Meringue wil niet!

19-11-2010 17:17 63 berichten
En ik altijd maar denken dat ik goed was in het maken van meringue....

Ik heb al 2 dozen eieren vernachelt, het eiwit wil niet mooi opstijven. Het wordt een soort vlokkerig scheerschuim. En ik weet echt niet wat ik verkeerd doe! Ik doe alles hetzelfde als al de vorige keren, en toen is de meringue wel goed geworden. Alle benodigdheden vetvrij, check, verse eieren op kamertemperatuur, check, maar hij wil niet!

Hoe kan dit nou?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het in een plastic kom gedaan, ging prima. Oventijd is ook afhankeljik van grootte van de meringue. Extra veel maken, kun je na zo'n 40 minuten lekker gaan proberen of ze al goed zijn.
Kunststof zou ik niet doen, ik denk dat het daaraan lag, dat die van mij eerst mislukte.

Dus het beste aardewerk of metaal.

Ik doe altijd 75 minuten op 90 graden, dan zijn ze bros van buiten, en zacht van binnen. Voor torentjes van zo'n 8 cm hoog.
Goed, ik ga eraan beginnen!

Wat doen jullie trouwens met de eidooiers?

Zonde om weg te gooien...
Maak ik vaak roereieren van, of ik roer ze door een groenteschotel o.i.d.

En echt nog nooit problemen gehad met de kunststof kom die ik al twintig jaar of zo heb, eiwitten worden altijd heel snel stijf.
Ik heb een kunststof kom, gaat prima. Even een citroentje er doorheen halen. Ik gooi de dooiers weg en ik bak de toefjes op 100 graden met de deur op een kier en dan zo'n anderhalf tot twee uur.
Ik hou ook van zacht van binnen, maar doe het toch meestel maar niet, omdat ik het geen goed idee vind om 'rauwe' eieren aan mijn kind te voeren. Of kan dat geen kwaad?
Ik heb er net eentje geproefd, die was nog zacht van binnen. Maar ik ben zwanger....oeps. Nouja zal geen kwaad kunnen voor een keer.

Nog een half uur moeten ze, zijn ze dan wel gestold vanbinnen, na 1,5 uur op 100 ºC?
Zouden eieren echt nog rauw zijn na 1 uur op 100 graden?
ze zijn nu nog zacht van binnen en hebben 1,5 uur in de oven gestaan. kan me niet voorstellen dat er nog salmonella in zit. ik ben ook niet zo bang uitgevallen lekker smullen dus!
bekijk mijn receptuur van de snowstar
Waar dan Chef? Die snowstar?
Meringue wilde weer niet! Hij wilde niet luchtig worden.

Ik heb 'm uiteindelijk toch opgespoten op de bakplaat, het zijn nu zielige ietwat platte torentjes....

ik zat in ene te bedenken, zou dat kunnen komen door mijn menstruatie? Is dat een fabel?

En ik ga dadelijk even naar de hema om een metalen mengkom te kopen....

en morgen probeer ik het opnieuw, althans, mijn lief mag de meringue dan maken, en dan spuit ik het op. Ik zal verdorie gele paasmeringue serveren!!
Ja, dat heeft er echt mee te maken. Gek genoeg.

En metalen mengkom is sowieso aan te raden voor Meringue.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven