Pan soep afkoelprobleem

24-09-2010 00:11 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is niet helemaal goed gegaan in mijn planning. Ik heb een pan tomatensoep gemaakt met ballen erin. Anyway ik wil hem zaterdag gaan eten. Omdat ik morgen niet thuis ben, heb ik het nu al gemaakt.

Ik wil nu eigenlijk gaan slapen, maar zit hier dus met een gloedhete pan. Wat de doen? De hele nacht op het aanrecht laten staan afkoelen? In de koelkast gaat niet, want het is gloedheet! Buiten is het 15 graden (balkon), ook niet koud genoeg. Gaat dat wel goed met die ballen? Wil niet dat zaterdag iedereen ziek is van mijn soep ;-(

Morgenochtend kan ie de koelkast, maar wat de doen met de nacht? Iemand een idee?

Dank voor het meedenken.
Quote: Marjo41, 3 minuten geleden

Er was nogal onweer vanavond en dan schijnt soep nogal eens zuur te kunnen worden. Maakt dan niet uit of ie dan in of uit de koelkast staat.

Maar dat is alleen als de bliksem in de soep slaat!
Echt waar, Marjo? Nou ja zeg! Eerst dus voortaan even de weerberichten afwachten voordat je weer soep gaat maken
quote:Lizzl schreef op 24 september 2010 @ 00:40:

Quote: Marjo41, 3 minuten geleden

Er was nogal onweer vanavond en dan schijnt soep nogal eens zuur te kunnen worden. Maakt dan niet uit of ie dan in of uit de koelkast staat.

Maar dat is alleen als de bliksem in de soep slaat!

Ghe ghe, hete bliksem, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Ja hallo, dat schijnt algemeen bekend te zijn. Net als met de hondsdagen. Ik verzin dat echt niet zelf hoor
Klopt Marjo, mijn moeder heeft me dat ook ooit verteld.
Oh nee. Al dat werk voor niets. Ik heb hier alleen flitsen gezien maar geen klappen. Zou het wel goedkomen met die soep. :-)
Hondsdagen: 10 juli tot 20 augustus. Nooit van gehoord. Altijd leerzaam hier.
Het komt vast goed, Petrokia. Het is verder niet echt benauwd weer.
De hondsdagen zijn dus al geweest, da's alweer een zorg minder

Eten moet je zo snel mogelijk afkoelen om het langer houdbaar te houden, maar dat doe je nu dus al.

Het komt helemaal goed met jouw soep.
Bert en Ernie lieten de soep afkoelen dmv het wapperen met een krant en toen dat niet voldoende snel hielp: een ventilator ernaast zetten en gaaaaaan
quote:borderwalk schreef op 24 september 2010 @ 00:25:

[...]

Was het niet zo dat het voor de bederfelijkheid van het eten het beste is als het snel teruggekoelt wordt (en dus in de koelkast wordt gezet) maar dat dan bij een koelkast met weinig capaciteit dan de temp. van de hele koelkast omhoog gaat, wat minder goed is voor de rest van het eten.Juist.
Mosterd, want het is nu al de volgende dag.

Maar het beste kan je de soep de volgende keer met zo een gaasdeksel afdekken en helemaal af laten koelen, voordat je er een echt deksel op zet!!!!! IJs (water) e.d. is prima ook af en toe omroeren omdat het binnen in de pan vaak nog broeit terwijl de buitenkant koel aanvoelt. Hoe sneller het terug gekoeld wordt hoe beter voor de soep.

Mocht je soep de volgende dag slijmerig aanvoelen, anders dan anders ruiken of schuimen, dan is er iets niet goed gegaan en kan je je soep het beste weggooien.
Alles is goedgekomen!! De soep staat sinds vanmorgen in de koelkast. Thanks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven