Meringue wil niet!
vrijdag 19 november 2010 om 17:17
En ik altijd maar denken dat ik goed was in het maken van meringue....
Ik heb al 2 dozen eieren vernachelt, het eiwit wil niet mooi opstijven. Het wordt een soort vlokkerig scheerschuim. En ik weet echt niet wat ik verkeerd doe! Ik doe alles hetzelfde als al de vorige keren, en toen is de meringue wel goed geworden. Alle benodigdheden vetvrij, check, verse eieren op kamertemperatuur, check, maar hij wil niet!
Hoe kan dit nou?
Ik heb al 2 dozen eieren vernachelt, het eiwit wil niet mooi opstijven. Het wordt een soort vlokkerig scheerschuim. En ik weet echt niet wat ik verkeerd doe! Ik doe alles hetzelfde als al de vorige keren, en toen is de meringue wel goed geworden. Alle benodigdheden vetvrij, check, verse eieren op kamertemperatuur, check, maar hij wil niet!
Hoe kan dit nou?
vrijdag 19 november 2010 om 17:24
Pfffff!! Nee ben niet ongesteld. Herejezus, dus dan moet ik uit de keuken blijven? Good to know. Het is inderdaad ook niet vochtig buiten, dus daar kan het ook niet aan liggen (want met een hoge luchtvochtigheid willen ze ook niet lukken)! Volgens mij was alles wel goed droog ja, alle vier de keren.
Ik ga m'n hoofd in de oven steken, heb een baaldag! Wilde meringue maken om mezelf op te vrolijken, en dan dit! Aaaargh!!
Ik ga m'n hoofd in de oven steken, heb een baaldag! Wilde meringue maken om mezelf op te vrolijken, en dan dit! Aaaargh!!
vrijdag 19 november 2010 om 17:28
Eieren waren goed gescheiden... heb ik echt goed op gelet, zoals altijd. Ik gebruik zo'n eierscheider. Hmmm, misschien moet ik in de weer met citroensap. Maar ik moet sowieso eerst naar AH om nieuwe eitjes te halen en deze op kamertemperatuur laten komen. Doen jullie citroensap bij de meringue? Las ik ergens in een recept...
vrijdag 19 november 2010 om 17:31
2 eiwitten, ongeveer 100 gram poedersuiker en een zakje vanillesuiker. Eieren goed scheiden (geen flintertje geel erdoor) en eerst de witten goed kloppen, dan beetje bij beetje de suiker erdoor doen, al mixende. Ik mix op een medium stand en net zo lang totdat ik puntjes kan trekken. Ik heb er deze keer wat kleurstof doorheen gedaan en toen nog een minuutje geklopt.
Alles vetvrij en kurkdroog (even de kom en de gardes op de verwarming gelegd nadat ik ze schoon had gemaakt zodat alles echt heel droog was)
Alles vetvrij en kurkdroog (even de kom en de gardes op de verwarming gelegd nadat ik ze schoon had gemaakt zodat alles echt heel droog was)
vrijdag 19 november 2010 om 17:37
vrijdag 19 november 2010 om 17:46
quote:whopper schreef op 19 november 2010 @ 17:20:
Ben je ongesteld? Met een cake kan dat schelen, wie weet met schuim ook?
Ik heb ze nu ook in de oven staan en ze gingen perfect, dus aan de regen kan het niet liggen (wat ook wordt gezegd)
Dat was het eerste waar ik aan dacht! Maar eigenlijk vind ik dat zo bizar he, ik begrijp daar helemaal niets van. De kokkin van het restaurant waar ik werk heeft dat ook. Aioli begint onmiddellijk te schiften als ze het dan maakt.. Hoe kan dat nou???
Verder geen tips, ben niet zo'n keukenheld, sorry.
Ben je ongesteld? Met een cake kan dat schelen, wie weet met schuim ook?
Ik heb ze nu ook in de oven staan en ze gingen perfect, dus aan de regen kan het niet liggen (wat ook wordt gezegd)
Dat was het eerste waar ik aan dacht! Maar eigenlijk vind ik dat zo bizar he, ik begrijp daar helemaal niets van. De kokkin van het restaurant waar ik werk heeft dat ook. Aioli begint onmiddellijk te schiften als ze het dan maakt.. Hoe kan dat nou???
Verder geen tips, ben niet zo'n keukenheld, sorry.
vrijdag 19 november 2010 om 17:48
vrijdag 19 november 2010 om 17:58
quote:whopper schreef op 19 november 2010 @ 17:48:
Dat komt doordat de zuurtegraad van je huid anders is dan, en er vallen (ja, klinkt heel goor maar het is zo) altijd huidschilfers in het eten, of je raakt iets met je handen aan. En dan komt er een chemische reactie,en die hoeft maar heel subtiel te zijn om iets met je cake of aioli te doen....
Ooooooooooooooooooooooooowww...!
Nu snap ik het, eigenlijk is dat best logisch ook. Ik kwam nooit verder dan: je lichaam is anders wanneer je ongesteld bent.. Maar dat er wel eens stukjes in je eten konden vallen had ik nooit bedacht Thanks!
Dat komt doordat de zuurtegraad van je huid anders is dan, en er vallen (ja, klinkt heel goor maar het is zo) altijd huidschilfers in het eten, of je raakt iets met je handen aan. En dan komt er een chemische reactie,en die hoeft maar heel subtiel te zijn om iets met je cake of aioli te doen....
Ooooooooooooooooooooooooowww...!
Nu snap ik het, eigenlijk is dat best logisch ook. Ik kwam nooit verder dan: je lichaam is anders wanneer je ongesteld bent.. Maar dat er wel eens stukjes in je eten konden vallen had ik nooit bedacht Thanks!
vrijdag 19 november 2010 om 18:02
Sjesus, daar zou ik nou totaal niet bij stilstaan! Goed dat ik dat weet, kan ik er rekening mee houden. Als ik eieren scheid doe ik dat met mijn handen: eitje breken en dooier boven kommetje opvangen en eiwit tussen vingers door laten lopen.
Of soms overscheppen tussen de twee eierschalen, zo doet mijn moeder het.
Of soms overscheppen tussen de twee eierschalen, zo doet mijn moeder het.
anoniem_87657 wijzigde dit bericht op 19-11-2010 20:20
Reden: typo
Reden: typo
% gewijzigd
vrijdag 19 november 2010 om 19:24
quote:whopper schreef op 19 november 2010 @ 17:48:
Ah, dat meen je niet. Nooit geweten. Best ranzig eigenlijk
Ik maak regelmatig meringue of pavlova en vooral in het begin ben je heel secuur. Maar nu flans ik maar wat en het lukt altijd. Maak m'n kom nooit met citroensap schoon (eerst wel) ik spoel 'm wel altijd af onder de quooker maar dan laat ik 'm vaak gewoon vochtig en dan lukt het ook. De laatste keer had ik 1 ei niet goed gescheiden, want de dooier ging stuk en zelfs die keer lukte het. Wel al het geel zo goed mogelijk weggeschept.
Ik klop met m'n Kitchenaid en ik moet zeggen dat dat wel geweldig scheelt. Met m'n handmixer kreeg ik 'm nooit zo mooi als met met de KA.
Ah, dat meen je niet. Nooit geweten. Best ranzig eigenlijk
Ik maak regelmatig meringue of pavlova en vooral in het begin ben je heel secuur. Maar nu flans ik maar wat en het lukt altijd. Maak m'n kom nooit met citroensap schoon (eerst wel) ik spoel 'm wel altijd af onder de quooker maar dan laat ik 'm vaak gewoon vochtig en dan lukt het ook. De laatste keer had ik 1 ei niet goed gescheiden, want de dooier ging stuk en zelfs die keer lukte het. Wel al het geel zo goed mogelijk weggeschept.
Ik klop met m'n Kitchenaid en ik moet zeggen dat dat wel geweldig scheelt. Met m'n handmixer kreeg ik 'm nooit zo mooi als met met de KA.
vrijdag 19 november 2010 om 19:26