Pizzabodem; deeg rijst niet
zaterdag 19 februari 2011 om 21:05
Ik heb zelf al een aantal keren pizza proberen te maken, maar het deeg rijst niet. Het recept dat ik gebruik:
- 200gr bloem
- 3el olijfolie
- 1/2 zakje gist
- 1 dl lauwe melk
- 1 tl zout
- 1 tl suiker
- kruiden
Gist en suiker in melk doen, roeren, 10 min laten staan. Dan met de rest mengen, kneden tot één geheel. In schaal, afdekken, half uur laten rijzen.
Wat doe ik verkeerd?
- 200gr bloem
- 3el olijfolie
- 1/2 zakje gist
- 1 dl lauwe melk
- 1 tl zout
- 1 tl suiker
- kruiden
Gist en suiker in melk doen, roeren, 10 min laten staan. Dan met de rest mengen, kneden tot één geheel. In schaal, afdekken, half uur laten rijzen.
Wat doe ik verkeerd?
zaterdag 19 februari 2011 om 21:18
zaterdag 19 februari 2011 om 21:22
zaterdag 19 februari 2011 om 21:24
Het deeg rijst... haha lol is het rijst of reist? Ik heb het goed geschreven toch?
Urula, ja, is al vanaf dat ik het net gekocht heb zo... Ik dacht: oefening baart kunst... maar niet dus....
greetz... thanks... ik kan genoeg andere recepten online ook vinden natuurlijk, maar ik ben eigenlijk gewoon benieuwd waar het nu aan ligt... als ik het snap kan ik zoiets beter aanvoelen en voorkomen.
Urula, ja, is al vanaf dat ik het net gekocht heb zo... Ik dacht: oefening baart kunst... maar niet dus....
greetz... thanks... ik kan genoeg andere recepten online ook vinden natuurlijk, maar ik ben eigenlijk gewoon benieuwd waar het nu aan ligt... als ik het snap kan ik zoiets beter aanvoelen en voorkomen.
zondag 20 februari 2011 om 08:49
Ik vind dat je wel erg weinig vocht gebruikt: 100 cc lauwe melk = 90 cc vloeistof (in melk zit 10 % droge stof).
Dus je gebruikt 45 % vocht en dat is weinig voor een deegje.
Normaal is ongeveer 55 tot 60 %.
Ook laat je het niet lang genoeg rijzen. Reken toch op tenminste 3 kwartier.
Dat "voorweken" van de gist had vroeger wel nut, toen waren de instantgisten anders, maar is nu overbodig.
Dus je gebruikt 45 % vocht en dat is weinig voor een deegje.
Normaal is ongeveer 55 tot 60 %.
Ook laat je het niet lang genoeg rijzen. Reken toch op tenminste 3 kwartier.
Dat "voorweken" van de gist had vroeger wel nut, toen waren de instantgisten anders, maar is nu overbodig.
zondag 20 februari 2011 om 09:30
Hey Lin, ik heb HET recept voor je, maar dat staat op mijn laptop. Gekregen van de italiaanse schoonmama van een van mijn beste vriendinnen, succes gegarandeerd. Ik laat het je maandag even weten (ga het die dag zelf ook weer maken, jummm... Dat deeg alleen al ruikt heerlijk...) tenzij je het vandaag nog een keer wil proberen, dan wil ik mijn laptop best even opstarten
Goed weekend!!
Goed weekend!!
zondag 20 februari 2011 om 09:34
Ah geweldig een recept van een italiaanse mama.
Wat mij opviel bij kookprogramma's is dat ze gewoon snel mislukken omdat wij niet van die hete ovens hebben.
Net als dat ik gek ben op een calzone maar het mij nooit lukt. Nou probeer ik het gewoon niet meer omdat ik geen houtskooloven heb. Ik heb maar een combi oven'/grill/magnetron.
Maar niets is lekkerder dan een echte pizza bij een pizzaria.
Mij lukt het niet te evenaren.
Wat mij opviel bij kookprogramma's is dat ze gewoon snel mislukken omdat wij niet van die hete ovens hebben.
Net als dat ik gek ben op een calzone maar het mij nooit lukt. Nou probeer ik het gewoon niet meer omdat ik geen houtskooloven heb. Ik heb maar een combi oven'/grill/magnetron.
Maar niets is lekkerder dan een echte pizza bij een pizzaria.
Mij lukt het niet te evenaren.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zondag 20 februari 2011 om 10:10
Tja, voor de mensen voor wie Nederlands lastig is:
1. rijzen
•opstijgen, opgaan. •"(koken)" (van brood of beslag) uitzetten en luchtig worden •herrijzen, verrijzen •rijsmiddel, zelfrijzend
2. rijzen
rij - zen (rees, is gerezen) 1 stijgen; hoger worden; opkomen; zijn haren rezen te berge hij was zeer beangst of verschrikt; 2
1. rijzen
•opstijgen, opgaan. •"(koken)" (van brood of beslag) uitzetten en luchtig worden •herrijzen, verrijzen •rijsmiddel, zelfrijzend
2. rijzen
rij - zen (rees, is gerezen) 1 stijgen; hoger worden; opkomen; zijn haren rezen te berge hij was zeer beangst of verschrikt; 2
zondag 20 februari 2011 om 11:22
ik vind het pizza recept van Jamie Oliver (van het boek Italia) extreem lekker, en is nog nooit mislukt.
een perfect pizzadeeg (je kan er 8 tot 10 pizza's mee maken, dus als het je teveel lijkt, halveer je alle ingrediënten) :
800 gram wittebroodmeel
200 gram griesmeel
1 afgestreken eetlepel fijn zeezout (ik vijzel het grof zeezout fijn)
1 eetlepel ruwe rietsuiker
ongeveer 6 dl lauw water
1 blokje vers bakkersgist
meel en zout onder mekaar roeren
suiker en gist aan het lauwwarme water toevoegen en even klutsen
daarna het suiker/gist/watermengsel bij de bloem voegen
Het deeg maak ik meestal sochtends en zet het daarna in de koelkast. Je kan het ook invriezen.
het griesmeel zorgt ervoor dat het erg lekker is vind ik.
Bakken doe ik het ongeveer een kwartier op 250 graden, dan is ie goed.
een perfect pizzadeeg (je kan er 8 tot 10 pizza's mee maken, dus als het je teveel lijkt, halveer je alle ingrediënten) :
800 gram wittebroodmeel
200 gram griesmeel
1 afgestreken eetlepel fijn zeezout (ik vijzel het grof zeezout fijn)
1 eetlepel ruwe rietsuiker
ongeveer 6 dl lauw water
1 blokje vers bakkersgist
meel en zout onder mekaar roeren
suiker en gist aan het lauwwarme water toevoegen en even klutsen
daarna het suiker/gist/watermengsel bij de bloem voegen
Het deeg maak ik meestal sochtends en zet het daarna in de koelkast. Je kan het ook invriezen.
het griesmeel zorgt ervoor dat het erg lekker is vind ik.
Bakken doe ik het ongeveer een kwartier op 250 graden, dan is ie goed.
zondag 20 februari 2011 om 17:28
Hee Lin,
Even manlief geconsulteerd (kok en profi pizzabakker). Water moet lauw zijn, niet koud en niet warm. Gist gaat werken als je het 'wakker kneedt'. Het is dus heel belangrijk om uitgebreid te kneden volgens de 'trek en stomp'-techniek. Dan goed laten rusten, buiten de koelkast onder een theedoek. Als het goed is, is het deeg dan gerezen. Dan de lucht eruit stompen en weer kneden. Pizzabodem maken.
Oven kan waarschijnlijk niet hoog genoeg, om een sompige pizza te voorkomen kan het helpen de bodem eerst een paar minuutjes los te bakken in een zo heet mogelijke oven.
Dit in combinatie met het vast fenomenale recept van Oy, moet succes verzekeren
.
Succes!
Even manlief geconsulteerd (kok en profi pizzabakker). Water moet lauw zijn, niet koud en niet warm. Gist gaat werken als je het 'wakker kneedt'. Het is dus heel belangrijk om uitgebreid te kneden volgens de 'trek en stomp'-techniek. Dan goed laten rusten, buiten de koelkast onder een theedoek. Als het goed is, is het deeg dan gerezen. Dan de lucht eruit stompen en weer kneden. Pizzabodem maken.
Oven kan waarschijnlijk niet hoog genoeg, om een sompige pizza te voorkomen kan het helpen de bodem eerst een paar minuutjes los te bakken in een zo heet mogelijke oven.
Dit in combinatie met het vast fenomenale recept van Oy, moet succes verzekeren
Succes!