Runderriblap TGT 1 dag voorbij

27-05-2025 23:16 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag forumleden,

Ik kwam er vandaag achter dat mijn runderriblappen tot gisteren houdbaar waren (te gebruiken tot). Ik heb ze daarop in de vriezer gegooid.

Zouden jullie dit nog gebruiken? Ik was van plan er stoofvlees van te maken en ik eet wel vaker over de datum, maar bij vlees twijfel ik.
Met vlees zou ik het risico niet durven nemen.
Maar mensen gaan voorbij
Als je t gaat klaarmaken: ontdooien, ruiken. Stoven en proeven. Ik denk dat 1 dag niet uitmaakt bij rundsvlees
Ik gok met veel maar niet met rauw vlees.
Ik zou het ook te riskant vinden. Als het nou bereid was op de laatste dag en je eet het een dag later is er waarschijnlijk niet veel aan de hand mits je het goed bereid en bewaard hebt. Maar rauw? Nee.. Er zijn ook ziekmakers die he niet ziet, ruikt of proeft.
Stoofvlees staat minstens een paar uur te sudderen op bijna 100 graden.
Knappe bacterie die dat overleefd.
Wat Granny aangeeft.

Gewoon gebruiken. Je ruikt het snel genoeg als het vlees zuur is.
En die bacteriën weten echt niet dat het vlees 1 dag over de datum is. Ik geloof niet zo in; maandag = prima, dinsdag = onbruikbaar
Ik ben al te vaak ziek geweest van vlees dat zogezegd nog goed was.

Vlees dat vervallen is gaat dus de vuilbak in.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik heb wel eens gelezen dat hitte inderdaad die bacteriën wel dood maar dat bacteriën in rauwe producten ook gifstoffen kunnen aanmaken en daar helpt hitte niet tegen.
Ik zou het ook gebruiken. Meestal ligt het al in de pan voor ik de TGT datum gezien heb. Of er staat geen datum op omdat de slager dat niet doet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik gebruik mijn neus. En daarna mijn mond.
Ik ruik voor het aanbraden en neem dan een stukje (is dan niet zacht en mals uiteraard, maar je proeft al wel de smaak).
Beiden goed, dan maak ik mijn gerecht.

Het hangt voor mij overigens wel af van de herkomst van mijn vlees. Bij mijn grasgevoerde biovlees zou ik het eerder doen, dan bij een kiloknaller (als ik dat al zou kopen) van de AH.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Ik had eraan geroken -1 dag over datum is meestal gewoon nog prima, het vlees bederft niet ineens om 1 over 12- en dan direct gestoofd en of snel/binnenkort gegeten of gestoofd ingevroren. Nu je het ingevroren hebt, zou ik het wel zo snel mogelijk weer ontdooien en dan -als het ontdooid nog goed ruikt- direct klaarmaken en van eten. Invriezen daarna zou ik zeker niet meer doen.
What would Patsy do?
Ik zou het in geen geval nog inde vriezer hebben gelegd.wel gelijk geroken en gebakken.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Kijken, ruiken, proeven.
Ik zeker wel. Maar mij niet vragen, want ik ben heel makkelijk met die dingen. Het lag tot die tijd gewoon in de koelkast, toch?
Als het goed gekoeld is geweest zou ik het prima nog verwerken. Zeker omdat je het gaat stoven. Maar ik beschouw de tgt datum meer als een richtlijn dan als een wet. Hoe het eruit ziet en vooral hoe het ruikt is veel belangrijker.
koffieleut123 wijzigde dit bericht op 28-05-2025 07:15
Reden: Typefoutje
0.43% gewijzigd
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... t-tgt.aspx
Ja, dat snappen we allemaal, maar dit is een dagje langer. Zo precies is het allemaal niet hoor. Alsof er rond middernacht opeens een timer afgaat.
pina schreef:
28-05-2025 10:28
Ja, dat snappen we allemaal, maar dit is een dagje langer. Zo precies is het allemaal niet hoor. Alsof er rond middernacht opeens een timer afgaat.
toch staat het er heel duidelijk, en geeft het antwoord op TO's vraag:
"De TGT-datum is de laatste dag waarop het nog veilig is om het product te eten."

en het is aan TO om te besluiten of ze een product wil eten dat over die datum gaat.
Want verder zijn het allemaal maar meningen.
Ik reken er altijd op dat de producent ook een marge aanhoudt. Dus bv de datum 1 of 2 dagen eerder zet dan officieel zou mogen, om te voorkomen dat het voedsel iets te vroeg gaat bederven of niet lekker meer is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Die data zijn er vooral voor producenten en supermarkten. Je kunt geen schadeclaim indienen als je het na deze datum consumeert en iets oploopt. Ik mag toch hopen dat mensen vooral hun gezond verstand gebruiken als het hierom gaat. Als er op staat tgt morgen bijvoorbeeld maar het heeft de hele dag buiten in de zon gestaan dan zou ik het toch echt niet meer opeten.
Zolang het goed ruikt kan het prima!

Ik baal er echt van dat ik dat soort dingen niet meer ruik, want ging altijd op geur af.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Dank allemaal! Wel grappig want al mijn eigen voor en tegenargumenten kwamen hier dus ook terug, vooral die ene dat bacteriën geen timer kennen en dat de producent vast een dagje speling inbouwt.

Maar anderzijds herinner ik me ook nog hoe ziek ik was van een over datum plakje ham, en bedacht ik me dat we gelukkig de luxe hebben om nieuw vlees te kunnen kopen. Het is mega zonde maar ik ga het toch weggooien….ook vooral omdat ik het niet meteen op de dag na de tgt datum heb gebruikt, maar het nu in de vriezer ligt en ontdooien ook weer een extra bacterie risico is.

Het leven is te kort om boven de wc te hangen als dit misgaat.

Bedankt voor alle adviezen!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven