SPOED! Satesausvraag!

22-08-2010 19:15 31 berichten
Wheeelpp

Ik ben satesaus aan het maken en kom net tot de ontdekking dat de ketjap op is, en dat ik vergeten ben nieuwe te kopen. Helaas zijn in mijn dorp geen winkels open op zondag.

Iemand een tip hoe ik mn satesaus toch nog lekker krijg? Heb er al een gesnipperd uitje, knoflook en beetje sambal doorheen.
Heb er een flinke scheut chilisaus doorgegaan, beetje zout en heel klein beetje peper. Even geproefd en daarna nog beetje bruine suiker erbij gedaan.

En het smaakt.... redelijk. Ga in ieder geval morgen een grote fles ketjap kopen Vooral de kleur is even wennen, ik doe er altijd een flinke scheut ketjap doorheen, dus het is nu veel lichter dan anders, heb een beetje het gevoel dat ik kipsate met pindakaas eet

Bedankt voor alle snelle reacties!
Alle reacties Link kopieren
Uit de wiki:

Voedselveiligheid

Van de stof werd in het verleden gesuggereerd dat het het chinees-restaurantsyndroom, ook wel Dr. Wong-syndroom, naar de naam van de bedenker ervan, zou veroorzaken. Wetenschappelijk onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden heeft deze suggestie weerlegd.[1][2] Sommigen meenden dat het zou uitmaken of de stof natuurlijk - uit zeewier of door natuurlijke fermentatie - ontstaat, dan wel chemisch wordt bereid, wat wetenschappelijk gezien niet mogelijk is omdat de molecuulstructuur identiek is. Zonder bewijs werd het gebruik van MSG in verband gebracht met klachten als gevoelloosheid van de nek, armen en rug, hoofdpijn, tintelingen, versnelde hartslag en maag- en darmklachten.

Van de stof mononatriumglutamaat wordt ook wel beweerd dat het slecht is voor de hersenen. Ze zou medeverantwoordelijk zijn voor vele van de gevallen van ADH, ADHD, PDD-NOS en autisme die in de huidige tijd worden gediagnosticeerd. Wetenschappelijk is hier echter geen enkel bewijs voor gevonden.

Uit een onderzoek van de Keuringsdienst van Waarde (KvW), een programma gemaakt door Dahl TV en uitgezonden door de RVU, zou blijken dat mononatriumglutamaat toegevoegd wordt aan diverse levensmiddelen met als doel deze verslavender te maken door de smaak te versterken. De uit 2004 stammende uitzending was genaamd 'E621'. Ook andere bronnen beweren dat mononatriumglutamaat gevaarlijk zou zijn of gebruikt zou worden als middel om producten beter te laten smaken tot het punt van verslaving.[3][4][5] Wederom is voor deze beweringen geen wetenschappelijk bewijs gevonden.

Een niet-experimenteel gecontroleerde, correlationele studie bij Chinese vrouwen vond een positief statistisch verband tussen glutamaatinname en een verhoogde Body Mass Index[6].
quote:Marriss schreef op 22 augustus 2010 @ 19:39:

Heb er een flinke scheut chilisaus doorgegaan, beetje zout en heel klein beetje peper. Even geproefd en daarna nog beetje bruine suiker erbij gedaan.

En het smaakt.... redelijk. Ga in ieder geval morgen een grote fles ketjap kopen Vooral de kleur is even wennen, ik doe er altijd een flinke scheut ketjap doorheen, dus het is nu veel lichter dan anders, heb een beetje het gevoel dat ik kipsate met pindakaas eet

Bedankt voor alle snelle reacties!redelijk is niet goed genoeg
quote:meds schreef op 22 augustus 2010 @ 19:41:

redelijk is niet goed genoegEn daarom maak ik de volgende keer weer satesaus mét ketjap...
te laat; maar bij gebrek aan ketjap gooide ik er ook bruine suiker en sambal doorheen. (maar dat deed je ook al)
waarschijnlijk is de saus al gemaakt maar de tip van meds met die honing hmmmmm was iid de gouden tip!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven