Pan soep afkoelprobleem

24-09-2010 00:11 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is niet helemaal goed gegaan in mijn planning. Ik heb een pan tomatensoep gemaakt met ballen erin. Anyway ik wil hem zaterdag gaan eten. Omdat ik morgen niet thuis ben, heb ik het nu al gemaakt.

Ik wil nu eigenlijk gaan slapen, maar zit hier dus met een gloedhete pan. Wat de doen? De hele nacht op het aanrecht laten staan afkoelen? In de koelkast gaat niet, want het is gloedheet! Buiten is het 15 graden (balkon), ook niet koud genoeg. Gaat dat wel goed met die ballen? Wil niet dat zaterdag iedereen ziek is van mijn soep ;-(

Morgenochtend kan ie de koelkast, maar wat de doen met de nacht? Iemand een idee?

Dank voor het meedenken.
Ik zou het inderdaad een nacht op het aanrecht laten staan om voldoende af te koelen. Volgens mij moet dat kunnen.
Even in een bak met koud water en ijsblokjes zetten
Je spoelbak vol laten lopen met koud water, daar de pan inzetten en als je morgen wakker bent zet je 'm alsnog in de koelkast. Zo zou ik het doen.
yep spoelbak vol ijskoud water en eventueel ijsblokjes en terug koelen maar.... daarna de koelkast in
Dan kan ze hem net zo goed op het aanrecht laten staan Marjo......
Ik meen in mijn Ikea-kookboekje gelezen te hebben dat juist de koude omgeving (koelkast) ervoor zorgt dat de soep meer moeite heeft met afkoelen en daardoor bederfelijker is. Ik zou 'm gewoon op het aanrecht laten staan en morgen in de koelkast zetten.
quote:Zwup schreef op 24 september 2010 @ 00:14:

Even in een bak met koud water en ijsblokjes zetten Goed idee. Ik heb nog wel wat klontjes en een koelelement ligggen.
Heb je een goeie koelkast? dan: overgieten in een koude pan en in de koelkast zetten.Nieuwe koelkasten kunnen dat wel aan.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Nachtspook schreef op 24 september 2010 @ 00:17:

yep spoelbak vol ijskoud water en eventueel ijsblokjes en terug koelen maar.... daarna de koelkast inIk wil binnen 15 minuten naar bed. Zal dat afloelen zo snel gaan?
Ik laat ook gerust een hete pan een nacht op het aanrecht staan hoor. En er is nog nooit iemand ziek geworden (of dood gegaan) van mijn kookkunsten.

Als je je spoelbak vol met koud water laat lopen en daar de pan in zet, wordt het water in de spoelbak ook warm. Kun je hem beter op het balkon zetten.
quote:Zwup schreef op 24 september 2010 @ 00:18:

Dan kan ze hem net zo goed op het aanrecht laten staan Marjo......Da's toch anders, het koude water zorgt toch voor afkoeling.
quote:Tchai schreef op 24 september 2010 @ 00:18:

Ik meen in mijn Ikea-kookboekje gelezen te hebben dat juist de koude omgeving (koelkast) ervoor zorgt dat de soep meer moeite heeft met afkoelen en daardoor bederfelijker is. Ik zou 'm gewoon op het aanrecht laten staan en morgen in de koelkast zetten.Wat ik wel eens heb gedaan, met deksel in de oven zetten en morgenochtend meteen in de koelkast zetten. Of vannacht als je toevallig naar de wc moet.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik denk dat je met 15 miniten een heel end komt. En hij kan best lauw in de koelkast gezet worden.
Als ze hem nu niet in de koelkast gaat zetten, zoals je voorstelt, dan heeft het toch ook geen nut om hem nu sneller te gaan laten afkoelen? Morgen is die soep wel koud hoor, zonder extra ingrepen.
quote:Tchai schreef op 24 september 2010 @ 00:18:

Ik meen in mijn Ikea-kookboekje gelezen te hebben dat juist de koude omgeving (koelkast) ervoor zorgt dat de soep meer moeite heeft met afkoelen en daardoor bederfelijker is. Ik zou 'm gewoon op het aanrecht laten staan en morgen in de koelkast zetten.Was het niet zo dat het voor de bederfelijkheid van het eten het beste is als het snel teruggekoelt wordt (en dus in de koelkast wordt gezet) maar dat dan bij een koelkast met weinig capaciteit dan de temp. van de hele koelkast omhoog gaat, wat minder goed is voor de rest van het eten.
Volgens mij kan je hem gewoon op aanrecht laten staan hoor, met deksel erop. En zoals MV zegt, in oven. Je kan hem ook niet in een andere pan overgieten of in tupperwarebakken?
OK. Inmiddels staat alles in nieuwe, koude pannen en bakjes op het aanrecht en in de gootsteen met koud water. Ik ga gewoon slapen en vannacht er ff uit om de zaak af te sluiten en in de koelkast te zetten. Want alles is nu onafgedekt. Anders schiet afkoelen niet of toch?
Toch maar afdekken, je weet niet wat er in je huis rond vliegt.
Ja, wel even iets als deksel er op doen hoor!
Alleen met heel warm weer (of de hondsdagen) kan je soep buiten de koelkast bederven. Je moet warm eten niet te snel afkoelen inderdaad. Gewoon op het aanrecht zetten en morgenochtend in de koelkast.
Afdekken. Wat Aubrey dus zegt: je weet maar nooit wat er rond vliegt. Sowieso geef je bacteriën zo ook meer de kans om lekker in jouw soeppie te gaan kroelen...
Ok toch maar de deksels erop dan.

Dank voor deze tips.
Er was nogal onweer vanavond en dan schijnt soep nogal eens zuur te kunnen worden. Maakt dan niet uit of ie dan in of uit de koelkast staat.
quote:eefje1980 schreef op 24 september 2010 @ 00:32:

Alleen met heel warm weer (of de hondsdagen) kan je soep buiten de koelkast bederven. Je moet warm eten niet te snel afkoelen inderdaad. Gewoon op het aanrecht zetten en morgenochtend in de koelkast.Dit ja (hoewel ik niet weet wat hondsdagen zijn). Die ballen zijn toch gekookt enzo, dus dat gaat met deze temperaturen echt niet bederven, tenzij je je termostaat vanacht op 35 graden laat staan .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven