Recepten met kersen.

05-07-2010 16:22 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vanavond ga ik naar kennisen toe, En die hebben een kersenboomgaard.

Nu hadden ze gevraagd of wij een paar kisten kersen wilden hebben.

Heel lekker natuurlijk, Maar ik wil er graag iets mee gaan maken.

Ik heb even op google gekeken maar ik kom niet verder dan een kersenvlaai.

Heeft er iemand nog goede recepten met kersen, B.v taart of toetjes enz..

En nog een klein vraagje, Bij de kersenvlaai moet de pit eruit gehaald worden, Wie heeft hier handige tips voor.

Alvast bedankt.
Kersenpannenkoek? Doet me denken aan vroeger, mijn opa en oma hadden een kersenboom en met de oogst kregen we altijd pannenkoeken .

Van toen kan ik me ook nog herinneren dat je kersenontpitters hebt. Als je die niet hebt of niet kan vinden is kruislings insnijden met een keukenmesje ook een idee.

Smakelijk!
Clafoutis is lekker met kersen!

500 g kersen (vers ontpit of uit pot)

2 1/2 dl melk

75 g bloem

3 eieren (M)

75 g suiker

1 zakje vanillesuiker

zout

poedersuiker

boter om in te vetten

Materialen: lage taartvorm (ca. 24 cm doorsnede)

Oven voorverwarmen op 190 °C. Taartvorm invetten met boter. Kersen over bodem van taartvorm verdelen (kersen uit pot eerst goed laten uitlekken). In kom melk, bloem, eieren, suiker, vanillesuiker en snufje zout tot luchtig beslag kloppen. Beslag over kersen schenken en schaal in midden van oven schuiven. Clafoutis in 40 à 45 minuten gaar en goudbruin bakken. Vorm uit oven halen en clafoutis bestrooien met poedersuiker. Warm serveren.

En kersenontpitters idd. Heeft Blokker die niet liggen? Anders een kookwinkel.
Bij Albert Heijn recepten trouwens ook kip en karbonade met kersen(saus) - als je niet drie weken lang alleen maar taart wilt eten.
Bijenkorf heeft kersenontpitters, Hema en V&D niet.

Man is gisteren op zoek geweest, vandaar
Jam is ook lekker. Mijn ouders hadden een perzikboom, m'n moeder heeft toen een aantal plaatcakes gebakken en in stukken ingevroren. Altijd lekker als er visite komt.
Monchou taart
Clafoutis, ik hou er zelf niet zo van maar bezoek wel dus handig als je af wilt vallen.

Ook heel erg lekker, kwarktaart met kersen en witte chocolade.
quote:Helenita2 schreef op 05 juli 2010 @ 16:37:

Bij Albert Heijn recepten trouwens ook kip en karbonade met kersen(saus) - als je niet drie weken lang alleen maar taart wilt eten. Ja kip in de hoed bijvoorbeeld... mmm
Ik heb wel eens een kersenrodewijn/portsaus gemaakt voorbij wild. En ook wel eens met een flensje als nagerecht.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ohhh, ik ben dol op kersen. Woon je niet toevallig bij mij in de buurt, dan kan ik een kratje van je overnemen.
Cum non tum age
Kersen (ontpit) koken in niet al te veel vocht, indien nodig suiker erbij. Lekker eigen kersen op sap. Wecken kan, maar in de vriezer gaat ook prima. Die kun je, naderhand, ook gebruiken voor monchoutaart. Evt. mini beetje custard toevoegen en halverwege even met de stamper erdoor zodat er een paar kersen 'stuk' gaan. Maakt het sap lekkerder is mijn ervaring.

Kersenjam (of nectarine/kersenjam en een andere fruitcombi).

Kersenijs?

Kersenflappen (in bladerdeeg) en evt. zodra ze uit de oven komen, klein beetje geraspte choco erover strooien.

Ik zag in het nieuwe boekje van TempsL ook een grote kersenontpitter staan gister.
Toevallig dit recept laatst van een kennis gekregen, aparte combi van ingredienten, maar ik vond het erg lekker.

Kip met kersen uit de oven

Benodigdheden:

• grote ovenschaal, koekenpan, vergiet

• blikje croissantdeeg (voor 6 grote croissants)

• grote pot kersen, ontpit

• 3 halve kipfilets (in blokjes)

• 200 mL crème fraîche

• een zakje kerriesaus (Maggi)

• kerriepoeder & zout en peper naar smaak

• boter of olie om in te bakken en om een ovenschaal mee in te vetten

• eventueel: gemberpoeder, een knoflookteentje/ knoflookpoeder

Bereidingswijze:

• Verwarm de oven voor op 200 graden C

• Vet de ovenschaal in met wat olie of boter

• Bekleed de ovenschaal met iets meer dan de helft ( iets minder dan 2/3) van het croissantdeeg. (gewoon een beetje scheuren en plakken en aandrukken,)

• Snijd de kip in kleine blokjes en bak ze rondom aan in een koekenpan tot het is dichtgeschroeid

• Laat de kersen uitlekken in een vergiet

• Draai het vuur laag en schep er de crème fraîche doorheen

• Roer er vervolgens de inhoud van het zakje kerriesaus doorheen (alleen het poeder, dus je moet het zakje niet aanmaken met water) en schep er dan de uitgelekte kersen doorheen

• Heel even roeren en van het vuur afnemen

• Schep dit mengsel in de met deeg beklede schaal.

• Bedek de hele inhoud met het resterende deeg (zodat dat het mengsel geheel in deeg is ingepakt)

• Zet de schotel in de oven, voor ongeveer 30/40 minuten (soms korter; als het mooi gerezen is en de korst bruin)

• Serveer met: een lekkere salade, en eventueel wat aardappelkroketjes of stokbrood/ turks- of ciabattabrood met kruidenboter
Klinkt idd verrassend discoverygirl, denk dat ik 'm wel een keer ga proberen!

(ALS ik met fruit kook in hoofdgerechten, is dat toch vaak het meer geijkte ananas, perzik, abrikozen, rozijnen.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven