Pizzabodem; deeg rijst niet

19-02-2011 21:05 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf al een aantal keren pizza proberen te maken, maar het deeg rijst niet. Het recept dat ik gebruik:

- 200gr bloem

- 3el olijfolie

- 1/2 zakje gist

- 1 dl lauwe melk

- 1 tl zout

- 1 tl suiker

- kruiden

Gist en suiker in melk doen, roeren, 10 min laten staan. Dan met de rest mengen, kneden tot één geheel. In schaal, afdekken, half uur laten rijzen.

Wat doe ik verkeerd?
Oja, na het bakken is het net een hard stuk plastic, wat bruin aan de buitenkant is en nog niet gaar aan de binnenkant...
Rijst en deeg is ook een rare combinatie vind ik. Al kan je wel wat droge rijst op een bodem strooien zodat het plat blijft.
Ik zou het wat langer laten rijzen.

Zelf gebruik ik dit recept:

1 cup warm water

2 1/4 cup bloem

2 tsp gist

2 tbsp honing

3 tbsp olijfolie

1 1/2 tsp zout

Dit laat ik 2 uur afgedekt rijzen. Heb het recept nu al een aantal keer gebruikt en het is een groot succes hier. Genoeg voor 2 pizza's.
quote:Gravinnetje schreef op 19 februari 2011 @ 21:08:

Rijst en deeg is ook een rare combinatie vind ik. Al kan je wel wat droge rijst op een bodem strooien zodat het plat blijft.

HUH?!

@ Lindaatje: weet je zeker dat je gist nog goed is? Als je gist niet meer goed is rijst het deeg ook niet.
Het deeg rijst... haha lol is het rijst of reist? Ik heb het goed geschreven toch?

Urula, ja, is al vanaf dat ik het net gekocht heb zo... Ik dacht: oefening baart kunst... maar niet dus....

greetz... thanks... ik kan genoeg andere recepten online ook vinden natuurlijk, maar ik ben eigenlijk gewoon benieuwd waar het nu aan ligt... als ik het snap kan ik zoiets beter aanvoelen en voorkomen.
JIj hebt het goed hoor Lindaatje.
Kan inderdaad aan het gist liggen. Was het een aangebroken zakje? Ik doe het zelf met lauw water en ik mik alles tegelijk door elkaar. Werkt ook prima.
Nope, ook dat niet... Misschien dat ik niet goed genoeg heb gekneed dan??

Het is wel één geheel, wel nog stug...
Als je de oven op minder graden zet is hij van buiten én binnen goed gaar.
volgens tante vera (italiaanse) moet je er een rauwe gepureerde aardappel doorheen mengen. dan wordt het deeg lekker luchtig en rijst (reist?) goed.
Des_ree, dat is een goede!! Bedank je tante maar voor deze insiders-tip

Ruza... Zou kunnen... Volgens mijn recept moet hij een kwartier op 250 graden... is wel erg warm.
Hoe pureer je een rauwe aardappel? Eerst raspen en dan met de staafmixer erdoorheen of is er een makkelijkere manier?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Pureren is toch eerst koken en dan pas met een stamper of een staafmixer blenderen of begrijp ik jullie verkeerd?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik vind dat je wel erg weinig vocht gebruikt: 100 cc lauwe melk = 90 cc vloeistof (in melk zit 10 % droge stof).

Dus je gebruikt 45 % vocht en dat is weinig voor een deegje.

Normaal is ongeveer 55 tot 60 %.

Ook laat je het niet lang genoeg rijzen. Reken toch op tenminste 3 kwartier.

Dat "voorweken" van de gist had vroeger wel nut, toen waren de instantgisten anders, maar is nu overbodig.
Hey Lin, ik heb HET recept voor je, maar dat staat op mijn laptop. Gekregen van de italiaanse schoonmama van een van mijn beste vriendinnen, succes gegarandeerd. Ik laat het je maandag even weten (ga het die dag zelf ook weer maken, jummm... Dat deeg alleen al ruikt heerlijk...) tenzij je het vandaag nog een keer wil proberen, dan wil ik mijn laptop best even opstarten

Goed weekend!!
Ah geweldig een recept van een italiaanse mama.

Wat mij opviel bij kookprogramma's is dat ze gewoon snel mislukken omdat wij niet van die hete ovens hebben.

Net als dat ik gek ben op een calzone maar het mij nooit lukt. Nou probeer ik het gewoon niet meer omdat ik geen houtskooloven heb. Ik heb maar een combi oven'/grill/magnetron.

Maar niets is lekkerder dan een echte pizza bij een pizzaria.

Mij lukt het niet te evenaren.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 20 februari 2011 @ 09:34:[/b

Maar niets is lekkerder dan een echte pizza bij een pizzaria.

Een zelfgemaakte pizza uit zo'n Bestron pizzamaker vind ik veel lekkerder!
Hey Oy,

SUPER!! Nee haha 1x pizza in de week/ maand is meer dan genoeg.

Thanks!!

Yasuko, jij had ook goede tips. Nuttig om zulke dingetjes te weten!!!
Tja, voor de mensen voor wie Nederlands lastig is:

1. rijzen

•opstijgen, opgaan. •"(koken)" (van brood of beslag) uitzetten en luchtig worden •herrijzen, verrijzen •rijsmiddel, zelfrijzend

2. rijzen

rij - zen (rees, is gerezen) 1 stijgen; hoger worden; opkomen; zijn haren rezen te berge hij was zeer beangst of verschrikt; 2
En voor mezelf een schop onder de bips omdat knippen en plakken moeilijk is
ik vind het pizza recept van Jamie Oliver (van het boek Italia) extreem lekker, en is nog nooit mislukt.

een perfect pizzadeeg (je kan er 8 tot 10 pizza's mee maken, dus als het je teveel lijkt, halveer je alle ingrediënten) :

800 gram wittebroodmeel

200 gram griesmeel

1 afgestreken eetlepel fijn zeezout (ik vijzel het grof zeezout fijn)

1 eetlepel ruwe rietsuiker

ongeveer 6 dl lauw water

1 blokje vers bakkersgist

meel en zout onder mekaar roeren

suiker en gist aan het lauwwarme water toevoegen en even klutsen

daarna het suiker/gist/watermengsel bij de bloem voegen

Het deeg maak ik meestal sochtends en zet het daarna in de koelkast. Je kan het ook invriezen.

het griesmeel zorgt ervoor dat het erg lekker is vind ik.

Bakken doe ik het ongeveer een kwartier op 250 graden, dan is ie goed.
Prima recept. Zo doe ik het ook ongeveer.

Doe er wel klein beetje olie door en wat gedroogde oregano.

(Volgens Napolitanen mag je geen olie gebruiken.)
Vers is heerlijk, maar next best thing is deze:

Hee Lin,

Even manlief geconsulteerd (kok en profi pizzabakker). Water moet lauw zijn, niet koud en niet warm. Gist gaat werken als je het 'wakker kneedt'. Het is dus heel belangrijk om uitgebreid te kneden volgens de 'trek en stomp'-techniek. Dan goed laten rusten, buiten de koelkast onder een theedoek. Als het goed is, is het deeg dan gerezen. Dan de lucht eruit stompen en weer kneden. Pizzabodem maken.

Oven kan waarschijnlijk niet hoog genoeg, om een sompige pizza te voorkomen kan het helpen de bodem eerst een paar minuutjes los te bakken in een zo heet mogelijke oven.

Dit in combinatie met het vast fenomenale recept van Oy, moet succes verzekeren ;).

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven