Vegetarisch

10-06-2012 13:36 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik wil mijn familie overhalen om minder vlees te eten, vooral vanwege milieu. Ik heb al aantal keren vegatarisch gekookt (met veel kaas of noten als vervanging), maar steeds krijg ik commentaar. Om ze toch wat enthousiaster te krijgen zoek ik een lekkere vleesvervanger. Al een keer zo'n nepworst gebakken, was niet lekker. Weten jullie een lekkere vleesvervanger? en welk merk?
quote:rawfoodje schreef op 10 juni 2012 @ 19:08:

Laat ze dit leuke filmpje eens zien: From farm to frigde :puke: Afschuwelijk, wat ben ik blij dat ik geen vlees eet! Voor iedereen die een biologisch stukje vlees eet, it's fine with me maar die massaproductie en pure martelingen uit het filmpje is mens/dieronterend !Heel erg mee eens. Ik snap het best wanneer mensen het moeilijk vinden om vlees helemaal te laten staan of dat gewoonweg niet willen, maar ik vind die onverschilligheid wel heel erg.
quote:flip123456789 schreef op 10 juni 2012 @ 19:08:

[...]

Vraag voor degenen die dagelijks veel vlees eten: denken jullie dan niet aan je gezondheid? Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en ik weet dat een klein stukje biologisch vlees echt niet ongezond is, maar die hele lappen zijn natuurlijk nooit goed. Vleeswaren voor op brood idem. Denken jullie daar niet over na?Als je echt zo om je gezondheid denkt, zou je juist heel af en toe kleine stukjes goed vlees eten.
quote:Primabella schreef op 10 juni 2012 @ 19:00:

Zelf denk ik trouwens dat met elke-dag-vleeseters hetzelfde gaat gebeuren als met de kettingrokers nu.

Je ziet bij roken dat het steeds meer aan banden wordt gelegd (vroeger mocht je nog roken op je werk, nu niet meer, niet meer in openbare gelegenheden, niet meer in restaurants of cafe's). Ook wordt het steeds minder als 'gewoon' gezien. Dit is wel nog een beetje een tussenfase, maar volgens mij roken steeds minder mensen en gaat het hoe langer hoe minder geaccepteerd worden.

Het zal vast nog veel jaren duren, maar ik denk dat het die kant opgaat met het eten van vlees. Misschien niet dat mensen allemaal helemaal stoppen, maar wel steeds meer biologisch en/of niet alle dagen van de week. En ik denk ook dat de overheid uiteindelijk stappen gaat zetten richting gezonder/beter/diervriendelijker vlees

Op het moment dat dit soort praktijken hier in NL gaat plaatsvinden emigreer ik naar een plek zo ver mogelijk weg van NL invloeden,en blijf ik gewoon heerlijk ijn stukje vlees eten,al moet ik er zelf voor op jacht en het afschieten/slachten....

Al denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen want dan ligt de hele argarische sector op z'n reet met alle gevolgen van dien...
duurzaam = hergebruik = kwestie van technologie

Het gaat om de atomaire structuur van iets; we worden er beter in; maar het mag altijd sneller...wat mij betreft

De huidige bio-industrie is verre van optimaal + dieren met een zenuwstelsel laten opgroeien alleen voor wat voedsel is nogal primitief.
quote:dunschiller schreef op 10 juni 2012 @ 19:14:

Op het moment dat dit soort praktijken hier in NL gaat plaatsvinden emigreer ik naar een plek zo ver mogelijk weg van NL invloeden,en blijf ik gewoon heerlijk ijn stukje vlees eten,al moet ik er zelf voor op jacht en het afschieten/slachten....

Zou je dat echt doen?

(Maar je gaat er wel op vooruit dan haha, jagen is nog altijd beter voor het dier en jezelf)

Ik denk dat het wel gaat gebeuren. Ik vraag het je tegen die tijd wel op het forum .

[...]

Vraag voor degenen die dagelijks veel vlees eten: denken jullie dan niet aan je gezondheid? Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en ik weet dat een klein stukje biologisch vlees echt niet ongezond is, maar die hele lappen zijn natuurlijk nooit goed. Vleeswaren voor op brood idem. Denken jullie daar niet over na?Ik eet geen hele lappen, ik eet een stukje vlees. En dat is geen ramp voor je gezondheid. Daarnaast vind ik die fixatie over wat gezond is en wat niet een beetje eng worden. Ik eet wat ik lekker vind, ik heb al genoeg mensen jong zien overlijden die altijd heel erg hun best hebben gedaan om gezond te leven.
quote:tonkje schreef op 10 juni 2012 @ 19:09:

[...]

Zo komen sommige vleeseters ook op mij over. Alsof het vlees er echt bij moet. Sneu.Tja, aardappels en sperziebonen alleen zijn zo saai. En vegetariërs eten ook iets erbij, zoals een vegaburger, tofu of een ei. Ik hoef dat niet dus ik eet vlees.

[...]

Vraag voor degenen die dagelijks veel vlees eten: denken jullie dan niet aan je gezondheid? Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en ik weet dat een klein stukje biologisch vlees echt niet ongezond is, maar die hele lappen zijn natuurlijk nooit goed. Vleeswaren voor op brood idem. Denken jullie daar niet over na?

Wat jij als gezond ziet is een gruwel voor anderen,zo is het ook nog een keer ....

Ik ga zo een ons of 5 biefstuk bakken en daar gaat dan als extra lekkers nog een halve bak champignons bij aangemaakt met een bakje room,dus champignon-roomsaus,en dat gewicht is per persoon...

Dit zet ik niet neer om jou of een ander tegen de digi-schenen te schoppen maar vlees eten kan je nooit of te nimmer uitroeien/uitbannen/voorkomen en daar ben ik heilig van overtuigd.

Nu ga ik eten,morgen lees ik verder !

Doei
Dunschiller, eet smakelijk. Hetw ater looptmij in de mond.

Ik vraag mij af, zijn die vleesvervangers wel zo gezond en zijn ze gezonder dan vlees? Zitten die niet boordevol zout en niet natuurlijk ingrediënten om tot d egoede textuur en smaak te komen? Ik zal morgen eens kijken bij de AH. Op de site van Valess zie ik dat vlees gemaakt wordt van zuivel. Als je dus lactose intollerant (en dat zijn veel Nederlanders) bent heb je een probleem.

Ik eet weleens vegetarisch. Gewoon bij vrienden. Gelukkig gebruiken die geen nepvlees, linzen/bonen, noten, kaas e.d.. Ik heb daar absoluut geen moeite mee, echter kook ik graag met vlees of vis.

Ik lever op een andere manier een bijdrag een het milieu. Ik zie de link niet tussen vleeseters en geen zorgzaamheid voor o.a. het milieu hebben.
quote:dunschiller schreef op 10 juni 2012 @ 19:23:

[...]

Ik ga zo een ons of 5 biefstuk bakken en daar gaat dan als extra lekkers nog een halve bak champignons bij aangemaakt met een bakje room,dus champignon-roomsaus,en dat gewicht is per persoon...

Een halve kilo biefstuk PER PERSOON? Dat is toch ook niet te betalen als je dat dagelijks doet? Of eet je dan ook nog kiloknallerbiefstuk? Ik moet er werkelijk niet aan denken.
quote:achnein schreef op 10 juni 2012 @ 19:23:

[...]

Tja, aardappels en sperziebonen alleen zijn zo saai. En vegetariërs eten ook iets erbij, zoals een vegaburger, tofu of een ei. Ik hoef dat niet dus ik eet vlees.

Gunst, wat een beperkte eet-ideeen heb jij. Er kan zoveel meer.

En lust je noch vegaburgers, noch tofu, noch eieren? Op wat voor manier klaargemaakt dan ook?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:tonkje schreef op 10 juni 2012 @ 20:16:

[...]

Gunst, wat een beperkte eet-ideeen heb jij. Er kan zoveel meer.

En lust je noch vegaburgers, noch tofu, noch eieren? Op wat voor manier klaargemaakt dan ook?

Natuurlijk kan er heel veel meer. Ik noem het alleen maar als voorbeeld. Je verwacht toch niet dat ik het hele kookboek op ga noemen?

En nee, ik lust geen vegaburgers, tofu of eieren, op wat voor manier dan ook klaargemaakt. En trust me, ik heb alle varianten wel een keer voorbij zien komen. Eieren gaan uiteraard wel in de quiche en dat soort dingen.
quote:achnein schreef op 10 juni 2012 @ 20:20:

[...]

Natuurlijk kan er heel veel meer. Ik noem het alleen maar als voorbeeld. Je verwacht toch niet dat ik het hele kookboek op ga noemen?

Nou nee, maar ik kreeg nogal de indruk alsof je bij aardappelen en sperziebonen niks anders kon voorstellen dan een stukje vlees of anders iets vega-achtigs. Saai hoor.

quote:En nee, ik lust geen vegaburgers, tofu of eieren, op wat voor manier dan ook klaargemaakt. En trust me, ik heb alle varianten wel een keer voorbij zien komen. Eieren gaan uiteraard wel in de quiche en dat soort dingen.Ok, maar als iemand je een aardappelsalade voorzet met sperziebonen en dan bijvoorbeeld gedroogde tomaatjes, zilveruitjes, mais, feta of andere kaas, pijnboompitjes, reepjes al dan niet gegrilde paprika, mis je dan nog steeds het vlees?
quote:tonkje schreef op 10 juni 2012 @ 20:31:

Ok, maar als iemand je een aardappelsalade voorzet met sperziebonen en dan bijvoorbeeld gedroogde tomaatjes, zilveruitjes, mais, feta of andere kaas, pijnboompitjes, reepjes al dan niet gegrilde paprika, mis je dan nog steeds het vlees?Ja, dan mis ik de salami, chorizo of Catalaanse worstjes!
quote:achnein schreef op 10 juni 2012 @ 20:34:

[...]

Ja, dan mis ik de salami, chorizo of Catalaanse worstjes!Nou, mocht je ooit bij mij komen eten, dan koop van die worstjes en zet ze in een mooi schaaltje voor je neer, zodat jij ze kunt toevoegen aan de salade. Dat zijn toch wel kant-en-klare worstjes hoop ik? Want vlees klaar maken, kan ik niet zo goed.
Ik heb trouwens een veganistisch kookboek en bij veel van die recepten denk ik dan "Met wat geraspte kaas erover, dan wordt het nog wel wat." Dus eigenlijk ben ik geen haar beter dan de verstokte vleeseters: zij willen toch wel erg graag dat stukje vlees, ik wil toch wel erg graag mijn kaas of ei. Al heb ik vanavond een heerlijk stamppotje gegeten dat een veganist ook had kunnen eten.
quote:tonkje schreef op 10 juni 2012 @ 20:40:

[...]

Nou, mocht je ooit bij mij komen eten, dan koop van die worstjes en zet ze in een mooi schaaltje voor je neer, zodat jij ze kunt toevoegen aan de salade. Dat zijn toch wel kant-en-klare worstjes hoop ik? Want vlees klaar maken, kan ik niet zo goed. Dat is goed Ik kan wel heel erg lekker vegetarisch koken! Alleen lust ik het zelf niet zo graag
@ dunschiller, bedankt! Eten was heerlijk. Geniet lekker van je biefstuk!
quote:eeka schreef op 10 juni 2012 @ 19:39:

[...]

Een halve kilo biefstuk PER PERSOON? Dat is toch ook niet te betalen als je dat dagelijks doet? Of eet je dan ook nog kiloknallerbiefstuk? Ik moet er werkelijk niet aan denken.

Er staat natuurlijk nergens vermeld dat ik elke dag een halve kilo biefstuk eet,maar áls ik biefstuk eet dan is het én veel én prijzig ja,maar dat mag dan ook wel een keertje.

Waarom zou ik als ik dat wil geen kiloknaller biefstuk mogen eten,oftewel moet jij er niet aan denken ?

Wij eten wel vaker kiloknaller vlees en er mankeert niks aan.

Kiloknallers zijn een ander onderwerp en ik vind dat ik zelf wel kan bepalen wat ik wel of niet wil kopen in de supermarkt/slagerij...

@ Dahlia74 en italie_meisje

Dankje, de biefstuk was boterzacht en erg lekker,ik moet er wél bij vertellen dat ik hier in huis eigenlijk altijd kook en het bereiden van o.a. biefstuk tot een culinair hoogstandje heb verheven.

Voor nu even als laatste opmerking :

eten maak je niet klaar,eten bereid je,alleen iets levends kan je "klaarmaken"
quote:Primabella schreef op 10 juni 2012 @ 19:18:

[...]

Zou je dat echt doen?

(Maar je gaat er wel op vooruit dan haha, jagen is nog altijd beter voor het dier en jezelf)

Ik denk dat het wel gaat gebeuren. Ik vraag het je tegen die tijd wel op het forum .

Ja zou ik echt doen inderdaad..

Dat is goed je vraagt maar ,alleen betwijfel ik of wij dat in ons aardse bestaan nog gaan meemaken,dan maar het forum meeverhuizen naar het hiernamaals ( of een dongeltje mee voor draadloze verbinding ? )
quote:maschadb schreef op 10 juni 2012 @ 13:36:

Hoi allemaal,

Dit vind ik aso, een topic openen en niets meer van je laten horen.
quote:achnein schreef op 10 juni 2012 @ 19:23:

[...]

Tja, aardappels en sperziebonen alleen zijn zo saai. En vegetariërs eten ook iets erbij, zoals een vegaburger, tofu of een ei. Ik hoef dat niet dus ik eet vlees.Het lijkt me sowieso saai als je elke dag aardappelen, vlees en groenten eet. Er zijn toch ook heel veel andere gerechten waar helemaal geen vlees in nodig is? Ik heb laatst nog een heerlijke auberginelasagne gegeten en door de rijst kun je zoveel dingen doen dat je ook echt geen vlees nodig hebt. Als je zo denkt, heb je wel een héél beperkt eetpatroon.
quote:dunschiller schreef op 11 juni 2012 @ 09:27:

[...]

Tja, daar heb ik een totaal andere mening over.

Zolang het gewoon te koop is, is het jouw goed recht om het te kopen en op te eten. Ik kan er alleen niet zo goed bij dat het je helemaal niets interesseert wat een dierenleed eraan vooraf gaat voor het op jouw bord ligt. Om over antibiotica en hormonen etc. die erin worden gespoten maar niet te spreken. Maar goed, het kan heel veel mensen niets schelen, dus zal ik wel raar of overdreven zijn.
quote:achnein schreef op 10 juni 2012 @ 20:20:

[...]

En nee, ik lust geen vegaburgers, tofu of eieren, op wat voor manier dan ook klaargemaakt. En trust me, ik heb alle varianten wel een keer voorbij zien komen. Eieren gaan uiteraard wel in de quiche en dat soort dingen.Volgens mij is het dan puur gewenning, altijd vlees eten en verder weinig lusten. Het is net als bij kinderen, gewoon blijven proberen en dan ga je het vanzelf lusten. Maar goed, als je dat niet wil, vooral niet doen. Mijn ex was ook zo, lustte alleen vlees en verder niets. Ik ben blij dat hij nu mijn ex is.
quote:dunschiller schreef op 11 juni 2012 @ 09:27:

[...]

Er staat natuurlijk nergens vermeld dat ik elke dag een halve kilo biefstuk eet,maar áls ik biefstuk eet dan is het én veel én prijzig ja,maar dat mag dan ook wel een keertje.

Waarom zou ik als ik dat wil geen kiloknaller biefstuk mogen eten,oftewel moet jij er niet aan denken ?

Kiloknallers zijn een ander onderwerp en ik vind dat ik zelf wel kan bepalen wat ik wel of niet wil kopen in de supermarkt/slagerij...

@ Dahlia74 en italie_meisje

Dankje, de biefstuk was boterzacht en erg lekker,ik moet er wél bij vertellen dat ik hier in huis eigenlijk altijd kook en het bereiden van o.a. biefstuk tot een culinair hoogstandje heb verheven.

Voor nu even als laatste opmerking :

eten maak je niet klaar,eten bereid je,alleen iets levends kan je "klaarmaken"

Er is heel veel mis met kiloknallers hoor.

Ten eerste is bewezen dat je van bewerkt vlees maag en darmkanker kan krijgen. Ten tweede zit dat vlees vol met groeihormonen en antibiotica. Voor je gezondheid zou niemand deze troep moeten eten. Daarbij is een groot deel ervan gewoon water, dus je wordt als consument ook nog eens afgezet.

Maar aan de smaak mankeert niks, denk dat je dat bedoelt. Dat moet je helemaal zelf weten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven