sperziebonen stoven?

17-08-2019 19:27 41 berichten
Ik heb net dit recept:

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... erziebonen

gemaakt.
Alleen is het met de sperziebonen helemaal misgegaan. Ze waren na een half uur nog niet zacht. Heb verder alles precies gedaan zoals het er staat en er zat ook voldoende vocht in de pan. Super chagrijnig nu want het was eigenlijk niet te eten.
Maar ik twijfel er nu sterk aan of je sperziebonen uberhaubt wel gaar kunt stoven. De volgende keer kan ik ze misschien beter voorkoken, wat denken jullie?
Ik kook op gas trouwens, heb ook nog gedacht dat dit recept misschien uit gaat van inductie.
Noor21 schreef:
17-08-2019 21:03
Geen idee. Ik gebruik de wokbrander in het midden op mijn gasfornuis. Maar in principe moet je toch op iedere warmtebron iets aan de kook kunnen krijgen.? Het duurt dan misschien langer als de warmtebron bijvoorbeeld kleiner is.

Ik heb weleens gehoord dat je zuurkool en aardappels niet in één pan moet koken omdat de aardappels dan niet gaar worden. Misschien is dat de combi met zuur? Net als de (tomaten)puree in jouw gerecht?
Dat laatste klopt niet. Ik kook de aardappels altijd in een pan met de zuurkool en het zuurkoolspek, en alles wordt gaar.
De combinatie is inderdaad het probleem waarschijnlijk. Dat lijkt te koken maar is dan niet heet genoeg om de bonen gaar te krijgen, heb ik begrepen uit voorgaande posts :)
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-08-2019 21:12
Dat laatste klopt niet. Ik kook de aardappels altijd in een pan met de zuurkool en het zuurkoolspek, en alles wordt gaar.
Ik maak nooit zuurkoolstamppot dus geen ervaring mee. Maar als dat het ook niet is weet ik het verder ook niet meer. :-D
Noor21 schreef:
17-08-2019 21:20
Ik maak nooit zuurkoolstamppot dus geen ervaring mee. Maar als dat het ook niet is weet ik het verder ook niet meer. :-D
Het klopt wel. Het zuur van zuurkool vertraagt het kookproces. Het is alleen nog maar de vraag of een theelepel tomatenpuree voldoende zuur heeft om het kookproces van de sperziebonen te vertragen. Vleestomaten zijn niet zuur genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Diepvriessperziebonen kook ik tien minuten; verse sperziebonen 25 minuten tot een half uur.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Oregano, tomaten, tomatenpuree en enkele eetlepels water toevoegen.
Het is te weinig water. Morgen kun je er meer water bij doen tot ze gaar zijn en dan de laatste paar minuten zonder deksel in laten koken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Vautje
anoniem_64796df1e85b9 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 07:36
86.67% gewijzigd
retrostar schreef:
17-08-2019 21:49
Diepvriessperziebonen kook ik tien minuten; verse sperziebonen 25 minuten tot een half uur.
Dan zijn ze toch helemaal tot snot gekookt O_O
Alle reacties Link kopieren
carola1978 schreef:
18-08-2019 07:35
Dan zijn ze toch helemaal tot snot gekookt O_O
Die verse? Nee, dan zijn ze precies goed. Ik vind dat de rauwe smaak eraf moet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Kan zeker wel, doe ik regelmatig.
Beetje boter, dan sperziebonen erbij, bouillionblokje, ketjap, beetje water en 20 minuten op middelmatig vuur stoven.
Eten het bij de rijst.
Soms stoof ik taugé mee.
retrostar schreef:
18-08-2019 07:45
Die verse? Nee, dan zijn ze precies goed. Ik vind dat de rauwe smaak eraf moet.
Brr, moet er niet aan denken, 10 minuten is hier de max. Alhoewel kleindochter wel eens klaagt dat oma's boontjes piepen :-)
carola1978 schreef:
18-08-2019 07:56
Brr, moet er niet aan denken, 10 minuten is hier de max. Alhoewel kleindochter wel eens klaagt dat oma's boontjes piepen :-)
Met 10 minuten zijn ze zelfs nog niet beetgaar. Sperziebonen en spruitjes heb ik het liefst zacht, niet snot. Volgens mij staan ze bij mij een minuut of 18 op, vaak zoals het uitkomt.
MinkeDeWit schreef:
18-08-2019 08:11
Met 10 minuten zijn ze zelfs nog niet beetgaar. Sperziebonen en spruitjes heb ik het liefst zacht, niet snot. Volgens mij staan ze bij mij een minuut of 18 op, vaak zoals het uitkomt.
Tja smaken verschillen gelukkig. Ik vind ze na 18 minuten niet meer geschikt voor menselijke consumptie.
Ik heb vroeger geleerd dat sperziebonen gaar zijn als je ze met een vork makkelijk doormidden kunt snijden. Hoe lang dat precies duurt weet ik niet, ik probeer het om de zoveel minuten. Zelfde met aardappels, gaar als je er makkelijk een vork in kunt prikken.
ñuca schreef:
18-08-2019 11:22
Ik heb vroeger geleerd dat sperziebonen gaar zijn als je ze met een vork makkelijk doormidden kunt snijden. Hoe lang dat precies duurt weet ik niet, ik probeer het om de zoveel minuten. Zelfde met aardappels, gaar als je er makkelijk een vork in kunt prikken.
Ik prik er altijd met een vork in. Schiet hij weg, dan is hij nog niet gaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik voor roerbak gerechten of in de salades altijd haricots verts.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven