te peper, hoe oplossen?

22-08-2011 16:54 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heerlijke chili con carne, alleen hij is te peper. Hoe kan ik het minder heet maken? De chili is al redelijk zoet, normaal zou ik er wat zoets in doen maar ik ben bang dat het dan té zoet wordt en dan is het helemaal niet meer te eten. Bestaat er een ander trucje om het minder peper te maken?
Am Yisrael Chai!
Ananas erdoor heen! Superlekker door chili, en verzacht ook nog eens de smaak.
http://www.goeievraag.nl/ ... epertje-milder-nasi.10401
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 augustus 2011 @ 18:47:

Geef iemand - die de vlammen uit de mond slaan na het nuttigen van een gerecht met (te) veel peper - geen bier, wijn of water (het wordt dan alleen maar erger)

Dat heb ik een aantal jaar geleden aan den lijve ondervonden. Ik was in de VS. Een kennis bood mij een nieuw soort paprika (zei hij) aan. Na één hap sloegen de vlammen mij uit (het was één of andere hete peper) Vervolgens kwam hij met water aan. Toen werd het nog erger. Pas na een half stokbrood (brood schijnt wel te helpen) werd het minder.

Ik heb uiteraard 'wraak' genomen.
Ja maar dat is net als dat je niet zegt 'te azijn'. Volgens mij heeft het ermee te maken dat peper in principe een zelfstandig naamwoord is en niet echt een bijvoeglijk naamwoord kan zijn waar zoet, zout, zuur, heet etc. dat wel kunnen.
quote:Tomatensoep schreef op 22 augustus 2011 @ 18:54:

Ja maar dat is net als dat je niet zegt 'te azijn'. Volgens mij heeft het ermee te maken dat peper in principe een zelfstandig naamwoord is en niet echt een bijvoeglijk naamwoord kan zijn waar zoet, zout, zuur, heet etc. dat wel kunnen.

Maar zout is zowel een bijvoeglijk naamwoord als een zelfstandig naamwoord. Dus voor zout zou dat dan weer niet gelden.

Nou ja, lekker belangrijk ook.
Fash, dit vind ik nou echt een recept voor jou.

http://www.tantelenny.com ... npannekoek_Met_Santen.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Volgende keer iets zoets er door doen,dat haalt het hete er vanaf (bijv kokosmelk) Of yoghurt of zure room
quote:Tomatensoep schreef op 22 augustus 2011 @ 18:54:

Ik wist eigenlijk niet dat 'peper' in het NLs kennelijk niet gewoon een smaak is, iedereen in onze familie zegt dat en in het surinaams zeg je bijvoorbeeld ook als iemand bijv. iets opschept "is wel peper, hoor" (maar dan uiteraard in het surinaams).

En ik vind het zelf ook logisch, net wat Zanne zegt, peper is voor mij een herkenbare smaak, net als zout, zuur, bitter, zoet. En volgens mij herken je het in je mond ook op dezelfde manier. Heet gebruik ik zelf eigenlijk alleen om een temperatuur aan te geven, en met pittig bedoel ik eerder scherp gekruid, maar niet peper dus.
Am Yisrael Chai!
Nee naar mijn weten is dat niet zo... waarschijnlijk omdat het niet erg Nederlands is om dat te gebruiken? Ik gebruik inderdaad scherp als ik ergens veel peper in vind zitten.

@Zanne, volgens mij komt dat dus omdat wij in Nederland maar 4 hoofdsmaken kennen.
Maar goed, gelukkig dat het lekker was
quote:Tomatensoep schreef op 22 augustus 2011 @ 19:10:

Nee naar mijn weten is dat niet zo... waarschijnlijk omdat het niet erg Nederlands is om dat te gebruiken? Ik gebruik inderdaad scherp als ik ergens veel peper in vind zitten.

@Zanne, volgens mij komt dat dus omdat wij in Nederland maar 4 hoofdsmaken kennen.Er is nog een vijfde smaak. Hoe diet heet weet ik even niet.
Umami:Umami (旨味) is een Japans woord dat 'heerlijkheid' of 'hartig' betekent; het is een van de 5 smaken, naast zout, zoet, zuur en bitter.
Maar is die officieel al wereldwijd dan?
Ik doe er een scheut melk bij als het te pittig is uitgevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven