Recepten met kersen.
maandag 5 juli 2010 om 16:22
Hallo allemaal,
Vanavond ga ik naar kennisen toe, En die hebben een kersenboomgaard.
Nu hadden ze gevraagd of wij een paar kisten kersen wilden hebben.
Heel lekker natuurlijk, Maar ik wil er graag iets mee gaan maken.
Ik heb even op google gekeken maar ik kom niet verder dan een kersenvlaai.
Heeft er iemand nog goede recepten met kersen, B.v taart of toetjes enz..
En nog een klein vraagje, Bij de kersenvlaai moet de pit eruit gehaald worden, Wie heeft hier handige tips voor.
Alvast bedankt.
Vanavond ga ik naar kennisen toe, En die hebben een kersenboomgaard.
Nu hadden ze gevraagd of wij een paar kisten kersen wilden hebben.
Heel lekker natuurlijk, Maar ik wil er graag iets mee gaan maken.
Ik heb even op google gekeken maar ik kom niet verder dan een kersenvlaai.
Heeft er iemand nog goede recepten met kersen, B.v taart of toetjes enz..
En nog een klein vraagje, Bij de kersenvlaai moet de pit eruit gehaald worden, Wie heeft hier handige tips voor.
Alvast bedankt.
maandag 5 juli 2010 om 16:23
Kersenpannenkoek? Doet me denken aan vroeger, mijn opa en oma hadden een kersenboom en met de oogst kregen we altijd pannenkoeken .
Van toen kan ik me ook nog herinneren dat je kersenontpitters hebt. Als je die niet hebt of niet kan vinden is kruislings insnijden met een keukenmesje ook een idee.
Smakelijk!
Van toen kan ik me ook nog herinneren dat je kersenontpitters hebt. Als je die niet hebt of niet kan vinden is kruislings insnijden met een keukenmesje ook een idee.
Smakelijk!
maandag 5 juli 2010 om 16:34
Clafoutis is lekker met kersen!
500 g kersen (vers ontpit of uit pot)
2 1/2 dl melk
75 g bloem
3 eieren (M)
75 g suiker
1 zakje vanillesuiker
zout
poedersuiker
boter om in te vetten
Materialen: lage taartvorm (ca. 24 cm doorsnede)
Oven voorverwarmen op 190 °C. Taartvorm invetten met boter. Kersen over bodem van taartvorm verdelen (kersen uit pot eerst goed laten uitlekken). In kom melk, bloem, eieren, suiker, vanillesuiker en snufje zout tot luchtig beslag kloppen. Beslag over kersen schenken en schaal in midden van oven schuiven. Clafoutis in 40 à 45 minuten gaar en goudbruin bakken. Vorm uit oven halen en clafoutis bestrooien met poedersuiker. Warm serveren.
En kersenontpitters idd. Heeft Blokker die niet liggen? Anders een kookwinkel.
500 g kersen (vers ontpit of uit pot)
2 1/2 dl melk
75 g bloem
3 eieren (M)
75 g suiker
1 zakje vanillesuiker
zout
poedersuiker
boter om in te vetten
Materialen: lage taartvorm (ca. 24 cm doorsnede)
Oven voorverwarmen op 190 °C. Taartvorm invetten met boter. Kersen over bodem van taartvorm verdelen (kersen uit pot eerst goed laten uitlekken). In kom melk, bloem, eieren, suiker, vanillesuiker en snufje zout tot luchtig beslag kloppen. Beslag over kersen schenken en schaal in midden van oven schuiven. Clafoutis in 40 à 45 minuten gaar en goudbruin bakken. Vorm uit oven halen en clafoutis bestrooien met poedersuiker. Warm serveren.
En kersenontpitters idd. Heeft Blokker die niet liggen? Anders een kookwinkel.
maandag 5 juli 2010 om 17:50
Kersen (ontpit) koken in niet al te veel vocht, indien nodig suiker erbij. Lekker eigen kersen op sap. Wecken kan, maar in de vriezer gaat ook prima. Die kun je, naderhand, ook gebruiken voor monchoutaart. Evt. mini beetje custard toevoegen en halverwege even met de stamper erdoor zodat er een paar kersen 'stuk' gaan. Maakt het sap lekkerder is mijn ervaring.
Kersenjam (of nectarine/kersenjam en een andere fruitcombi).
Kersenijs?
Kersenflappen (in bladerdeeg) en evt. zodra ze uit de oven komen, klein beetje geraspte choco erover strooien.
Ik zag in het nieuwe boekje van TempsL ook een grote kersenontpitter staan gister.
Kersenjam (of nectarine/kersenjam en een andere fruitcombi).
Kersenijs?
Kersenflappen (in bladerdeeg) en evt. zodra ze uit de oven komen, klein beetje geraspte choco erover strooien.
Ik zag in het nieuwe boekje van TempsL ook een grote kersenontpitter staan gister.
maandag 5 juli 2010 om 18:13
Toevallig dit recept laatst van een kennis gekregen, aparte combi van ingredienten, maar ik vond het erg lekker.
Kip met kersen uit de oven
Benodigdheden:
• grote ovenschaal, koekenpan, vergiet
• blikje croissantdeeg (voor 6 grote croissants)
• grote pot kersen, ontpit
• 3 halve kipfilets (in blokjes)
• 200 mL crème fraîche
• een zakje kerriesaus (Maggi)
• kerriepoeder & zout en peper naar smaak
• boter of olie om in te bakken en om een ovenschaal mee in te vetten
• eventueel: gemberpoeder, een knoflookteentje/ knoflookpoeder
Bereidingswijze:
• Verwarm de oven voor op 200 graden C
• Vet de ovenschaal in met wat olie of boter
• Bekleed de ovenschaal met iets meer dan de helft ( iets minder dan 2/3) van het croissantdeeg. (gewoon een beetje scheuren en plakken en aandrukken,)
• Snijd de kip in kleine blokjes en bak ze rondom aan in een koekenpan tot het is dichtgeschroeid
• Laat de kersen uitlekken in een vergiet
• Draai het vuur laag en schep er de crème fraîche doorheen
• Roer er vervolgens de inhoud van het zakje kerriesaus doorheen (alleen het poeder, dus je moet het zakje niet aanmaken met water) en schep er dan de uitgelekte kersen doorheen
• Heel even roeren en van het vuur afnemen
• Schep dit mengsel in de met deeg beklede schaal.
• Bedek de hele inhoud met het resterende deeg (zodat dat het mengsel geheel in deeg is ingepakt)
• Zet de schotel in de oven, voor ongeveer 30/40 minuten (soms korter; als het mooi gerezen is en de korst bruin)
• Serveer met: een lekkere salade, en eventueel wat aardappelkroketjes of stokbrood/ turks- of ciabattabrood met kruidenboter
Kip met kersen uit de oven
Benodigdheden:
• grote ovenschaal, koekenpan, vergiet
• blikje croissantdeeg (voor 6 grote croissants)
• grote pot kersen, ontpit
• 3 halve kipfilets (in blokjes)
• 200 mL crème fraîche
• een zakje kerriesaus (Maggi)
• kerriepoeder & zout en peper naar smaak
• boter of olie om in te bakken en om een ovenschaal mee in te vetten
• eventueel: gemberpoeder, een knoflookteentje/ knoflookpoeder
Bereidingswijze:
• Verwarm de oven voor op 200 graden C
• Vet de ovenschaal in met wat olie of boter
• Bekleed de ovenschaal met iets meer dan de helft ( iets minder dan 2/3) van het croissantdeeg. (gewoon een beetje scheuren en plakken en aandrukken,)
• Snijd de kip in kleine blokjes en bak ze rondom aan in een koekenpan tot het is dichtgeschroeid
• Laat de kersen uitlekken in een vergiet
• Draai het vuur laag en schep er de crème fraîche doorheen
• Roer er vervolgens de inhoud van het zakje kerriesaus doorheen (alleen het poeder, dus je moet het zakje niet aanmaken met water) en schep er dan de uitgelekte kersen doorheen
• Heel even roeren en van het vuur afnemen
• Schep dit mengsel in de met deeg beklede schaal.
• Bedek de hele inhoud met het resterende deeg (zodat dat het mengsel geheel in deeg is ingepakt)
• Zet de schotel in de oven, voor ongeveer 30/40 minuten (soms korter; als het mooi gerezen is en de korst bruin)
• Serveer met: een lekkere salade, en eventueel wat aardappelkroketjes of stokbrood/ turks- of ciabattabrood met kruidenboter