Vegan in de supermarkt

12-07-2019 22:03 167 berichten
Het leek me handig en leuk om een topic te hebben waarop we elkaar kunnen wijzen op welke nieuwe vegan producten er in de supermarkten liggen, of welke in de aanbieding zijn.
Het aanbod is steeds groter en het wordt steeds makkelijker om vegan varianten te vinden! (ik wou alleen dat de Lidl standaard de vegan diepvriespizza ging verkopen, die mis ik echt!)

TO trapt af:
deze week in de bonus bij ah: ben en jerry's (4 smaken, hoewel mijn ah er 'maar' 3 verkoopt)
https://www.ah.nl/producten/diepvries/i ... aardig-ijs

En volgende week mayolijn en pesto
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... a-mayolijn
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... novese-bio
klavertje-vier2019 schreef:
13-07-2019 12:11
Ik vraag me af waarom ze zoveel moeite doen om het op vlees te laten lijken. Waarom moeten vegetarische kroketten net lijken alsof er vlees in zit?
Dat snap ik echt niet, want vlees is toch juist wat vegetariërs tegenstaat?
Of zie ik dat helemaal verkeerd en zeg ik nu vanuit onwetendheid iets heel doms?
Het staat ze meestal niet tegen omdat ze het vies vinden, maar om andere redenen :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
klavertje-vier2019 schreef:
13-07-2019 12:11
Het weerhoudt mij er ook van om vaker vegetarisch te eten. Ik eet nu ook niet alle dagen vlees bij het avondeten, maar dan kies ik niet voor die vervangers.

Ik vraag me af waarom ze zoveel moeite doen om het op vlees te laten lijken. Waarom moeten vegetarische kroketten net lijken alsof er vlees in zit?
Dat snap ik echt niet, want vlees is toch juist wat vegetariërs tegenstaat?
Of zie ik dat helemaal verkeerd en zeg ik nu vanuit onwetendheid iets heel doms?
er zijn heel veel vegetariers/veganisten die gek zijn op de structuur en smaak van dierlijke producten maar het om een andere reden niet eten.
redenen zijn oa: dierenleed, milieu, allergieën/intoleranties

daarnaast zou het kunnen stimuleren dat ook vleesliefhebbers vaker een alternatief pakken ipv het oorspronkelijke product
Pinda-Kaas schreef:
13-07-2019 12:15
ik gebruik thuis vaak alsan 'boter' maar je moet maar net weten waar je die kunt vinden
ik eet mijn boterhammen etc sowieso eigenlijk zonder margarine/boter dus gebruik het vooral voor andere dingen
Ik zat even te googlen maar dat is dus ook een soort margarine. Dat lust ik dus gewoon echt niet. Ik neem nu vaak hummus op brood ipv boter maar dat vind ik toch minder lekker.
Ik probeer ook gewoon zoveel mogelijk pure producten te eten, dus zonder toevoegingen en e-nummers. Helemaal vegan vind ik echt moeilijk. Ik ben gek op een gekookt eitje op brood met kaas. Sowieso gek op kaas. Die koop ik dan vega van de aldi.

Maar het blijft hier vooral etiketten lezen en voor zo puur mogelijk gaan en geen vlees of vis dus.
Alle reacties Link kopieren
ik ben nu zwanger trouwens en zo blij dat ik al die vervangers kan eten, zoals de vegan pate van kips, de filet americain en vooral: de tonynsalade
de originele producten zou ik nu allemaal moeten laten staan
Alle reacties Link kopieren
klavertje-vier2019 schreef:
13-07-2019 12:11
Het weerhoudt mij er ook van om vaker vegetarisch te eten. Ik eet nu ook niet alle dagen vlees bij het avondeten, maar dan kies ik niet voor die vervangers.

Ik vraag me af waarom ze zoveel moeite doen om het op vlees te laten lijken. Waarom moeten vegetarische kroketten net lijken alsof er vlees in zit?
Dat snap ik echt niet, want vlees is toch juist wat vegetariërs tegenstaat?
Vlees staat mij absoluut niet tegen. Ik hou van vlees, eet het qua smaak het liefst dagelijks. Het is de marteling van dieren die erachter zit die mij tegenstaat. En ik weet dat ik niet de enige bent die er zo over denkt dus dan is het ideaal dat een vega kroket vrijwel identiek is aan een vleeskroket.
Dank voor jullie antwoorden, geeft me weer wat meer inzicht. Ik zal het topic niet verder vervuilen met mijn off topic vragen.
klavertje-vier2019 schreef:
13-07-2019 12:11

Lastige met die etiketten is wel dat ze veel verhullen onder e-nummers en onder hele kleine onleesbare lettertjes op een gekleurde ondergrond @(
Oh een voordeel is dat dierlijke producten ook vaak allergenen zijn, en daarom moeten ze dikgedrukt worden op een verpakking. Eerste scan van een etiket kan dus zijn: zijn er dingen dikgedrukt in de lijst met ingrediënten. Melk of ei of varkensgelatine zal altijd dikgedrukt zijn.
E-nummers die dingen aangeven als kleurmiddelen die van luizen gemaakt zijn, zijn volgens mij niet verplicht dikgedrukt. Dus als je iets hebt met een rode kleurstof of een waslaagje kan je dan ingredienten die je niet snapt even googelen.
En na een tijdje weet je welke producten van welke merken je kan eten. En om elkaar te wijzen op andere dingen die ook vegan zijn (of dingen die na verandering van een recept ineens niet meer vegan zijn) daarvoor is dus precies dit topic :)
ClumsyNinja schreef:
13-07-2019 12:17
Ik heb alleen de kokos smaak van Ben en Jerry's geproeft en die vind ik erg lekker. Er zitten wel erg grote stukken chocolade in en daar ben ik niet zo'n fan van (moet ik kauwen op mijn ijs kom nou XD) maar dat is volgens mij een beetje een typisch ding van dat merk wat veel mensen juist erg lekker vinden.

Wat boter betreft: alle becel is 100% plantaardig. Ze hebben een product dat romig heet, en die vind ik zelf lekker: https://www.becel.nl/producten/voor-op- ... cel-romig/

Over prijzen, bij de aldi kost een pak amandelmelk 1,50 en bij Dirk heb je al een liter sojamelk voor 80 cent. Oatly en alpro zijn absoluut duurder maar wel regelmatig in de aanbieding te vinden.
Tofu koop ik in de aziatische supermarkt en daar kost een blok van ruim 500 gram 1,30.
Hmm ik zal er zo eens een proberen. Klinkt lekker, ik houd van kokos en grote stukken vind ik niet erg in mijn ijs.
Ik koop meestal bij de AH ongezoette sojamelk en amandelmelk van het eigen merk. Daar krijg ik vaak nog extra korting op met mijn persoonlijke bonuskaart. Ik wil liever geen suikers in die pakken hebben.
Tofu lust ik niet behalve als mijn tante het kookt. Ik eet wel graag falafel en de vega balletjes van de AH, daar roerbak ik graag mee.
Becel vind ik normaal niet te hachelen maar kan ik eens proberen. Bedankt voor de tips!

Heb even gegoogled naar die Becel maar daar zitten dan dus veel meer toegevoede dingen in dan in gewone pure roomboter. Daar zit een ingredient in. Roomboter. Dat weerhoud me dan toch een beetje om Becel te kopen.
Madrid87 schreef:
13-07-2019 12:24
Tofu lust ik niet behalve als mijn tante het kookt.
Je moet wel echt iets met tofu doen om het lekker te maken. Ik was er nooit een fan van totdat ik van iemand het Thug Kitchen kookboek kreeg, daar staan echt mega lekkere tofu recepten in.
Voorbeeldjes:
https://www.craftycooknook.com/2014/12/ ... aked-tofu/
http://thepanickedvegan.blogspot.com/20 ... -with.html
Madrid87 schreef:
13-07-2019 12:24

Heb even gegoogled naar die Becel maar daar zitten dan dus veel meer toegevoede dingen in dan in gewone pure roomboter. Daar zit een ingredient in. Roomboter. Dat weerhoud me dan toch een beetje om Becel te kopen.
Ja natuurlijk zit er geen roomboter in XD
Dit zijn de ingredienten: Plantaardige oliën 70%* (zonnebloem 44%, palm, lijnzaad 7%, koolzaad 2%), water*, zout*, emulgator (zonnebloemlecithine), natuurlijk aroma*, azijn*, vitamine A en D.
Ik zie niets raars of verontrustends eigenlijk. Wat zit er dan in dat je niet zou willen eten?
Madrid87 schreef:
13-07-2019 12:24
Tofu lust ik niet behalve als mijn tante het kookt.
Klinkt als 'ik hou niet van voorgerechten' o.i.d. . Het is zo veelzijdig dat het steeds weer anders smaakt. Of het wordt gepureerd met andere dingen enz.
ClumsyNinja schreef:
13-07-2019 12:32
Je moet wel echt iets met tofu doen om het lekker te maken. Ik was er nooit een fan van totdat ik van iemand het Thug Kitchen kookboek kreeg, daar staan echt mega lekkere tofu recepten in.
Voorbeeldjes:
https://www.craftycooknook.com/2014/12/ ... aked-tofu/
http://thepanickedvegan.blogspot.com/20 ... -with.html
Klopt inderdaad en als er nou iemand een pesthekel heeft aan koken ben ik het wel. :proud:
Hoe minder hoe beter als je het mij vraagt. Maar moeder wilde eens wat anders als ze bij me komt eten dus we gaan eens zo'n gerecht proberen. Leuke sites wel.

Nu maar de B&J inslaan. Kijken of het lekker is. :P
ClumsyNinja schreef:
13-07-2019 12:34
Ja natuurlijk zit er geen roomboter in XD
Dit zijn de ingredienten: Plantaardige oliën 70%* (zonnebloem 44%, palm, lijnzaad 7%, koolzaad 2%), water*, zout*, emulgator (zonnebloemlecithine), natuurlijk aroma*, azijn*, vitamine A en D.
Ik zie niets raars of verontrustends eigenlijk. Wat zit er dan in dat je niet zou willen eten?
Dat begrijp ik ook wel dat er geen roomboter in zit. :P
Ik weet niet eigenlijk, ik eet gewoon liever pure producten. Dat heeft mijn tante er een beetje ingestampt. Hoe minder ingredienten hoe beter, is haar filosofie.
Ik heb te weinig verstand van die ingredienten om te zeggen of ze slecht zijn of niet.
Madrid87 schreef:
13-07-2019 12:38
Ik weet niet eigenlijk, ik eet gewoon liever pure producten.
Juist bij boter is ‘onbewerkt’ zeker niet gezonder. Roomboter heeft veel verzadigde vetten en dat is echt niet goed voor je: https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... boter.aspx
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
13-07-2019 12:20
Helemaal vegan vind ik echt moeilijk. Ik ben gek op een gekookt eitje op brood met kaas. Sowieso gek op kaas. Die koop ik dan vega van de aldi.
Ik ook hoor, ben ook nog lang niet 100% vegan. Ik denk 80%
Roomboter is in elk geval een stuk lekkerder en romiger. Op de momenten dat ik iets onder mijn beleg wil smeren dan is dat roomboter. Bij gebakken ei of kaas is het voor mij overbodig.
Hmm interessant, die info over boter. Ik heb nog een pakje roomboter liggen maar als die op is toch maar die vegan proberen. Kijken of het wat is.

Oh herkenbaar RB, niets lekkerders dan een verse boterham met roomboter en pindakaas. Of roomboter en vlokken. Zo heerlijk. ;-D
Ik doe onder mijn kaas vaker hummus. Niets erop vind ik niet lekker. Er moet een smeerseltje onder.

Ik heb de vegan B&J meegenomen, ben benieuwd of het lekker is.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
13-07-2019 01:56
Vegan is een cult. Zeg maar sekte. Zoiets als de baghwan. Of andere extreme religies.
De vleesetercult is veel enger.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-07-2019 13:42
Roomboter is in elk geval een stuk lekkerder en romiger. Op de momenten dat ik iets onder mijn beleg wil smeren dan is dat roomboter. Bij gebakken ei of kaas is het voor mij overbodig.
Lekkerder en romiger dan wat, plantaardige boter? Ik kan me maar heel moeilijk voorstellen dat jij dat ooit geprobeerd hebt :)
Sara9876 schreef:
13-07-2019 14:11
De vleesetercult is veel enger.
Weinig constructief om elkaars keuzes als cult weg te zetten in plaats van te respecteren. Slaat niet alleen op jou, maar ook op degene die de eerste opmerking schreef.

En ook niet waar dit topic over gaat.
Ik vind het fijn om mee te lezen, want als er goede alternatieven zijn, waarom daar dan niet voor kiezen? Mits betaalbaar.
Niet alles spreekt me aan, maar dat hoeft ook niet
Josjaa schreef:
13-07-2019 14:12
Lekkerder en romiger dan wat, plantaardige boter? Ik kan me maar heel moeilijk voorstellen dat jij dat ooit geprobeerd hebt :)
Oh ik proef het meteen als een door een ander belegd broodje besmeerd is met halvarine. En ook caken/taarten die gebakken zijn zonder roomboter missen voor mij smaak.
Tofu en tempeh, ik ben er nog steeds niet uit hoe ik dat nou het lekkerst kan verwerken in mijn maaltijden. Niet dat ik het vies vind ofzo, ik gebruik het wel eens als vervanger, maar als ik het dan in een restaurant eet dan smaakt het veel lekkerder en is het vaak ook wat steviger, de tofu, dan ik hem thuis maak.

Maar wat ik ook erg lekker vind is de vega turkse pizza van lekker anders die vegan is. Lekker beleggen met sla, paprika en dan krokant gebakken vega kipstukjes ofzo. Heerlijk. Helaas is de vega variant steeds moeilijker te krijgen hier. De AH XL heeft um zelfs niet en laatst was die op bij die ene Jumbo die hem normaal wel heeft.
Josjaa schreef:
13-07-2019 14:12
Lekkerder en romiger dan wat, plantaardige boter? Ik kan me maar heel moeilijk voorstellen dat jij dat ooit geprobeerd hebt :)
Ik heb buiten de Alpro boter nog nooit een andere variant geprobeerd, nee. Maar ik kan me net als RB lastig voorstellen dat het zo romig is als beloofd wordt hier. Maar ga het toch proberen. Je weet nooit.

Ik was net bij de AH even etiketten lezen en aan het opletten op wat er allemaal vegan is en het valt me op dat er echt enorm veel beschikbaar is. Ik had niet echt tijd om alles goed te bekijken want het was stervensdruk maar ga het zeker op een rustiger tijdstip eens doen. Gewoon nieuwsgierig wat er allemaal is.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-07-2019 13:42
Roomboter is in elk geval een stuk lekkerder en romiger. Op de momenten dat ik iets onder mijn beleg wil smeren dan is dat roomboter. Bij gebakken ei of kaas is het voor mij overbodig.
Voor iemand die dierlijke producten nog net niet als religie ziet ben je toch vaak te vinden in vega(n) topics. ;-D Volgens mij ging het erom dat mensen elkaar tips geven over vegan producten in de supermarkt. Dus, welke boter jij het liefst eet bij je maaltijd van dierlijke producten lijkt me overbodige informatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de vegan B&J redelijk tegenvallen maar ik heb alleen de chunky monkey geprobeerd tot nu toe. De vegan magnums daarintegen zijn zoveel beter dan de gewone magnums!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven