Wat geven jullie met Sint Maarten?

07-11-2009 16:27 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is alweer bijna Sint Maarten.

Wat geven jullie?

Voor de kleinste heb ik spekjes, en voor de grote kinderen een vrolijke kleurlijke kaugombal (verpakt) en als die op zijn een mini candybar.
Toen ik nog een Bos en Lommer woonde, deed ik de deur niet meer open. Deed je dat wel, dan kreeg je een stormloop van alle kinderen in de straat die zagen dat er ergens een deur open ging en vervolgens stond je aan elk kind veel te veel snoep te geven omdat je met 10 kinderen die staan te dringen het niet meer bijhoudt. Bovendien riep de een dat ie nog niets gehad heeft, de ander heeft een ziek broertje thuis en een derde lust geen mini-marsjes en wil liever een mini-bounty, maar het mini-marsje krijg je niet terug natuurlijk. VRESELIJK!

Sinds een paar jaar woon ik in Oud-West, maar hier heb ik nog geen kind aan de deur gehad.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Bij ons (een dorp in Overijssel) reed Sint Maarten op een paard door het dorp. De kinderen mochten er achteraan lopen door de winkelstraten, waar de winkeliers dan met snoep gooiden. Alle kinderen eindigen dus op de grond, om de vertrapte snoepjes op te rapen. De slimme kinderen namen een paraplu mee, die ze dan omgekeerd omhoog hielden, als vangnet. Dat vond ik altijd heel gemeen!

Soms moest er gezongen worden, vòòr het snoep gegooid werd. Volgens mij zongen we dan het volgende:

Sint Maarten, Sint Maarten

De koeien hebben staarten

De meisjes hebben rokjes aan

Daar komt Sinte Maarten aan

En nog een ander liedje in het Twents, maar die kan ik me niet meer herinneren.

's Avonds was er een lampion optocht. Maar er werd dus niet langs de deuren gegaan.
Wij hebben vanavond al het St. Maartensvuur, omdat de vrijwilligers vandaag (zaterdag) wel de tijd hebben om de brandstapel te maken en op woensdag dus niet.

Maar op woensdag gaan de kids hier langs de deuren.

Delphicat, leuk jouw overzicht. Toen ik zelf nog kind was en in het uiterste zuiden van limburg woonde, hadden we altijd een optocht met paard en St. Maarten en de bedelaar door het dorp. De optocht eindigde bij het vuur en daarna mochten we op school een snoepzak gaan halen. Klopt helemaal met de kleur in jouw overzicht!
Sint Maarten, Sint Maarten

De koeien hebben staarten

De meisjes hebben rokjes aan

Daar komt Sinte Maarten aan

Zingen ze hier ook, evenals een aantal eigentijdse parodieen.
Sinte maarten mik mak

mijn vader kijkt naar tik tak

mijn moeder kijkt naar sesamstraat

dat is wel een snoepje waard
En ze zingen hier iets met een keugelke en een veugelke.

Ik weet na al die jaren nog steeds niet waar dat over gaat.
Ik heb zojuist ook de snoepvoorraad aangevuld. Ik wilde eerst snoepzakjes maken van spekjes enzo, maar toen bedacht ik me dat ik het zelf niet zo fris zou vinden als mijn dochter met zo'n zakje thuis zou komen. Je weet immers nooit waar die handen zijn geweest.

Ik heb nu dolfijnenpret en schatkistjes. Lollies niet want die mogen die kleintjes vaak niet hebben.

Ik ga dit jaar voor het eerst met mijn dochter van drie. Even naar de buren en de buren van de buren, de andere buren en ook weer de buren van die buren. Dan hebben we 4 adresjes gehad en dat lijkt me meer dan genoeg voor een 3-jarige.
het overzicht van delphicat is wel heel mooi, maar er wordt nu in Friesland veel meer Sint maarten gelopen. Toen ik een klein friezinnetje was liepen we ook al (ben nu 38) en ook mijn oudere broer en zus liepen sint maarten. Als ik het overzicht zo zie dan staan er te weinig plaatsen op.

Maar wel vreemd dat er zo'n verschil in zit per streek/provincie.

Hier ook verpakt snoep, maar ook mandarijntjes
quote:duet schreef op 07 november 2009 @ 17:30:

En ze zingen hier iets met een keugelke en een veugelke.

Ik weet na al die jaren nog steeds niet waar dat over gaat.Citaten van het Meertensinstituut:

... de betekenis van de Sinte Maartens vogel, de kip-kap-kogel en haar Noord Hollandse, Oost Friese, Limburgse en Vlaamse equivalenten ...

In Groningen heeft de Suntermeerten-vogel (uit Kip, kap, kogel), in 1938 nog overal bezongen, in 1997 volledig voor de vaders en moeders moeten wijken:

Kip kap kogel,

Mien moeke is ’n vogel,

Mien pa is ’n muske,

Ze geev’n elkoar ’n kuske.

(o.a. Midwolde 1997)

Kip kap kögel

Mien mouder is ’n vögel

Mien vaoder is een Sottan

Doar bin ik een kind van!

(Oude Pekela 1938, Bellingwolde 1997)

Kip kap kogel,

M'n vader schiet een vogel,

M'n moeder braad 'm in de pan,

Daar krijg ik een stukje van.

(Stuifzand (Dr.) 1997)
11 november is de dag

Dat mijn lichtje, dat mijn lichtje

11 november is de dag

Dat mijn lichtje branden mag
Sint martinus bischop

Met zijn hoge hoed op

Met zijn lange slipjas an

Daar komt Sint martinus an

Geef me een appel of een peer

Kom het heule joar niet weer

Heule joar dat duurt zo lang

Dat mien liggie branden kan
Ik ben opgegroeid in Amsterdam Noord en daar was St. Maarten echt geweldig. Met AH tassen vol snoep kwamen mijn zusjes en ik weer thuis na 2 uur zingen. Wij hadden 1 voordeel, naast ons huis stond een hele grote flat met 11 etages. Alleen maar galerijen, dus het was een kwestie van je zak openhouden, zingen en langs al die deuren lopen.

Fantastisch was het. We haalden zoveel snoep op, dat we tot kerst voorzien waren
Ik zet de bel uit, onzin feest.
Dat was ook het leuke aan sint maarten Chardonnay. Wij kregen "vrogger" niet veel snoep (geen geld voor ed) dus sint maarten was de snoeptijd voor ons. Ik moest soms wel weer naar huis om een nieuwe tas te halen En als je klaar was kwam er een groot laken op de grond en dan je tas(sen) leegooien en slikken maar. Heerlijke tijd!
quote:Propje39 schreef op 07 november 2009 @ 18:07:

Ik zet de bel uit, onzin feest.Dan ben jij juffrouw kikkedril die niets geven wil
quote:mika65 schreef op 07 november 2009 @ 18:08:

[...]

Dan ben jij juffrouw kikkedril die niets geven wil Zolang het niet juffrouw DIKbil is kan ik daar wel mee leven.
quote:Propje39 schreef op 07 november 2009 @ 18:07:

Ik zet de bel uit, onzin feest.

De kinderen bij mij in de straat zingen dan heel hard "HIER WOONT EEN RIJK MAN, DIE NIKS GEVEN KAN!".

Heb ik vorig jaar gemerkt, toen mijn bel het niet meteen deed (je moet nogal hard drukken). Ja, die Amsterdamse lefgozertjes laten zich niet zomaar met niks afschepen
Koetjesrepen.

Als ze nog niet op zijn....
Niks, ik ga 'toevallig' altijd op 11 november tussen 18-20u sporten.
Gelukkig hebben wij dat hier niet.

Toen ik in Amsterdam woonde nog wel. Irritant gedoe.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Bij ons in de buurt was er altijd een christelijke meneer of mevrouw die een stenciltje met een bijbeltekst of zo gaf. Vreemd genoeg was dat nooit een reden om het volgend jaar niet nog es te proberen En er waren altijd broodje aap verhalen op het schoolplein van een bepaald huis waar ze giftige snoepjes gaven.

Bij ons was het trouwns ook gewoon om met een suikerbiet te lopen, of met een zelfgeknutselde lampion. Ik wilde er altijd wel een kaarsje in, bniet zo'n kinderachtig lampje op batterijen..:)
quote:duet schreef op 07 november 2009 @ 17:26:

Delphicat, leuk jouw overzicht. Toen ik zelf nog kind was en in het uiterste zuiden van limburg woonde, hadden we altijd een optocht met paard en St. Maarten en de bedelaar door het dorp. De optocht eindigde bij het vuur en daarna mochten we op school een snoepzak gaan halen. Hee Duet, was dat in Houthem toevallig? Daar gaat het nu namelijk net zo. Uitgezonderd de snoepzak dan; nu is er warme chocomelk en cake!
Nee, het was in een dorpje ten zuiden van Heerlen. Ik weet van mijn zus, die daar nog steeds woont, dat ze het daar nog steeds op dezelfde wijze vieren. Dus nu loopt zij daar met haar kinderen in de optocht mee.

Ik heb de tekst van het liedje dat hier gezongen wordt inmiddels ook gevonden:

Sinte Mertens veugelke

Haet n roëd keugelke

Haet n roëd wit stertje

Danke Sintemerte.

Er schijnen inderdaad meer liedjes over sintemertens vogeltje te gaan (nooit geweten).
quote:delphicat schreef op 07 november 2009 @ 16:54:

[...]

Klopt, ik ging vroeger ook zonder ouders. Sint Maarten deed je toen vanaf een jaar of 7 tot een jaar of 11. Met alleen wat vriendjes dus.

Maar tegenwoordig worden kinderen die net van de borstvoeding af zijn al door ouders meegesleept langs de deuren. Ik zeg: als je het liedje niet kunt zingen omdat je nog niet meer dan twee woorden per zin spreekt, geen snoep Hier gaan de ouders met de kleintjes mee omdat het voorkomt dat ze onder bedreiging hun snoepzak aan grote kinderen af moeten geven.

Dat is pas
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Hier in de wijk (arbeiderswoninkjes, kleine straatjes, geen voortuinen) maken ze er een heel feest van. Verlichte huizen, vuurkorven, er staat op een bepaalde hoek altijd een strijkje en op een andere hoek een man met een accordeon. St. Maarten is er ook altijd, die loopt zingend rond.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven