Vegan in de supermarkt

12-07-2019 22:03 167 berichten
Het leek me handig en leuk om een topic te hebben waarop we elkaar kunnen wijzen op welke nieuwe vegan producten er in de supermarkten liggen, of welke in de aanbieding zijn.
Het aanbod is steeds groter en het wordt steeds makkelijker om vegan varianten te vinden! (ik wou alleen dat de Lidl standaard de vegan diepvriespizza ging verkopen, die mis ik echt!)

TO trapt af:
deze week in de bonus bij ah: ben en jerry's (4 smaken, hoewel mijn ah er 'maar' 3 verkoopt)
https://www.ah.nl/producten/diepvries/i ... aardig-ijs

En volgende week mayolijn en pesto
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... a-mayolijn
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... novese-bio
Deze vega boterhamworst vind ik ook lekker en als ik het zo bekijk is die vegan: https://www.ah.nl/producten/product/wi3 ... provencaal de normale variant is ook vegan maar die heb ik zelf nog niet op.
Ik loop wat achter, maar:

Qua mayo: Remialijn is m’n favoriet, maar als ik zin heb in Belgische mayo ben ik gek op de Jean Baton. De Hellman’s (gekocht bij de Delhaize) vind ik persoonlijk echt niet lekker en heb ik met tegenzin opgegeten. De Like Mayo heb ik gekocht, maar moet ik nog open doen.

Qua ijs: alpro chocolade vond ik zeer geslaagd en niet die typische alpro-smaak hebben. Verder koop ik de sojaijs van IJsboerke, een Belgisch merk (woon in België), je kan het oa bij Carrefour en Delhaize kopen.

Qua tofu: ik heb in Duitsland (kan je hier ook wel krijgen hoor) gerookte tofu bij de DM gekocht, die vind ik uitgebakken wel echt lekker. Verder kan ik zelf de tofu toch niet zo smakelijk maken ondanks laten uitlekken, invriezen, uitlekken en marineren. Dus ik heb dat zeg maar opgegeven ;-)

Qua vegan dat op vlees lijkt: ik vind het wel leuk om na jaren vega en nu vegan eens een knakworst, kipstuckjes of een worst te kunnen eten, of ‘gehaktballen’ te kunnen maken. En ik merk bij m’n omni ouders dat zij het wel interessant vinden en liever een nep-worst (die worst van Beyond bij de Junkfood Bar, heerlijk!) of nep-schnitzel (van seitan in Duitsland) proberen dan een burger van pakweg broccoli, quinoa en spelt (om stereotype te doen).
Alle reacties Link kopieren
Gehaktballen! Oh yes ik was als een kind zo blij met het 'rauwe gehakt' van Naturli. Eindelijk weer eens ouderwets ballen draaien voor bij de stamppot, heerlijk!
Misschien moet ik dat gehakt eens proberen. Qua vega gehakt vind ik tot nu toe alleen de tofu gehakt van AH lekker. De rest vind ik veel te droog of teveel ruiken naar hondenvoer :$ Maar van die tofu gehakt kun je geen balletjes maken. Koop nu dus gewoon balletjes of de gehaktbal van de vegetarische slager maar zelf balletjes maken en naar smaak kruiden is ook wel eens fijn.

Dat merkt hebben ze bij de AH toch?
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 14-07-2019 15:21
0.36% gewijzigd
Hmm ik vond de B&J's Vegan karamel kokos wel lekker maar ik moet erg wennen aan het bijsmaakje. Maar ik bleef er toch van eten dus ik vond het toch lekker. Het was even wat anders.
Maar zeker niet vies en ik ga hem toch opeten die hele bak. :P

Ik vind het vega gehakt van de AH ( gewoon eigen merk ) wel lekker. Ik maak er tortillas mee. Gaat prima. Ik proef weinig verschil met gewoon gehakt, vind het zelfs lekkerder. At ze laatst bij mijn moeder met gewoon gehakt en dat was echt niet meer smakelijk.
Ik zag van die bietenburgers liggen en zeewierdingen enzo, dat leek me ook wel lekker, alleen wat zijn die dingen duur zeg. 3,59 geloof ik. O_O
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
14-07-2019 02:27
Misschien moet ik dat gehad eens proberen. Qua vega gehakt vind ik tot nu toe alleen de tofu gehakt van AH lekker. De rest vind ik veel te droog of teveel ruiken naar hondenvoer :$ Maar van die tofu gehakt kun je geen balletjes maken. Koop nu dus gewoon balletjes of de gehaktbal van de vegetarische slager maar zelf balletjes maken en naar smaak kruiden is ook wel eens fijn.

Dat merkt hebben ze bij de AH toch?
Ja, bij AH. Je moet het wel lekker kruiden, want zo naturel is het wat flauw. Sambal, ketjap, mosterd, alles wat je ook in normale ballen doet zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Meestal lees ik vooral mee maar dit topic is te interessant voor me om niet op te reageren. Ik eet zelf niet volledig vegan (eet zeer beperkt ei en vis, regelmatig oude geitenkaas).

Vegan B&J vind ik chocolate fudge brownie en peanut butter and cookies erg lekker van.

En wisten jullie al dat de standaard Oreo's tegenwoordig vegan zijn? Melk is vervangen door soja.

Verder ben ik gek op hummus op brood en heeft de AH in het vers vak nu ook vegan groentespreads die ik erg lekkker vind.

De meeste chips van Croky is vegan!

Ik ga nog even nadenken over meer tips om te delen.
Miriammm schreef:
14-07-2019 10:49
Verder ben ik gek op hummus op brood en heeft de AH in het vers vak nu ook vegan groentespreads die ik erg lekkker vind.
Die groentespreads vind ik ook een leuke tip, want de meeste vleeswaren zijn me veel te bewerkt om regelmatig te willen eten.
Thnx!
Alle reacties Link kopieren
Geen supermarkt tips, maar goed:

Voor wie moeite heeft om met tempeh te werken: hier is de sticky tempe uit de oven het succesnummer. Dat is eigenlijk de enige manier waarop wij het klaarmaken: marineren in flink veel olie, ketjap, sambal, knoflook en gember (kan je natuurlijk allemaal varieren) en dan op een bakplaat in de oven. Tussendoor nog wat extra marinade eroverheen (om het sticky te maken) en dan krijg je echt tempe met een lekkere smaak en fijne structuur.
Tofu gebruiken we hier in huis nooit.

Vorige week hebben we voor het eerst 'tonijn' gemaakt van watermeloen. Oa gegeten in een poke bowl en een noodlesalade, maar je zou er ook sushi mee kunnen rollen en verder moet ik nog een beetje uitproberen wat je er mee kan. Maar iig dit recept, het was supermakkelijk en echt een aanrader:
https://www.avantgardevegan.com/recipes ... poke-bowl/
mijn vriend die gewoon alles eet was zo ongeveer nog meer fan dan ik ervan
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
12-07-2019 22:36
Voor de bevruchting/bestuiving (ik zeg het vast verkeerd) van bepaalde fruit- en groentesoorten worden bijen ingezet. Die bijen worden dan getransporteerd etc. en ingezet waar dat nodig is.
Bij de tomaten en paprika’s is dat ook het geval. Gewoon in de kassen hier in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
14-07-2019 12:14
Vorige week hebben we voor het eerst 'tonijn' gemaakt van watermeloen. Oa gegeten in een poke bowl en een noodlesalade, maar je zou er ook sushi mee kunnen rollen en verder moet ik nog een beetje uitproberen wat je er mee kan. Maar iig dit recept, het was supermakkelijk en echt een aanrader:
https://www.avantgardevegan.com/recipes ... poke-bowl/
mijn vriend die gewoon alles eet was zo ongeveer nog meer fan dan ik ervan

Dat klinkt interessant, ga ik zeker een keertje maken.
Alle reacties Link kopieren
Vegan Magnums en Cornetto's!
De Cornetto's zijn ook nog eens glutenvrij.

De vegan smeerworst en pate van Kips.

Vegan broodbeleg van Quorn.

Vegan choco pasta van LaVida.
Waar ik echt nog naar op zoek ben is iets kazerigs, de laatste tijd van alles geprobeerd (violife, wilmersburger, sheese, nog wat ander spul) maar het meeste vind ik echt niet lekker.
Het dieptepunt was een duur hip gefermenteerd notenkaasje dat naar zuurkool met marsepein smaakte :proud:
Roomkaas en feta-achtige zijn soms wel lekker, en soms maak ik zelf kazerige bedoelde dingen (met noten en voedingsgist enzo) die lekker zijn, maar niet zo naar kaas smaken.

Het gekke is dat ik vleesvervangers vaak echt lekker vind, maar kaasvervangers wil nog niet echt lukken (ik kan ook prima koken zonder hoor, maar voor af en toe zou het wel leuk wezen)
Nou eet ik ook al bijna dertig jaar geen vlees meer, veganistisch komt echt een beetje in vlagen bij mij (hoewel ik het nu alweer een paar maanden tamelijk consequent volhoud) dus misschien is dat het, dat ik gewoon nog moet wennen.
Maar als iemand nog iets weet, dan graag :proud:
Violife vond ik nog het beste (die smeerkaas is echt goed!), maar die feta smaakt bijv meer naar geitenkaas dan naar feta en smelt heel makkelijk tot een ondefinieerbare witte drab... beetje jammer dus! Ik ben ook meer fan van het ‘vlees’beleg dan van kaas en echt lekkere ‘kaas’ heb ik nog niet geproefd.. helaas!
PiNuts14 schreef:
14-07-2019 15:43
Violife vond ik nog het beste (die smeerkaas is echt goed!), maar die feta smaakt bijv meer naar geitenkaas dan naar feta en smelt heel makkelijk tot een ondefinieerbare witte drab... beetje jammer dus! Ik ben ook meer fan van het ‘vlees’beleg dan van kaas en echt lekkere ‘kaas’ heb ik nog niet geproefd.. helaas!
Feta is geitenkaas toch? (zit meestal ook geitenmelk in, tenminste)
Violife vind ik een hele vieze bijsmaak hebben, net als wilmersburger, komt misschien omdat er veel kokosolie inzit?
Ik hou best van kokos, maar in "kaas" werkt het voor mij niet.
Alle reacties Link kopieren
Koekjes van billy's farm. Vooral de stroopwafels.

Nuggets uit de diepvries van Quorn.

Van vegan kaas heb ik tig merken geprobeerd, maar geen een vond ik te behappen.

De vegan pizza's van Domino's en New York pizza vind ik ook wel lekker.

Haverkoekjes en chocopasta van Damhert.

Bij de Appie heb je bij het dieetschap ook Vegan koekjes in zo'n toefzak ( Smaakt!) Ook erg lekker.

De chocolade repen van Maitre Matiss hadden ze vroeger bij Appie.
Nu al een tijd niet meer gezien, helaas.
Alle reacties Link kopieren
ik vind violife ook nog het meest geslaagd tot nu toe, de gewone daar maak ik wel tosti's mee.
De 'feta' moet je idd niet verwarmen of smelten, maar die is wel lekker door een salade bijvoorbeeld
de creamcheese vind ik wel een regelrechte hit.
de geraspte 'mozzarella' niet te eten...
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje, zijn raketjes (ijs) nou wel of niet vegan? Ik kom er niet meer uit :')
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
14-07-2019 16:28
Even een vraagje, zijn raketjes (ijs) nou wel of niet vegan? Ik kom er niet meer uit :')
Die van Ola zijn vegan.
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 12:16
Bij de tomaten en paprika’s is dat ook het geval. Gewoon in de kassen hier in Nederland.
Dat wilde ik net zeggen. Ik heb eens een rondleiding gehad bij een bedrijf waar je die beestjes voor in de kassen kunt kopen. Bijen en hommels worden in doosjes van ongeveer 30x30x30 cm, met daarin een nest en voldoende voedsel, over de hele wereld vervoerd. In de kas zet de tuinder de schuifjes van het doosje open en kunnen ze hun werk doen. In de zomer zet de tuinder het dak van de kas open en vliegen ze weg (mogen daarom ook alleen inheemse soorten zijn). Ik vond het er niet heel zielig uitzien of zo, maar ja ze zitten wel eventjes (paar dagen hooguit) opgesloten ja. Ze hebben er ook beestjes die in de kas gebruikt worden bij de bestrijding andere beestjes. Lieveheersbeestjes en sluipwespen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
claireredfield schreef:
14-07-2019 16:40
Die van Ola zijn vegan.
Yes, thanks!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de creamcheese van Violife ook echt heel lekker! Hummus paprika vind ik ook echt fantastisch net als de vega spreak tomaat paprika die je bij Aldi kan kopen.
Feta is toch van schapenkaas gemaakt?

En ik dacht dat uit de Kassa-test de humus van de Lidl als beste uit de bus kwam :-D
Alle reacties Link kopieren
Oh kaas vind ik ook heel moeilijk. Was een echte kaasjunk en dat mis ik dan ook het meest. Ik eet de Violife wel, bij gebrek aan beter, maar zou het fantastisch vinden als er een echte goede, liefst oude brokkelkaas vervanger komt. De kaasjes van Charly's heet ze geloof ik, schijnen oke te zijn, maar die heb ik nog nooit geprobeerd.
Trouwens, de stroopkoeken van Punselies zijn vegan, maar ik dacht dat Davelaar koeken (stroop- en jodenkoeken) door hun vernieuwde recept ook vegan zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven