te peper, hoe oplossen?

22-08-2011 16:54 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heerlijke chili con carne, alleen hij is te peper. Hoe kan ik het minder heet maken? De chili is al redelijk zoet, normaal zou ik er wat zoets in doen maar ik ben bang dat het dan té zoet wordt en dan is het helemaal niet meer te eten. Bestaat er een ander trucje om het minder peper te maken?
Am Yisrael Chai!
Koriander is een goede tegenhanger van peper, moet alleen bekennen dat ik het nog nooit uit heb geprobeerd in chili. Je zou het met een klein beetje kunnen proberen?

Of een klein scheutje ketjap manis wil ook wel helpen, maar misschien vind je dat te zoet.
Zoet of zuur toevoegen, misschien citroensap? of zuivel maar dat lijkt mij niet echt lekker
Gewoon een extra blik bonen open trekken en er bij doen.

Of er meer vet doorheen doen, helpt ook. Een klont boter bijv.
Als ik iets te zout of te gepeperd heb gemaakt, doe ik er blokjes rauwe aardappel in...daar trekt het dan in. Als het eten dan klaar is, haal je de blokjes aardappel erbij....voilà!
Ik doe er dan wat maïsvocht in. Van maïs uit een blikje dan wel. Ssst...
quote:Nammma schreef op 22 augustus 2011 @ 17:02:

Als ik iets te zout of te gepeperd heb gemaakt, doe ik er blokjes rauwe aardappel in...daar trekt het dan in. Als het eten dan klaar is, haal je de blokjes aardappel erbij....voilà!Werkt dat echt? Goeie tip dan!
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
quote:Juniper_ schreef op 22 augustus 2011 @ 17:14:

[...]

Werkt dat echt? Goeie tip dan!inderdaad, dat doe ik ook altijd.
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
De aardappeltip! Hoewel echte hitte er daarmee niet uit gaat. Olie erbij doen werkt ook (evt. restje terug van de bovenkant afscheppen). Ook hier geen garantie.

"te peper," grappige uitdrukking btw. Zou jij ook " te suiker" zeggen?
Bij mij werkt het in 9 van 10 gevallen (nu lijkt het alsof ik altijd te gekruid eten maak....dat is niet zo hoor! )
Glas karnemelk erbij drinken als niks helpt
Iets kan toch niet 'te peper' zijn
Koud blussend biertje erbij.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Aardappels, een andere knol of een (niet rijpe) banaan meekoken werkt voor mij altijd prima.

Dat of een liter bouillon, twee blikken bonen, een ons gehakt en GEEN peper toevoegen
Geen bier, maak erbij drinken inderdaad! Bij chili con carne misschien niet zo lekker, maar vaak helpt yoghurt, room of creme fraiche erdoor gooien of ernaast eten ook erg goed.

Overigens is 'te peper' een uitdrukking die ik nog nooit gehoord heb. Te pittig, te heet, of te gepeperd ja maar te peper? Zeggen mensen dat echt?
quote:Very.Cherry schreef op 22 augustus 2011 @ 17:36:

Koud blussend biertje erbij.Daar is kind nog wat te jong voor.
Am Yisrael Chai!
Dat van aardappel ken ik wel als er teveel zout in zit, niet als te peper
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:tristan19 schreef op 22 augustus 2011 @ 17:35:

Iets kan toch niet 'te peper' zijn Haha nee, ik vond het ook al een gekke titel.
Klinkt inderdaad een beetje raar. Maar...je zegt toch ook 'te zout'.
quote:sacha27 schreef op 22 augustus 2011 @ 18:00:

Overigens is 'te peper' een uitdrukking die ik nog nooit gehoord heb. Te pittig, te heet, of te gepeperd ja maar te peper? Zeggen mensen dat echt?Ja hoor, dat zeggen heel veel (surinaamse) mensen, althans die ik ken wel. Pittig of heet is toch ook niet per se hetzelfde als peper? Iets kan superpittig zijn zonder dat je er pepers in hebt gedaan, maar ik bedoel gewoon echt (de smaak van) pepers als in Mme Jeannettes.
Am Yisrael Chai!
Maar was het lekker?
Wel lekker, maar ook peper .
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 22 augustus 2011 @ 18:38:

[...]

Ja hoor, dat zeggen heel veel (surinaamse) mensen, althans die ik ken wel. Pittig of heet is toch ook niet per se hetzelfde als peper? Iets kan superpittig zijn zonder dat je er pepers in hebt gedaan, maar ik bedoel gewoon echt (de smaak van) pepers als in Mme Jeannettes.Weer wat geleerd
quote:Zanne schreef op 22 augustus 2011 @ 18:37:

Klinkt inderdaad een beetje raar. Maar...je zegt toch ook 'te zout'.

Jammer. Te veel peper is niet lekker.

Ik ken 'te peper' ook niet. Nou wil dat niet zeggend at het dus niet bestaat natuurlijk. Maar ik zou zeggen 'te peperig'.

Wel apart, want je zegt wel 'te zout' terwijl het zelfstandig naamwoord ook zout is. Maar bij peper klint dat op één of andere manier anders. Vind ik.
quote:Very.Cherry schreef op 22 augustus 2011 @ 17:36:

Koud blussend biertje erbij.

Quote: "Geef iemand - die de vlammen uit de mond slaan na het nuttigen van een gerecht met (te) veel peper - geen bier, wijn of water (het wordt dan alleen maar erger) - "

Jammer is dat, he?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven