Pasta carbonata
donderdag 16 februari 2012 om 18:33
Ik maak m niet zoals het hoort, maar zoals wij hem lekker vinden.
Pasta (penne) koken.
Spek uitbakken met 1 ui (soms 1 teentje knoflook erbij)
Als dat helemaal lekker bruin is, stukjes courgette erdoor.
Flink wat zwarte peper erover.
In een kommetje grana panado raspen, een eidooier en een klein scheutje room erdoor. goed roeren.
Dan: gekookte pasta door spek/groente roeren, en daarna het eimengsel erdoor roeren tot het gegaard is.
De grana panado (een heel harde kaas, ligt bij de voorverpakte kazen) doet het hem bij mij. Ik heb hem wel eens vervangen door geraspte kaas, maar dat vind ik echt niet lekker.
Pasta (penne) koken.
Spek uitbakken met 1 ui (soms 1 teentje knoflook erbij)
Als dat helemaal lekker bruin is, stukjes courgette erdoor.
Flink wat zwarte peper erover.
In een kommetje grana panado raspen, een eidooier en een klein scheutje room erdoor. goed roeren.
Dan: gekookte pasta door spek/groente roeren, en daarna het eimengsel erdoor roeren tot het gegaard is.
De grana panado (een heel harde kaas, ligt bij de voorverpakte kazen) doet het hem bij mij. Ik heb hem wel eens vervangen door geraspte kaas, maar dat vind ik echt niet lekker.
donderdag 16 februari 2012 om 18:43
Zo maak ik het altijd:
spek apart bakken.
andere pan een ui fruiten en knoflook erbij doen, daarna spek toevoegen.
kippebouillon erin aan de kook brengen, witte wijn erbij doen, dat een beetje laten verdampen,
met monchou het binden
een beetje peterselie toevoegen.
Met spaghetti natuurlijk
Eet smakelijk!
spek apart bakken.
andere pan een ui fruiten en knoflook erbij doen, daarna spek toevoegen.
kippebouillon erin aan de kook brengen, witte wijn erbij doen, dat een beetje laten verdampen,
met monchou het binden
een beetje peterselie toevoegen.
Met spaghetti natuurlijk
Eet smakelijk!
donderdag 16 februari 2012 om 18:55
Ik maak hem zo origineel mogelijk, zoals ik ooit van een echte Italiaan heb geleerd.
Spaghetti koken.
Ondertussen spekjes (eigenlijk pancetta) uitbakken op het laatst wat knoflook toevoegen, uitkijken dat het niet verbrandt.
Parmezaanse kaas of pecorino raspen, mag wel fink wat zijn (of als je makkelijk wilt doen parmezaan uit een zakje). Dan eieren (voor 2 personen 2 eieren) erbij klutsen en mengen.
Spaghetti afgieten (klein beetje kookvocht bewaren, kan je er later nog wat door doen als het een grote plakbende wordt).
Pan met spekjes + knoflook van het vuur halen, de pasta erdoorheen scheppen en dan ook het ei-kaasmengsel erdoor.
Het ei stolt wel door de hitte van de pan en de warme pasta, goed roeren.
Flink wat peper eroverheen en klaar. Zout hoeft niet, spek is zout genoeg.
Geen room of melk of wat dan ook gebruiken. Dat ei-kaasmengsel maakt het romig genoeg.
Serveren met een lekkere frisse salade.
Spaghetti koken.
Ondertussen spekjes (eigenlijk pancetta) uitbakken op het laatst wat knoflook toevoegen, uitkijken dat het niet verbrandt.
Parmezaanse kaas of pecorino raspen, mag wel fink wat zijn (of als je makkelijk wilt doen parmezaan uit een zakje). Dan eieren (voor 2 personen 2 eieren) erbij klutsen en mengen.
Spaghetti afgieten (klein beetje kookvocht bewaren, kan je er later nog wat door doen als het een grote plakbende wordt).
Pan met spekjes + knoflook van het vuur halen, de pasta erdoorheen scheppen en dan ook het ei-kaasmengsel erdoor.
Het ei stolt wel door de hitte van de pan en de warme pasta, goed roeren.
Flink wat peper eroverheen en klaar. Zout hoeft niet, spek is zout genoeg.
Geen room of melk of wat dan ook gebruiken. Dat ei-kaasmengsel maakt het romig genoeg.
Serveren met een lekkere frisse salade.
donderdag 16 februari 2012 om 19:15
Verschilt zeker in Italië ook want ik heb een ander recept en ook van een italiaan.
Pasta koken
Bij de AH vragen of ze gerookt ontbijtspek wat dikker voor je willen snijden. Een paar plakken.
Spek in dobbeltjes en bakken in een pan. Op een gegeven moment room erbij en lekker laten sudderen.
2 eieren scheiden en het geel losroeren met wat peper.
Pasta afgieten.
Pan met spek/room van het vuur halen.
Pasta door het spek/roommengsel roeren en het eigeel erdoor roeren.
Parmezaanse kaas erover.
Pasta koken
Bij de AH vragen of ze gerookt ontbijtspek wat dikker voor je willen snijden. Een paar plakken.
Spek in dobbeltjes en bakken in een pan. Op een gegeven moment room erbij en lekker laten sudderen.
Pasta afgieten.
Parmezaanse kaas erover.
donderdag 16 februari 2012 om 19:21
Zeker parmezaanse kaas gebruiken!
Ik maak het zelf met parmezaanse kaas, ei, veel zwarte peper en pancetta (Italiaans spek).
Ik gebruik een ei per persoon. Kaas naar smaak toevoegen. Pancetta ook naar eigen inzicht.
En inderdaad kookvocht erdoor als de saus niet de juiste consistentie heeft.
Knoflook doe ik niet aan, dat vind ik maar stinken!
Ik maak het zelf met parmezaanse kaas, ei, veel zwarte peper en pancetta (Italiaans spek).
Ik gebruik een ei per persoon. Kaas naar smaak toevoegen. Pancetta ook naar eigen inzicht.
En inderdaad kookvocht erdoor als de saus niet de juiste consistentie heeft.
Knoflook doe ik niet aan, dat vind ik maar stinken!
donderdag 16 februari 2012 om 19:22
quote:madamemicmac schreef op 16 februari 2012 @ 19:15:
Verschilt zeker in Italië ook want ik heb een ander recept en ook van een italiaan.
Pasta koken
Pasta afgieten.
Parmezaanse kaas erover.
Haha, die van mij was een italiaanse kok, nu jij weer
Ik vind het prima te doen zonder room, maar met een beetje room is het vast ook goed. Zolang Maaique in het vervolg maar geen geraspte jonge kaas gebruikt, dat vind ik dan wel een doodzonde
Knoflook hoort volgens mij ook 'officieel' niet, maar I love knoflook, dus dat gaat overal doorheen.
Pasta koken
Pasta afgieten.
Parmezaanse kaas erover.
Haha, die van mij was een italiaanse kok, nu jij weer
Ik vind het prima te doen zonder room, maar met een beetje room is het vast ook goed. Zolang Maaique in het vervolg maar geen geraspte jonge kaas gebruikt, dat vind ik dan wel een doodzonde
Knoflook hoort volgens mij ook 'officieel' niet, maar I love knoflook, dus dat gaat overal doorheen.
donderdag 16 februari 2012 om 19:24