als je kunt je geld wel kwijt aan allerlei steekvormpjes e.d.
Veel succes ermee!
...
vrijdag 16 april 2010 om 13:07
Dank je wel Queenie!
Ik ben dus op die site deleukstetaarten.nl geweest en daar kun je alles in één keer bestellen zie ik.
Even wachten tot het schip met geld weer binnen is maar dan wil ik wel gaan investeren.
Ik denk er over om er en handeltje in te beginnen namelijk, hier in de buurt kun je helemaal geen écht leuke custom made taarten bestellen, ik ga het gewoon zelf doen denk ik.....
Ik ben dus op die site deleukstetaarten.nl geweest en daar kun je alles in één keer bestellen zie ik.
Even wachten tot het schip met geld weer binnen is maar dan wil ik wel gaan investeren.
Ik denk er over om er en handeltje in te beginnen namelijk, hier in de buurt kun je helemaal geen écht leuke custom made taarten bestellen, ik ga het gewoon zelf doen denk ik.....
vrijdag 16 april 2010 om 16:23
quote:marcaro schreef op 16 april 2010 @ 14:41:
Dank jullie wel voor alle tips
En wat zouden jullie mij aanraden voor vulling?
Svp niet te moeilijk
Ik dacht aan botercreme met aardbeienjam er doorheen,
en een laag zwitserse room(banketbakkersroom met slagroom
er door)
Is dit een combinatie??
jahoor dat is een prima combinatie. deleukstetaarten.nl heeft een shop maar ook een forum das echt een schat een informatie.
Staan ook recepten ook, veel ideeen voor vullingen en ook een lijst met combinaties van vullingen dus zeker een aanrader om daar eens goed rond te kijken
Eleanora, leuk leuk net als Queenie zegt, het is een leuke hobby en ook zeker vraag naar. Wat je zegt, bij de bakker kan je vaak alleen van die standaard taarten halen en nog heel duur ook, zeker als je iets aparts wilt.
En echte leuke taarten winkels zijn er ook niet heel veel.
Denk wel heel goed na over de hygiene als je echt voor anderen gaat bakken, dat is logischerwijs best streng allemaal.
Alvast heel veel plezier!
Dank jullie wel voor alle tips
En wat zouden jullie mij aanraden voor vulling?
Svp niet te moeilijk
Ik dacht aan botercreme met aardbeienjam er doorheen,
en een laag zwitserse room(banketbakkersroom met slagroom
er door)
Is dit een combinatie??
jahoor dat is een prima combinatie. deleukstetaarten.nl heeft een shop maar ook een forum das echt een schat een informatie.
Staan ook recepten ook, veel ideeen voor vullingen en ook een lijst met combinaties van vullingen dus zeker een aanrader om daar eens goed rond te kijken
Eleanora, leuk leuk net als Queenie zegt, het is een leuke hobby en ook zeker vraag naar. Wat je zegt, bij de bakker kan je vaak alleen van die standaard taarten halen en nog heel duur ook, zeker als je iets aparts wilt.
En echte leuke taarten winkels zijn er ook niet heel veel.
Denk wel heel goed na over de hygiene als je echt voor anderen gaat bakken, dat is logischerwijs best streng allemaal.
Alvast heel veel plezier!
vrijdag 16 april 2010 om 18:38
als rolstok werkt een stukje rioolpijp ook fantastisch !!!!
uitstekers : kijk eens in je keukenkastje naar glazen of bij de kleispullen van de kinderen. je kan ook dingen heel makkelijk zelf vormen of een puzzelplaatje maken.
1 ding waar ik bjina niet zonder kan is een siliconen matje (bij de xenos een euro of 5). kan je op uitrollen, op vormen enzovoort enzovoort.
uitstekers : kijk eens in je keukenkastje naar glazen of bij de kleispullen van de kinderen. je kan ook dingen heel makkelijk zelf vormen of een puzzelplaatje maken.
1 ding waar ik bjina niet zonder kan is een siliconen matje (bij de xenos een euro of 5). kan je op uitrollen, op vormen enzovoort enzovoort.
vrijdag 16 april 2010 om 18:47
Ik heb de meeste materialen uit Engelans gekocht via E-bay. Dat scheelt een hele hoop geld in vergelijking met bijvoorbeeld Deleukstetaarten.nl.
Ik vind de fondant van Regalice tot nu toe het beste werken. Ik heb bij een webshop ergens in Limburg (volgens mij mag ik geen namen noemen hier toch?) eens fondant gekocht en dat was vies. Alsof het op een vuil oppervlak behandeld was. Dat vond ik echt heel erg smerig.
Ik vind de fondant van Regalice tot nu toe het beste werken. Ik heb bij een webshop ergens in Limburg (volgens mij mag ik geen namen noemen hier toch?) eens fondant gekocht en dat was vies. Alsof het op een vuil oppervlak behandeld was. Dat vond ik echt heel erg smerig.
vrijdag 16 april 2010 om 21:17
september girl, nou ja ik neem aan dat als jezelf of anderen mensen die een taart van je willen, in ieder geval marsepein oid lusten, anders hoef je er niet aan te beginnen
En waarom zou het niet lekker zijn dan? Ik bedoel, je biscuit is lekker, je kan echt mega lekkere vullingen maken, laagje marsepein eroverheen...volgens mij kan er met de smaak niet zoveel mis gaan.
Tot nu toe heb ik alleen maar positieve reacties gekregen op mn taarten
En waarom zou het niet lekker zijn dan? Ik bedoel, je biscuit is lekker, je kan echt mega lekkere vullingen maken, laagje marsepein eroverheen...volgens mij kan er met de smaak niet zoveel mis gaan.
Tot nu toe heb ik alleen maar positieve reacties gekregen op mn taarten