turks fruit / lokum

21-12-2008 17:24 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
wie heeft een goed recept voor turks fruit (lokum)



bij het googlen kom ik genoeg tegen... de meeste allemaal net even ander.... en als ik de reacties lees zijn de pogingen om het recept uit te voeren vaak niet succesvol...



en weet iemand toevallig in welke winkel je het kan kopen?

ik ben al 2 weken op zoek, maar kan het niet vinden... mijn laatste hoop is een winkeltje waar gisteren over hoorde... daar ga ik morgen eens kijken... en anders ga ik een poging doen om het zelf te maken...



en ook al vind ik het daar... dan ga ik het denk toch wel proberen het zelf te maken, lijkt me wel een leuke bezigheid in de kerstvakantie :-)
Turks fruit kun je hier in Amsterdam bij veel Turkse Toko's kopen. Gewoon kant en klaar. Heb je in de buurt geen turkse etenswinkeltjes?
Alle reacties Link kopieren
nou dat schijnt dat ene winkeltje dus te zijn...



ben bij een paar toko's geweest, d'r zitten hier niet zoveel, maar die waren meer aziatisch
Alle reacties Link kopieren
hallo,



ik heb gisteravond turks fruit gemaakt volgens dit recept: http://www.ah.nl/recepten/recept/?id=178188



dit gedeelte heb ik gedaan: Sinaasappel goed schoonboenen. Schil eraf raspen en sinaasappel uitpersen. Pistachenootjes fijn hakken. In pan 1/2 dl water met sinaasappelsap en -rasp aan de kook brengen. Suiker toevoegen en al roerend oplossen. Gelatine ca. 5 minuten in ruim koud water weken. Van maïzena 1 eetlepel bewaren, rest van maïzena met 3 eetlepels water en citroensap tot glad papje roeren. Al roerend aan siroop toevoegen. Op hoog vuur ca. 5 minuten koken, tot siroop ingedikt en stroperig is. Pan van vuur nemen. Gelatine goed uitknijpen en al roerend in hete siroop oplossen. Pistachenootjes erdoor roeren. Vorm dun invetten met olie. Siroop erin schenken en siroop in koelkast in ca. 8 uur laten afkoelen en laten opstijven.



en nu zou ik de massa moeten storten en in blokjes snijden...

maar het is een plakkerige prut geworden wat net te zacht is... hierdoor krijg ik het niet uit de vorm en lukt het al helemaal niet om er blokjes van te snijden...



de smaak is trouwens wel goed :-)



voordat ik een tweede poging ga wagen: heeft iemand een idee waar het mis zou zijn gegaan?



mijn boerenverstand zegt dat ik er de volgende keer meer suiker in moet doen, zodat het beter uithardt... ??
aaah jammer dat het mislukt is!
Alle reacties Link kopieren
de tweede keer is het wel gelukt :-)

een extra blaadje gelatine, iets meer suiker en wat meer maizena gebruikt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven