Veganistische BBQ

01-07-2010 09:05 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Morgen is het heerlijk BBQ weer en mijn vriend heeft het voortouw genomen om vier vrienden uit te nodigen om een heerlijke zomeravond te beleven.

Nu is één van deze vrienden veganist, zeer nobel en ik vind het eigenlijk mega interessant. Maar als wij morgen aan de lekkere stukjes vlees gaan wil ik hem niet tekort doen met een paar groenten en een sojaburger.

Misschien zijn er veganisten onder ons op dit forum die wel wel lekkere hapjes weten voor de BBQ. Of de vleesetende onder ons, die wel een interessant recept hebben! Ik heb veel recepten gezien op basis van courgette en aubergine, wat op zich lekker lijkt en heb er al wat recepten van gevonden. Tips en recepten zijn zeker welkom!
Raita (Yogurt-Salade)

5 dl volle sojayoghurt, 3 eetlepels verse gehakte munt, peper & zout, 2 theelepels suiker, 1 theelepel komijnpoeder, 1 flinke komkommer

Hak de blaadjes van de munttakjes heel fijn. Roer de fijngehakte blaadjes samen met peper & zout, suiker en komijnpoeder door de sojayoghurt. Klop het geheel goed door elkaar, breng naar eigen voorkeur op smaak en zet in de koelkast. Snijd de komkommer vlak voor het serveren in blokjes van circa 1 cm en roer deze door het yoghurtmengsel. Garneer met een takje munt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:El_lebel schreef op 01 juli 2010 @ 10:01:

Tal Ronnen was bij Oprah, hij kookt uitsluitend veganistisch. Om het romige dat je vaak moet missen als vegan (want afkomstig van zuivel) te vervangen, heeft hij een room van cashew noten gemaakt. A simple recipe for the magic ingredient that makes it easy to fill raviolis, thicken soups and sauces, top off desserts, and live without dairy: cashew cream.

egular and thick cashew cream

2 cups whole raw cashews (not pieces, which are often dry), rinsed very well under cold water

Put the cashews in a bowl and add cold water to cover them. Cover the bowl and refrigerate overnight.

Drain the cashews and rinse under cold water. Place them in a blender with enough fresh cold water to cover them by 1 inch. Blend on high for several minutes until very smooth. (If you’re not using a professional high-speed blender such as a Vita-Mix, which creates an ultra-smooth cream, strain the cashew cream through a fine-mesh sieve.)

To make thick cashew cream, which some of the recipes in this book call for, simply reduce the amount of water when they are placed in the blender, so that the water just slightly covers the cashews.

Makes about 2 1/4 cups thick cream or 3 1/2 cups regular cream

Prep time: 10 minutes, plus soaking overnight.

Joepie, ik ben blij met dit recept! Ik had de aflevering met Oprah gezien, maar daarna niet meer onthouden hoe het precies zat of hoe de kok heette. Ik ben geen vegetariër of veganist, maar probeer wel regelmatig (minstens 3x in de week) geen vlees te eten.

Wat ik me afvraag: zijn 'raw cashews' gewoon dat wat je in de winkel koopt? Of zijn die al geroosterd, net zoals pinda's zeg maar?
Lekker om met of stokbrood te serveren:

Pindasaus

Rode/ rucola/peterselie/ gewone pesto Shit daar zit natuurlijk kaas in. Nou ja, met olie en zongedroogde tomaat/ rucola/ peterselie/ basilicum en peper en zout (eventueel een vegakaas) en een blender kom je ook een heel end.

Kikkererwtenpasta; met kikkererwten, peterselie, citroensap & schil, peper &zout

avocado/ guacamole
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 juli 2010 @ 10:45:

[...]

Alhoewel.........

Quote: Wanneer je vegetarisch eet, gebruik je geen vlees en vis. Soms ook geen ei maar dat is heel persoonlijk.

Wanneer je veganistisch eet, gebruik je geen vlees, vis, ei, melk, kaas, yoghurt, roomboter en honing.

Wanneer je vedisch eet, gebruik je geen vlees, vis, ei, ui, knoflook, champignons, koffie, zwarte thee en chocolade.

Geen vlees, vis of ei, ok, daar kan ik mee leven.

Maar geen ui, knoflook, chocolade of koffie!

Er zijn grenzen.
quote:absoluteEinstein schreef op 01 juli 2010 @ 10:13:

[...]

Ik heb ze tot nu toe altijd gewoon zelf gemaakt.

Zijn ze van de AH ook veganistisch?

Als je ze zelf maakt, kun je er ook een soort burgers van maken.

Makkelijk op de BBQ.

Ik maak deze: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/5605 ... burgersDie van tivall zijn veganistisch. Ze waen gister nog errug lekker :o)
quote:absoluteEinstein schreef op 01 juli 2010 @ 11:19:

[...]

Geen vlees, vis of ei, ok, daar kan ik mee leven.

Maar geen ui, knoflook, chocolade of koffie!

Er zijn grenzen.

Ik kan wel leven zonder koffie, maar niet zonder vlees, vis en ei.

Is er nog 'n reden waarom er geen ui, knoflook en champignons gebruikt mogen worden bij die levensstijl?
Volgens mij worden die als lustopwekkend gezien, en dat schijnt vermeden te moeten worden.
quote:Kastanjez schreef op 01 juli 2010 @ 10:51:

[...]

Joepie, ik ben blij met dit recept! ***

Wat ik me afvraag: zijn 'raw cashews' gewoon dat wat je in de winkel koopt? Of zijn die al geroosterd, net zoals pinda's zeg maar?

Ha! Nou, dan ben ik weer blij dat ik iemand blij heb kunnen maken!

Op het zakje staat geloof ik of het op wat voor manier dan ook bewerkt is. Staat er niks, dan zijn ze raw denk ik. Neem in elk geval ongezouten.

Hoe was de bbq?
Raw cashews zijn ongeroosterd. Op de markt of bij van die delicatessenwinkeltjes waar ze zelf noten roosteren verkopen ze waarschijnlijk wel ongeroosterde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven