Pizzabodem; deeg rijst niet

19-02-2011 21:05 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf al een aantal keren pizza proberen te maken, maar het deeg rijst niet. Het recept dat ik gebruik:

- 200gr bloem

- 3el olijfolie

- 1/2 zakje gist

- 1 dl lauwe melk

- 1 tl zout

- 1 tl suiker

- kruiden

Gist en suiker in melk doen, roeren, 10 min laten staan. Dan met de rest mengen, kneden tot één geheel. In schaal, afdekken, half uur laten rijzen.

Wat doe ik verkeerd?
Haha ja inderdaad. Mochten we ooit een topicmeet doen dan stel ik voor dat jullie een workshop pizzabakken doen

Theedoek - moet die nou wel of niet vochtig zijn? Want ik had een droge theedoek, maar ik lees daarverschillende dingen over...
Volgens mij moet de theedoek vochtig zijn.
Yep vochtig!

@Lin

Hmmm, een pizzabak-meeting ;)!
quote:Oyster schreef :

Voor ongeveer 5 pizza's (normaal formaat, redelijk dunne bodem):

500 gr bloem (liever geen patentbloem, maar dat was de enige die ik gisteren in huis had)

200 ml lauwe melk

50 ml lauw water (hoewel ik het vaak ook met alleen water maak, ik merk het verschil nooit zo)

gist (een zakje is vaak genoeg voor 500gr)

1 tl suiker

2 tl zout

Paar kleine scheutjes olijfolie (laat ik ook meestal achterwege)

In een klein bakje de gist met een beetje water en de suiker mengen.

De bloem in een grote schaal doen, een kuiltje in het midden maken en hier het gistmengsel ingieten. Even laten staan (gaat vaak een beetje bubbelen, maar soms ook niet).

Daarna het zout, melk en water toevoegen en flink kneden (volgens Italiaanse mama; Eerst handjes wassen!!).

Flink rammen op- en trekken aan het deeg, er dan een mooie bol van maken en in de schaal laten liggen met een vochtige theedoek erover. Vaak zet ik de kom bij de verwarming zodat het rijzen sneller gaat. Ik laat het wel minimaal 1,5 uur staan (en liever nog wat langer), maar het rijst altijd prima..

Daarna gewoon de pizza's maken. Voorbakken van bodems die ik meestal niet, dus gewoon beleggen en 10 a 15 minuten in de oven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven