Meringue wil niet!

19-11-2010 17:17 63 berichten
En ik altijd maar denken dat ik goed was in het maken van meringue....

Ik heb al 2 dozen eieren vernachelt, het eiwit wil niet mooi opstijven. Het wordt een soort vlokkerig scheerschuim. En ik weet echt niet wat ik verkeerd doe! Ik doe alles hetzelfde als al de vorige keren, en toen is de meringue wel goed geworden. Alle benodigdheden vetvrij, check, verse eieren op kamertemperatuur, check, maar hij wil niet!

Hoe kan dit nou?
Ben je ongesteld? Met een cake kan dat schelen, wie weet met schuim ook?

Ik heb ze nu ook in de oven staan en ze gingen perfect, dus aan de regen kan het niet liggen (wat ook wordt gezegd)
Waren al je spullen droog trouwens? Lees net in een recept dat een druppel water al funest kan zijn. Vandaar ook die waarschuwing voor regen
Pfffff!! Nee ben niet ongesteld. Herejezus, dus dan moet ik uit de keuken blijven? Good to know. Het is inderdaad ook niet vochtig buiten, dus daar kan het ook niet aan liggen (want met een hoge luchtvochtigheid willen ze ook niet lukken)! Volgens mij was alles wel goed droog ja, alle vier de keren.

Ik ga m'n hoofd in de oven steken, heb een baaldag! Wilde meringue maken om mezelf op te vrolijken, en dan dit! Aaaargh!!
Whopper, wat is jouw recept?
Alle reacties Link kopieren
Heb je de eieren wel goed gescheiden? Een beetje eigeel erbij en het mislukt meteen. Kommen ontvet met citroensap?
Eieren waren goed gescheiden... heb ik echt goed op gelet, zoals altijd. Ik gebruik zo'n eierscheider. Hmmm, misschien moet ik in de weer met citroensap. Maar ik moet sowieso eerst naar AH om nieuwe eitjes te halen en deze op kamertemperatuur laten komen. Doen jullie citroensap bij de meringue? Las ik ergens in een recept...
2 eiwitten, ongeveer 100 gram poedersuiker en een zakje vanillesuiker. Eieren goed scheiden (geen flintertje geel erdoor) en eerst de witten goed kloppen, dan beetje bij beetje de suiker erdoor doen, al mixende. Ik mix op een medium stand en net zo lang totdat ik puntjes kan trekken. Ik heb er deze keer wat kleurstof doorheen gedaan en toen nog een minuutje geklopt.

Alles vetvrij en kurkdroog (even de kom en de gardes op de verwarming gelegd nadat ik ze schoon had gemaakt zodat alles echt heel droog was)
Nee, geen citroensap.Eieren bewaar ik sowieso buiten de koelkast. Hoeven er niet in scheelt weer.
http://www.okokorecepten.nl/recept/bakr ... e-meringue

Dit is mijn recept.
Jij bent nu zeker naar de Appie gerend voor eitjes?
quote:whopper schreef op 19 november 2010 @ 17:20:

Ben je ongesteld? Met een cake kan dat schelen, wie weet met schuim ook?

Ik heb ze nu ook in de oven staan en ze gingen perfect, dus aan de regen kan het niet liggen (wat ook wordt gezegd)

Dat was het eerste waar ik aan dacht! Maar eigenlijk vind ik dat zo bizar he, ik begrijp daar helemaal niets van. De kokkin van het restaurant waar ik werk heeft dat ook. Aioli begint onmiddellijk te schiften als ze het dan maakt.. Hoe kan dat nou???

Verder geen tips, ben niet zo'n keukenheld, sorry.
Dat komt doordat de zuurtegraad van je huid anders is dan, en er vallen (ja, klinkt heel goor maar het is zo) altijd huidschilfers in het eten, of je raakt iets met je handen aan. En dan komt er een chemische reactie,en die hoeft maar heel subtiel te zijn om iets met je cake of aioli te doen....
Ik doe de eiwitten altijd in de keukenmachine en dat is nog nooit mislukt. Heb je je theedoeken misschien met wasverzachter gewassen?
Slecht aura bij menstruatie..
Hee Liek
quote:whopper schreef op 19 november 2010 @ 17:48:

Dat komt doordat de zuurtegraad van je huid anders is dan, en er vallen (ja, klinkt heel goor maar het is zo) altijd huidschilfers in het eten, of je raakt iets met je handen aan. En dan komt er een chemische reactie,en die hoeft maar heel subtiel te zijn om iets met je cake of aioli te doen....

Ooooooooooooooooooooooooowww...!

Nu snap ik het, eigenlijk is dat best logisch ook. Ik kwam nooit verder dan: je lichaam is anders wanneer je ongesteld bent.. Maar dat er wel eens stukjes in je eten konden vallen had ik nooit bedacht Thanks!
Sjesus, daar zou ik nou totaal niet bij stilstaan! Goed dat ik dat weet, kan ik er rekening mee houden. Als ik eieren scheid doe ik dat met mijn handen: eitje breken en dooier boven kommetje opvangen en eiwit tussen vingers door laten lopen.

Of soms overscheppen tussen de twee eierschalen, zo doet mijn moeder het.
anoniem_87657 wijzigde dit bericht op 19-11-2010 20:20
Reden: typo
% gewijzigd
Heej Whop! :-)
Sja, als je dus met je handen in de eiwitten zit, dan kan het zomaar zo zijn dat er (de natuurlijke) vettigheid van je huid of schilfers in komen. Dan kun je kloppen tot je een ons weegt maar schuimen doet het dan niet meer....
quote:whopper schreef op 19 november 2010 @ 17:48:

Ah, dat meen je niet. Nooit geweten. Best ranzig eigenlijk

Ik maak regelmatig meringue of pavlova en vooral in het begin ben je heel secuur. Maar nu flans ik maar wat en het lukt altijd. Maak m'n kom nooit met citroensap schoon (eerst wel) ik spoel 'm wel altijd af onder de quooker maar dan laat ik 'm vaak gewoon vochtig en dan lukt het ook. De laatste keer had ik 1 ei niet goed gescheiden, want de dooier ging stuk en zelfs die keer lukte het. Wel al het geel zo goed mogelijk weggeschept.

Ik klop met m'n Kitchenaid en ik moet zeggen dat dat wel geweldig scheelt. Met m'n handmixer kreeg ik 'm nooit zo mooi als met met de KA.
Oh en die ervaring heb ik dus helemaal niet met de KitchenAid. Omdat er ongeveer 1 centimeter ruimte zit tussen garde en kom, krijg ik 'm nooit zo mooi groot (omdat ie het eiwit dat net in die ene centimeter zit, niet meepakt).

Zo zie je maar weer, zoveel meringues, zoveel mensen.

Zoiets?
Serieus? Ik zet 'm op de hoogste snelheid en ik klop 10 minuten. En of ik dan een mooi schuim heb!!
Je hebt me op een idee gebracht Heb er weer 1 in elkaar geflanst. Wel de 2e van deze week, maar vooruit. Het is zoooooo lekker
Jee wat lekker. Ga het zelf ook snel weer maken.

Lekkere recepten op die site van Okoko

Iemand wel eens die met hazelnoten geprobeerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven