Vraag over ovenschotel

24-07-2011 12:34 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wou morgen een ovenschotel maken, maar ga nu eind van de middag ook sporten met een vriendin. Heb alle ingrediënten in huis en bedacht me net, dat ik vanavond hem wel kan maken. Heb nog wel wat tijd als mijn kippensoep pruttelt. Maar mijn vraag is of ik hem beter vandaag helemaal kan maken en morgen opwarmen. Of beter hem vandaag zover maken dat hij morgen alleen nog in oven moet. Alvast bedankt voor de tips

Oh ja, het gaat om een aardappel, gehakt en groenteschotel.
Ik zou hem dan vandaag maken en alleen nog opwarmen.
Vandaag maken.. 1/2 of 1/3e van de baktijd bakken.. Uit de oven halen..

Laten afkoelen.. En dan morgenavond de resterende baktijd bakken...
Wat Jorina zegt, zou ik ook doen
Oh en als er bederfelijk spul in zit (denk room of kaas of rauw vlees oid) dan na het afkoelen bewaren in de koelkast..
Nu bakken. Als er bv pasta inzit en het staat ongekookt een nacht in saus, wordt het echt heel vies.
Ok dan ga ik hem vandaag maken. Gewoon helemaal afbakken en ga je hem morgen dan gewoon opwarmen, of ook op ovenstand opwarmen.

Grappig dat ik heb gevraagd, meestal ben ik van de familie het vraagbaken qua koken.
Hè? Maar als je hem helemaal afbakt.. Hoe zorg je dan dat'ie lekker warm is als je hem serveert zonder dat'ie uitgedroogd is door de lange baktijd? Ik zou echt maximaal de helft vd baktijd bakken..
Nee, niet helemaal afbakken! Dan wordt ie droog hoor.

Ik zou hem 3/4 afbakken, morgen de rest. Eventueel afdekken met aluminiumfolie zodat de korst niet verbrandt.
@Soesah,

Mijn ervaring is dat de schotels na een 1/4e ( van de oorspronkelijke baktijd) nabakken niet warm genoeg zijn...
Paar minuten op hoge magnetron stand om 'm door te warmen en daarna nog op oven/grill stand om 'm knapperig te krijgen en de kaas te gratineren.
Nu 2/3 van de baktijd bakken enmorgen doorbakken op de ovenstand plus een lage stand van de magnetron. Wordt hij niet droog.

Wat ik verder nog zou doen is vandaag onder alufolie bakken en morgen de kaas er pas opleggen. Kaas die twee keer gebakken is vind ik echt heel vies.
Niet afbakken vandaag. Zo'n tweede keer afbakken morgen is vies.

Dat wordt dan een droge, slappe muffe hap.
quote:perseph0ne schreef op 24 juli 2011 @ 13:05:

@Soesah,

Mijn ervaring is dat de schotels na een 1/4e ( van de oorspronkelijke baktijd) nabakken niet warm genoeg zijn...

Ja perseph0ne, daar heb je gelijk in. Ik bedoel ook niet dat TO morgen de schotel nog maar 1/4de van de tijd moet afbakken. Sorry, ik ben niet duidelijk. Wat ik zou doen als de baktijd bijvoorbeeld 45 minuten is: Nu afbakken tot ± 30 minuten. Morgen eerst afgedekt met aluminiumfolie 15 min. bakken, dan nog eens 15 minuten zonder folie. Zoiets.

Maar eerlijk gezegd doe ik eigenlijk altijd maar wat, ik kijk goed, proef, prik.. en let niet zo erg op de tijd. Ik krijg nooit klachten!
Maken, afgedekt in de koelkast zetten en morgen bakken in de oven. Absoluut niet nu gaan bakken en morgen opwarmen.
Bedankt voor de tips. Heb hem zover mogelijk klaargemaakt en vanavond nog wat kruiden erover en toen in de oven. Het was heerlijk. Wel wat vochtig onderin, maar dat bleef met het juiste keukengereedschap achter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven