Wat geven jullie met Sint Maarten?

07-11-2009 16:27 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is alweer bijna Sint Maarten.

Wat geven jullie?

Voor de kleinste heb ik spekjes, en voor de grote kinderen een vrolijke kleurlijke kaugombal (verpakt) en als die op zijn een mini candybar.
quote:yasuko schreef op 07 november 2009 @ 16:41:

Meestal koop ik ook kleine candibars, maar wil dit jaar zoeken naar iets dat ik zelf niet lust. Wel lastig.

Ik heb trouwens een hekel aan St Maarten; dat leuk doen met die kinderen, ben daar niet zo goed in.

Mmm ja, hier wordt de helft ook door mezelf op gegeten, als ik mezelf niet tegenhoud...

Je hoeft niet leuk te doen hoor, daar letten die kinderen écht niet op, is mijn ervaring
quote:elninjoo schreef op 07 november 2009 @ 16:39:

Is dat vergelijkbaar met halloween met dat snoep uitdelen?

Hier (zuidwesten) wordt het in elk geval niet gevierd, maar begint halloween de laatste paar jaar wel wat in trek te komen.

Sint Maarten is een echte oude Hollandse (ook Friese?) traditie. Ik vind het zo jammer dat er steeds meer Amerikaanse tradities worden overgenomen alsof het de onze zijn. Halloween, gooien met bruidsboeketten, etc. Ik hoop dat Sint Maarten nog lang blijft. Gelukkig blijkt de Sint ook uit zijn populariteitsdipje gekomen te zijn, dus ik heb goede hoop.
quote:Ann Liv schreef op 07 november 2009 @ 16:41:

[...]

Oudjaar? Of bedoel je driekoningen?

nee, echt oudjaarsdag

dan zingen ze:

nieuwjaarke zoete

'n varken heeft 4 voeten

4 voeten en 'n staart

dat is toch wel 'n centje waard

3 koningen wordt hier dan weer niet gevierd
Voor het idee:

Hier (zuidwesten) wordt het in elk geval niet gevierd, maar begint halloween de laatste paar jaar wel wat in trek te komen.

Bij ons is het rondgaan van kinderen voor snoep en geld op oudjaar.Die traditie ken ik dan weer niet. Maar hier is ST Maarten al een eeuwenoude traditie. Ja ik had er de schurft in als mensen manderijnen in mijn tas deden. Gewoon lekker snoep! Ik heb een zak lolly's gekocht met papiertje erom. Ik geef geen snoep wat niet verpakt is
Waar ik woon is niet één van deze gebruiken 'in gebruik'. Dus geen Sint Maarten, geen Halloween en ook geen oud- en nieuwjaar. Vind ik helemaal niet erg. Niet zozeer dat ik de kids geen snoep wil geven, maar dan moet ik in de toekomst ook zelf met mijn eigen kids langs de deuren... en waarom al dat snoep? Nee, ik mis er niks aan.
Ik vond sint-maarten vroeger fantastisch, helaas ben ik naar het zuiden verhuisd en gebeurd dat hier niet.

Ik zou in ieder geval verpakt snoep weggeven, maar dat was al gezegt. Iets beters al marsjes of lolly's is er volgens mij niet in een kindergedachte.

Mandarijnen zijn best leuk maar die kwamen bij mij altijd geplet thuis aan.
Ik ben gek op sint-maarten. Sinds ik zelf niet meer mag (sniksnik) sta ik met veel plezier aan de deur. Vooral die kleine hummeltjes die hun lampion meer over de grond slepen dan hem tillen, vind ik zo schattig. En natuurlijk zelf het snoep opeten dat over blijft. . Wij wonen op een drukke route als het rustig is hebben we 50 kinderen op een drukke dag meer dan 100. Er wordt dus altijd flink ingeslagen hier. Tja woon in een kinderrijk dorp.
Oh ja en manderijnen horen niet op sint-maarten. Je wilt snoep, niks gezonds, dat krijg je thuis wel.
Fruit geven ouders zelf maar aan de kinderen. Snoep moet er in die tas!

Hier in Noord-Holland wordt het gevierd, in Leiden niet, weet ik. Mijn zus komt met de kinderen altijd hier St Maarten lopen.

In Flevoland doen ze het ook, vroeger in Friesland niet maar weet niet hoe dat nu is.

Verder weet ik het niet goed, waar wel en waar niet. Ben eigenlijk wel benieuwd waar dat vanaf hangt..
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:mmmoi25 schreef op 07 november 2009 @ 16:45:

maar dan moet ik in de toekomst ook zelf met mijn eigen kids langs de deuren

in mijn kindertijd ging er nooit 'n ouder mee langs deuren, als ze nog niet zelf kunnen dan zijn ze er simpelweg nog te klein/jong voor

ook anno nu heb ik nog nooit kinderen zien zingen die hun ouders bij hadden

ik geloof dat wij 5 waren toen we in onze eigen buurt (paar straatjes) mochten gaan zingen op oudjaar
quote:elninjoo schreef op 07 november 2009 @ 16:42:

[...]

nee, echt oudjaarsdag

dan zingen ze:

nieuwjaarke zoete

'n varken heeft 4 voeten

4 voeten en 'n staart

dat is toch wel 'n centje waard

3 koningen wordt hier dan weer niet gevierdNog nooit van gehoord! Krijg jij dan ook kindertjes aan de deur of woon je te diep in het bos?
Wikipedia zegt:

Op 11 november, of soms de avond ervoor, wordt in sommige streken, zowel in Vlaanderen, Noord-Frankrijk als in Nederland, de naamdag van Sint-Maarten gevierd. Het Sint-Maartenfeest wordt ook wel "keuvelen", Sint-Martinus of Sinte-Mette genoemd. De invulling die aan dit feest gegeven wordt verschilt van streek tot streek.

Nederland

De kerngebieden in Nederland zijn Limburg, Noord-Holland, Friesland, Drenthe en Groningen. Buiten deze kerngebieden komt het feest echter ook voor, soms nog maar recent onder invloed van inwijkelingen, soms omdat de stad een eigen, historische band met de figuur Sint-Maarten heeft. Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor Utrecht. In deze stad wordt sinds een aantal jaren het Sint-Maartenfeest intensief gevierd. Er is een Sint-Maartensberaad dat zich alleen maar met Sint-Maarten bezighoudt. Dit Beraad laat de minder positieve elementen van Sint-Maarten zoals zijn gewelddadige optredens[1] jegens andere culturen en geloven buiten beschouwing. Sint-Maarten is als schutspatroon nauw met de stad Utrecht verbonden.

Niet in iedere streek lijkt de traditie even sterk te staan. In Limburg, Noord-Holland en Groningen werd in 1997 vastgesteld, dat in deze provincies de Sint-Maartenviering nog vrij actueel was. In de provincies Friesland, Drenthe en Noord-Brabant bleek een vermeerdering van vieringen te zijn waargenomen. In mindere mate wordt Sint-Maarten gevierd in Zuid-Holland en Zeeland. Ook in Overijssel, Flevoland en Gelderland wordt het feest gevierd.

Dat het feest niet verdwijnt, maar zich in tegendeel verder verspreidt, wordt geïllustreerd door de ontwikkeling in Amsterdam. Het feest werd hier al honderden jaren niet meer gevierd, tot het enkele decennia geleden in de buitenwijken opdook, onder invloed van de omliggende gemeenten. Begin deze eeuw doken de eerste lampionnen ook aan de grachten op, en inmiddels is het Sint-Maartenlopen ook in Amsterdam een levende traditie.

In Nederland wordt het Sint-Maartenfeest niet alleen door katholieken maar ook door protestanten, moslims en anderen gevierd, vaak met een zang en bedeltocht langs de deuren. Meestal zonder achterliggende katholieke gedachten - in de liedjes wordt vaak nauwelijks aandacht aan de religieuze achtergrond besteed. De liedjes hebben vaak een humoristisch karakter en het repertoire wordt ieder jaar aangevuld met parodiërende of satirische teksten.

Vlaanderen

In België is de traditie nog in leven in West-Vlaanderen (Ieper-Ardooie-Veurne) en de streek rond Aalst. Ook Mechelen en de omliggende gemeenten, waaronder Hombeek en Weerde, gemeenten met een Sint-Martinuskerk, kennen een levendige traditie. In Belgisch-Limburg vindt men tradities die overeenkomen met die in Nederlands-Limburg, maar ze zijn hier veel minder actueel dan in Nederland. Elders in het land wordt Sint-Maarten niet meer op traditionele wijze gevierd, maar zijn er wel concerten of feesten. Deze vieringen vallen vaak samen met de herdenkingen van de wapenstilstand.

Over het algemeen geldt dat de Sint-Maartenviering in Vlaanderen minder wijdverspreid is dan in Nederland, maar dat wil niet zeggen dat de traditie in bepaalde streken niet toch heel intensief gevierd wordt.

Elders

Ook in Noord-Frankrijk, in Frans-Vlaanderen, wordt Sint-Maarten (Saint Martin) gevierd.

In Oost-Friesland kent men het Martinisingen waarbij onder andere Peepernööten gegeven worden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Poezewoes schreef op 07 november 2009 @ 16:50:

Hier in Noord-Holland wordt het gevierd, in Leiden niet, weet ik. Mijn zus komt met de kinderen altijd hier St Maarten lopen.

In Flevoland doen ze het ook, vroeger in Friesland niet maar weet niet hoe dat nu is.

Verder weet ik het niet goed, waar wel en waar niet. Ben eigenlijk wel benieuwd waar dat vanaf hangt..

Groningen ook.

Overijssel weet ik van vroeger (opa en oma woonden daar) dat het wel gevierd werd, maar niet langs de deuren. St. Maarten kwam op een paard in het dorp en dan ging je achter hem aan door de winkelstraat, daar werden dingen uitgedeeld.
quote:elninjoo schreef op 07 november 2009 @ 16:51:

[...]

in mijn kindertijd ging er nooit 'n ouder mee langs deuren, als ze nog niet zelf kunnen dan zijn ze er simpelweg nog te klein/jong voor

Klopt, ik ging vroeger ook zonder ouders. Sint Maarten deed je toen vanaf een jaar of 7 tot een jaar of 11. Met alleen wat vriendjes dus.

Maar tegenwoordig worden kinderen die net van de borstvoeding af zijn al door ouders meegesleept langs de deuren. Ik zeg: als je het liedje niet kunt zingen omdat je nog niet meer dan twee woorden per zin spreekt, geen snoep
quote:Ann Liv schreef op 07 november 2009 @ 16:52:

[...]

Nog nooit van gehoord! Krijg jij dan ook kindertjes aan de deur of woon je te diep in het bos? Meestal werk ik gewoon op oudjaar dus dan ontloop ik het zingen, al wordt dat hier in 't bos volgens mij niet/nauwelijks gedaan. De huidige kinderen denken commercieel en gaan in 't dorp de winkels af voor 'n grote opbrengst.
Daar doen ze bij ons niet aan...mooooooi
quote:elninjoo schreef op 07 november 2009 @ 16:55:

[...]

Meestal werk ik gewoon op oudjaar dus dan ontloop ik het zingen, al wordt dat hier in 't bos volgens mij niet/nauwelijks gedaan. De huidige kinderen denken commercieel en gaan in 't dorp de winkels af voor 'n grote opbrengst.het is niet met oudjaar maar op de 11e november.
quote:elninjoo schreef op 07 november 2009 @ 16:55:

[...]

Meestal werk ik gewoon op oudjaar dus dan ontloop ik het zingen, al wordt dat hier in 't bos volgens mij niet/nauwelijks gedaan. De huidige kinderen denken commercieel en gaan in 't dorp de winkels af voor 'n grote opbrengst.Slimme kinders. Al zou ik het wel heel grappig vinden als jij thuis zou blijven en met een chagrijnige kop de deur open zou doen al roepend: knibbel-knabbel-knuisje-WIE-komt-er-aan-mijn-huisje?!

Hier (zuidwesten) wordt het in elk geval niet gevierd, maar begint halloween de laatste paar jaar wel wat in trek te komen met spooky verklede lampionnetjes optochten op de 31e oktober. Zonder trigger treat dus.

Bij ons is het rondgaan van kinderen voor snoep en geld op oudjaar.(trick or treat).
MissChicken:quote:elninjoo schreef op 07 november 2009 @ 16:39:

Hier (zuidwesten) wordt het in elk geval niet gevierd, maar begint halloween de laatste paar jaar wel wat in trek te komen met spooky verklede lampionnetjes optochten op de 31e oktober. Zonder trigger treat dus.

Bij ons is het rondgaan van kinderen voor snoep en geld op oudjaar.
Volgens het Meertensinstituut (ook bekend van Het Bureau) is de verspreiding van Sint Maarten en wat eraan gedaan wordt zo:

In Friesland ook, en hier in Groningen dus ook.

Ik had vroeger wel ouders mee en dat gebeurd nu ook nog hoor met kinderen tot een jaar of 10 lopen er vaak wel ouders mee.
quote:Flashy schreef op 07 november 2009 @ 16:59:

In Friesland ook, en hier in Groningen dus ook.

Ik had vroeger wel ouders mee en dat gebeurd nu ook nog hoor met kinderen tot een jaar of 10 lopen er vaak wel ouders mee.In de jaren tachtig in mijn toenmalige dorp onder de rook van Amsterdam zou je heel hard zijn uitgelachen als je met je ouders rondliep. Maar ja, toen hadden we ook nog echte vlammetjes in de lampions, dat zie je ook nooit meer. En ja, die lampions gingen ook wel eens in vlammen op. Ik hoor ons nog roepen "In de sloot! In de sloot" toen er weer een kunstwerkje, gemaakt van een melkpak, vlam had gevat
quote:Ann Liv schreef op 07 november 2009 @ 16:57:

[...]

Slimme kinders. Al zou ik het wel heel grappig vinden als jij thuis zou blijven en met een chagrijnige kop de deur open zou doen al roepend: knibbel-knabbel-knuisje-WIE-komt-er-aan-mijn-huisje?!haha, ik zal 't onthouden voor 't moment dat halloween hier écht gevierd gaat worden :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven