Vlees, anders dan filets en boutjes

21-12-2011 23:06 29 berichten
Haai medeforummers,

Eigenlijk vind ik het zonde om alleen maar de filets en eventueel de boutjes van een beest te eten. Het idee van vlees wegdoen staat me tegen. Ik probeer sowieso zo weinig mogelijk etensresten te veroorzaken maar bij vlees staan restjes me het meest tegen.

En daarnaast wil ik graag mijn vrienden gerechten voorzetten die ze nog niet eerder hebben gegeten (dat is niet zielig, zij vinden dat leuk).

Ik ken alleen zo weinig lekkere recepten voor de wat minder populaire onderdelen van een beest.

Met de minder populaire onderdelen bedoel ik de onderdelen die niet bij de super te verkrijgen zijn, die zijn doorgaans wel bij een poelier of bij een Islamitische slagerij te koop. In mijn omgeving zitten er legio, dus ik kan er vast makkelijk aankomen.

Wat is een goed recept voor orgaanvlees, kippenhartjes, kippenlevertjes (ok, wel bij de super verkrijgbaar maar ik ken geen goed recept) of het hele beest?

Ik heb overigens geen belangstelling voor recepten van exotische dieren, die eet ik alleen in restaurants in het exotische land zelf.
Alle reacties Link kopieren
Belangrijk met schenkel en veel orgaanvlees is het pekelen.

Deze stukken sveel zijn moeilijk op smaak te brengen met gewoon zout.

neem 130 gram zout en 80 gram suiker en los in op in 2 liter water ( deel of vermenigvuldig) En zet het onder het onder de pekel.

Konijn heeft meerder delen. voorpoten pekelen en stoven zeg maar als schenkel

Filet als fitel bereiden ( rose houden)

Achterbout in ganzenvet garen ( ook pekelen)

Levers bakken

Nieren( dagje goed spoelen) frituren tempura
en schenkel zou ik gewoon hoeden zoals het is, lekker stoven en dan of meer met rozemarijn knoflook, of juist meer met paddenstoelen spek en ui.

Sorry maar recepten ben ik niet van. Ik kook op gevoel en smaak, je komt er vanzelf achter wat een gerecht nodig heeft.
quote:borderwalk schreef op 21 december 2011 @ 23:45:

Ben je niet voor nose to tail eten MV? ik dacht dat jij dat als forumkeukenprinses wel een uitdaging zou vinden?

Nee het is niet mijn ding. Zie het geregeld langs komen bij kookprogramma's maar het water loopt niet in mijn mond. Ik denk dat ik kalfswangen wel lekker zal vinden trouwens. Lever daar draait mijn maag van om, die geur al. Hart snij ik alleen voor de katten hier.

Ik vind het wel knap dat van alle delen van een dier iets te maken is. Toen ik in China was hebben we bij het beste Pekingeend restaurant van Beijing gegeten en alle delen van de eend, ja ook de snavel en poten waren in gerechten verwerkt. Chicken als ik was heb ik alleen de eendeborst gegeten. We hadden een reisleider bij ons die precies vertelde wat waar in zat. Gelukkig.

Vlinder, het is niet helemaal wat je bedoelt maar ik heb wel eens een konijnstoofschotel gemaakt. Alleen had ik de poten en de borst en de ingewanden waren er al uit, is dat misschien nog iets of wil je echt alleen organen?

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik eet wel vlees maar dit staat me toch tegen, gek hè? Kippenlever at ik vroeger wel eens, en dat vond ik ook lekker. Met spek, uien en champignons gebakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven