Wat eten we vandaag?

28-09-2010 12:40 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren

Vertel ons hier wat je vandaag gaat eten, en kom inspiratie opdoen!

Het vorige topic is hier na te lezen:

En wat eten we vandaag?
quote:Avaeyebrow schreef op 13 november 2010 @ 18:49:

aubergine parmesan met een frisse salade. Staat nu in de oven en ruikt heerlijk!!!

Ah, een recept van Jamie Oliver? Die kwam ik laatst op zijn site tegen en ga ik binnenkort eens maken.

Maar de komende tijd niet in de gelegenheid om zelf te koken, alleen vanavond nog. Dan maak ik pasta met pesto, spinazie en zalm.

Gisteren tapas gaan eten bij 1 van de betere tapasrestaurants hier in de stad.

Vrijdag verjaardag gehad, en daar wat soep, quiche, stokbrood met brie en chips gehad

En donderdag nog met Teig en Georgie gegeten, was gezellig!
Ik had 't zo mooi bedacht voor vanavond. Maar nu ben ik echt kotsmisselijk van een hele zak chocolade kruidnoten. Dus dat koken dat doen we morgen wel weer.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Jee VC

Man en ik hebben gisteren los van elkaar broodjes gekocht voor een zondags ontbijtje. We eten vanavond dus ook broodjes. En ik blijk spinazie-cambozolasoep te kunnen maken met wat we in huis hebben.
Vrijdag (uit eten met vriendin, verjaarscadeau dat we nu gingen verzilveren):

Amuse I: kokkels in Thaise dressing, met heel fijn gesneden komkommer en koriander.

Amuse II: soepje van aardpeer.

Amuse III: bitterbal met makreelmousse.

Voorgerecht: tartaar van kreeft

Tussengerecht: bord met kleine happen, o.a. quenelles van bietjes en appel met dip van hanghop.

Hoofdgerecht: ossehaas van Groningse blaarkop met morieljes in marsalasaus.

Dessert: kaasplankje met kazen uit de regio, o.a. Groningse geitencamembert, een heul-heul oude brokkelkaas, bleu de Wolvega.

Na: espresso met lolly van pure chocolade met vulling van caramelcrème, mini cornetto met knetterijs, mini panacotta met peer-notentopping.

Gister (gegeten bij bevriende buren): de pompoensoep (met gember, kurkuma en koriander) van Svetlana, uit Volkskrant Magazine van dit weekend, daarbij naan en salade.

Vandaag: rendang, pandanrijst, hete boontjes en cassavekroepoek.
Tjee, zit ik hier te bedenken of ik pizza of patat ga halen, of mijn zuurkool opbak en dan lees ik al jullie geweldige gerechten! En daar heb ik veel meer zin in!

Ik heb trouwens een stomme vraag en jullie weten alles : Ik heb falafel liggen, maar de uiterste gebruiksdatum was vrijdag. Het ruikt wel goed. Kan ik die balletjes nog maken of is dat geen goed plan denken jullie?
Ik zou dat absoluut gewoon doen June, het bestaat vnl uit kikkererwten toch? Als het nou vlees was, dan niet.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
@Elynn: wauw, dat klinkt als een heerlijk restaurant. En de pompoensoep had ik ook gelezen gisteren ja, klonk goed! Soep maken maakt alles beter in Rusland, toch? Zoiets stond erbij .

@June: ik zou het gewoon eten. Als het er normaal uitziet en ruikt, zal het gerust ook normaal smaken. Ik ben best makkelijk en nog nooit ziek geworden van eten.
Ik heb het gegeten, mocht het nu helemaal verkeerd vallen kom ik dat ook nog wel even melden. Denk niet dat het gaat gebeuren eigenlijk...
Wat is dat toch met dat knetterspul? Ik associeer dat met ijsjes van de Aldi (funsticks heten ze geloof ik).
Vandaag lekker bami Morgen boerenkool met worst
ijsjes van de Aldi klinkt passend bij het menu van Elynn

GB heb inderdaad de sesamzaadjes geroosterd met een paar druppels sesamolie, krulpeterselie en een teen knoflook in de vijzel gedaan en dat werd wel een soort pasta. Soep staat nu nog even te pruttelen en kan zo de kommen in, ben benieuwd!

Age; drukke periode voor werk dat je zelf niet kunt koken?
Haha, Yette en Suuz. Ik heb die ijsjes van de Aldi nog nooit gehad, maar ik ken dat knetterspul van vroegah; werd in een zakje bij de snoepwinkel verkocht (niet als ijs, maar gewoon als los knetterpoeder). Kostte een kwartje.

Vriendin deed trouwens bij het knetteren haar mond even wagenwijd voor me open. Zag eruit alsof er een heul ernstige chemische reactie op haar tong gaande was.

June, ik zou de falafal ook gewoon op hebben gegeten.
Koreveen en GB, ik zag ineens dat jullie Koor's recept voor de bisque zochten. Hierbij:

1 kilo steurgarnalen, in de schaal

2 el olijfolie

2 sjalotten, gesnipperd

1 kleine wortel, in stukjes gesneden

1 stengel bleekselderij, in schijfjes

50 gr. tomatenpuree

200 ml witte wijn

1,5 liter visbouillon (of zelf maken)

6-8 saffraandraadjes

1 tl verse tijm

1 laurierblad

zeezout

Dep de garnalen droog. Verhit olijfolie in grote pan en bak de garnalen 3 minuten op hoog vuur. Voeg sjalot, wortel en bleekselderij toe en bak dit 3 minuten mee. Daarna tomatenpuree erdoor roeren.

Blus af met de wijn en laat de wijn bijna volledig verdampen.

Doe het mengsel met saffraan, tijm en laurier in een dichte stoompan, schenk de visbouillon erbij en stoom 45 minuten op 95 graden.

Bereid ondertussen de quenelles (zie onder) en de rouille (zie pagina 1)

Neem de soep uit de stoomoven en pureer met de staafmixer (garnalen met schalen en al). Giet de gepureerde soep door een fijne bolzeef en roer de soep er stevig door met een soeplepel. Dan blijven de garnalenschalen achter in de zeef.

Verwarm de soep en breng op smaak met wat zout.

Je kan evt. nog wat kleine hele garnalen door de soep roeren.

GB, dit is een absolute AANRADER!!! Eervolle vermeldingen, nominaties en prijzen naar Koreveen!

Ik kopieer alle recepten die me wat lijken altijd gelijk naar een notepad-bestandje en gooi ze dan in een foldertje op m'n desktop. Een kind van drie kan het en ik ben nooit een recept kwijt.
Zondags gemak:

pitabroodje met kebab, ijsbergsla, komkommer, tomaat, kaas en een flinke kwak knoflooksaus.

Erbij een milkshake (verse) banaan
Hier even een teken van leven van Winnie

Zoals Suuz eerder deze week al mooi verwoordde (waarvoor dank): Winnie heeft wat tijd voor zichzelf nodig.... En dat klopt helemaal. Had gehoopt weer meer energie te hebben om mee te schrijven hier, maar helaas is dat nog niet het geval. Ik lees zo nu en dan wel mee overigens.

Qua eten niet veel bijzonders te melden.... Eet slecht op het moment, maar goed moet toch wat kilootjes kwijt (ieder nadeel heeft z'n voordeel zegt ene JC wel eens).

De recepten en gerechten die ik hier voorbij zie komen zien er heerlijk uit allemaal. Ga er zeker een aantal uitproberen wanneer ik daar weer de energie voor heb!

Ik hoop dat het met jullie verder allemaal goed gaat.

Tot snel!
Heel veel sterkte Winnie, neem alle tijd die je nodig hebt! Volgens-de-regeltjes eten komt echt wel weer, nu eerste belangrijker dingen.
Thanks SRI voor je lieve post!

Doet me goed!!
Sri, bedankt voor het plakken van het recept. Ik had idd ook alles op de laptop opgeslagen maar als de harde schijf crasht, heb je toch een probleem. Gelukkig heeft lief back ups gemaakt.

Elynn, wat heb jij lekker gegeten, klinkt super!

Winnie, leuk dat je weer even komt kijken. Moet jouw mail nog beantwoorden.... sorry...
Bezoek is net de deur uitgerold. Eten was allemaal goed gelukt.

Ik had bovenstaande bisque gemaakt ( niet met steurgarnalen maar met IJslandse). Had hem gisteren al gemaakt en vandaag pas gepureerd, hij was zo geweldig van smaak, wow!

Daarna een visovenschotel van Jamie O met kabeljauw, ei, slagroom, mosterd, spinazie, wortel, ui en aardappelpuree en als toet een chocoladecakeje waar de warme chocoladevulling uit liep.

Nu uitbuiken
Pfff, Koreveen, geweldig zeg!! Je hele maaltijd klinkt super. Kan me voorstellen dat je er even van moet uitbuiken.

@winnie: leuk dat je je weer even komt laten zien. Jammer dat het niet zo goed met je gaat, hopelijk ben je weer op de weg omhoog. Wees welkom, maar voel je niet verplicht om hier te schrijven!

Overigens, ik moet heel even opscheppen dat mijn stoofpotje van vanavond superlekker was. Die gaat vaker gemaakt worden, vooral nu het weer herfstig aan het worden is.
aangeschoven bij vrienden.voorgerecht garnalencoktail.

hoofdgerecht;varkenshaas met witlofschotel uit de oven en aardappelbolletjes.
Voor vanavond Chili con Carne (recept van Jamie Oliver). Is lekker makkelijk mee te nemen naar werk .
Teig, opscheppen mag altijd! 2x ook

Luneth, lekker zelfgemaakte Chili! Receptje plaatsen?

Wij eten vanavond pasta met kipstukjes, gorgonzola en spinazie
Winnie, fijn om even iets van je te horen. Hoop dat je je snel weer beter voelt. En dan komt het met dat eten ook wel weer goed.

sri, thanx voor het opzoeken van het recept. Ik heb 'm nu opgeslagen.

Gisteren bij een Italiaans restaurant gegeten. Was goed. Vooraf wortelsoep met tortelini (zelfgemaakt) met zeevruchten. Als hoofd risotto met paddestoelen en truffel. Die risotto gooiden ze daarna in een halve grana Padano en zo kwam de kaas erdoorheen. Had zoiets al eens eerder gegeten, maar dan met pasta. Ze hadden de kaas ook gewoon over de risotto kunnen gooien, maar het was wel grappig om het zo te doen. Het was een leuk restaurant, de kaart was klein en wisselt maandelijks. Je kon zelf een 2, 3, 4 of 5 gangen diner samenstellen. Alleen de bediening... Echt van die hotelschool types. Beetje too much naar mijn smaak. Maar dat paste wel helemaal in het dorp waar ik was.
Vandaag pasta met spekreepjes en rucola erdoor.

Morgen denk ik wortelstamp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven