Wat eten we vandaag?

20-04-2017 10:08 3499 berichten
Alle reacties Link kopieren




Hier praten we over van alles en nog wat maar vooral over eten, iedereen is welkom!

Het vorige deel vind je hier
Alle reacties Link kopieren
Hier is het ook gebruikelijk om alles in 1 keer te doen, hangt echt van het land af.
Alle reacties Link kopieren
Spaghetti met rode saus met gehakt en courgette. Snel en simpel en toch lekker want ik barst van de koppijn sinds ik vanmiddag thuis kwam van mijn werk. Heb een halfslachtige poging tot sporten gedaan maar na 40minuten vond ik het welletjes.
Ah ja, dat is waar, je bent er in een keer vanaf. Je hoeft niet nog eens terug. Misschien ook wel beter voor het in de hand houden van de zorgkosten :). Nou ik hoop dat puber er ook nadien niet warm of koud van wordt irmaladouce!

Wij aten vanavond shakshuka met geitenkaas, vreemde combi vonden we maar het werkte prima. Erbij een lekker stuk focaccia van een goede bakker met rozemarijn erin.
Alle reacties Link kopieren
Op verzoek vandaag hot dogs : zachte volkorenpuntjes, verse worst(jes), zuurkool en/of uien, mosterd en/of ketchup. Daarbij gestoomde broccoli en sla/rauwkost.

Morgen - alweer op verzoek - nog een keer de masoor dhal met wilde rijst, K&K naan, zoetzure komkommer en raita.

Ingrediënten masoor dhal
2 teentjes knoflook
plantaardige olie
200 gram rode linzen (voor ons 3-en gebruik ik 250-300 gram)
zout
2 theelepels cayennepeper (ik neem een vers pepertje of chilivlokken)
1 theelepel gemalen komijn (ik doe er meer in en/of garam masala)
1 theelepel gemalen koriander
2 vleestomaten
1 ui
limoensap

Bereidingswijze
Bak 2 teentjes knoflook in reepjes 3 minuten in 1 eetlepel plantaardige olie.
Laat 200 gr rode linzen ± 30 minuten in water weken en breng ze daarna met ruim water en 1 theelepel zout aan de kook.
Voeg 2 theelepels cayennepeper, 1 theelepel gemalen komijn, 1
theelepel gemalen koriander, 2 vleestomaten in stukjes, 1 fijngesneden ui, de knoflook, 3 eetlepels limoensap en 1 theelepel zout toe en laat het gerecht op matig vuur in ± 30
minuten garen.
Pureer de dhal licht met een staafmixer.

Bron: indiaweb.nl
Dat klinkt goed irmadouche. Bedankt voor het recept.

Vanavond/morgen:
Taco's met gehakt, uitje, paprika, kidneybonen. Salade erbij en foccacia die nog in de koelkast ligt (vriend is niet zo gek op taco's/burrito's maar zoon en ik wel, dus iets lekkers erbij)

Noodles met biefstukpuntjes en fijne roerbakgroente. Waarschijnlijk met een teriyaki sausje.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt zeker lekker Irma!

Vandaag is het hier couscousalade met oa komkommer en ijsbergsla en erbij een stukje kiprollade.

Morgen eten we dit uit de slowcooker : http://eerlijkereten.nl/hemelse-stoofpot-met-kip/ recept via Facebook van Jynta gekregen.
Lekker irmaladouce, die dhal. Ik hou erg van de Indiase keuken.

Dolfje, die kipstoofschotel ziet er ook goed uit!

Wij aten vanavond weer erg lekker: zoete aardappel uit de oven, verse spinazie, linzen-ui-specerijenmengsel, cherrytomaten uit de oven en gemarineerde en gebakken feta. Verse koriander erover, heerlijk.
Lekker Irma, die Dhal. Moet ik ook een keer maken.

Gisteren en vandaag parts 2 en 3 van mijn tortilla/frittata. Morgen ws nasi goreng.
Wat toevallig ik heb vandaag ook linzen gemaakt. :D
Met witte rijst en gehaktballen!
Alle reacties Link kopieren
Gister voor het eerst surinaamse bami gemaakt met de producten van Faja Lobi. Ik vond het zeer geslaagd! Er was genoeg over dus vanavond weer gegeten. Heb mijn man maar niet verteld dat er garnalenpasta in zit, dat vind hij vies ;)

Herkenbaar? Ik heb het ook met olijven door de pastasaus. Het proeft duidelijk naar olijven maar hij vind het pas vies als hij ze ziet. Anders merkt hij het nieteens op.
Hetzelfde met vega gehakt ipv gewoon gehakt. Merkt hij niet. Maar als hij het van te voren zou weten dan zou het flauw zijn of droog naar zijn smaak
Onze tijd is nu.
Alle reacties Link kopieren
Ja die dhal is écht heerlijk, vooral met een raita erbij ! Ik doe er wel wat meer pit in en soms ook een beetje kurkuma of mosterdzaad. De palak dhal op diezelfde website (indiaweb.nl) is ook heerlijk. De andere recepten heb ik (nog) niet geprobeerd. Man heeft wel al eens een van de naanrecepten gemaakt. Was ook prima.

Vandaag dus de masoor dhal. Gisteren al gemaakt, vanavond alleen nog opwarmen (want opnieuw een rommelige avond met verschillende eet-tijden).
Mar-ianne schreef:
05-09-2018 22:00

Herkenbaar? Ik heb het ook met olijven door de pastasaus. Het proeft duidelijk naar olijven maar hij vind het pas vies als hij ze ziet. Anders merkt hij het nieteens op.
Hetzelfde met vega gehakt ipv gewoon gehakt. Merkt hij niet. Maar als hij het van te voren zou weten dan zou het flauw zijn of droog naar zijn smaak
:proud:

Heel grappig. Maar niet herkenbaar. Brown eet alles. Zonder ooit te zeuren.
Nee, niet herkenbaar. Er is maar weinig wat lief niet lekker vindt, en die dingen maak ik dus niet voor hem. En omgekeerd.

Wij aten vanavond een improvisatie-roerbakje met groentelarestjes (taugé, sperziebonen, courgette) en vega kipstuckjes en zilvervliesrijst. Smaakte goed.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag bezorg gedaan: Indiase dahl.
Ben snotterig verkouden, dus een lekkere verwarmende schotel uitgekozen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man lust ook wel vrijwel alles wat ik maak. Hij is niet dol op stamppot en haloumi maar als ik daar zin in heb en ik kook eet hij het wel op.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal. Ik kom hier ook eens even een kijkje nemen.
Ik zou onderhand het liefste iedere dag iets nieuws eten wat ik nog nooit gemaakt/gegeten heb en op de standaard sites staan ook maar de standaard recepten dus wie weet kom ik hier nog wat tegen.
Alle reacties Link kopieren
Vanvond eet puber elders. Voor man en mij worden het in de schil gekookte aardappeltjes, een assortiment aan (streek)kazen, gestoomde broccoli en gemengde sla/rauwkost.

Morgen hebben we buurt-bbq in ons straatje. Straks maar eens kijken wat ik daarvoor in huis haal. Ieder brengt zijn eigen eten mee en van de salades, brood en toetjes wordt een gemeenschappelijk buffet gemaakt (en ik aas ieder jaar op de geweldige salade niçoise van een buurvrouw).

Fijn WE alvast voor iedereen.
Wij eten vanavond een groentelasagna. Lief is er niet, die heeft een studiedag tot in de avond. Voor kleine frut kookte ik onlangs deze groentelasagna, met als lasagnabladen aubergine en courgette. Ik ga dit vanavond opbakken in de oven, met wat mozzarella eroverheen voor de variatie, daar kunnen de kinderen en ik mooi van eten.

Gezellige avond gewenst met je man Irmaladouce, klinkt lekker!

Fijn weekend allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Zoals elke vrijdag ( en ik ben het beu) eet ik op mijn werk. Geen zin in koken of iets uit de diepvries dus ik heb net twee eitjes gebakken en die neem ik op broodjes mee en heb een blikje soep om toch iets warms te hebben.
Man eet ( zoals zowat elke vrijdag) chili con carne met rijst.
Morgen ook nog werken en s’avonds gaan we borrelen ergens dus tussendoor eten we in de stad een hapje, waarschijnlijk bij een wok&go. Dat is prima voor mij.
Mag man morgen de boodschappen voor zondag halen want dan verzet ik in principe geen stap dus hij mag van mij een paar pizza’s uit de koeling bij Ah gaan halen.
Alle reacties Link kopieren
Owww, en ik heb net besloten dat we zondag dit eten :

Sembharachi Kodi

Ingredients
1 lb. medium shrimp, peeled and deveined, tails on
1 cup grated fresh or frozen coconut
1 tsp. cumin seeds
3 chiles de árbol, stemmed
2 plum tomatoes, chopped
1⁄4 cup canola oil
5 whole cloves
4 pods green cardamom
2 Indian or regular bay leaves
1 stick cinnamon, halved
1 medium yellow onion, chopped
1 tbsp. ground coriander
1 tsp. ground turmeric
1⁄2 tsp. ground black pepper
2 cloves garlic, mashed into a paste
1 (1") piece ginger, peeled and mashed into a paste
1 (14-oz.) can coconut milk
1⁄2 cup chopped cilantro
2 tsp. sugar
2 small green Thai chiles or 1 serrano, thinly sliced
Kosher salt, to taste

Instructions
Remove and discard tails from 6 shrimp; place in a food processor. Add coconut, cumin seeds, chiles de árbol, tomatoes, and 2 tbsp. water; purée into a paste. Heat oil in a 12" skillet over medium-high. Cook cloves, cardamom, bay leaves, and cinnamon until fragrant, 1–2 minutes. Add onion; cook until golden, 6–8 minutes. Add coriander, turmeric, pepper, garlic, and ginger; cook until fragrant, 1–2 minutes. Stir in reserved paste; cook until oil separates, 8–10 minutes. Stir in coconut milk; boil. Reduce heat to medium; add remaining shrimp, half the cilantro, the sugar, and green chiles. Cook until shrimp are pink and sauce is slightly thickened, 6–8 minutes; garnish with remaining cilantro.

Bron : saveur.com
Vanavond een lekkerbekje met rostirondjes en een luxe salade: komkommer, tomaatjes, lente ui, mix sla, pijnboompitjes en een gekookt eitje.
Salade al gemaakt, dus lekker makkelijk en snel voor als ik vanmiddag nog even wegga.

Morgen eet ik op werk, geen idee nog wat.
Hmmmm die Sembharachi Kodi klinkt ook lekker irmaladouce! Ik denk dat wij volgende week dhal gaan eten. Ik kreeg er wel trek van :).

Vanavond wil ik een nieuw recept proberen, heb nog een halve pompoen liggen en ik kwam al googlend uit op https://www.bbcgoodfood.com/recipe/chic ... to-lasagne
Alle reacties Link kopieren
We zitten al ruim boven de 3000 posts, maakt er iemand een nieuw topic?
Wij gaan dus ff naar een wok&go vanavond.
Oei, Irma, dat klinkt heel lekker!

Gisteren at ik nasi part 2.

Net mijn voorraad weer een beetje aangevuld. En de groenteman had losse basilicum. Het moest wel echt snel gebruikt worden, dus ik heb er pesto van gemaakt net. En ik had toevallig ook boontjes en aardappel meegenomen, dus het wordt in elk geval 1 dag pasta Genovese.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren uit eten met mijn schoonfamilie na een bruiloft. Ik had een stuk zalm op een bedje van spaghetti. Met een tomatensausje en boontjes. Op zich was het allemaal wel prima, maar ik vond het geen heel goede combinatie en echt heel heel lekker vond ik het ook niet.

Ik probeer me nu heel hard te herinneren wat we vrijdagaond aten, maar ik weet het niet meer.......

Voor vanavond moeten we nog even boodschappen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven