Schoonfamilie..

23-02-2026 12:01 102 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

I.v.m. herkenbaarheid durf ik niet helemaal in detail te treden, maar ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk te formuleren.

Mijn schoonmoeder en schoonzus praten heel slecht over mij achter mijn rug om. Echt hele gemene dingen en onwaarheden. Nu gaat het zelfs zover dat schoonmoeder mijn moeder een brief heeft gestuurd waar allemaal aparte, vreemde leugens in staan en ik begrijp ook niet waarom je zulke onwaarheden durft te verspreiden terwijl iedereen weet dat het niet zo is.. Mijn moeder heeft haar opgebeld om verhaal te halen. Ze zou mij nog maar 1x gezien hebben wat echt een leugen is, dankzij mij zijn hun familietradities naar de maan (vriend zegt dat deze tradities er nooit zijn geweest), ik zal hebben verzwegen dat mijn vader nog in beeld is? Ze hebben mijn vader zelfs ontmoet en ga zo maar door. Het stond vol met aparte, bizarre en rare verwijten. Mijn ouders zijn er ook slecht van en vragen zich af waarom je zoiets zou doen. Mijn ouders willen in gesprek gaan, maar ik ben volwassen en wil hen hier ook niet mee belasten. Ik merk dat het in mijn familie ook voor spanningen zorgt, niet perse onderling, maar mijn ouders vragen zich vooral af: waarom lieg je over dingen waarvan iedereen al weet hoe het zit? Dan spoor je toch niet?

Nu moest ik van collega's en vrienden van mijn partner horen wat er wel niet achter mijn rug om is gezegd en ik ben er echt kapot van. Het zijn onwaarheden en ik kan mij hier totaal niet in vinden. Het klopt gewoon echt niet en ik vreet me enorm op aan het feit dat ik mezelf niet kan verdedigen. Het is echt enorm lelijk en gemeen.

Ik heb er alles aan gedaan om een leuke en normale band met hen op te bouwen. Ik ben altijd enorm gastvrij geweest en ik heb ze overal bij proberen te betrekken.

Ik vind het vooral vervelend voor mijn partner want hij ziet wat het met mij doet en dat ik er kapot van ben. Hij is er voor me, maar hij durft hen ook niet te stoppen uit angst dat de hele familie zich ermee bemoeit en ik snap dit ook wel. Maar het moet echt een keer klaar zijn want ik merk dat ik afstand neem van mijn partner om hen hun zin te geven.. diep van binnen weet ik dat dat is waar hun op uit zijn, maar dit is echt niet meer gezond en mentaal kan ik het ook echt niet meer aan.

We wonen samen dus niet heel gek dat we buitenom werk vaak samen zijn, maar hij gaat en staat waar hij wilt. Ik zal hem nooit dingen verbieden.

Ik weet even niet wat de beste stap is. Mijn gevoel zegt afkappen en nooit meer gaan. Anderzijds wil ik mijn partner dit ook niet aan doen, maar ik slaap er niet van en ik heb last van paniekaanvallen door de stress.

Heeft iemand tips wat ik (nog) kan doen?
Ik zou er om te beginnen niet meer heengaan, al het telefoon en berichtencontact stoppen en ik zou mijn partner vragen meer voor mij op te komen.
Zij zijn een spel aan het spelen waar jij vanaf nu niet meer aan meedoet want ze gaan over jouw grenzen heen. Laat weten dat je stopt met contact omdat ze over jouw grenzen gaan.
Het is het overwegen waard om het contact weer op te pakken als ze stoppen met die onzin. Maar zodra je merkt dat ze weer beginnen, kap je het weer af.
De oplossing ligt bij je partner, alleen hij kan dit beter maken
En als hij dat niet wil/kan, of jij durft het niet van hem te vragen, kun je beter stoppen met de relatie.
Lila-Linda schreef:
23-02-2026 12:10
De oplossing ligt bij je partner, alleen hij kan dit beter maken
En als hij dat niet wil/kan, of jij durft het niet van hem te vragen, kun je beter stoppen met de relatie.

+1
Je partner zou inderdaad heel duidelijk kunnen maken dat ze hier NU mee stoppen en anders zien ze hem niet meer.

Wat een vreselijk gedrag dit.
Sterkte.
Zijn ze psychisch in orde? Lijkt wel kleutergedrag.

Ik zou doen; reactie 1 en reactie 2. Je hoeft jezelf dit niet te laten aandoen, dus ga er niet meer heen. En meld dit bij je vriend. En je moet van hem verwachten dat hij het voor je opneemt.

Brengt hij er wel eens iets tegen in? Of lopen ze compleet over hem heen?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
23-02-2026 12:40
Zijn ze psychisch in orde? Lijkt wel kleutergedrag.

Ik zou doen; reactie 1 en reactie 2. Je hoeft jezelf dit niet te laten aandoen, dus ga er niet meer heen. En meld dit bij je vriend. En je moet van hem verwachten dat hij het voor je opneemt.

Brengt hij er wel eens iets tegen in? Of lopen ze compleet over hem heen?
Ze zijn erg manipulatief.
Als ze weer bellen met iets en hij zegt "nee" dan is het een drama. Het vervelende is dat ze altijd iedereen erbij betrekken. Iedereen appt en belt dan om hun zegje te doen of druk uit te oefenen. Hij is al een aantal keren met tranen in zijn ogen vertrokken omdat ze ook over zijn grenzen heen gaan, maar het is en blijft familie..
Het is oprecht een rot situatie en mijn vriend is gewoon te lief. Het doet hem oprecht veel, maar ik ben bang dat er een keer echt een bom moet barsten voordat hij een grens durft te trekken.

Alles doet hem echt heel veel, hij kan alleen nooit boven hun uit komen en dat is het probleem. Het voelt als iedereen tegen 1 en dat win je natuurlijk niet.
Niet meer naar ze toe gaan en ze ook niet meer spreken via telefoon. Stuur ze bijvoorbeeld een appje dat ze zodanig over jouw grenzen heen zijn gegaan dat je afstand neemt. En daar laat je het bij.

Voor jouw vriend is het ook niet makkelijk, want het is zijn familie en hij houdt waarschijnlijk van ze. Maar als hij jou in zijn leven wilt houden, dan zal hij meer voor je op moeten komen en dit niet zomaar laten gaan. Hij zal ook grenzen aan hun gedrag moeten stellen. Durft hij dit niet, dan moet je je afvragen of de liefde voor je vriend groot genoeg is om te leven met schoonouders die jou niet moeten en andersom en dat je hen niet meer ziet en spreekt.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Je vriend moet in actie komen en het voor je opnemen.
Anders gaat het sowieso niet veranderen.
Tess schreef:
23-02-2026 12:52
Als ze weer bellen met iets en hij zegt "nee" dan is het een drama. Het vervelende is dat ze altijd iedereen erbij betrekken. Iedereen appt en belt dan om hun zegje te doen of druk uit te oefenen. Hij is al een aantal keren met tranen in zijn ogen vertrokken omdat ze ook over zijn grenzen heen gaan, maar het is en blijft familie..
Het is oprecht een rot situatie en mijn vriend is gewoon te lief. Het doet hem oprecht veel, maar ik ben bang dat er een keer echt een bom moet barsten voordat hij een grens durft te trekken.

Alles doet hem echt heel veel, hij kan alleen nooit boven hun uit komen en dat is het probleem. Het voelt als iedereen tegen 1 en dat win je natuurlijk niet.
Hij hoeft helemaal niet boven ze uit, hij moet enkel zijn grenzen stellen.
En het niet erg vinden, als ze hem dan een zeikerd vinden.
Lila-Linda schreef:
23-02-2026 12:54
Eens.
Maar ik snap heel goed dat dit onwijs lastig is voor hem.
Tess schreef:
mijn vriend is gewoon te lief
Iemand die geen grenzen trekt, zelfs als het jou beschadigt is niet 'te lief'. Ik snap dat het hem zwaar valt, hij is natuurlijk opgegroeid in deze dynamiek, maar hij moet in actie komen. Het laten gebeuren en jou ermee opzadelen tot het punt dat je eigen ouders zich ermee gaan bemoeien, is geen oplossing.

Natuurlijk geeft het gelazer als hij er tegenin gaat, maar als jullie relatie het waard is, is het wel noodzakelijk. Dan maar gelazer. En dan heb jij het waarschijnlijk nog meer gedaan in de ogen van je schoonfamilie, maar dat moet dan maar.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 23-02-2026 13:01
22.95% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Tess schreef:

Ik lees dit nadat ik al een berichtje had gepost.

Mijn eerste gedachte is: verhuis samen ver van zijn familie vandaan en verbreek alle banden. Wat een rotfamilie.
Ga het gesprek nogmaals aan met je vriend en vertel hem dat deze situatie ook voor hem slecht en onhoudbaar is. En vraag wat hij het liefste zou willen. Hij zal in actie moeten komen voor jou, maar ook voor hemzelf.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Lila-Linda schreef:
23-02-2026 12:54
Makkelijker gezegd dan gedaan.
Stephen King
Als een hond je bijt ga je die toch niet meer aaien? Sterker nog, je gaat het erf niet meer op. Al is die hond familie. Zo kun je het een beetje zien.
Lorem Ipsum
Tess schreef:

Dat is niet te lief. Dat is niet in staat om grenzen te stellen, niet ten behoeve van hemzelf en blijkbaar ook niet voor jou.
Concreet heb je geen problemen met je schoonfamilie, maar met je partner. Die niet voor jou opkomt. Hierdoor word jij betrokken in hun drama en niet alleen jij, maar ook jouw verdere familie...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
MevrouwJack schreef:
23-02-2026 13:00
Iemand die geen grenzen trekt, zelfs als het jou beschadigt is niet 'te lief'. Ik snap dat het hem zwaar valt, hij is natuurlijk opgegroeid in deze dynamiek, maar hij moet in actie komen. Het laten gebeuren en jou ermee opzadelen tot het punt dat je eigen ouders zich ermee gaan bemoeien, is geen oplossing.
Dit. Hij is niet te lief als hij niet voor jou opkomt.

Verder vind ik het bizar dat zij een brief sturen aan jouw ouders. Ik zou je ouders dan ook adviseren hier niet op te reageren. En dus niet te gaan praten met hen.
nova wijzigde dit bericht op 23-02-2026 13:20
15.79% gewijzigd
turquasi schreef:
23-02-2026 13:09
Als een hond je bijt ga je die toch niet meer aaien? Sterker nog, je gaat het erf niet meer op. Al is die hond familie. Zo kun je het een beetje zien.
Dit inderdaad. Het is einde verhaal met die schoonfamilie. Eens een rare onhandige streek kun je wellicht best accepteren. Maar dit?

En dus moet je het gesprek met je partner gaan starten over een leven samen zonder dat jij nog contact hebt met je schoonfamilie. Kan dan? Lukt dat? Waar zijn jullie dan nog comfortabel bij, blijft hij ze wel zien, mag hij ze uitnodigen bij jullie thuis en ben jij dan weg. Wat als jullie kind(eren) krijgen? Gaan trouwen? Hoe gaan jullie de feestdagen vieren?
Als je niet op een lijn zit met de antwoorden op bovenstaande vragen dan kun je beter nu vast afscheid van elkaar gaan nemen.
Nova schreef:
23-02-2026 13:19
Dit. Hij is niet te lief als hij niet voor jou opkomt.

Verder vind ik het bizar dat zij een brief sturen aan jouw ouders. Ik zou je ouders dan ook adviseren hier niet op te reageren. En dus niet te gaan praten met hen.
Sinds we samenwonen is het 100x erger geworden en doen ze rare dingen. Mijn psycholoog zegt dat ze de controle kwijt raken en daardoor rare dingen gaan doen. Maar die brief is ook bizar, vooral de inhoud had totaal geen toegevoegde waarde en kwam uit het niets.
Het doel van de brief was, volgens haarzelf dat mijn ouders in gesprek zouden gaan met mij over mijn gedrag. Het punt is dat er niks over mijn gedrag in stond en alleen vreemde verhalen over dingen die ik zou verzwijgen. Vooral het stukje over mijn vader, het niet feliciteren van hun op hun verjaardagen, nauwelijks langskomen en dat soort dingen kwamen eruit. Ik feliciteer hun altijd, ik heb dit ook gewoon op mijn telefoon staan en maak mij hier niet druk om.. ze hebben mij nog nooit gefeliciteerd, so be it. Ze kunnen langskomen wanneer ze willen, maar dit doen ze niet. Alsof ze hun eigen acties op mij reflecteren, zo komt het over.
Tess schreef:
23-02-2026 13:36
Sinds we samenwonen is het 100x erger geworden en doen ze rare dingen. Mijn psycholoog zegt dat ze de controle kwijt raken en daardoor rare dingen gaan doen. Maar die brief is ook bizar, vooral de inhoud had totaal geen toegevoegde waarde en kwam uit het niets.
Het doel van de brief was, volgens haarzelf dat mijn ouders in gesprek zouden gaan met mij over mijn gedrag. Het punt is dat er niks over mijn gedrag in stond en alleen vreemde verhalen over dingen die ik zou verzwijgen. Vooral het stukje over mijn vader, het niet feliciteren van hun op hun verjaardagen, nauwelijks langskomen en dat soort dingen kwamen eruit. Ik feliciteer hun altijd, ik heb dit ook gewoon op mijn telefoon staan en maak mij hier niet druk om.. ze hebben mij nog nooit gefeliciteerd, so be it. Ze kunnen langskomen wanneer ze willen, maar dit doen ze niet. Alsof ze hun eigen acties op mij reflecteren, zo komt het over.
Ga jezelf niet verdedigen. Dat haalt toch niets uit.
Deze mensen willen fouten zien en kijken niet naar de realiteit. Ze staan echt niet open voor jouw goede en op waarheid berustende argumenten.

Je psych heeft gelijk. Ze raken de controle kwijt.
Waarschijnlijk hebben ze vriend in de tang en is dat sinds jij in zijn leven bent aan het verminderen en dit kunnen ze niet aan.
Zij zijn behoorlijk toxisch, jij niet. Hopelijk ziet vriend dit in.
Tess schreef:
23-02-2026 13:36
Ik neem aan dat je volwassen bent? Dan hebben je ouders hier niks mee te maken. En dat zou ik dan ook vooral zo houden.
En verder moet je vriend voor je opkomen, anders geef ik jullie relatie weinig kans.
Mensen die dat gedrag vertonen , daar zou ik zo snel mogelijk afscheid van nemen.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan.
Nova schreef:
23-02-2026 13:43
Ik neem aan dat je volwassen bent? Dan hebben je ouders hier niks mee te maken. En dat zou ik dan ook vooral zo houden.
Ja daar irriteer ik mij het meest aan, het betrekken van mijn ouders in een situatie achter mijn rug om waar ze niks mee te maken hebben. Het is kleinerend.
Je houdt heel erg je hand boven het hoofd van je vriend. Geen raar mechanisme, maar daarmee behandel je hem een beetje als een klein kind ipv een volwassene die zelf verantwoordelijkheid heeft.

Je hebt een relatieprobleem. Dat hij moeite heeft met zijn manipulatieve familie is helemaal niet raar, maar als hij daar niet serieus mee aan de slag gaat zal dit probleem tussen jullie in blijven staan. Jullie relatie heeft dan simpelweg geen toekomst.

Het is allemaal niet makkelijk of leuk, maar in wezen wel zo simpel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven