Mijn risotto is mislukt...

31-05-2010 19:14 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou heb ik wel hier een paar topics gevonden met risotto recepten, maar ik snap het nog steeds niet...

Ik ging vanavond risotto maken. Nog nooit gedaan en receptje van de AH gevolgd. Maar het is mislukt

.. en nu zit ik met stroopwafel op de bank me af te vragen wat ik dan precies fout gedaan heb. Kunnen jullie helpen?

Recept was, ui snipperen en 2 mins fruiten (gedaan), dan 300 gr risotto (excellent van AH) (gedaan), 2 eetl itialiaanse kruiden erbij (ook gedaan) en blikje tomatenpuree (gedaan). Mixen en dan 540 ml met daarin een groentenboulliounblokje opgelost (gedaan), in scheutjes toevoegen tot het vocht opgelost is en dan het volgende scheutje. Nou ging dat best snel op zich... Maar heb het al met al 20 mins op het vuur gehad en die boullion was helemaal op.

Maar die risotto was nog keihard!

Heb het overigens klaargemaakt in een hapjespan, op een grote pit die laag stond.

Nou toen nog maar wat water erbij gegooid, en nog wat... Denk dat er wel bijna een liter vocht die pan (totaal dan) in ging, maar ho maar. Niet. te. eten.!

Wie o wie want ik wil het zoooo graag leren!

if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Ander merk risotto nemen?
.
Ik gebruik ook altijd de risotto van Excellent. Voor een half pakje (250 gr), gebruik ik ca. 1 liter bouillon en een flinke scheut wijn. Meestal duurt het zo'n 45 min., voor de risotto goed zacht en smeuig is, De laatste 5 minuten meng ik er nog wat boter en parmezaan door. Hoop dat het een volgende keer lukt, wat het is lekker(der dan een stroopwafel )!
Everytime you make a typo, the errorists win.
ik heb dat ook heel vaak. vooral met sushi rijst. Dan is mijn vocht altijd al eerder op dan dat m'n rijst zacht is. Maar ik giet er gewoon telkens nieuwe scheutjes water bij, net zolang tot het goed is. Werkt uiteindelijk prima
Nee joh, er moet veel meer liefde in .

Je fruit een uitje in boter, ongeveer 2 minuten inderdaad.

Daarna gooi je de rijst erbij en die bak je in ongeveer 2 minuten glazig.

Als de rijst glazig is blus je deze af met een glas witte wijn en blijft roeren tot alle wijn verdampt is.

Dan voeg je pas de boullion toe. Niet meteen alles maar een soeplepel. Roeren tot het vocht weg is en dan voeg je opnieuw een lepel boullion toe. Je blijft de hele tijd roeren!

Dit doe je tot je rijst gaar is. Dit duurd een minuut of 20.

Je haalt de pan van het vuur, en roert en een flinke klont boter en een hand parmezaam door.
Wat je in ieder geval fout hebt gedaan is dat je geen back-up eten hebt gemaakt voor het geval je experiment mislukt.
Ik begin er niet eens aan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Eitje... Ik bedoel, niet moeilijk als je het eenmaal doorhebt. Veel oefene, en net zoals hierboven: Veel meer boullion gebruiken. En wijn uiteraard.
Ik zit nu van een heerlijk bord risotto te genieten.

Mijn recept (ooit op tv gezien, en sindsdien lukt het altijd):

ui fruiten in olie. Daar de risotto doorheen roeren totdat alles bedekt is in olie. Water (of bouillon) erbij, tot het een klein stukje onderstaat. Rustig laten pruttelen en op je gevoel water/bouillon erbij gieten. Niet te vaak roeren!! Je moet risotto met rust laten.

Je ziet vanzelf wanneer het goed is, en dan pas knoflook erdoor.

Dan kun je er zelf andere ingrediënten doorheen roeren. Ik eet 'm nu met gekookte erwtjes, zachte geitenkaas, champignons en babyspinazie. Ik heb champignonbouillon gebruikt.

Haal 'm van het vuur af als 'ie nog ruim smeuïg is, want hij droogt nog iets in als je er andere producten doorheen doet.
Het lijkt me echt zo leuk om risotto te kunnen maken...

Ik lust het alleen niet, en daar baal ik echt van.
Liever elitair dan een pauper!
Ik gebruik de risotto van AH-excellent óf een echte italiaanse. Liever dat laatste
quote:Kalliope schreef op 31 mei 2010 @ 19:32:

Het lijkt me echt zo leuk om risotto te kunnen maken...

Ik lust het alleen niet, en daar baal ik echt van.

Echt jammer! Wat lust je er niet aan?

Het is echt mijn lievelingseten, hmmm!
Het is echt simpel hoor! Ik denk dat je a) een andere pan moet gebruiken (ik gebruik altijd een gewone hoge kookpan) en b) meer bouillion en c) het vuur heel laag laten staan, dus niet de boel heel hard laten koken. Succes de volgende keer!
Topchef Robbert Kranenborg zei een keer toen een kandidaat risotto maakte dat er absoluut witte wijn bij moet. Hij gaf ook de reden daarvoor, dat ben ik weer vergeten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:noahtb schreef op 31 mei 2010 @ 19:25:

Nee joh, er moet veel meer liefde in .

Je fruit een uitje in boter, ongeveer 2 minuten inderdaad.

Daarna gooi je de rijst erbij en die bak je in ongeveer 2 minuten glazig.

Als de rijst glazig is blus je deze af met een glas witte wijn en blijft roeren tot alle wijn verdampt is.

Dan voeg je pas de boullion toe. Niet meteen alles maar een soeplepel. Roeren tot het vocht weg is en dan voeg je opnieuw een lepel boullion toe. Je blijft de hele tijd roeren!

Dit doe je tot je rijst gaar is. Dit duurd een minuut of 20.

Je haalt de pan van het vuur, en roert en een flinke klont boter en een hand parmezaam door.Zo dus!
...
Oja, Robbert zei ook dat je risotto eerst 100 keer gemaakt moet hebben voor je hem onder de knie kan hebben. Pfffff. Zo vaak maak ik geen risotto, het is niet mijn ding.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Lekker met gebakken paddestoelen of kleine stukjes wortel en bleekselderij of groene asperges met tuinerwtjes...
...
Je hebt meer tijd en meer vocht nodig...! Bij mij duurt risotto sowieso drie kwartier tot een uur en er gaat ook altijd wel een liter a anderhalf de pan in. Kortom: hetzelfde recept, maar veel meer vocht en langer. De risotto mag alleen in het begin een beetje hard zijn (als je hem echt net in de pan hebt gegooid), daarna moet er telkens vocht bijzitten en je moet net zo lang vocht erin gooien tot het echt gaar is. Succes!
quote:AgentL schreef op 31 mei 2010 @ 19:33:

[...]

Echt jammer! Wat lust je er niet aan?

Het is echt mijn lievelingseten, hmmm!

Ik weet niet... ik vind het gewoon heel smerig. Nou heb ik alleen die van mijn moeder op, maar die schijnt het dus wel heel goed te kunnen.

Maar het lijkt me zo leuk om te maken, en die recepten zien er altijd lekker uit. Maar bij het woord 'risotto' haak ik af.
Haha ja gevoel, liefde etc. Als ik dat ga doen ipv het recept volgen, vrees ik het ergste hahaha.

Dit was mijn recept. Dan klopt het recept toch niet? Maar goed.

@Noah en Lindy, hoeveel rijst dan en hoeveel water in totaal?

@Zwieber Backupplan... tja, ik dacht 'hoe moeilijk kan het zijn?'

@AgentL Ik ben jaloers!!!

Ga het van de week gewoon nog een keer proberen hoor! Witte wijn, klinkt goed. Maar als ik jullie tips vergelijk, doen jullie het allemaal anders....
quote:mylenevalerie schreef op 31 mei 2010 @ 19:38:

Oja, Robbert zei ook dat je risotto eerst 100 keer gemaakt moet hebben voor je hem onder de knie kan hebben. Pfffff. Zo vaak maak ik geen risotto, het is niet mijn ding.

Ugh, 100 keer!?

Dan moet ik nog 99 keer...
quote:mylenevalerie schreef op 31 mei 2010 @ 19:38:

Bij 'Wie is de chef?' zei een kandidaat ook je een risotto alleen moet maken van mensen van wie je houdt.

Dus misschien houd je gewoon niet genoeg van jezelf, TO.
Het geheim van goede risotto is volgens mij 'goede producten' en 'geduld'... dus die liefde, dat heb je wel nodig. Mijn ervaring is dat je risotto niet 'alleen kunt laten' en dat je er dus het hele bereidingsproces druk mee bent.

Zoals Noah het doet, doe ik ook, alleen doet mijn rijst er langer over om gaar te worden, maar dat kun je gewoon even proeven. Als je maar zorgt dat de boel niet droogkookt.

Ik heb ook gewoon spontaan voor het eerst risotto gemaakt, en die lukte prima. Dus jij kan het ook!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven