Speltbrood zelf bakken
vrijdag 28 oktober 2011 om 15:02
Speltbrood vind ik lekker en schijnt erg gezond te zijn. Omdat het niet zo goed verkrijgbaar is waar ik woon, probeer ik het zelf te bakken in de broodbakmachine. De mix van de Jumbo (oerbrood spelt) was niet zo;n succes, de smaak was nogal vlak en het brood werd heel snel oud (eigenlijk na een paar uur al). Nu ben ik een mix van de Boerenbond, merk Soezie aan het proberen. Iemand nog tips of eigen ervaringen?
vrijdag 28 oktober 2011 om 15:12
vrijdag 28 oktober 2011 om 15:19
ik zat het net te lezen
ik bak altijd zelf speltbrood met 500g speltbloem of meel, half pakje verse gist, zout, 300 ml lauw water en een klein beter suiker. Gebruik ook geen broodbakmachine, omdat ik het uit de oven toch lekkerder en minder vast vind. Deeg kneden in een keukenmachine, nog even zelf doorkneden en laten rijzen. Dan nog een keer doorkneden en op de bakplaat even laten rijzen en dan afbakken op 200 graden, ongeveer 20,25 min geloof ik, maar dat moet je even kijken. Als de bodem hol klinkt, is het klaar
ik bak altijd zelf speltbrood met 500g speltbloem of meel, half pakje verse gist, zout, 300 ml lauw water en een klein beter suiker. Gebruik ook geen broodbakmachine, omdat ik het uit de oven toch lekkerder en minder vast vind. Deeg kneden in een keukenmachine, nog even zelf doorkneden en laten rijzen. Dan nog een keer doorkneden en op de bakplaat even laten rijzen en dan afbakken op 200 graden, ongeveer 20,25 min geloof ik, maar dat moet je even kijken. Als de bodem hol klinkt, is het klaar
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 28 oktober 2011 om 15:37
quote:rosanna08 schreef op 28 oktober 2011 @ 15:19:
ik zat het net te lezen
Zo NOU zijn we aan het praten !
AMEN !
ik zat het net te lezen
Zo NOU zijn we aan het praten !
AMEN !
vrijdag 28 oktober 2011 om 15:54
Tegen dat snel oud worden een flinke scheut olie, amandel of olijfolie door je brood doen.
Ik maak de mijne in de BBM machine, gewoon op snel volkoren programma (komt wel met een baksteenwaarschuwing, is nogal compact) ongeveer 400 g volkoren spelt, 100 g rogge (of iets anders), wat karweizaad, wat gemalen lijnzaad, zonnebloempitten, flinke scheut amandelolie, ongeveer 290ml lauw water, beetje zout, pakje kant en klaar gist.
Mixen doe ik niet aan, zit vaak toch veel zout in, of conserveermiddelen, zo kan ik zelf bepalen wat er in gaat, en het is wel zo makkelijk eigenlijk.
Ik maak de mijne in de BBM machine, gewoon op snel volkoren programma (komt wel met een baksteenwaarschuwing, is nogal compact) ongeveer 400 g volkoren spelt, 100 g rogge (of iets anders), wat karweizaad, wat gemalen lijnzaad, zonnebloempitten, flinke scheut amandelolie, ongeveer 290ml lauw water, beetje zout, pakje kant en klaar gist.
Mixen doe ik niet aan, zit vaak toch veel zout in, of conserveermiddelen, zo kan ik zelf bepalen wat er in gaat, en het is wel zo makkelijk eigenlijk.
maandag 31 oktober 2011 om 10:47