Vriend is moeilijke eter

09-01-2012 14:23 469 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,

Ik heb een probleem. Mijn vriend is een zeer zeer moeilijke eter.

Rijst, pasta e.d. lust hij niet. Waar het op neer komt is dat hij eigenlijk alleen aardappelen, groenten en vlees eet. Tomaten, uien, prei e.d. gaan er dan weer niet in.

Ik word gek van het elke dag bedenken wat te eten want er is weinig variatie mogelijk.

Wie heeft er een tip voor een recept wat misschien mijn vriend ook lekker vind?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Anouk
Wat erg zeg, mijn zoontje (16 maanden) lust nog meer dan jouw kleutervriend. Ik denk niet dat je het als jouw taak moet zien om hem/zijn smaak te veranderen, laat staan meer dan één maaltijd koken. Kunnen jullie niet beter gewoon ieder voor zich koken? Scheelt een hoop ergernissen, lijkt me.
Nee hij schaamt zich niet hoor hij vind het gewoon normaal dat hij niet ''alles'' lust.

Mijn moeder kookte thuis altijd indisch (ze is half indisch) en ik ben daar dol op maar hij vind het niet lekker. Nu kan het zijn dat ik het niet goed maak, maar als mijn moeder het maakt vind hij het ook niet lekker dus zou ik toch zeggen dat het niet aan mij ligt.
Wraps inderdaad, ook een goeie! Chili con carne? Zit veel vlees in dus misschien lust hij dat?
Stoofpotten? Kan je ook wel veel groenten door doen.
Ik vond het daarom ook zo'n verademing, dat MasterChef junior, Het bewijs dat kinderen alles kunnen leren eten. Die zitten gewoon met zeven jaar al aan de sushi, coquilles, olijven, noem maar op. Terwijl er ook zijn die alleen maar snoep en riet lusten, simpelweg omdat dat is wat ze krijgen.

Jouw vriend heeft echt een stuk opvoeding gemist.
zal het zijn moeder melden
quote:anouk88 schreef op 09 januari 2012 @ 15:22:

Peper en zout lust hij, kipkruiden, ketjap manis (maar met moeite)

Banaan

Appel

Yoghurt

Melk

Hopjes vla (haha)

Vis lust hij alleen lekkerbek en kibbeling

Schaaldieren nee

och heden, ik hoop maar dat hij hele lief voor je is

je kunt ook ketjap asin nemen, die is zouter.

en echt alleen banaan en appel? Geen lekkere honingmeloen met parmaham om maar een klassieker te noemen? Stoofpeertjes?

Lust hij geen schaaldieren, of kent hij het niet?
quote:mienbillekesjeuken schreef op 09 januari 2012 @ 15:25:

Ik vond het daarom ook zo'n verademing, dat MasterChef junior, Het bewijs dat kinderen alles kunnen leren eten. Die zitten gewoon met zeven jaar al aan de sushi, coquilles, olijven, noem maar op. Terwijl er ook zijn die alleen maar snoep en riet lusten, simpelweg omdat dat is wat ze krijgen.

Jouw vriend heeft echt een stuk opvoeding gemist.Ook als je wel 'n eten wat de pot schaft opvoeding hebt gehad, wil dat niet zeggen dat je alles blijft eten. Zeker niet als je zelf kunt beslissen wat je eet, dan kies je toch liever iets wat 'n 8 of hoger scoort in jouw persoonlijke smaakbeleving dan iets wat maar 'n mager 6je scoort?
- Aardappelpuree

- Aardappelschotel met groenten en vlees erin die hij wel lust

- Een maaltijdsalade met de groenten/vlees die hij wel lust

.. Verder wel jammer dat ie zo weinig lust. Kan me voorstellen dat het moeilijk is om gerechten te bedenken. Misschien is het idee om hem iets te laten eten wat hij nog nooit heeft gegeten? Misschien vindt hij dat ook lekker en wie weet kan jij dat ook wel eens voor hem klaarmaken.
quote:anouk88 schreef op 09 januari 2012 @ 15:15:

[...]

Wat hij lust is het volgende

wortelen

aardappelen

broccoli

boerenkool

wortelen

sperziebonen

satesaus

pizza

tomaten (maar niet dol op)

gehakt (eigenlijk al het vlees wel)

kaas

ketchup

mayonaise

patat

andijvie

Zo dat is even wat ik snel kan bedenken

Alle soorten kaas, ook kruidenkaas, brie, camembert, blauwe kazen? Feta?

Lust hij hartige taarten? Dus bladerdeeg, groenten aanpakken, geklutst ei met room erover heen, eventueel kaas erover heen en dan een half uurtje in de oven?

Met stampotten kun je leuk varieren. Ik maak allerlei vegetarische stampotten waar ik ui en knoflook en champignons door doe voor het hartig, maar dat kun jij met vlees doen. Je kunt doperwten en pompoen ook goed meestampen (allebei zoetig, dat lust hij wellicht ook).

Eet hij tortilla's of burrito's en bonen? Kun je lekker mexicaanse dingen maken. Ik heb een heerlijk recept dat heet mexicaanse groentenlasagne en dat maak je met burrito's en een spinzaie, wortel, (room)kaas mengsel tussen de burrito's.
quote:anouk88 schreef op 09 januari 2012 @ 15:15:

[...]

Wat hij lust is het volgende

wortelen

aardappelen

broccoli

boerenkool

wortelen

sperziebonen

satesaus

pizza

tomaten (maar niet dol op)

gehakt (eigenlijk al het vlees wel)

kaas

ketchup

mayonaise

patat

andijvie

Zo dat is even wat ik snel kan bedenkenNou dat is toch best nog wel veel. Collega van mij die heeft een man en die eet alleen maar doperwten, aardappelen, kipfilet(zonder kruiden) en dat elke dag vanaf dat hij 12 jaar was. En hij is nu 41. Hij maakt het wel zelf klaar dat dan weer wel.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 09 januari 2012 @ 15:25:

Jouw vriend heeft echt een stuk opvoeding gemist.

Moest toch echt even nadenken wat je bedoelde

En ik maar denken dat riet een plaatselijke lekkernij voor kinderen bij jullie in de buurt was.
quote:elninjoo schreef op 09 januari 2012 @ 15:28:

[...]

Ook als je wel 'n eten wat de pot schaft opvoeding hebt gehad, wil dat niet zeggen dat je alles blijft eten. Zeker niet als je zelf kunt beslissen wat je eet, dan kies je toch liever iets wat 'n 8 of hoger scoort in jouw persoonlijke smaakbeleving dan iets wat maar 'n mager 6je scoort?Ja, dat snap ik wel. Maar zodra je met iemand anders rekening moet houden dan accepteer je af en toe een 6-je, of een 5-je of een 4, als dat voor de ander een 9 of een 8 is. En die persoon doet dat ook voor jou. En dan kun je samen de optel som van jullie eet-genot-cijfers maximaliseren.
Oef dat is wel heel weinig zeg Bij Knorr hebben ze toch van die familiegerechten? Dan kun je voor hem het zonder kruiden doen en ipv alleen rijst ook een beetje aardappels. Misschien kan hij dan langzaam aan andere gerechten wennen? Eten uit pakjes is meestal niet zo uitgesproken

Ik was tot in mijn pubertijd een hele slechte eter, eten was een strijd geworden tussen mij en mijn moeder en een machtsmiddel. Echter had ik wel door dat het belachelijk was dat ik geen tomatensaus at op mijn pizza en ben ik (buitenshuis!) bij vrienden telkens meer gaan eten.

Nu lust ik een paar dingen nog steeds niet maar ik heb ze wél vaak geprobeerd. 90% van de dingen die ik niet lustte eet ik nu wel, omdat het geen strijd meer is. Misschien een hoopvol verhaal?
quote:charlottew88 schreef op 09 januari 2012 @ 15:30:

[...]

Nou dat is toch best nog wel veel. Collega van mij die heeft een man en die eet alleen maar doperwten, aardappelen, kipfilet(zonder kruiden) en dat elke dag vanaf dat hij 12 jaar was. En hij is nu 41. Hij maakt het wel zelf klaar dat dan weer wel.Tja, koeien eten alleen maar gras, als je t daarmee vergelijkt is ook dat nog wel veel. Zo kun je alles wel relativeren. Dat maakt t nog niet normaal of acceptabel.
Vertikt hij het, net als een kleuter, ook om een hapje te proeven? Ik heb de kinderen nooit iets opgedrongen maar ik wilde wel dat ze eerst proefden, niet één maar twee hapjes, dan krijg je een betere indruk van wat je eet.
verba volant, scripta manent.
Ja die wereldgerechten van Knorr, eten boeren zelfs. Zelf gezien op de teevee
quote:Sssenta schreef op 09 januari 2012 @ 15:32:

[...]

Moest toch echt even nadenken wat je bedoelde

En ik maar denken dat riet een plaatselijke lekkernij voor kinderen bij jullie in de buurt was.

Als je ze maar lang genoeg uithongert, gaan ze vanzelf wel aan het riet knagen?

[...]

Nou dat is toch best nog wel veel. Collega van mij die heeft een man en die eet alleen maar doperwten, aardappelen, kipfilet(zonder kruiden) en dat elke dag vanaf dat hij 12 jaar was. En hij is nu 41. Hij maakt het wel zelf klaar dat dan weer wel.

Gat-ver-dam-me!

En verder vind ik het toch ook een kleuterlijstje...

Goede tips lijken me indd wraps, quiche, chili con carne.

Heb zelf ook ooit zo'n vriendje gehad. Die had het maar te doen met wat er op tafel kwam (we woonden niet samen). En soms nam hij een diepvriespizza mee, als het al te exotisch zou worden (pasta met spinazie. Hoe KOM ik er op).
quote:aikidoka schreef op 09 januari 2012 @ 15:30:

[...]

Alle soorten kaas, ook kruidenkaas, brie, camembert, blauwe kazen? Feta?

Lust hij hartige taarten? Dus bladerdeeg, groenten aanpakken, geklutst ei met room erover heen, eventueel kaas erover heen en dan een half uurtje in de oven?

Met stampotten kun je leuk varieren. Ik maak allerlei vegetarische stampotten waar ik ui en knoflook en champignons door doe voor het hartig, maar dat kun jij met vlees doen. Je kunt doperwten en pompoen ook goed meestampen (allebei zoetig, dat lust hij wellicht ook).

Eet hij tortilla's of burrito's en bonen? Kun je lekker mexicaanse dingen maken. Ik heb een heerlijk recept dat heet mexicaanse groentenlasagne en dat maak je met burrito's en een spinzaie, wortel, (room)kaas mengsel tussen de burrito's.

goeie tips, die mexicaanse lasagna lijkt me heerlijk btw, dus aarzel vooral niet om het recept neer te zetten.

Wat ik me nog afvroeg: lust hij sla? Anders ben je ook gauw klaar met je maaltijdsalade.

En ei?
quote:gember999 schreef op 09 januari 2012 @ 15:34:

[...]

Tja, koeien eten alleen maar gras, als je t daarmee vergelijkt is ook dat nog wel veel. Zo kun je alles wel relativeren. Dat maakt t nog niet normaal of acceptabel.Nee het is zeker niet normaal. Als ik zo'n vent had zou ik gillend gek worden. En elke dag hetzelfde eten jaar in jaar uit is ook helemaal niet gezond.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:gember999 schreef op 09 januari 2012 @ 15:32:

[...]

Ja, dat snap ik wel. Maar zodra je met iemand anders rekening moet houden dan accepteer je af en toe een 6-je, of een 5-je of een 4, als dat voor de ander een 9 of een 8 is. En die persoon doet dat ook voor jou. En dan kun je samen de optel som van jullie eet-genot-cijfers maximaliseren.Dit.
Ik zit nu echt na te denken over wat je dan allemaal moet missen... Wat je allemaal gewoon aan je neus voorbij laat gaan met zo'n beperkt voedingspatroon... Eeeeeeeeeeeuwig zonde!!

Dingen als:

Bouillabaise:

Panang curry:

Mosselen:

Sushi:

Mezzes:

en roti kun je ook goed maken. Zitten o.a. aardappel, kip en sperziebonen in (oke eigenlijk kouseband, maar dat is niet altijd goed te krijgen in nl).

Hele doorsnee hollandse ingredienten dus.

[...]

Nou dat is toch best nog wel veel. Collega van mij die heeft een man en die eet alleen maar doperwten, aardappelen, kipfilet(zonder kruiden) en dat elke dag vanaf dat hij 12 jaar was. En hij is nu 41. Hij maakt het wel zelf klaar dat dan weer wel.En gaat nooit uit eten? Op vakantie ook alleen maar zelf koken en dus naar plekken waar dat kan? Wat zonde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven