tuinbonen

16-07-2009 09:46 20 berichten
In een opwelling heb ik gisteren een enorme zak tuinbonen gekocht. Nou wil het geval dat ik die dingen 1x bij mijn oma heb gegeten en verder nog nooit met ze in aanraking ben geweest



De vraag is nu dus ook, hoe maak ik ze klaar?

heb al even op internet gezocht, maar kom ze voornamelijk in pasta, risotto e.d. tegen, maar wil ze eigenlijk redelijk puur klaarmaken, iemand tips, lekkere recepten?
Alle reacties Link kopieren
ik vind ze dubbelgedopt het lekkerst (even 3 minuutjes blancheren en dan het grijze velletje eraf halen). Gewoon met een beetje boter en bonenkruid kort stoven, Heel naturel en lekker. Voor andere leuke recepten: http://www.nrcnext.nl/koken/tag/tuinbonen/ De tuinbonenpuree van Janneke Vreugdehil lijkt me erg lekker!



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Idd dubbel gedopt en dan kort stoven. Ze zijn erg lekker met een mosterdsausje of een vinaigrette. Ook lekker door de sla.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
1x doppen en gewoon koken en dan met een klontje echte boter en wat verse nootmuskaat er over.mmmm
Ik maak ook vaak zo'n prutje a la Janneke (wel pre-Janneke!), maar dan wat simpeler. (EDIT eh sorry hoor, lees nu het recept pas goed, Janneke maakt helemaal geen prutje... nou ja, ik dus wel EDIT.)



gekookte tuinbonen

knoflook

peterselie

olijfolie

citroensap

peper-zout



In de blender en klaar. Lekker met pita brood.



Met dubbel gedopte tuinbonen, maak ik een ommelet pannekoek (uit een Persisch kookboekje).



Veel dubbel gedopte tuinbonen, veel verse dille (even bakken is het lekkerst), gefruite uien, peper en zout en gekopte eieren. In een met olijfolie ingevette schaal in de oven tot je een ei-pannekoek hebt. (zo'n 30 minuten)
mmmm, klinkt allemaal erg lekker,

ga vanavond denk voor een simpele versie, maar als het bevalt (weet nl eigenlijk niet meer hoe ze ook weer smaakten) ga ik zeker de stoofpotjes en prutjes maken!



Weet iemand eigenlijk wanneer het seizoen loopt, en zijn ze uit pot/blik ook goed te doen, of moet je ze echt vers hebben?
Alle reacties Link kopieren
MissMD, als je ze gaat koken liever geen zout in het kookwater gooien. Dan wordt het velletje stug. Als je ze dubbeldopt maakt dit niet uit, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Uit pot kan, maar AH heeft ze ook in de diepvries. Die vind ik persoonlijk lekkerder.
Voor prutje zijn die uit de pot prima, zijn ze al lekker zacht en doorgekookt (en je bent in ongeveer 2 minuten klaar, ietsje opgewarmd vind ik het lekkerst). Altijd een paar potten in huis.



Voor andere recepten vind ik vers net iets lekkerder.



Seizoen weet ik eigenlijk niet, duurt in elk geval nooit zo lang voor mijn gevoel. Ben altijd blij als ik ze weer vers zie, vries dan ook zelf een hele bulk in (heerlijk therapeutisch werkje dat doppen).
Alle reacties Link kopieren
:puke: Tuinbonen.. Jagh!



Hihi sorry.. Ik heb geen idee!
Haha, hopelijk denk ik er vanavond anders over dan jij balalaika!
Alle reacties Link kopieren
Haha dat hoop ik ook!



Smaken verschillen!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die van AH uit de diepvries ook errug lekker! En veel minder werk!
Home is where your wifi connects automatically.
Hmm, tuinbonen. (als kind vond ik ze ook smerig, maar nu vind ik ze heerlijk)

Ik maak bovenstaand recept graag. (heb niet het topic doorgekeken, dus misschien mosterd). Ipv de pancetta doe ik er reepjes gedroogde tomaat in, want ik eet geen vlees. tuinbonen salade a la Jamie Oliver (klik)
Of dit, ook erg lekker.Verse pasta met tuinbonen en pecorino
Ze zijn goed bevallen hoor, klaargemaakt met bonenkruid en klontje boter, erg lekker.

dus ben nu klaar voor de verdere verwerking van de tuinboon haha. Die salade ziet er heerlijk uit!
Fijn dat je ze lekker vond. Dan zou ik de salade zeker een keer uitproberen als ik jou was.



Trouwens, wat betreft het seizoen, ik heb even mijn naslagwerken gecheckt (het stond NIET in 'de dikke van Dam' - foei Johannes!, maar natuurlijk wel in mijn onovertroffen Margriet kookboek). Ze zijn volop verkrijgbaar in Juni en Juli. Bij mijn marokkaanse buurtsuper heb ik ze trouwens al in Mei gezien.



Ik dop ze trouwens meestal ook dubbel.
ahhh, we hebben dus nog 2 weken voordat we aan de diepvriesversie moeten!

Nou dan zet ik volgende week die salade op het menu. Dan kan ik ze eerst koken en dan dubbeldoppen, dat gaat volgens mij een stuk makkelijker dan voor het koken!
Oh, hadden de dubbeldoppers je dat nog niet verteld? Eerst doppen, dan koken en dan de velletjes eraf. Ja, anders lijkt het me ook een heidens karwei. Als ze gekookt zijn haal je ze er zo makkelijk uit.



Waarschijnlijk zijn ze er in augustus ook nog wel even...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind gekookte tuinbonen bitter, maar uit de wok met een knoflookje vind ik heerlijk!!

Dubbeldoppen is inderdaad erg lekker... maar je bent er ff mee bezig! En je houdt weinig over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven