Toetje voor de herfst

23-10-2009 10:13 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik geef dit weekend een etentje met het thema herfst. Dat wil zeggen pompoensoep, runderstoofpotje met aardappelpuree, stoofpeertjes en... natuurlijk een lekker toetje.

Wat lijkt jullie hier nu echt lekker bij. Ik wil graag iets verrassends op tafel zetten, maar niet te ingewikkeld om voor mij te maken en het liefst een beetje budget.

Hebben jullie een leuk idee?
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Ik vind paddestoelen ook herfstig

Voor het verrassende zou ik een gevulde kabouter ofzo doen
Kijk eens op de site van Ah, daar staan lekkere herfstrecepten op. Dit toetje bijvoorbeeld http://www.ah.nl/recepten/recept?id=453428, erg lekker!

Succes!
Iets met appels of peren natuurlijk!
Vanille ijs met geraspte appel met kaneel! Mjammie
Gevulde appels of gevulde peren

bijvoorbeeld.
appeltjes uit de oven: goudreinetten (niet schillen) klokhuis eruit boren. rozijnen half uurtje wellen in calvados/whisky/drank, even uit laten lekken (vocht bewaren). Mengen met suiker en daarmee de appels vullen. Appels in aluminiumfolie wikkelen (klein beetje van het vocht over elke appel gieten, klontje boter bovenop en pakketje dichtvouwen). Dan de pakketjes in een ovenschaal zetten en minuutje of 25 in een oven op 200 graden. superlekker met bolletje vanilleijs.

Of een appel/peren/pruimencrumble met een bolletje ijs.

Of een tarte tatin

Krijg er helemaal trek van
hmm de link werkt zo niet, maar kijk even op de ah site. Daar kun je de recpeten zo vinden. Het toetje dat ik bedoelde zijn gevulde appeltjes uit de oven.
appel crumble met vanille(custard) saus.

Of peren met warme chocoladegebak/taart erover, ook heerlijk! (nigella lawson recept)

of een goede pompoen taart natuurlijk!
stoofperen vind ik wel 'n lekker herfsttoetje
tarte tatin is heerlijk, warm en dus uitermate geschikt voor de koudere dagen!
Common sense is not so common.
Voltaire
Ik he helemaal gek opherfstvla van campina geloof ik. Is lekkere yoghurt met kaneel en vanille enzo

E bij de koffie/thee erna van die chocolaadjes in de vorm van een boomblaadje (en herfstthee van Pickwick natuurlijk ;))

Succes ermee!
iets met griesmeel... komt in mij op althans
Kaneelijs? (opleuken met witte chocoladesaus of bosbessen)
Griesmeelpudding met gewelde pruimen

Griesmeelpudding met citroen
Ouderwetse appeltaart, al dan niet geserveerd met Irish Coffee klinkt ook goed bij dit menu trouwens.
Ik denk net als Sjors: tarte tatin... met kaneelijs. Makkelijk recept vind je in de Allerhande van AH.

Succes
'Stoof'peertjes met speculaassaus. HMMMMMMMMMM!!!
appeltjes in bladerdeeg met zelfgemaakte vanille-saus.. yummm
Notentaart met lavendelhoning en gedroogde stukjes abrikoos erin. En dan wat slagroom met vanillesuiker erbij. Verrukkelijk. Bijvoorbeeld het recept uit Mijn keuken van de zon van Virginie Besancon (google maar even, dan vind je het wel).
Tarte tatin met peer wordt het, gevuld met amandelspijs. Ik had er nog nooit van gehoord Maar het klinkt hartstikke lekker en niet altijd te moeilijk.

@Star: gevulde kabouter is best verrassend, maar je staat zo'n kabouter dus wel eerst de hele middag met een meloenlepeltje leeg te halen
Stoofpeertjes eten wij altijd als bijgerecht, maar die komen er dus zeker ook en een lekkere paddestoelenmix door het stoofpotje.

Als drankje wilde ik bokbiertjes en rode wijn kopen.

Ik heb er helemaal zin in!
Is het leuk om de tarte tatin dan nog een bolletje kaneelijs te serveren of smaakt dat nergens naar?
quote:xDoortjex schreef op 23 oktober 2009 @ 11:33:

@Star: gevulde kabouter is best verrassend, maar je staat zo'n kabouter dus wel eerst de hele middag met een meloenlepeltje leeg te halen ...nog afgezien van het feit dat je de boze verstoorde geest van Rien Poortvliet erna weer je huis moet zien uit te voodoo-en

Heb ooit eens een recept gekend van gehalveerde appels met griesmeel en rozijnen uit de oven, maar kan het nergens weervinden...
Ja dat is heel lekker

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven