Rauwe kipkluifjes

12-01-2019 23:05 64 berichten
Gisteren bij de kippenboer kipkluifjes gehaald maar vergeten in de vriezer te doen en moet ze morgen eten
Kan dit nog? Of nu in de vriezer en morgen middag eruit halen?
Belg007 schreef:
13-01-2019 00:07
Ik ben vorig jaar nog es stevig ziek geworden van kip van 2 dagen oud.

Sindsdien toch écht geen risico's meer.
Dan was die kip voor hij bij jou kwam al aardig ouder. Of niet goed gekoeld ergens.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan dat nog. Hoezo zou je ze gelijk in de vriezer leggen? Wat raar.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
13-01-2019 01:18
Van rijst kun je anders ook enorm ziek worden, al is dat bij veel mensen niet bekend.

Rijst die wordt warm gehouden is een broeinest voor bacillus cereus.

Die zit als een spoor in gedroogde rijst, en als je het kookt wordt dit niet gedood. Eet je het daarna direct op is er niets aan de hand, maar laat je gekookte rijst nog een tijd warm staan (zoals bijvoorbeeld op een buffet) dan vermenigvuldigen de bacteriën zich en maken ze toxines aan waar je flink ziek van wordt.
Dat!

Ik houd voor alles max drie dagen in de koelkast aan. Sommige slagers vacumeren het voor je wanneer je het niet dezelfde dag eet.
Volgende keer kun je gewoon hier nakijken hoe lang en op welke wijze je een product kunt bewaren

https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn- ... waren.aspx
flipje2 schreef:
13-01-2019 01:18
Van rijst kun je anders ook enorm ziek worden, al is dat bij veel mensen niet bekend.

Rijst die wordt warm gehouden is een broeinest voor bacillus cereus.

Die zit als een spoor in gedroogde rijst, en als je het kookt wordt dit niet gedood. Eet je het daarna direct op is er niets aan de hand, maar laat je gekookte rijst nog een tijd warm staan (zoals bijvoorbeeld op een buffet) dan vermenigvuldigen de bacteriën zich en maken ze toxines aan waar je flink ziek van wordt.
Dit! Mensen die restjes nasi van de Chinees bewaren voor de volgende dag snap ik minder goed dan mensen die prima kip weggooien omdat het gister is gekocht.

Kip ruikt echt niet oké als ie af is.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
13-01-2019 00:59
Als ik kip met rijst eet en ik word 2 uur later doodziek weet ik toch écht zeker dat het niet van de rijst kwam.
Ik zal je maar besparen hoe vies het is om die rijst er de hele nacht terug te zien uitkomen langs elke mogelijke weg ...

En nope, het was helaas niet de eerste keer dat ik ziek werd van te oude kip.


Ik eet nog kip, maar dus echt nog enkel als ze vandaag of gisteren gekocht is.
Koop ik ze voor "later" - bijvoorbeeld bij 1 of andere promo - dan gaat ze onmiddellijk de diepvries in.

Blijft ze toch 3 dagen om één of andere reden in de koelkast ... jammer de bammer, maar ik ben de voedsel-vergiftigingen wel zat.


Qua vlees let ik toch echt niet op de datums.
Als ik bovendien hoor van een vriendin hoe vreselijk hard daar in winkels mee gesjoemeld wordt (dingen omgedraaid en herpakt, nieuwe datum erop, ...) zijn die datums totaal onbetrouwbaar.
Als je zo vaak voedselvergiftiging hebt, zul je toch wat aan je hygiene en je bereidingswijze moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Goed verhitten. Kipkluifjes zijn m.i. goed vet dus die zijn al snel door en door verhit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind er overigens niet veel kip aan zitten gezien de prijs. Vroeger maakte ik er altijd soep van maar ik vond kipkluifjes een slechte prijs/kwaliteit/opbrengstverhouding hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
13-01-2019 07:57
Dit! Mensen die restjes nasi van de Chinees bewaren voor de volgende dag snap ik minder goed dan mensen die prima kip weggooien omdat het gister is gekocht.

Kip ruikt echt niet oké als ie af is.
Dat van die rijst wist ik niet

Ik haal dan niet vaak Chinees, vind het nooit echt bijzonder en ik vind dat ik zelf lekkerder gerechten kan maken dan de standaard Chinees, maar die enkele keer dat we wat halen, eten we de dag erop de restjes, of ik vries het in

Maar vlees weggooien vind ik echt belachelijk. ga dan naar een betere slager toe als je het idee hebt stteds "oud"vlees te krijgen
Gewoon goed ruiken en verhitten en er is niks aan de hand.
chocolol schreef:
13-01-2019 00:32
Sowieso, er moet een beest dood voor jou en die flikker je dan ook nog eens onnodig in de vuilnisbak. Wat een verspilling. Desnoods braad je ze 's avonds nog aan gooi ze in de vriezer. Ik kan het niet begrijpen dat mensen vlees kopen en weggooien en dat ook gewoon normaal vinden! Dit vind ik echt zonde als mensen zo denken.
Dit dit dit dit. :worship:
Als ik twijfel gooi ik het weg want dan smaakt het toch niet meer. Ik zou het risico niet nemen dat ik er ziek van word.
deesiej schreef:
13-01-2019 09:01
Als je zo vaak voedselvergiftiging hebt, zul je toch wat aan je hygiene en je bereidingswijze moeten doen.
Ik heb in mijn leven nog nooit voedselvergiftiging gehad, zelfs niet op reis door India! Ik heb een ijzeren maag.
Blondie456 schreef:
13-01-2019 12:24
Als ik twijfel gooi ik het weg want dan smaakt het toch niet meer. Ik zou het risico niet nemen dat ik er ziek van word.
Maar sommigen twijfelen dus al bij kip die twee dagen in de koelkast ligt.
Nitflex schreef:
13-01-2019 12:32
Maar sommigen twijfelen dus al bij kip die twee dagen in de koelkast ligt.
Daar zou ik ook zo mijn twijfels bij hebben bij rauwe kip. Ik ben mijn reukvermogen kwijt dus ik zou het niet ruiken als het bedorven is.
Nitflex schreef:
13-01-2019 12:30
Ik heb in mijn leven nog nooit voedselvergiftiging gehad, zelfs niet op reis door India! Ik heb een ijzeren maag.
Pfff. Ik ben jaloers. Mijn maag is juist zwak. Op vakantie (naar landen zoals Thailand en Egypte enzo) moet ik altijd een dag overgeven. Komt denk ik omdat ik zelf erg hygiënisch ben, zeker ook in de keuken. Maar ik ben nog nóóit ziek geworden van kip dat een paar dagen in de koelkast heeft gelegen. Ik let op de houdbaarheidsdatum, that’s it. Ook de één na laatste of laatste dag durf ik het gewoon te eten.
Blondie456 schreef:
13-01-2019 12:50
Daar zou ik ook zo mijn twijfels bij hebben bij rauwe kip. Ik ben mijn reukvermogen kwijt dus ik zou het niet ruiken als het bedorven is.
Kort gezegd; rauwe kip kan een stuk langer dan twee dagen in de koelkast blijven liggen. Ik zal maar niet zeggen hoe lang ik het nog wel eens gerekt heb, want dan schrikken jullie waarschijnlijk. Ik houd me totaal niet aan houdbaarheidsdata.
Lotus90 schreef:
13-01-2019 12:55
Pfff. Ik ben jaloers. Mijn maag is juist zwak. Op vakantie (naar landen zoals Thailand en Egypte enzo) moet ik altijd een dag overgeven. Komt denk ik omdat ik zelf erg hygiënisch ben, zeker ook in de keuken. Maar ik ben nog nóóit ziek geworden van kip dat een paar dagen in de koelkast heeft gelegen. Ik let op de houdbaarheidsdatum, that’s it. Ook de één na laatste of laatste dag durf ik het gewoon te eten.
Ja, ik ben niet superhygiënisch, maar van huis uit is men dat wel, maar ook toen nooit problemen gehad. Ja, ik let natuurlijk wel op met kip, snijplanken en kruisbesmetting enzo.
Nitflex schreef:
13-01-2019 13:49
Kort gezegd; rauwe kip kan een stuk langer dan twee dagen in de koelkast blijven liggen. Ik zal maar niet zeggen hoe lang ik het nog wel eens gerekt heb, want dan schrikken jullie waarschijnlijk. Ik houd me totaal niet aan houdbaarheidsdata.
Bij mij gaat alles gelijk weg wat over de datum is. Ik neem geen risico voor die paar centen.
Blondie456 schreef:
13-01-2019 14:26
Bij mij gaat alles gelijk weg wat over de datum is. Ik neem geen risico voor die paar centen.
Het gaat niet alleen om de centen, ook om verspilling.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
13-01-2019 14:45
Het gaat niet alleen om de centen, ook om verspilling.
Dat noemen wij hier de Action mentaliteit: kopen, kopen kopen en dan gewoon weggooien want het kost toch allemaal niks??
Alle reacties Link kopieren
Vandaag zou ik het nog gewoon eten, morgen misschien ook nog. Daarna niet meer.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
13-01-2019 14:45
Het gaat niet alleen om de centen, ook om verspilling.
+1. Ik ben niet anti vlees eten maar er is wel een dier dood gegaan om opgegeten te worden en dat wordt dan weggegooid.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het dan een wijze les dat je de volgende keer je boodschappen zorgvuldiger opbergt (als je het vergeten bent op tijd te koelen), of dat je minder in één keer inkoopt (als je te veel overhoudt of het zoveel dagen na het boodschappen doen niet meer durft te eten), et cetera, maar ik zou niet iets wat ik niet echt vertrouw toch maar opeten en het riskeren om ziek te worden omdat ik dat eten anders verspil.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dolfje schreef:
13-01-2019 15:31
+1. Ik ben niet anti vlees eten maar er is wel een dier dood gegaan om opgegeten te worden en dat wordt dan weggegooid.
Dat dier zal vast ook niet gewild hebben dat ik ziek word door hem.
"Omdat het persé op moet."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven