Recepten zonder dwangmatigheden
zaterdag 22 juli 2006 om 01:23
"Never trust a thin cook" aldus de two fat ladies van over het kanaal.
Moedeloos en verloren sta ik in de supermarkten tussen de lightproducten en wannabe-voedsel waar geen kraak of smaak aanzit.
Roomijs zonder room is een grap.
Light chips is een farce
en van een Low Fat creme brulee krijg je oorlog met de fransen.
Dus hier het langverwachte topic over normale recepten, met gewone ordinaire roomboter, reuzel, veel basterdsuiker en echte slagroom (waar kan je het het nog kopen?)
Moedeloos en verloren sta ik in de supermarkten tussen de lightproducten en wannabe-voedsel waar geen kraak of smaak aanzit.
Roomijs zonder room is een grap.
Light chips is een farce
en van een Low Fat creme brulee krijg je oorlog met de fransen.
Dus hier het langverwachte topic over normale recepten, met gewone ordinaire roomboter, reuzel, veel basterdsuiker en echte slagroom (waar kan je het het nog kopen?)
maandag 24 juli 2006 om 11:15
kwijl.Ik ben blij dat ik aan het einde van de week vertrek naar spanje, waar mensen gewoon nog koken met ingredienten, en niet met pakjes, zekjes en bakjes. Ik heb nu al trek in knoflookgarnalen enzo.Aardbeiengranito:500 gram verse aardbeien125 gram suiker125 ml water2 eetl. citroensap.Gooi de aardbeien na het schoonmaken in de blender. Blendeer. Doe de suiker en het water in een pannetje, en verwarm dit tot er siroop is ontstaan. Laat even doorsudderen en dan afkoelen (ik zet de pan in de gootsteen waar koud water in zit.) Mix de siroop en het citroensap door de aardbeienpulp. Giet de boel in de ijsmachine, of nog beter, in een bakje dat de vriezer in gaat. Dan moet je wel elk half uur de massa losharken met een vork, maar krijg je wel de beste echte granito.
maandag 24 juli 2006 om 14:51
quote:
Poezewoes, jouw cake lijkt me heerlijk, temeer omdat ik net afgelopen week heerlijke jam heb gemaakt! Die ga ik zeker binnenkort proberen!
Ook de kiprecepten zien er lekker uit. Een 'nadeel' voor mij, ik vind roomboter vies! Niet om de calorieën, maar gewoon NIET lekker. We hadden het vroeger thuis ook altijd, maar niet aan mij besteed. Als mijn moeder het gebruikte om bijv. biefstuk te bakken, bakte ik/zij de mijne toch écht wel apart (die geur alleen al). Oké, in een restaurant kan ik het ook in rb gebakken krijgen, maar dan zit je nog niet gelijk met je neus in de baklucht.
Wat voor jam heb je gemaakt Thee?
Overigens bak ik nooit in roomboter. Gek genoeg vind ik dat ook niet zo lekker. Ik bak in olie en vlees braden doe ik met croma (jaja), ook de biefstuk.
Nijntje; ik heb nog nooit cheese cake gehad! Is dat eerder hartig of zoet? Sinaasappel/chocoladetaart klinkt hemels!
Labyrint; hoe waren de wafels want dat klinkt wel erg lekker, hartige wafels!
Poezewoes, jouw cake lijkt me heerlijk, temeer omdat ik net afgelopen week heerlijke jam heb gemaakt! Die ga ik zeker binnenkort proberen!
Ook de kiprecepten zien er lekker uit. Een 'nadeel' voor mij, ik vind roomboter vies! Niet om de calorieën, maar gewoon NIET lekker. We hadden het vroeger thuis ook altijd, maar niet aan mij besteed. Als mijn moeder het gebruikte om bijv. biefstuk te bakken, bakte ik/zij de mijne toch écht wel apart (die geur alleen al). Oké, in een restaurant kan ik het ook in rb gebakken krijgen, maar dan zit je nog niet gelijk met je neus in de baklucht.
Wat voor jam heb je gemaakt Thee?
Overigens bak ik nooit in roomboter. Gek genoeg vind ik dat ook niet zo lekker. Ik bak in olie en vlees braden doe ik met croma (jaja), ook de biefstuk.
Nijntje; ik heb nog nooit cheese cake gehad! Is dat eerder hartig of zoet? Sinaasappel/chocoladetaart klinkt hemels!
Labyrint; hoe waren de wafels want dat klinkt wel erg lekker, hartige wafels!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
maandag 24 juli 2006 om 15:15
Poez, cheesecake is in principe zoet. Maar door de kaas heeft het ook een pittige zoute bite. Denk aan pannenkoeken met spek en stroop. Hmmmmm.
Ik heb gisteren trouwens een nieuw receppie uitgetest op m´n borrelgasten. Het is roomkaas met een zoet-zure saus met stukjes paprika. Het gaat als volgt;
Azijn in een pannetje, opzetten. Beetje laurier erbij, poeder of een blaadje want je gaat het toch een tijd doorkoken. Beetje kruidnagel, en peper erbij. Dan flink suiker erbij scheppen.
Ondertussen een rode paprika in piepkleine stukjes snijden en overstrooien met zout. Dat blijft even staan terwijl je de azijn met suiker doorkookt. Het moet in principe een soort siroop worden, maar ik ontdekte dat als het afkoelt, dat het dan nog meer indikt.
Gooi de paprikastukjes erbij en even doorkoken.Daarna Gewoon even proeven; het moet niet te zuur zijn, en de paprika moet nog wel bite hebben.
Laten afkoelen. Roomkaas (ik had Philadelphia) leuk draperen op een bordje (probeer er een soort ijsbolletjes van te maken met de juslepel) en de koude saus eromheen gieten. Voor op een stokbroodje of toastje. ZA-LIG!
Ik heb gisteren trouwens een nieuw receppie uitgetest op m´n borrelgasten. Het is roomkaas met een zoet-zure saus met stukjes paprika. Het gaat als volgt;
Azijn in een pannetje, opzetten. Beetje laurier erbij, poeder of een blaadje want je gaat het toch een tijd doorkoken. Beetje kruidnagel, en peper erbij. Dan flink suiker erbij scheppen.
Ondertussen een rode paprika in piepkleine stukjes snijden en overstrooien met zout. Dat blijft even staan terwijl je de azijn met suiker doorkookt. Het moet in principe een soort siroop worden, maar ik ontdekte dat als het afkoelt, dat het dan nog meer indikt.
Gooi de paprikastukjes erbij en even doorkoken.Daarna Gewoon even proeven; het moet niet te zuur zijn, en de paprika moet nog wel bite hebben.
Laten afkoelen. Roomkaas (ik had Philadelphia) leuk draperen op een bordje (probeer er een soort ijsbolletjes van te maken met de juslepel) en de koude saus eromheen gieten. Voor op een stokbroodje of toastje. ZA-LIG!
maandag 24 juli 2006 om 15:25
Oja, en ik had ook nog de kruidenboter met room erdoor variant gemaakt. Lekker! En beter smeerbaar.
Nog iets anders: Zwarte bonendip. Of je die in NL kan krijgen weet ik niet. Het zijn kleine zwarte bonen. Maar misschien kan het ook met bruine bonen...
Als ze uit blik komen, gaat het als volgt:
Olie in de pan, uitje erbij, knoflook, sellerie, paprika. Alles in hele kleine stukjes.
Ondertussen de bonen in de blender met een beetje water blenden. Niet teveel water, het moet een substantie zijn waar je je tortillasjippie doorheen kan halen.
Dan puree in de pan erbij gieten. Bouillonblokje erbij, kip of groenten, waddeffer. Even proeven, het mag lekker pittig zijn. Beetje komijnpoeder erbij. Of iets anders wat je lekker vind.
Warm serveren, mag wel afkoelen maar echt koud is niet zo lekker. Naturel tortillasjips erbij en dippen maar.
ps: je kan de bonen natuurlijk ook droog kopen, das meer een uitdaging. Bonen afspoelen, op ruim water zetten de hele nacht. Volgende dag afgieten. In nieuw (ruim) water opzetten en 2 uur laten doorkoken. Ze moeten helemaal zacht zijn. Met het kookwater blenden voor meer smaak.
Nog iets anders: Zwarte bonendip. Of je die in NL kan krijgen weet ik niet. Het zijn kleine zwarte bonen. Maar misschien kan het ook met bruine bonen...
Als ze uit blik komen, gaat het als volgt:
Olie in de pan, uitje erbij, knoflook, sellerie, paprika. Alles in hele kleine stukjes.
Ondertussen de bonen in de blender met een beetje water blenden. Niet teveel water, het moet een substantie zijn waar je je tortillasjippie doorheen kan halen.
Dan puree in de pan erbij gieten. Bouillonblokje erbij, kip of groenten, waddeffer. Even proeven, het mag lekker pittig zijn. Beetje komijnpoeder erbij. Of iets anders wat je lekker vind.
Warm serveren, mag wel afkoelen maar echt koud is niet zo lekker. Naturel tortillasjips erbij en dippen maar.
ps: je kan de bonen natuurlijk ook droog kopen, das meer een uitdaging. Bonen afspoelen, op ruim water zetten de hele nacht. Volgende dag afgieten. In nieuw (ruim) water opzetten en 2 uur laten doorkoken. Ze moeten helemaal zacht zijn. Met het kookwater blenden voor meer smaak.
maandag 24 juli 2006 om 15:38
Nijn ik ga die cheescake maar eens proberen, ben gek op de combi van sptroop met spekjes namelijk!
Die bonbenbut die jij noemt is ook erg lekker, heb hem wel eens gehad. Met koriander, lekker!
Nog even over de knofboter; die is dus erg knoflokerig, verse knof smaakt best scherp (lekker!!). Wil je een minder scherpe knoflooksmaak dan neem je wat minder knoflook, die je, geperst, op een zacht vuurtje in een beetje olie glazig laat worden. Dan pas door de boter mikken.
Die bonbenbut die jij noemt is ook erg lekker, heb hem wel eens gehad. Met koriander, lekker!
Nog even over de knofboter; die is dus erg knoflokerig, verse knof smaakt best scherp (lekker!!). Wil je een minder scherpe knoflooksmaak dan neem je wat minder knoflook, die je, geperst, op een zacht vuurtje in een beetje olie glazig laat worden. Dan pas door de boter mikken.
dinsdag 25 juli 2006 om 00:30
zelfgemaakte frieten (vers in de zonnebloemolie) zijn niet te vergelijken met die uit de snekbar, bovendien bevatten ze geen transvetten en die uit de snekbar zitten bomvol transvetten.
Simpel maar lekker:
gebakken ei (uiteraard in de roomboter) op een boterham met jonge kaas....
verse pesto:
Flinke hand basilicum
pijnboompitten
olijfolie
snufje zout
veel knoflook
stuk harde italiaanse kaas ( pecorino of G.P.)
staafmixer erop, en smullen maar
En maak een foto want de kleur is prachtig, je kan de kerstomaatjes ermee vullen. Of in een salade met mozzarella en tomaten
Niet te vergelijken met die laffe ellende uit een potje
Simpel maar lekker:
gebakken ei (uiteraard in de roomboter) op een boterham met jonge kaas....
verse pesto:
Flinke hand basilicum
pijnboompitten
olijfolie
snufje zout
veel knoflook
stuk harde italiaanse kaas ( pecorino of G.P.)
staafmixer erop, en smullen maar
En maak een foto want de kleur is prachtig, je kan de kerstomaatjes ermee vullen. Of in een salade met mozzarella en tomaten
Niet te vergelijken met die laffe ellende uit een potje
dinsdag 25 juli 2006 om 11:35
quote:
Arretjes cake
250 gram biskwie
20 gram cacao
200 gram roomboter
1 ei 200 gram witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
poedersuiker
BereidingVerbrokkel de biskwie fijn.
Smelt de boter op een laag vuur, laat het niet bruin worden, en meng alle ingrediënten,
behalve de poedersuiker, door de gesmolten boter.
Leg de stijve massa op een plank en vorm er met je handen een cake van.
Laat de cake in de koelkast goed opstijven.
Bestrooi de cake voor het opdienen met poedersuiker.
Snij de cake met een warm, nat mes in plakken
Dit is heeeeeeeeeeel lekker, advies, gewoon extra cacao erbij dit is idd heel erg lekker,jammie
Arretjes cake
250 gram biskwie
20 gram cacao
200 gram roomboter
1 ei 200 gram witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
poedersuiker
BereidingVerbrokkel de biskwie fijn.
Smelt de boter op een laag vuur, laat het niet bruin worden, en meng alle ingrediënten,
behalve de poedersuiker, door de gesmolten boter.
Leg de stijve massa op een plank en vorm er met je handen een cake van.
Laat de cake in de koelkast goed opstijven.
Bestrooi de cake voor het opdienen met poedersuiker.
Snij de cake met een warm, nat mes in plakken
Dit is heeeeeeeeeeel lekker, advies, gewoon extra cacao erbij dit is idd heel erg lekker,jammie
dinsdag 25 juli 2006 om 12:01
Salade voor Meds
Laag 1; koud
Ijsbergsalade
komkommer blokjes
geraspte wortel
(en eventueel kleine blokjes geitenkaas, maar geen feta. Van die ronde plakken met een korst eromheen)
laag 2: warm
peultjes
taugé
rode ui
paprika
(alles 1 minuut in reeds kokend water mikken)
laag 3; koud
tomaatblokjes
mais
nog wat mooie lange dunne slierten ijsbergsla
afmaken met een honing/mosterd dressing of op z'n carribisch: met olie en zout.
Maar dit is wel errugg verantwoord hoor, op de mais na. Dus wel flink olie er over mikken!
dinsdag 25 juli 2006 om 16:29
Tortillachips met tacosaus
Heerlijk hapje voor een warme dag!
snipper een ui en een groene peper, samen met een groene paprika in blokjes aanfruiten in de olie.
flinke snuf gemalen komijn, flinke snuf gemalen koriander en een mooie teen knoflook geperst erbij en nog weer even bakken.
Naar smaak zout, peper en suiker toevoegen, alsmede een blik gepelde tomaten in blokjes geneden, met sap. Laten pruttelen tot het indikt. Naar smaak nog wat tomatenpuree toevoegen.
Saus laten afkoelen en in de koelkast of als het snel moet in de vriezer, lekker koud laten worden. De tortillachips daarentegen verwarm je in de magnetron tot je ze hoort sissen.
De chips goed warm en de saus goed koud zorgt voor het lekkerste resultaat!
dinsdag 25 juli 2006 om 16:45
Nog twee saladetips voor Meds:
Salade van sperziebonen (wel vers hoor, uit een blikje smaakt lang niet zo lekker ;) ), in stukken gesneden artisjokharten en rode paprika. Eventueel nog halve of kwart radijsjes.
Dressing er overheen van yoghurt met mayonaise, snufje gemberpoeder en peper & zout.
En als je het echt lekker wilt maken, of je wilt er een maaltijdsalade van maken: reepjes of stukjes gekookte ham er doorheen, en gekookt ei.
Variant op de pastasalade: couscous- of bulghursalade. Hier van alles doorheen mengen wat je lekker vindt, indien nodig in kleine stukjes gesneden: tomaat, komkommer, paprika, artisjokharten, erwtjes (diepvries, zie hierboven mijn opmerking over sperziebonen ), gedroogde tomaatjes, pijnboompitten, olijven, feta of geitenkaas, rozijnen, munt, (platte!) peterselie.
Eet smakelijk bij je barbecue!
Salade van sperziebonen (wel vers hoor, uit een blikje smaakt lang niet zo lekker ;) ), in stukken gesneden artisjokharten en rode paprika. Eventueel nog halve of kwart radijsjes.
Dressing er overheen van yoghurt met mayonaise, snufje gemberpoeder en peper & zout.
En als je het echt lekker wilt maken, of je wilt er een maaltijdsalade van maken: reepjes of stukjes gekookte ham er doorheen, en gekookt ei.
Variant op de pastasalade: couscous- of bulghursalade. Hier van alles doorheen mengen wat je lekker vindt, indien nodig in kleine stukjes gesneden: tomaat, komkommer, paprika, artisjokharten, erwtjes (diepvries, zie hierboven mijn opmerking over sperziebonen ), gedroogde tomaatjes, pijnboompitten, olijven, feta of geitenkaas, rozijnen, munt, (platte!) peterselie.
Eet smakelijk bij je barbecue!
dinsdag 25 juli 2006 om 17:37
quote:
Creoolse Cheesecake:
- 110 gr. boter
- 325 gr. suiker
- 3 gesplitste eieren
- halve cup melk (das ongeveer 125 ml. dacht ik)
- 2 eetlepels bloem
- 125 gr. geraspte harde gele kaas
- 125 gr. geraspte harde witte kaas (zelf even uitzoeken welke, ik weet ook niet waarom dat 2 verschillende soorten moeten zijn)
---------------------------
1. Oven op 175 graden, lage ronde bakvorm invetten.
2. Boter en suiker kloppen tot er een cremige massa ontstaat.
3. Doe de ei-gelen en de melk erbij, beetje bij beetje.
4. In een aparte kom de eiwitten kloppen tot er stevige punten ontstaan. Doe de 2 soorten kaas erdoor.
5. Schep nu met een lepel de 2 mixen voorzichtig door elkaar.
6. In de bakvorm en in de oven, tot er een goudbruin korstje ontstaat.
7. Daarna de oven op 120 graden zetten en de taart nog een uur ongeveer laten staan. Even erin prikken of ´ie klaar is.
Echt proberen want hier vreet je je echt ongans aan. Ik ga ´m dinsdag voor Kleine Nijn d´r verjaardag maken. Ik zie dat ik vergeten ben te zeggen waar de bloem erbij moet. Kan nu het receptebrievie niet meer vinden, maar heb het zelf bij het boter/suiker/melk/eigeel-mengsel gedaan.
Hij staat nu in de oven, dus we zul´n zien of het klopte.
Creoolse Cheesecake:
- 110 gr. boter
- 325 gr. suiker
- 3 gesplitste eieren
- halve cup melk (das ongeveer 125 ml. dacht ik)
- 2 eetlepels bloem
- 125 gr. geraspte harde gele kaas
- 125 gr. geraspte harde witte kaas (zelf even uitzoeken welke, ik weet ook niet waarom dat 2 verschillende soorten moeten zijn)
---------------------------
1. Oven op 175 graden, lage ronde bakvorm invetten.
2. Boter en suiker kloppen tot er een cremige massa ontstaat.
3. Doe de ei-gelen en de melk erbij, beetje bij beetje.
4. In een aparte kom de eiwitten kloppen tot er stevige punten ontstaan. Doe de 2 soorten kaas erdoor.
5. Schep nu met een lepel de 2 mixen voorzichtig door elkaar.
6. In de bakvorm en in de oven, tot er een goudbruin korstje ontstaat.
7. Daarna de oven op 120 graden zetten en de taart nog een uur ongeveer laten staan. Even erin prikken of ´ie klaar is.
Echt proberen want hier vreet je je echt ongans aan. Ik ga ´m dinsdag voor Kleine Nijn d´r verjaardag maken. Ik zie dat ik vergeten ben te zeggen waar de bloem erbij moet. Kan nu het receptebrievie niet meer vinden, maar heb het zelf bij het boter/suiker/melk/eigeel-mengsel gedaan.
Hij staat nu in de oven, dus we zul´n zien of het klopte.

dinsdag 25 juli 2006 om 20:27
Wat lief van jullie jongens. Maar ik heb jullie misleid ben ik bang; de taart heb ik vandaag gebakken voor haar verjaardag die MORGEN is.
En dat was pas nummertje 1. Straks gaat er nog een vainille-chocoladestukjestaart de oven in. Je kan hier moeilijk aan komen kakken met 1 taart, tssssk. Het moeten minstens 2 soorten zijn en dan ook nog ijs erbij. *dikke kop smily*
Maarrrrr alvast bedankt voor de fielsitaties.

En dat was pas nummertje 1. Straks gaat er nog een vainille-chocoladestukjestaart de oven in. Je kan hier moeilijk aan komen kakken met 1 taart, tssssk. Het moeten minstens 2 soorten zijn en dan ook nog ijs erbij. *dikke kop smily*
Maarrrrr alvast bedankt voor de fielsitaties.

dinsdag 25 juli 2006 om 20:53
Taart is totaal ingezakt. Het moest wel redelijk plat zijn, maar nu is het gewoon een vette nattige kledderbak geworden. Lang leve mijn ´losse´ en spontane manier van koken (lees niet netjes doen wat in het recept staat).
Blessing: het smaakt wél heerlijk.
Nou, volgende ronde volgende kansen; de vailnilletaart.
Vailnille? Schrijf je dat zo? :o Nee vast niet.
Blessing: het smaakt wél heerlijk.

Nou, volgende ronde volgende kansen; de vailnilletaart.
Vailnille? Schrijf je dat zo? :o Nee vast niet.
woensdag 26 juli 2006 om 01:08
Ik zit een beetje met die kazen, bedoel je daarmee bijv. goudse belegen en geitenkaas? Of meer de neutrale kazen (mascarpone enzo)
Over mascarpone gesproken: altijd lekker
wie heeft er recepten?
En wie heeft die chocolade carameltaart al gemaakt, ik heb er de kracht niet voor (hitte) maar ik ben zo benieuwd
Over mascarpone gesproken: altijd lekker
wie heeft er recepten?
En wie heeft die chocolade carameltaart al gemaakt, ik heb er de kracht niet voor (hitte) maar ik ben zo benieuwd
woensdag 26 juli 2006 om 01:37
Ja, ik weet het ook niet zo goed. Zowiezo hebben ze het hier altijd over witte kaas en gele (koeda) kaas.Voor mijn part doe je gewoon 250 gram geraspte kaas uit een zakje. Het moet wel hard zijn namelijk, laawezetten droog, en mag best zout zijn.
Die kaas die ik er vandaag in deed (de gele) was een beetje klef, en misschien was dat de crux.
Ik ben ook een prutskok hoor, dus neem vooral niks van mij aan.
Die kaas die ik er vandaag in deed (de gele) was een beetje klef, en misschien was dat de crux.
Ik ben ook een prutskok hoor, dus neem vooral niks van mij aan.

woensdag 26 juli 2006 om 10:17
oooh ja mascarpone, wij gaan vanavond eten,
spaghetti met citroenmascarpone en spinazie.
spaghetti koken
half pakje boter met sap van 1 citroen en citroenschil in een pannetje laten smelten, daar 1 bakje mascarpone doorheen roeren.
Op het laatste moment (verse) spinazie roerbakken, ik doe daar meestal ook een sjalotje door.
Alle ingredienten bijelkaar, peper en zout toevoegen
hmmmm, weet je wat nou zo grappig is, door de citroen heb je het gevoel dat je een heel licht en luchtige maaltijd nuttigd , maarja, da's natuurlijk niet zo....
spaghetti met citroenmascarpone en spinazie.
spaghetti koken
half pakje boter met sap van 1 citroen en citroenschil in een pannetje laten smelten, daar 1 bakje mascarpone doorheen roeren.
Op het laatste moment (verse) spinazie roerbakken, ik doe daar meestal ook een sjalotje door.
Alle ingredienten bijelkaar, peper en zout toevoegen
hmmmm, weet je wat nou zo grappig is, door de citroen heb je het gevoel dat je een heel licht en luchtige maaltijd nuttigd , maarja, da's natuurlijk niet zo....
woensdag 26 juli 2006 om 17:10
Nu in mijn pannetje:
Kipfilet in blokjes snijden en aanbraden. Lekker kruiden met zout, peper, kipkruiden en kerrie. Flink wat uien erbij. Zure room erbij. Op het laatst een uitgelekt blikje ananasstukjes. Serveren met rijst en doperwten.
Zo, ik ga nu smullen.
Weet iemand nog een recept voor maiskoekjes? Een soort groentekoekjes?
Ben het recept kwijt maar ga kwijlen bij herinneringen van lang geleden.
Iemand ooit gehoord van reibeküche? Doe ik ook een moord voor (ben bang dat mijn kinderen nog niet gecharmeerd zullen zijn daarvan).
Kipfilet in blokjes snijden en aanbraden. Lekker kruiden met zout, peper, kipkruiden en kerrie. Flink wat uien erbij. Zure room erbij. Op het laatst een uitgelekt blikje ananasstukjes. Serveren met rijst en doperwten.
Zo, ik ga nu smullen.
Weet iemand nog een recept voor maiskoekjes? Een soort groentekoekjes?
Ben het recept kwijt maar ga kwijlen bij herinneringen van lang geleden.
Iemand ooit gehoord van reibeküche? Doe ik ook een moord voor (ben bang dat mijn kinderen nog niet gecharmeerd zullen zijn daarvan).